ligt dit aan het bit of aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: ligt dit aan het bit of aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:58

lees trouwens net dat de Ts zich niet kan ontspannen in haar handen, dan zou ik mijn Tip niet aanraden, ik zou dan maar verder gaan met aanvragen en loslaten zoals Nynke zegt,
alleen dan niet in één keer de teugels los gooien, want daarmee los je het niet op :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:09

moelly schreef:
JoviBan schreef:
Mijn advies: Loslaten. Op eigen benen laten lopen. Geen steun en ook geen tegendruk bieden.
Pas wanneer je paard loslaat, langzaamaan de teugels weer oppakken (niet meteen met druk).

Je kunt een paard niet laten ontspannen door druk uit te oefenen en pijn in de mond te veroorzaken.

dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..

leer de beweging van het paard mee te gaan van uit de elleboog , als er zoveel druk is zoals je aan geeft is het paard dus niet nagevelijk, en is er dus geen onspanning van uit het paard en van uit de ruiter, ga daar aan werken dat je dus ontspanning hebt ook in de hand, de hand staat stil, ten opzichte van de mond van het paard, echter beweegt in elke gang het hoofd dus de hand ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:50

moelly schreef:
JoviBan schreef:
Mijn advies: Loslaten. Op eigen benen laten lopen. Geen steun en ook geen tegendruk bieden.
Pas wanneer je paard loslaat, langzaamaan de teugels weer oppakken (niet meteen met druk).

Je kunt een paard niet laten ontspannen door druk uit te oefenen en pijn in de mond te veroorzaken.

dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..

Ik ga helemaal mee met het advies van JoviBan :) Ik zou precies hetzelfde willen zeggen. Mijn paard heeft voordat hij van mij was vier jaar op zijn voorbenen en mond rondgelopen, hij was loodzwaar in mijn handen en bij het minste of geringste ging de kop omlaag, hals op slot (moet ik nog uitleggen dat hij een giga onderhals had?) en vroemmmm. Niet leuk, en bepaald ook gevaarlijk. Hij deed dit met alle bitten die ik gebruikt heb (dubbelgebroken watertrens en kneveltrens met plat tussenstukje, diverse bustrenzen met ovaal tussenstukje, ongebroken kimblewick, mylerbustrens. En met de hackamore deed hij het ook, en hoe :wow: ) Ik heb het opgelost door zo min mogelijk met de teugels te doen, eerst met een lange teugel rondstappen en draven, want dat kon hij niet, ging hij van wiebelen en struikelen. Leunen/hangen op het bit is vaak ook een balansprobleem. Na verloop van tijd (maanden) kon ik steeds meer met de teugels gaan doen, nu steekt het hangen nog af en toe de kop op maar heel veel minder dan in het begin :) Als je paard het zich eenmaal heeft aangeleerd is het lastig om het weer af te leren, het is letterlijk en figuurlijk een hardnekkig probleem.

Om te reageren op jouw vraag op JoviBans post: ja, durf die teugels los te laten. En wanneer je paard loslaat in de hals pak je ze voorzichtig, en met zo min mogelijk druk, weer op. Je moet zelf even uitzoeken en aanvoelen hoe veel druk je kunt geven, en wissel de druk ook af. Pas op dat je geen "dode" hand krijgt, dus dat je steeds dezelfde druk hebt. Je gebruikt de teugels om het paard in te stellen, niet om hem in een houding te trekken. Dus check regelmatig of hij zelf in die houding loopt door te kijken of hij zo blijft lopen als je hem had ingesteld door het contact wat losser te laten, als hij niet blijft waar je wil maak je hem attent met je been en stel je hem opnieuw in. Dit blijf je constant doen. Wissel het teugelcontact af, niet door aan het bit te friemelen maar door constant te checken dat hij het teugelcontact eigenlijk helemaal niet nodig heeft :)

Dus om concreet antwoord te geven op je vraag: lijkt me dat dit niet aan je bit ligt, helemaal daar je zelf aangeeft dat een ander bit geen verschil maakte. Het ligt dus aan jou :) Werk eraan, ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, en uiteindelijk heb je daar veel meer voldoening aan dan wanneer je een ander bit aan je hoofdstel knoopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:50

moelly schreef:

Ja, loslaten. En je paard goed actief houden, van achteren aan 't werk zetten.
Laat hem zelf z'n balans vinden.

