Met trailer laden een hengstenketting? En wat helpt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:29

Mijn paard liep ook altijd achteruit, je kan nog zo hard aan dat halster trekken maar dat heeft echt geen zin. Laat hem maar achteruit lopen maar dan wel een pasje verder dan dat hij eigenlijk wil. Verder heb ik een lang touw met zo'n flubbertje er aan. Ik blijf naast zijn schouder zodat hem zo kan sturen. Sommige paarden worden ook makkelijker door te longeren voor de trailer.

timilon

Re: Met trailer laden een hengstenketting? En wat helpt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:35

@ vibabu: dat klinkt heel logisch, maar werkt niet altijd.
sommige paarden zien het als beloning dat ze achteruit "moeten" en uiteindelijk ben je meters ver van waar je wilt zijn.
dit kun je eigenlijk pas echt goed toepassen als je de lichaamstaal van het paard echt door en door kent.

als ik het verhaal zo lees, zou een pak rammel niet verkeerd zijn.
gaat ze rustig, zonder snuiven grote ogen, de klep op?
dan neemt ze je echt in de maling.
paarden weten inderdaad niet dat als zij iets doen, een ketting of iets dergelijks pijn doet.
echter, paarden hebben heeeel snel door wanneer je niet stevig in je schoenen staat en gaan een heel toneel stuk opvoeren.
ik denk dat het ook heel goed kan zijn om 1 vreemde met de pony/paard aan de gang te laten.
vreemde ogen dwingen, en waarschijnlijk speelt het bij jullie al in je achterhoofd wanneer je met de trailer op pad gaat.(onbewust)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:39

Snuift Suus als ze eraf stormt? Die van mij wel, die keek naar de vloer of er spoken zaten en ging zo met 110 achteruit en was dan helemaal heet/blazerig etc. Die was echt bang, zo ook van water, papiertjes, plastic tasjes, jas op je pony uit doen?? No way dat was verongelukken.

Maar als mijn andere paardne dat zouden doen weet ik dat ze niet bang zijn en lopen te etteren, dan kunnen ze een schop onder hun hol verwachten of ik pak de zweep erbij, alleen al het ding vasthouden wekt ontzag op.

Is je pony al veel vaker geladen en ouder?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:40

Die van mij begon al te steigeren en met 100 km p/u in zijn achteruit als ze alleen al een trailer zag.
Maar van haar wist ik echt dat het treiteren was.
Ben 1x lichtelijk uit mijn vel gesprongen tegen haar, en nu stapt ze er zonder mokken in 1x op.

Maar je moet wel weten of het echt treiteren is of toch niet een beetje angst.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:40

timilon schreef:
@ vibabu: dat klinkt heel logisch, maar werkt niet altijd.
sommige paarden zien het als beloning dat ze achteruit "moeten" en uiteindelijk ben je meters ver van waar je wilt zijn.
dit kun je eigenlijk pas echt goed toepassen als je de lichaamstaal van het paard echt door en door kent.

als ik het verhaal zo lees, zou een pak rammel niet verkeerd zijn.
gaat ze rustig, zonder snuiven grote ogen, de klep op?
dan neemt ze je echt in de maling.
paarden weten inderdaad niet dat als zij iets doen, een ketting of iets dergelijks pijn doet.
echter, paarden hebben heeeel snel door wanneer je niet stevig in je schoenen staat en gaan een heel toneel stuk opvoeren.
ik denk dat het ook heel goed kan zijn om 1 vreemde met de pony/paard aan de gang te laten.
vreemde ogen dwingen, en waarschijnlijk speelt het bij jullie al in je achterhoofd wanneer je met de trailer op pad gaat.(onbewust)

Klopt, bij elk paard werkt een andere manier. De manier van de ketting had bij mijn paard totaal niet gewerkt. Hij vond het niet eng maar wilde gewoon niet. Druk met ketting? hij is toch sterker, hij sluit zich helemaal af van de buitenwereld. Je zou hem nog zoveel pijn kunnen doen maar hij zou er totaal niet op reageren.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:42

Suus die vind de trailer zelf niet eng.
Maar zodra we een longeerlijn/zweep pakken wel.

