Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:34

charlotvanre schreef:
Ik zou voor bitloos gaan, dan leer je rijden en niet de hulpmiddelen te gebruiken :D . vind je hetzelf niet erg dat je moet gaan naar sterkere bitten, dat je je paard nog meer moet martelen, terwijl je miss de geduld kunt nemen om goed te leren rijden, naar je paard te luisteren en het met geduld uit te leggen...

Denk dat dit een hele persoonlijke mening is. Bitloos is (in mijn ogen) ook zeker niet alles.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:36

Je zou ook kunnen overwegen een andere instructrice te zoeken?
Eigenlijk vind ik het vreemd dat ze zegt een zwaarder bit als je wedstrijden wil gaan rijden.
En nog een keer...waarom is het nodig..wat doet je paard dat je instructrice zegt een zwaarder bit?
Wil je een zwaarder bit kan ik je aanraden om met een pelham te gaan rijden met kinketting, of een stang met kinketting, maar zolang we ( ik) niet weet wat je paard doet waarvoor je hem nodig hebt, word het gokken![/quote]

Ehm.. deze intructrice is hartstikke goed (rijd zelf ZZ zwaar) en weet echt wel wat ze zegt !
verder heeft ze gezegt dat ik een wat scherper bitje moet kopen, niet dat ik een stang/pelham/pessoa erin moet doen :\..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:36

Zijn er geen andere oplossingen?
Als hij te sterk is en je gooit er een sterker bit in wordt hij op den duur alleen nog maar sterker.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:37

upendo schreef:
Zijn er geen andere oplossingen?
Als hij te sterk is en je gooit er een sterker bit in wordt hij op den duur alleen nog maar sterker.

dat is de reden niet !.
hmm, nee volgens mij niet..
maar ik heb er nu een best dik bit in zitten he.. dus heb nu een normaal / iets dunner dan normaal bitje nodig

upendo

Re: Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:38

Probeer dat dan eerst en kijk hoe dat gaat voor je een sterker bit probeert. :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:38

Denk toch dat het handig is als je vertelt waarom je een sterker bit wilt (of lees ik hier nou overheen?).
Dan kunnen Bokkers je veel beter helpen/adviseren dan nu. Nu is het een beetje gissen.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:39

xx_Kelly_xx schreef:
Denk toch dat het handig is als je vertelt waarom je een sterker bit wilt (of lees ik hier nou overheen?).

Nee je leest er niet overheen maar hou het toch liever voor mezelf..
zoals de titel zegt vraag ik om tips vorr een wat scherper bit en niet voor mijn situatie

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:39

upendo schreef:
Probeer dat dan eerst en kijk hoe dat gaat voor je een sterker bit probeert. :)

ja sgoed, maar wat is normaal ? 18mm ?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:41

xx_Kelly_xx schreef:
charlotvanre schreef:
Ik zou voor bitloos gaan, dan leer je rijden en niet de hulpmiddelen te gebruiken :D . vind je hetzelf niet erg dat je moet gaan naar sterkere bitten, dat je je paard nog meer moet martelen, terwijl je miss de geduld kunt nemen om goed te leren rijden, naar je paard te luisteren en het met geduld uit te leggen...

Denk dat dit een hele persoonlijke mening is. Bitloos is (in mijn ogen) ook zeker niet alles.

Ben ik het helemaal mee eens, en mensen een andere instructrice zoeken etc WAT EEN ONZIN, echt serieus kunnen we haar niet gewoon tips geven over een scherper bit, dat zeggen van
joh neem een andere instructrice, of bedoelt ze dit of dat niet,

ik had laatst echt een handige site stonden de meeste bitten op uitgelegt met plaatjes etc... ik ga voor je zoeken even op internet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:43

Al rijd ze GP, dat wil nog niet zeggen dat ze les kan geven.
Als je dan niet wil vertellen wat nu het probleem is, wat denkt ze op te lossen met een scherper bit?
Denkt ze dat hij dan makkelijker word in de aanleuning, of denkt ze dat hij rustiger word en niet meer gaat rennen, of denkt ze dat het paard beter in stelling gaat lopen, ik snap nog steeds dat scherpere bit in de dressuur niet!
Als je hem buiten nu niet zou kunnen houden zou ik er nog iets van begrijpen.

Misschien een idee om je instructrice eens zelf op je paard te zetten?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:44

@ StallNollie :

Inderdaaad ! ik vraag om tips over scherpere bitten en niet om tips over mijn instructrice :\..
this vast wel aardig bedoelt hoor !. maar daarom noem in de reden ook niet in dit topic voordat het alleen nog maar daar over gaat IPV over wat ik eigelijk zoek

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:45

aerdenhout1 schreef:
Al rijd ze GP, dat wil nog niet zeggen dat ze les kan geven.
Als je dan niet wil vertellen wat nu het probleem is, wat denkt ze op te lossen met een scherper bit?
Denkt ze dat hij dan makkelijker word in de aanleuning, of denkt ze dat hij rustiger word en niet meer gaat rennen, of denkt ze dat het paard beter in stelling gaat lopen, ik snap nog steeds dat scherpere bit in de dressuur niet!
Als je hem buiten nu niet zou kunnen houden zou ik er nog iets van begrijpen.