@_Bitje_: ik vind jou hele slechte adviezen geven. Echt erg, dat vasthouden en druk blijven zetten. ;(

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:53

dus ik moet gewoon de teugels laten vieren? want als ik mijn teugels "op maat" heb, dan voel ik echt een hele hoop druk..[/quote]
Ik ga helemaal mee met het advies van JoviBan :) Ik zou precies hetzelfde willen zeggen. Mijn paard heeft voordat hij van mij was vier jaar op zijn voorbenen en mond rondgelopen, hij was loodzwaar in mijn handen en bij het minste of geringste ging de kop omlaag, hals op slot (moet ik nog uitleggen dat hij een giga onderhals had?) en vroemmmm. Niet leuk, en bepaald ook gevaarlijk. Hij deed dit met alle bitten die ik gebruikt heb (dubbelgebroken watertrens en kneveltrens met plat tussenstukje, diverse bustrenzen met ovaal tussenstukje, ongebroken kimblewick, mylerbustrens. En met de hackamore deed hij het ook, en hoe :wow: ) Ik heb het opgelost door zo min mogelijk met de teugels te doen, eerst met een lange teugel rondstappen en draven, want dat kon hij niet, ging hij van wiebelen en struikelen. Leunen/hangen op het bit is vaak ook een balansprobleem. Na verloop van tijd (maanden) kon ik steeds meer met de teugels gaan doen, nu steekt het hangen nog af en toe de kop op maar heel veel minder dan in het begin :) Als je paard het zich eenmaal heeft aangeleerd is het lastig om het weer af te leren, het is letterlijk en figuurlijk een hardnekkig probleem.

^^ dit heb ik dus ook, ik durf wel m'n teugels te laten vieren, maar ik heb dit probleem in het begin(december 2008) ook al op die manier proberen op te lossen.. teugels eerst lekker lang laten zodat hij niet kon trekken en dergelijke, en na 2 weken kon ik hem lekker oppakken, maar naar 1 jaar ging hij weer meteen op de voorhand lopen.. hoe kan ik hem dan tóch nog op de achterhand laten lopen zonder balken te gebruiken of eindeloos overgangen te rijden? (ik mag de balken niet gebruiken, en overgangen rijden zijn we al anderhalf jaar mee bezig en heeft ons nog niks geholpen..) ik wil er écht wel veel tijd in stoppen, maar het lukt me allemaal gewoon niet:S

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:57

Het kan ook zijn dat je paard een keer een nare ervaring heeft opgelopen met het bit en iedere keer als jij gaat rijden, dat hij zich dat herinnert.
Je zou eens een bitloos hoofdstel of een leren bit van iemand kunnen lenen. Sommige paard vinden het werkelijk een verademing om op een leren bit te rijden.
Zelf rij ik onze tinker ook op bitloos of leren bit, ze loopt hier zelfs tien keer beter op dan op het normale bitje!
Succes ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:59

okee, dankje, maar op stal heeft volgens mij niemand een leren bit en ik durf eigenlijk ook niet zo goed elke dag een ander(nieuw) bit in te doen... niet dat ik bang ben dat hij omhoog komt, maar gewoon omdat het mijn paard niet is en ik bij het minste of geringste al kritiek krijg op stal....

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:06

Je kunt het de eigenaar laten zien, en uitleggen dat het wel eens een positief effect zou kunnen hebben. Ik neem toch aan, dat de eigenaar ook een oplossing zoekt?

Hé, en over die kritiek; Je zou eens moeten zien als ik op de ponyclub kom aankakken met een leren bit. Pff, vinden ze helemaal niets hoor, ze vinden me dan een of ander raar mens ;)
Gewoon niets van aantrekken, jij wilt het beste voor je paardje ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:11

nou, de eigenaar weet het wel, maar komt 2x per jaar om hem te ontwormen en verder niet(ze heeft geen tijd, maar ze wil hem niet kwijt)

en over die kritiek, ze zijn vorig jaar best ver gegaan, mocht niet meer m'n paard afspoelen, mocht niet meer springen, mocht hem niet meer in het zweet werken, mocht niet meer buiten rijden, mocht niet meer 's avonds rijden, terwijl ik overdag op school zit.. en zo kan ik nog wel even doorgaan... dus ben ik wel voorzichtig met wat ik doe.. en ja de eigenaar weet hiervan.. maar ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:38

moelly, heb je les?

Ik heb net even in je profiel gekeken en schrok nogal van de onderste foto, waar je paard z'n mond opengesperd heeft. Jij houdt de teugels strak en vindt (of vond) het waarschijnlijk mooi om hem 'in de krul' te hebben staan voor de foto. Maar je ziet daar in één oogopslag dat je paard daar pijn heeft. Waarschijnlijk prikt het bit in z'n gehemelte en/of drukt het op z'n lagen en/of tong en kan hij niet anders dan z'n mond open doen.

