Bandages voor de mooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ik doe mijn paard bandages om

ja, ik vind het mooi
22 (17%)
ja, ik vind dat het nut heeft
19 (15%)
ja, ik doe het alleen met wedstrijden
8 (6%)
nee, ik vind het onzin
70 (55%)
nee, maar ik zou het wel willen
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 126

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:27

Ja, ik rijd dagelijks met bandages. Ik vind het mooi en het geeft toch net wat meer bescherming dan blote benen. Soms maakt mijn paard weleens een tactfout of een struikel, ik vind het toch wel fijn dat er dan niet gelijk een plek zit. Tuurlijk, een fikse klap kunnen ze niet opvangen.
Peesbeschermers vind ik net zo 'slecht', misschien nog wel slechter. Neopreen hoort in een duikerspak te zitten om de duiker warm te houden en die plastic schaal van de peesbeschermer ademt nou ook niet bepaald. Dan kies ik liever voor bandages, peesbeschermers moet ik bij mijn paard helemaal zandvrij houden anders zit er gelijk weer een drukplek. En er komt altijd wel wat zand tussen tijdens het rijden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:46

xSaarSaar schreef:
kimmie88 schreef:
Ik heb een tijdlang met 1 bandage om gereden.
Paard had een wond die net aan het dichtgaan was.
Dit grapje duurde al ruim 3 maanden, dus tijdens het rijden (3x in de week) ging er toch echt even een bandage omheen om het been te beschermen.

Verder gebruik ik eigenlijk geen bandage's.
Idd af en toe voor een foto monmentje, maar niet om full time mee te rijden.

Voel eens voor de grap na het rijden met bandage's hoe warm de benen zijn!!!! Dan schrik je wel even

Maar na het rijden met peeskappen zijn ze ook altijd warm, dus dat zou dan hetzelfde verhaal zijn.

Ik doe ze heel af en toe om met de les, voor het leuke.

Peesbeschermers maken de pezen idd ook warm, maar lang niet zo warm als bandage's

TheHorseInn

Re: Bandages voor de mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:28

Wij doen ze alleen om met hippiade of kampioenschappen als je gewonnen ofzo hebt ;)

kimmie88@Je haalt me de woorden uit de mond

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:15

_Nicky schreef:
Ja, ik rijd dagelijks met bandages. Ik vind het mooi en het geeft toch net wat meer bescherming dan blote benen. Soms maakt mijn paard weleens een tactfout of een struikel, ik vind het toch wel fijn dat er dan niet gelijk een plek zit. Tuurlijk, een fikse klap kunnen ze niet opvangen.
Peesbeschermers vind ik net zo 'slecht', misschien nog wel slechter. Neopreen hoort in een duikerspak te zitten om de duiker warm te houden en die plastic schaal van de peesbeschermer ademt nou ook niet bepaald. Dan kies ik liever voor bandages, peesbeschermers moet ik bij mijn paard helemaal zandvrij houden anders zit er gelijk weer een drukplek. En er komt altijd wel wat zand tussen tijdens het rijden.

Hier sluit ik mij bij aan :)
Sowiezo, alles is wel gevaarlijk of slecht. Het best kan je je paard gewoon lekker in een weitje laten staan, kunnen er geen grote rampen gebeuren, maar nee, zelfs dat is gevaarlijk en slecht.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:18

ik heb nooit bandages om. Vind het ook niet nodig Heb alleen met springen peesbeschermers om.