Misschien een idee om je instructrice eens zelf op je paard te zetten?

ze heeft meerdere vaste klanten van inrijden naar de Z geholpen,
traint paarden voor andere,
heeft der ORUN diploma 1,2 en 3
en heetf echt heel goed les !

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:46

Een danger bit schiet inderdaad op slot, maar werkt dan inderdaad als een ongebroken trens en niet als een stang, want je hebt geen hefboomwerking.. Mijn paard liep er wel lekker op, maar heb daarna gewoon een ongebroken trens gekocht.. Was een stuk goedkoper..

Ik heb voor mijn andere fjord een strenger bit voor het buitenrijden, dan wil ze nog wel eens heel sterk worden.
Heb geloof ik ook de site van StalNollie gezien, was een mooi overzicht en ben uitgekomen op een kimblewick. Een stang met keelriem, aan de ring kun je op twee hoogtes een teugel bevestigen, de onderste geeft dan hefboomwerking.
Ik heb een ongebroken met een lichte tongboog en dat gaat heel goed.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:47

Bokt heeft moderators, die houden toezicht en iedereen op Bokt moet het netjes houden. Doen ze dit niet kun je temmen of een moderator om hulp vragen om de rust weer terug te laten keren in een topic.

Je opent een topic voor (in dit geval) een probleem, je wilt een oplossing voor het probleem. De oplossing is (volgens jou & je instructrice) een scherper bit. Maar hoe kunnen wij jou nou goed helpen zonder te weten wat het probleem is?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:48

Oh enaerdenhout1 :

zo als ik al 10 x heb verteld, de reden ga ik hier niet noemen :+
verder heb ik al wat verklapt, mijn enorm grote, sterke paard is nogal bot kwa hulpen (vooral 's zomers/ wanneer hij in het land loopt) maar hij is niet super sterk kwa kracht en volhouden maar mee kwa tegenstribbelen enz.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:50

xx_Kelly_xx schreef:
Bokt heeft moderators, die houden toezicht en iedereen op Bokt moet het netjes houden. Doen ze dit niet kun je temmen of een moderator om hulp vragen om de rust weer terug te laten keren in een topic.

Je opent een topic voor (in dit geval) een probleem, je wilt een oplossing voor het probleem. De oplossing is (volgens jou & je instructrice) een scherper bit. Maar hoe kunnen wij jou nou goed helpen zonder te weten wat het probleem is?

Ik vraag aan bokkers die hier verstand van hebben, of hun mischien weten waar paarden vooral goed op lopen ?.
heb hier op bokt namelijk wel is gelezen dat 99% van alle paarden super lopen op mylers bitten ofzo ?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:51

nanoeh schreef:
mijn paard is veelste sterk en nu nog te bot voor bitloos... hij reageert gelukkig nu zoizo al op mijn hulkpen maar vroeger was hij zo llui en niet reagerend !

heb je je al eens afgevraagd waarom hij lui is??? en het klopt ook niet want je zegt dat hij heel sterk is.
maak toch dat je het intressant maakt voor je paard, dat je afwisseling in je rijden stopt, dat je paard wil werken voor jou. Met afdwingen bereik je niets. het wordt alleen maar eenrichtingsverkeer, het paard moet werken voor jou.
Je kan er heel veel dingen gaan insteken, aandoen, aanknopen of wathever. Hij zal het dan wel doen voor jou. maar je paard zal doof worden, niet meer allert niet meer gelukkig in zichzelfgekeerd... jammer, want heb al veel zo'n paarden gezien

als je paard te sterk is, is dat een fout aan jou, je hebt nog geen duidelijke genoege hulpen gegeven. toon het met rust aan je paard...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:52

nanoeh schreef:
maar ik heb er nu een best dik bit in zitten he.. dus heb nu een normaal / iets dunner dan normaal bitje nodig

Nou dat is dan niet zo moeilijk...Neem je bit mee naar de ruitersportzaak en koop er een die ietsje dunner is... ;) Klaar..probleem opgelost. :?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:52

Meid gooi er fijn een scherper bit in en blijf jezelf voorhouden dat het de oplossing is voor je probleem. Een paard is net zo sterk als dat jij hem maakt.
Denk dat je binnen een 1/2 jaar weer de vraag stelt...welk bit nu??
Er zijn al div. leuke bitjes langsgekomen, dus maak je keus!
Succes!!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:57

xx_Kelly_xx schreef:
smurffie schreef:
Waar de kunde van de ruiter ophoud beginnen de hulpmiddelen.

