alleen dan niet in één keer de teugels los gooien, want daarmee los je het niet op
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
moelly schreef:JoviBan schreef:Mijn advies: Loslaten. Op eigen benen laten lopen. Geen steun en ook geen tegendruk bieden.
Pas wanneer je paard loslaat, langzaamaan de teugels weer oppakken (niet meteen met druk).
Je kunt een paard niet laten ontspannen door druk uit te oefenen en pijn in de mond te veroorzaken.
dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..
moelly schreef:JoviBan schreef:Mijn advies: Loslaten. Op eigen benen laten lopen. Geen steun en ook geen tegendruk bieden.
Pas wanneer je paard loslaat, langzaamaan de teugels weer oppakken (niet meteen met druk).
Je kunt een paard niet laten ontspannen door druk uit te oefenen en pijn in de mond te veroorzaken.
dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..
Ik zou precies hetzelfde willen zeggen. Mijn paard heeft voordat hij van mij was vier jaar op zijn voorbenen en mond rondgelopen, hij was loodzwaar in mijn handen en bij het minste of geringste ging de kop omlaag, hals op slot (moet ik nog uitleggen dat hij een giga onderhals had?) en vroemmmm. Niet leuk, en bepaald ook gevaarlijk. Hij deed dit met alle bitten die ik gebruikt heb (dubbelgebroken watertrens en kneveltrens met plat tussenstukje, diverse bustrenzen met ovaal tussenstukje, ongebroken kimblewick, mylerbustrens. En met de hackamore deed hij het ook, en hoe
) Ik heb het opgelost door zo min mogelijk met de teugels te doen, eerst met een lange teugel rondstappen en draven, want dat kon hij niet, ging hij van wiebelen en struikelen. Leunen/hangen op het bit is vaak ook een balansprobleem. Na verloop van tijd (maanden) kon ik steeds meer met de teugels gaan doen, nu steekt het hangen nog af en toe de kop op maar heel veel minder dan in het begin
Als je paard het zich eenmaal heeft aangeleerd is het lastig om het weer af te leren, het is letterlijk en figuurlijk een hardnekkig probleem.
Werk eraan, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, en uiteindelijk heb je daar veel meer voldoening aan dan wanneer je een ander bit aan je hoofdstel knoopt
moelly schreef:dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..
Ik zou precies hetzelfde willen zeggen. Mijn paard heeft voordat hij van mij was vier jaar op zijn voorbenen en mond rondgelopen, hij was loodzwaar in mijn handen en bij het minste of geringste ging de kop omlaag, hals op slot (moet ik nog uitleggen dat hij een giga onderhals had?) en vroemmmm. Niet leuk, en bepaald ook gevaarlijk. Hij deed dit met alle bitten die ik gebruikt heb (dubbelgebroken watertrens en kneveltrens met plat tussenstukje, diverse bustrenzen met ovaal tussenstukje, ongebroken kimblewick, mylerbustrens. En met de hackamore deed hij het ook, en hoe
) Ik heb het opgelost door zo min mogelijk met de teugels te doen, eerst met een lange teugel rondstappen en draven, want dat kon hij niet, ging hij van wiebelen en struikelen. Leunen/hangen op het bit is vaak ook een balansprobleem. Na verloop van tijd (maanden) kon ik steeds meer met de teugels gaan doen, nu steekt het hangen nog af en toe de kop op maar heel veel minder dan in het begin
Als je paard het zich eenmaal heeft aangeleerd is het lastig om het weer af te leren, het is letterlijk en figuurlijk een hardnekkig probleem.

dat werkt veel handiger
in elk geval zou ik het niet bij het bit zoeken 
JoviBan schreef:@moelly, ik geloof het eerlijk gezegd niet dat je paard 'zomaar' z'n mond open doet.
Ik was niet bij jouw bitloos poging en weet niet hoe jij die ene keer bent gaan rijden zonder bit en hoe lang en hoe serieus jouw bitloze poging was, maar ik geloof óok niet dat een paard zonder bit altijd met open mond blijft lopen.
Verder vind ik dat "advies" van je tandarts om de sperriem te gebruiken om die mond maar dicht te houden, echt waardeloos.![]()
En komt die man (of vrouw) echt elke week? Da's ook niet gebruikelijk.?