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:27

beetje overdreven hoor, alsof je je paard gelijk slecht behandeld als je een paar keer met bandages rijdt. ga je echt elke dag intensief met bandages rijden oke, maar gewoon omdat je het leuk vind paar keer per week is geen ramp hoor.
Het heeft niet echt nut verder voor de benen. kan je idd beter pees of strijklappen gebruiken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:29

Oh, ik rijd elke dag met bandages.
De enige blessures die mijn paard heeft gehad heeft hij opgelopen bij weidegang met soortgenoten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:51

Ik eum niks (luiheid en onnuttig). Af en toe peesbeschermertjes als ik denk dat het nodig is. Kijk een goede beschermer als je op niveau enzo springt of een paard met ijzers hebt, maar verder, geen nood aan eigelijk.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:44

Als je ze goed erom heen doet, heeft het nut!
Zo niet kan het volgens mij niet echt veel schade aanrichten behalve dat als je ander soort als fleece bandages zonder onderlappen doet, dan raken de benen namelijk oververhit. En heb je grote kans op blessures

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:47

wij doen ze altijd bij onze pony om. hij heeft een lastige schiefel. de druk van de peeskappen is te stug. dus advies: bandages.
anders opereren en dat willen we zolang mogelijk uitstellen

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:00

Wel grappig, hier lees ik dat meeste toch bandages onzin maar ze wel omdoen voor de foto.
Inc ikzelf hoor!

Eigenlijk houden we op de foto' s die iedereen ziet nu het idee instand dat we dus allemaal voor bandages zijn..
Mensen...

Maar ik doe ze ook om als er mensen komen kijken voor een paard of als er foto's gemaakt worden.

Verder wel altijd peesbeschermers en strijklappen om.
Een trap met de ijzers tegen het been en je hebt een jaap.
Dat voorkom ik liever.

Wel altijd afspuiten na het rijden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:02

Bij ons, op draverstal, worden enkel stalbandages gebruikt voor praktische redenen zoals bescherming bij blessure of vastmaken van iets rond been zoals tuinslang voor afkoeling. Bandages worden nooit gebruikt gewoon omdat trainer helemaal niet bezig is met mooi of niet.. paard moet er verzorgd uitzien maar moet geen cirucuspaard lijken (niet persoonlijk bedoel hoor maar ze zijnn helemaal niet van het soort dat setjes gebruikt etc)

Indien nodig worden er peesbeschermers aangebracht, maar ook enkel als het nodig is anders is het onnuttig.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:07

Nooit bandages om...dat is teveel werk ;) en ook niet nodig (zoals de meesten hier zeggen). Ik rijd wel met peesbeschermers omdat ik ooit heb gezien hoe een paard naar de slacht kon toen hij ze een keertje niet omhad....

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:25

de meeste ongelukken met de benen gebeuren in de wei met soortgenoten !!!ik rij soms met bandages bij mij boeren knol gewoon voor de leut!!!
en staat ook echt stoer ,vooral die boeren moeten erg er om laggen een boeren knol met knal groene bandages.
voor de rest vind ik het klink klare onzin!!!!
mijn kwpn heb noooit wat om soms bandages gewoon voor de leut!!!!

en nooit geen problemen <3

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:32

Ik doe het zo nu en dan omdat ik het leuk vind. Met warm weer doe ik het uiteraard niet.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:07

ik rijd als ik weet dat ik toch niet ga springen, regelmatig met bandages hoor, en mijn paard heeft er tot nu toe nog geen last van gehad ;) ik vind dat peesbeschermers de benen net zo warm maken als bandages hoor ;) nee, als ik ga springen doe ik peesbeshermers+strijklappen (hij strijkt) + springschoenen om, en met dressuren doe ik voor bandages, achter strijklappen, en voor springschoenen. achter doe ik strijklappen omdat op een of andere manier de bandages bij hem achter altijd afzakken, heel vreemd maarja. maar mijn mening is;
peesbeschermers zijn net zo warm of warmer dan bandages, en als ze zweten onder fleecebandages nemen die het vocht tenminste op en brengen het naar buiten, bij peesbeschermers gebeurt dit niet ;) als je goed bandageert en na het rijden de bezwete benen (dit geldt dus ook voor peesbeschermers) met water afkoelt en droogmaakt, dan vind ik dat het helemaal geen kwaad kan. bandages kunnen niet meer schade aanrichten dan peesbeschermers ;)