Ik zou het in ieder geval eens zonder bit gaan proberen, kijken of het dan beter gaat.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:57

@ JoviBan

nee ik krijg waarschijnlijk vanaf eind juni begin juli professioneel les.
tot die tijd krijg ik wel af en toe hulpen van mensen op stal en die hebben me op dit paard leren rijden.. hij heeft altijd zijn mond open, ik heb al wel eens zonder bit proberen te rijden, maar hij doet gewoon zijn mond open, dat heeft hij altijd al en de tandarts zei dat dat verholpen kon worden door simpelweg een spéreriempje om te doen, hierbij had ik -net als vele anderen- ook mijn twijfels, maar ik volg braaf de 'orders' van een volwassene op.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:04

Ik vraag me in deze toch wel af of de tandarts niet iets heeft laten zitten waar hij nu ineens last van heeft, of dat de tandarts wellicht iets niet goed gedaan heeft. Als deze problemen uit het niets lijken te komen nadat de TA is geweest zou ik daar toch echt een oorzaak zoeken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:08

j aik zal wel even overleggen met de eigenaar, de tandarts komt toch elke week 1 keer vor controle, en dan doet hij alle paarden even..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:17

Ik weet niet of bitloos gaat helpen om even een nageefprobleem op te lossen. Een paard nagevelijk krijgen kan op elk bitje. Liefst een zacht bit, werkt het ook als je je hand ontspant.
Die foto in je profiel vind ik wel meevallen, paard oet heel moeilijk met de mond, maar ik kan niet echt zien of ze heel hard aan de teugels sjort... ik zie er niet zoveel aan.

Als ik je verhaal zo hoor, dat je hij meteen op de voorhand kukelt als je hem oppakt, zou ik een flinke straal gas geven. Laat die teugels op zo'n moment voor wat het is, geef gas, activeer de benen, en zet een volte in, en als hij lekker actief loopt, dan vraag je weer eens iets met je handen.
Nageven doe je niet met een bit of je handen, dat doe je door je paard actief te laten lopen met een zachte hand te rijden en op de voorhand vallen "afstraffen" door weer meer actief te gaan lopen.
En echt, wissel niet steeds van bit, pak een simpele, hou het daarbij, en neem les :) dat werkt veel handiger :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:23

hij loopt nu al op de voorhand als ik opstap bij wijze van spreken, en ik krijg hem niet meer netjes terug op de achterhand, sommige stukjes in galop als ik hem heel verzameld laat galloperen(als me dat al lukt) kan hij wel heel mooi op de achterhand lopen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:29

Door te verzamelen zet je hem op zijn kont, dus dan gaat hij automatisch van de voorhand af. Dit moet je in de draf en stap ook voor elkaar krijgen. Mijn tip is om gas te geven zodra hij op de voorhand valt. ook als dat bij pas 1 is. Meteen kuit, neus eruit, zodra hij actief wordt, dan weer oppakken, gaat hij weer inzakken en uit elkaar vallen? gas, volte, opnieuw vragen. Loopt hij een volte netjes? ga verruimen, en weer verkleinen.
Maar vanaf bokt is dit amper uit te leggen, daar heb je les voor nodig :) in elk geval zou ik het niet bij het bit zoeken :)
wat heb je er nu in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:29

@moelly, ik geloof het eerlijk gezegd niet dat je paard 'zomaar' z'n mond open doet.

Ik was niet bij jouw bitloos poging en weet niet hoe jij die ene keer bent gaan rijden zonder bit en hoe lang en hoe serieus jouw bitloze poging was, maar ik geloof óok niet dat een paard zonder bit altijd met open mond blijft lopen.

Verder vind ik dat "advies" van je tandarts om de sperriem te gebruiken om die mond maar dicht te houden, echt waardeloos. :(
En komt die man (of vrouw) echt elke week? Da's ook niet gebruikelijk.?

Is het paard al eens nagekeken door een osteopaat? Het kan namelijk ook door een blokkade komen dat het paard z'n bekken niet kan kantelen, vastzit in de rug, problemen heeft met het SI-gewricht of wat dan ook.

Het kan zoveel oorzaken hebben en het blijft lastig om dat op deze manier te beoordelen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:34

JoviBan schreef:
@moelly, ik geloof het eerlijk gezegd niet dat je paard 'zomaar' z'n mond open doet.

Ik was niet bij jouw bitloos poging en weet niet hoe jij die ene keer bent gaan rijden zonder bit en hoe lang en hoe serieus jouw bitloze poging was, maar ik geloof óok niet dat een paard zonder bit altijd met open mond blijft lopen.

Verder vind ik dat "advies" van je tandarts om de sperriem te gebruiken om die mond maar dicht te houden, echt waardeloos. :(

Is het paard al eens nagekeken door een osteopaat? Het kan namelijk ook door een blokkade komen dat het paard z'n bekken niet kan kantelen, vastzit in de rug, problemen heeft met het SI-gewricht of wat dan ook.