_/-\o_

Onzin, (ben altijd zo benieuwd mensen die zo iets zeggen of die altijd correct met hun paard omgaan of ooits sporen iets dergelijks gebruiken, maar dat terzijde)

kan de site zo niet vinden, mischien dat Jeskim de site nog heeft.

je moet echt goed zelf uit gaan zoeken wat kan helpen omdat wij inderdaad niet weten hoe je paard loopt daar ben ik het grotendeels mee eens, maar zouden je wel tips kunnen geven over bitten wat je dus ook vraagt.

vind zelf een dubbel gebroken heel fijn, en een stangetje een wat dunner wat ik zelf voor me arabier gebruik omdat ze dan stuk rustiger in haar mondje is,

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:58

Probeer eerst een iets dunner bitje, kijken hoe hij daar op loopt. Is altijd beter als meteen een veel scherper bit, gewoon kijken hoe hij daarop loopt :) Mocht dat niet de oplossing zijn kan je altijd verder kijken.
Een dubbelgebroken bit ligt volgens mij ook stiller in de mond, is vriendelijker.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-10 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:00

aerdenhout1 schreef:
Meid gooi er fijn een scherper bit in en blijf jezelf voorhouden dat het de oplossing is voor je probleem. Een paard is net zo sterk als dat jij hem maakt.
Denk dat je binnen een 1/2 jaar weer de vraag stelt...welk bit nu??
Er zijn al div. leuke bitjes langsgekomen, dus maak je keus!
Succes!!!

vind ik dus onzin, ligt ook puur hoe je een bit gebruikt, als je inderdaad ook steeds sterker met je hand word op het bit okee dan ben ik het met jou eens.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:02

Megamutsj schreef:
Probeer eerst een iets dunner bitje, kijken hoe hij daar op loopt. Is altijd beter als meteen een veel scherper bit, gewoon kijken hoe hij daarop loopt :) Mocht dat niet de oplossing zijn kan je altijd verder kijken.
Een dubbelgebroken bit ligt volgens mij ook stiller in de mond, is vriendelijker.

@ xx_Kelly_xx: waar is die opmerking voor nodig?
Elk paard is anders en heeft ander tuig en bit nodig. Jij loopt toch ook niet even lekker op hakken als op je sloffen?
Neem aan dat ze zelf ook wel weet wat ze met haar paard aan moet. Het is wel onverstandig om er meteen een scherper bit in te gooien, probeer dan eerst een iets dunnere.

Ben ik niet met je eens, maar ja anders had ik het niet gevraagd. Bedoel dit namelijk niet geheel sarcastisch want ze zegt dat hij heel bot, lui reageert en sterk is. Ik neem aan dat ze het paard ooit heeft gekocht, dan maak je toch een paar proefritjes? En op die manier kan je aanvoelen hoe zo'n paard reageert en aanvoelt.

Ik heb ook een keer een bijrijpaardje gehad, die héél erg voorwaarts was en erg sterk. Na een maand, heb ik vriendelijk tegen de eigenaar gezegt dat ik absoluut geen klik voelde met het paard en hij onder mij niet lekker liep, wist ook niet of dit nog ging komen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 28-05-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Ik ben opzoek naar een scherper bit, iemand tips/afraders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:03

ipv op zoek naar een scherper bit, kan je beter op zoek gaan naar een zachtere hand.............

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:07

xx_Kelly_xx schreef:
Megamutsj schreef:

@ xx_Kelly_xx: waar is die opmerking voor nodig?
Elk paard is anders en heeft ander tuig en bit nodig. Jij loopt toch ook niet even lekker op hakken als op je sloffen?
Neem aan dat ze zelf ook wel weet wat ze met haar paard aan moet. Het is wel onverstandig om er meteen een scherper bit in te gooien, probeer dan eerst een iets dunnere.

Ben ik niet met je eens, maar ja anders had ik het niet gevraagd. Bedoel dit namelijk niet geheel sarcastisch want ze zegt dat hij heel bot, lui reageert en sterk is. Ik neem aan dat ze het paard ooit heeft gekocht, dan maak je toch een paar proefritjes? En op die manier kan je aanvoelen hoe zo'n paard reageert en aanvoelt.

Ik heb ook een keer een bijrijpaardje gehad, die héél erg voorwaarts was en erg sterk. Na een maand, heb ik vriendelijk tegen de eigenaar gezegt dat ik absoluut geen klik voelde met het paard en hij onder mij niet lekker liep, wist ook niet of dit nog ging komen.

Op die manier. Dan begrijp ik jou helemaal :j