Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
timilon schreef:@ vibabu: dat klinkt heel logisch, maar werkt niet altijd.
sommige paarden zien het als beloning dat ze achteruit "moeten" en uiteindelijk ben je meters ver van waar je wilt zijn.
dit kun je eigenlijk pas echt goed toepassen als je de lichaamstaal van het paard echt door en door kent.
als ik het verhaal zo lees, zou een pak rammel niet verkeerd zijn.
gaat ze rustig, zonder snuiven grote ogen, de klep op?
dan neemt ze je echt in de maling.
paarden weten inderdaad niet dat als zij iets doen, een ketting of iets dergelijks pijn doet.
echter, paarden hebben heeeel snel door wanneer je niet stevig in je schoenen staat en gaan een heel toneel stuk opvoeren.
ik denk dat het ook heel goed kan zijn om 1 vreemde met de pony/paard aan de gang te laten.
vreemde ogen dwingen, en waarschijnlijk speelt het bij jullie al in je achterhoofd wanneer je met de trailer op pad gaat.(onbewust)
Zonnetje81 schreef:Maar zoals ik begrijp gaat ze toch pas achteruit als ze erin staat of komt ze zo ver niet?
sabina1998 schreef:Ik zal t overleggen met de eigenaar, maar ik weet niet of ze dat goed vindt.
Das net als een hengstenketting over de neus, doet ook zeer, toch?
Ze gaat op de klep staan en stilstaan.
Soms gaat ze nog een stukje verder.
Verder dan boven aan de klep is ze inet geweest.
Want als ej boven aan de klep bent dat gaat ze weer stilstaan.
Als je dan iets naar haar toe loopt, of iets trekt/duwt dan gaat ze steigerend en al naar beneden.
Zonnetje81 schreef:Had bij mijn paard echt niet geholpen dat achteruit gaan, bang = bang...
timilon schreef:overigens, een ketting over de neus bij ongewenst achterwaarts gaan heeft averechts effect.
dit word bijv. meer gedaan als een paard te sterk is en je voorbij wil lopen.
een ketting onder de kin wil nog weleens een voorwaartse reactie opwekken.
een bezem achter de kont wil ook weleens helpen,maar alleen laten voelen als ze naar achter komt.
verder zou ik juist niet teveel aan het hoofd gaan doen.
Ben ik het helemaal mee eens. Daarom werkt een bit ook niet
Bij de bezem moet je wel de haren gebruiken natuurlijk...