duozadel? iemand ervaring met?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:36

Miss_Malfoy schreef:
Ja maar het komt achter het zadel, dus drukt het op de nieren. Ook al laat je paard niks merken, het is gewoon niet goed.
Dat zie je niet, maar mis pas jaren later. Nog afgezien van het feit dat 't gewoon pijn kan doen daar.

Jij verteld precies wat ik wilde zeggen.

onverantwoord zo'n zadel.

smurffie

Re: duozadel? iemand ervaring met?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:38

op mijn pony van 1.55 past niet eens een 18 inch zadel omdat die op dr nieren drukt ;) dus op welk paard pas dan een zadel dat zo groot is? wij zitten ook wel is met zijn 2e een staprondje op de tinker van 1,67 hier op stal.. maar zonder zadel...

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 07:30

ik ga het uiteraard goed passen enzo, en mensen die er veel verstand van hebben naar laten kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:36

Ik mag heel erg hopen dat als deze mensen er echt verstand van hebben, ze het afraden.

Het is niet voor niks dat een zadel niet voorbij de laatste rib mag komen, het paard kan daar gewoon niks dragen. Een duozadel mag daar dus ook niet liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:29

MisticRider schreef:
ik ga het uiteraard goed passen enzo, en mensen die er veel verstand van hebben naar laten kijken

Stel je ook alvast een DA of fysio op de hoogte?
Om je paard daarna weer klaar te krijgen.

Je bent onverstandig bezig.

Kijk, samen een rondje stappen, of wel 4 rondjes, dat kan best.
Ik heb laatst ook samen met een bokker op haar paard gezeten... ging allemaal prima.
Maar niet om echt te rijden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:51

Heb je een foto van zo'n ding?
Ik zit ook wel eens samen met mijn vriendin op haar pony, maar dan gewoon zonder zadel, zodat niemand op de nieren van de pony zit.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:51

ik zal een foto maken als hij hier is :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:53

Bereid ja dan maar voor op veel commentaar. Het word hier nog vriendelijk gezegd, zo'n zadel kan echt niet. :n

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:56

hoe verzinnen ze zoiets! een paard kan best 2 personen dragen (over het algemeen dan he) maar dan zonder zadel. Een zadel achter je zadel komt bijna zeker te weten over de 18de rib en dus op de weke/gevoelige delen van het paard!!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:00

als het het zadel is wat hierboven in een link word geplaatst is het bedoeld voor een kind mee achterop te nemen! (zie de korte beugels achter) maar idd geen goed idee hoor! en al heeft je paardje er nu geen last van en wil hij meer maar op den duur gaat het hem zeker opspelen! ben voorzichtig!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:31

het zadel is voor kinderen, maar ook voor ouder licht aan je bouw

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:33

Bereid ja dan maar voor op veel commentaar. Het word hier nog vriendelijk gezegd, zo'n zadel kan echt niet.

ben het hier helemaal mee eens
zeker niet doen
jullie kunnen toch om en om rijden
ik snap niet dat jullie er nog plezier in gaan hebben als je weet dat je je paard pijn doet

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:44

Nog nooit van gehoord, weet alleen niet of dit wel echt verstandig is om mee te gaan rijden

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:19

Jullie roepen allemaal: het kan niet! Nu ben ik dat eens wat betreft een volwassene/ zwaar kind achterop zetten.
Maar als je (zoals ik) een barokke Fries hebt van 700 kilo en er zit een volwassene (84 kilo) op op een gewoon goed passend zadel en je zet er een KIND van 16 of 30 kilo achterop op zo'n zadel... wat is dan jullie mening? (Niet dat ik het ga doen, maar ik ben even benieuwd wat jullie dan zouden zeggen)

(NB deze kinderen zijn dus resp 5 en 8 jaar)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:23

kan die makkelijk, friezen zijn over het algemeen erg sterke dieren, ik zie geen probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:36

Zilfstar schreef:
Jullie roepen allemaal: het kan niet! Nu ben ik dat eens wat betreft een volwassene/ zwaar kind achterop zetten.
Maar als je (zoals ik) een barokke Fries hebt van 700 kilo en er zit een volwassene (84 kilo) op op een gewoon goed passend zadel en je zet er een KIND van 16 of 30 kilo achterop op zo'n zadel... wat is dan jullie mening? (Niet dat ik het ga doen, maar ik ben even benieuwd wat jullie dan zouden zeggen)

(NB deze kinderen zijn dus resp 5 en 8 jaar)

Het gewicht lijkt mij geen probleem. Maar als het zadel (ook zo;n aanklik zadel) over de 18 rib heen komt wordt het gewicht op de verkeerd plek, op een plek waar het paard gewoon niks zouden moeten dragen. Om die reden zou ik niet voor het zadel kiezen. Het gewicht lijk mij voor zo'n fries niet een probleem, alleen dat het echt op een verkeerde plek terecht komt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:53

het gaat niet om hoe sterk een paard is maar dat zon zadel op de gevoelige delen van de rug komt te liggen!!!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:12

Het gaat er helemaal niet om of het veel gewicht is op die rug, tuurlijk kan een fries flink wat hebben ;)
Maar dit zadel zal op de achterste rib drukken, wat druk op de nieren veroorzaakt. En dat doet op den duur verschrikkelijke pijn!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:15

idd het gewicht is in dit geval van minder belang. 't punt is dat druk voorbij de 18e rib veel belastender is voor een paard dan ervoor (zwevende ribben) EN drukt op de nieren

vergelijk het met jezelf als je op handen en knieën gaat zitten, laat iemand van je eigen gewicht plaats nemen op je bovenrug/schouderbladen en daarna op je onderrug, thv je taille, ondervind zelf maar waar het gewicht het prettigst is om te dragen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:56

Ik ben overtuigd! Als zoon (of dochter) verder willen gaan met rijden, doen ze dat maar mooi zonder hun mammie voorop! En gewoon zelf op hetz adel (of in geval van dochter dekje met voltigesingel. Daarop zit ze als een huis, OOK in draf en galop. Zoon si wat banger aangelegd en gaat eerdaags op mijn nieuwe zadel proberen)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:30

MisticRider schreef:
ik zag laatst bij iemand een duo zadel
dat wil zeggen dat het een zadel is die je achter je gewone zadel kunt doen, en zo nog iemand mee kan nemen
het lijkt met erg leuk om dat dus samen met mijn vriendin te doen.
het zou geschikt zijn voor alle gangen en dus niet voor alleen een rondje hobbelen
graag reactie!

Vergis je je niet in het feit dat deze zadeltjes zijn bedoelt voor (kleine) kinderen, tot een jaar of 8 passen ze met hun kont in de zadeltjes daarna niet meer.(inch maat 15) Daarnaast is gezien het zwevende gedeelte van de ribben het ook zeker niet aan te raden om een groter persoon mee te nemen op deze manier.
Voor een leuk rondje hobbelen met een klein kind ala maar meer, nee doe maar niet!