Het kan zoveel oorzaken hebben en het blijft lastig om dat op deze manier te beoordelen.

Dat zijn allemaal mogelijk oorzaken, maar het kan ook aan het rijden liggen.
Als TS de mogelijkheid heeft om jouw mogelijke oorzaken uit te sluiten door alles erbij te halen, zou ik zeggen doen, maar goed les nemen kan ook nooit kwaad denk ik :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:35

JoviBan schreef:
moelly schreef:

Ja, loslaten. En je paard goed actief houden, van achteren aan 't werk zetten.
Laat hem zelf z'n balans vinden.

@_Bitje_: ik vind jou hele slechte adviezen geven. Echt erg, dat vasthouden en druk blijven zetten. ;(

als het paard niet in de schoft lost kan jje activeren wat je wil er gebeurt niets

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:36

delerium schreef:
Ik vraag me in deze toch wel af of de tandarts niet iets heeft laten zitten waar hij nu ineens last van heeft, of dat de tandarts wellicht iets niet goed gedaan heeft. Als deze problemen uit het niets lijken te komen nadat de TA is geweest zou ik daar toch echt een oorzaak zoeken.

als je goed leest zegt ze zelf dat er druk komt, en het dier gaat hangen, als het dier last heeft van de kiezen gaat deze zeker niet hangen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:38

Daphaan schreef:
Door te verzamelen zet je hem op zijn kont, dus dan gaat hij automatisch van de voorhand af. Dit moet je in de draf en stap ook voor elkaar krijgen. Mijn tip is om gas te geven zodra hij op de voorhand valt. ook als dat bij pas 1 is. Meteen kuit, neus eruit, zodra hij actief wordt, dan weer oppakken, gaat hij weer inzakken en uit elkaar vallen? gas, volte, opnieuw vragen. Loopt hij een volte netjes? ga verruimen, en weer verkleinen.
Maar vanaf bokt is dit amper uit te leggen, daar heb je les voor nodig :) in elk geval zou ik het niet bij het bit zoeken :)
wat heb je er nu in?

vwerzameling voor het uitgestrekte helemaal mee eens echter als de hand star is is het geen wat je aan geeft geen meer waarde in tempi wisselingen, verzameling in de ontspanning moet eerst bevestigt worden alvoords men midden of uitgestrekte gangen gaat rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:40

JoviBan schreef:

weet u waar de sperriem voor dient na aanleiding van dit antwoord geloof ik dat niet echt dat u echt weet waar het voor dient namelijk.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:57

Moll schreef:
Daphaan schreef:
wat heb je er nu in?

vwerzameling voor het uitgestrekte helemaal mee eens echter als de hand star is is het geen wat je aan geeft geen meer waarde in tempi wisselingen, verzameling in de ontspanning moet eerst bevestigt worden alvoords men midden of uitgestrekte gangen gaat rijden.

Daarom zeg ik eerder ergens ook: laat die handen dan even voor wat het is, pas als het paard weer actief loopt kun je weer wat met je handen doen. In principe is contact houden voldoende.

Maar voor iedereen hier: het is lastig om goede adviezen te geven over wat er gedaan moet worden adv een vraag over een bit. We kennen het paard niet, geen foto's, niks. Dus ik zeg: niet verder zoeken naar een bit, maar les nemen :) En als je een tip van mij wil over welk bit goed zou zijn: een simpele, dubbel of ongebroken. Ik deed vroeger ook de meest exotische bitten in alle soorten en maten, nu rij ik ze veel fijner op een dubbel gebroken bitje, en ben eens aan mijn rijtechnieken gaan sleutelen :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:00

nou ik reed anders nooit met een spére riem, maar omdat de tandarts dat zei ben ik ermee gaan rijden, en dat ging uiteindelijk wel beter, maar dat was maar voor 1 week..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:03

Daphaan schreef:
Moll schreef:
verzameling voor het uitgestrekte helemaal mee eens echter als de hand star is is het geen wat je aan geeft geen meer waarde in tempi wisselingen, verzameling in de ontspanning moet eerst bevestigt worden alvoords men midden of uitgestrekte gangen gaat rijden.

Daarom zeg ik eerder ergens ook: laat die handen dan even voor wat het is, pas als het paard weer actief loopt kun je weer wat met je handen doen. In principe is contact houden voldoende.

:)

het 1 is onlosmakelijk van het ander, de hand is belangrijk, in de voor van de nagevelijkheid, en de nagevelijkheid is de sleutel tot het paard op de achterhand te krijgen, ieder die deze mening niet deelt snapt het consept paard rijden niet helemaal.