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:03

tummert schreef:
ik rijd als ik weet dat ik toch niet ga springen, regelmatig met bandages hoor, en mijn paard heeft er tot nu toe nog geen last van gehad ;) ik vind dat peesbeschermers de benen net zo warm maken als bandages hoor ;) nee, als ik ga springen doe ik peesbeshermers+strijklappen (hij strijkt) + springschoenen om, en met dressuren doe ik voor bandages, achter strijklappen, en voor springschoenen. achter doe ik strijklappen omdat op een of andere manier de bandages bij hem achter altijd afzakken, heel vreemd maarja. maar mijn mening is;
peesbeschermers zijn net zo warm of warmer dan bandages, en als ze zweten onder fleecebandages nemen die het vocht tenminste op en brengen het naar buiten, bij peesbeschermers gebeurt dit niet ;) als je goed bandageert en na het rijden de bezwete benen (dit geldt dus ook voor peesbeschermers) met water afkoelt en droogmaakt, dan vind ik dat het helemaal geen kwaad kan. bandages kunnen niet meer schade aanrichten dan peesbeschermers ;)

Het gaat ook niet om het zweten met bandages... maar om de warmte
Die blijven dan te warm omdat het helemaal ingepakt zit, met peesbeschermers kan de warmte aan de voorkant nog enigzins weg.

Maar als je bandages afzakken zou ik me ook zowiezo afvragen of je ze wel goed erom doet.
Wil je niet beledigen hoor.

Maar tot nog toe hebben heel veel rokers ook geen last van.... blabla je weet wat ik bedoel, je paard kan niet vertellen of hij er last van heeft, en als je over een jaar ineens erachter komt dat het toch niet zo goed was krijg je misschien spijt.

Misschien valt het allemaal wel mee hoor, ik ben geen expert maar het is alom bekend dat benen te warm worden. Dan begrijp ik het risico niet zo goed.

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 06:05

@calina, ik begrijp wat je bedoelt met dat warm worden, maar ik hou toch vol dat er bij bandages nog enigzins 'wind' doorheen kan, omdat het stof is, en bij peesbeschermers kan dit gewoon niet omdat er zo'n hele plastic kap om het been heen zit..

ik weet eigenlijk wel gewoon zeker dat ik ze wel goed om doe, ik heb meerdere keren 'normaal' geprobeerd, daarna een keer wat strakker, want misschien lag het daar inderdaad aan, maar zelfs toen bleven ze niet zitten. Het is al bekend dat mijn paard een vreemde gang heeft met zijn achterbenen, en waarschijnlijk komt het daardoor, want met name met ijzers strijkt hij heel erg..
[RIJ-ITP] Laurel Z cross'n in de boss'n zo doe ik ze altijd om de voorbenen, dus volgensmij zitten ze wel goed hoor..
achja, ik denk maar, die winkels zouden bandages niet zo goed kunnen verkopen als er allemaal paarden kreupel van worden, en ik doe er bewust ook geen onderbandages onder, omdat het dan zo'n dik pak wordt, maar gewoon alleen de bandages om de voorbenen omdat hij anders van die blote benen heeft en dat lijkt mij gevaarlijker dan bandages om de benen. Verder werk ik bij een sportpaardenstal waar dure springpaarden staan waarvan ik de prijs niet eens hardop durf te noemen, en daar gebruiken de ruiters ook regelmatig bandages als er die dag niet gesprongen wordt, dus ja..

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:33

ik geloof niet, dat je van af en toe (dan heb ik het over hooguit 1X in de maand) je je paard beschadicht met bandages
ik gebruik bandages voor:
fotoshoot
wedstrijd
terijn met veel takjes (tegen sneetjes ect)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:34

Ik doe ze soms aan voor een setje, wanneer ik even tijdverdrijf zoek :j
Ik vind het stiekem een beetje teveel werk.. :=

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:40

ik denk, dat het de benen van je paard verzwakt, en eerder buiten het rijden een blessure op KAN lopen.

bij peesjes vind ik dit moeilijker te zeggen, het verzwakt de benen, maar van peesjes zie ik het nut meer in. hoe denken jullie hierover?