Is het paard al eens nagekeken door een osteopaat? Het kan namelijk ook door een blokkade komen dat het paard z'n bekken niet kan kantelen, vastzit in de rug, problemen heeft met het SI-gewricht of wat dan ook.
Het kan zoveel oorzaken hebben en het blijft lastig om dat op deze manier te beoordelen.
JoviBan schreef:moelly schreef:dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..
Ja, loslaten. En je paard goed actief houden, van achteren aan 't werk zetten.
Laat hem zelf z'n balans vinden.
@_Bitje_: ik vind jou hele slechte adviezen geven. Echt erg, dat vasthouden en druk blijven zetten.
delerium schreef:Ik vraag me in deze toch wel af of de tandarts niet iets heeft laten zitten waar hij nu ineens last van heeft, of dat de tandarts wellicht iets niet goed gedaan heeft. Als deze problemen uit het niets lijken te komen nadat de TA is geweest zou ik daar toch echt een oorzaak zoeken.
Daphaan schreef:Door te verzamelen zet je hem op zijn kont, dus dan gaat hij automatisch van de voorhand af. Dit moet je in de draf en stap ook voor elkaar krijgen. Mijn tip is om gas te geven zodra hij op de voorhand valt. ook als dat bij pas 1 is. Meteen kuit, neus eruit, zodra hij actief wordt, dan weer oppakken, gaat hij weer inzakken en uit elkaar vallen? gas, volte, opnieuw vragen. Loopt hij een volte netjes? ga verruimen, en weer verkleinen.
Maar vanaf bokt is dit amper uit te leggen, daar heb je les voor nodigin elk geval zou ik het niet bij het bit zoeken
wat heb je er nu in?
JoviBan schreef:@moelly, ik geloof het eerlijk gezegd niet dat je paard 'zomaar' z'n mond open doet.
Ik was niet bij jouw bitloos poging en weet niet hoe jij die ene keer bent gaan rijden zonder bit en hoe lang en hoe serieus jouw bitloze poging was, maar ik geloof óok niet dat een paard zonder bit altijd met open mond blijft lopen.
Verder vind ik dat "advies" van je tandarts om de sperriem te gebruiken om die mond maar dicht te houden, echt waardeloos.![]()
En komt die man (of vrouw) echt elke week? Da's ook niet gebruikelijk.?
Is het paard al eens nagekeken door een osteopaat? Het kan namelijk ook door een blokkade komen dat het paard z'n bekken niet kan kantelen, vastzit in de rug, problemen heeft met het SI-gewricht of wat dan ook.
Het kan zoveel oorzaken hebben en het blijft lastig om dat op deze manier te beoordelen.
Moll schreef:Daphaan schreef:Door te verzamelen zet je hem op zijn kont, dus dan gaat hij automatisch van de voorhand af. Dit moet je in de draf en stap ook voor elkaar krijgen. Mijn tip is om gas te geven zodra hij op de voorhand valt. ook als dat bij pas 1 is. Meteen kuit, neus eruit, zodra hij actief wordt, dan weer oppakken, gaat hij weer inzakken en uit elkaar vallen? gas, volte, opnieuw vragen. Loopt hij een volte netjes? ga verruimen, en weer verkleinen.
Maar vanaf bokt is dit amper uit te leggen, daar heb je les voor nodigin elk geval zou ik het niet bij het bit zoeken
wat heb je er nu in?
vwerzameling voor het uitgestrekte helemaal mee eens echter als de hand star is is het geen wat je aan geeft geen meer waarde in tempi wisselingen, verzameling in de ontspanning moet eerst bevestigt worden alvoords men midden of uitgestrekte gangen gaat rijden.
En als je een tip van mij wil over welk bit goed zou zijn: een simpele, dubbel of ongebroken. Ik deed vroeger ook de meest exotische bitten in alle soorten en maten, nu rij ik ze veel fijner op een dubbel gebroken bitje, en ben eens aan mijn rijtechnieken gaan sleutelen
Daphaan schreef:Moll schreef:verzameling voor het uitgestrekte helemaal mee eens echter als de hand star is is het geen wat je aan geeft geen meer waarde in tempi wisselingen, verzameling in de ontspanning moet eerst bevestigt worden alvoords men midden of uitgestrekte gangen gaat rijden.
Daarom zeg ik eerder ergens ook: laat die handen dan even voor wat het is, pas als het paard weer actief loopt kun je weer wat met je handen doen. In principe is contact houden voldoende.