Dus je zou zeggen met veel geduld, maar dan neemt ze je in de maling.
Maar ze heeft een naar verleden gehad dus ze is sowieso wat gevoelig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:43

Dus wat denk jij? Bang, deels bang of gewoon etteren?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:45

Ik denk dat ze gewoon zit te etteren ja.
Maar zodra je aanpakt dus boos wordt waar ze super gevoelig voor is wordt ze bang. Dus niet bang voor de trailer maar ze wordt pas bang als je boos op dr word. (naar verleden)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:47

Hm lastig verhaal dus...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:47

Ja inderdaad. Maar als je niet aanpakt dan denkt ze: Ja, dahaag!
Dus heel lastig verhaal.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:48

En een praam erop? Velen zullen daarop vliegen maar dan worden ze vaak net dat tikje makkelijker/rustiger dat ze dus niet meer zal steigeren enzo.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:49

Met geduld los je over het algemeen veel meer op dan met geweld. Heb je al geoefend zonder weg te gaan? gewoon elke dag een stapje verder. Op het moment dat je denkt dat ze achteruit zou kunnen gaan haar zelf achteruit zetten zodat jij nog steeds de leiding heb. Haar vervolgens belonen door wat anders te gaan doen. Vooral niet te snel willen gaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:50

Maar zoals ik begrijp gaat ze toch pas achteruit als ze erin staat of komt ze zo ver niet?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:51

Ik zal t overleggen met de eigenaar, maar ik weet niet of ze dat goed vindt.
Das net als een hengstenketting over de neus, doet ook zeer, toch?

Ze gaat op de klep staan en stilstaan.
Soms gaat ze nog een stukje verder.
Verder dan boven aan de klep is ze inet geweest.
Want als ej boven aan de klep bent dat gaat ze weer stilstaan.
Als je dan iets naar haar toe loopt, of iets trekt/duwt dan gaat ze steigerend en al naar beneden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:52

Nee doet niet zeer, maar daardoor maakt ze zelf verdovende stofjes aan. Als je dan twee mensen haar van achtern een zetje laat geven (gewoon rustig) denk ik dat ze de minste stress heeft. Misschien snapt ze na een tijdje wel dat ze gewoon normaal kan doen. Dan hoef je niet te vechten/geen stress/geen pijn.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:53

Zonnetje81 schreef:
Maar zoals ik begrijp gaat ze toch pas achteruit als ze erin staat of komt ze zo ver niet?

Het maakt in principe niet uit waar ze achteruit gaan. Niet te ver willen doorlopen maar stoppen voordat ze zelf achteruit willen gaan. en als je denkt dat ze daarna toch nog zelf achteruit willen gaan haar zelf achteruit zetten en wat anders gaan doen. Zo houd je zelf de leiding, bouw je vertrouwen op en dat zonder martelingen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:55

Had bij mijn paard echt niet geholpen dat achteruit gaan, bang = bang...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:56

sabina1998 schreef:
Ik zal t overleggen met de eigenaar, maar ik weet niet of ze dat goed vindt.
Das net als een hengstenketting over de neus, doet ook zeer, toch?

Ze gaat op de klep staan en stilstaan.
Soms gaat ze nog een stukje verder.
Verder dan boven aan de klep is ze inet geweest.
Want als ej boven aan de klep bent dat gaat ze weer stilstaan.
Als je dan iets naar haar toe loopt, of iets trekt/duwt dan gaat ze steigerend en al naar beneden.

En als je inplaats van iets te doen niks doet? en haar daar gewoon laat staan. Het gaat vanzelf vervelen. Je moet alleen wel opletten dat ze op jou blijft letten. dat kan je al door door bijvoorbeeld met een plastic zakje te ritselen.

Er zijn ook mensen die een doek over het hoofd van hun paard doen. Zodat ze dus niet zien waar ze in lopen. Ik ben het alleen totaal niet eens met die oplossingen. Als je het leven van je paard er mee kan redden, prima, maar niet voor leuk ritje ergens heen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:57

Maar bang is ze niet echt..

Als ik haar laat staan gaat ze denk ik ook naar achter, maar kan het proberen thanks! :)
Maar ik ga nu ff kom zo miss weer

bye

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:57

Nee doek ben ik ook niet voor. In het ergste geval breekt je touw af en loopt ie als een dolle de wereld in...moet je niet aan denken..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:00

Zonnetje81 schreef:
Had bij mijn paard echt niet geholpen dat achteruit gaan, bang = bang...

Bij bange paarden hoef je idd niet achteruit te gaan. Hij moet alleen wel leren dat als jij zegt dat hij moet blijven staan, dat hij ook moet blijven staan totdat jij zegt dat ie weer achteruit mag gaan.
Zoals bij ons vaak gezegt wordt: je doet er een hele tijd over om je paard iets aan te leren, maar hij moest gisteren al op de trailer staan :)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:14

overigens, een ketting over de neus bij ongewenst achterwaarts gaan heeft averechts effect.
dit word bijv. meer gedaan als een paard te sterk is en je voorbij wil lopen.
een ketting onder de kin wil nog weleens een voorwaartse reactie opwekken.
een bezem achter de kont wil ook weleens helpen,maar alleen laten voelen als ze naar achter komt.
verder zou ik juist niet teveel aan het hoofd gaan doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:15

Ik ben het met timilon eens!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:15

Mijn ervaring met de hengstenketting is dat paarden tijdens het trailer laden, of een enge wasplaats op moeten, er zodanig tegen in gaan, en naar achterschieten, dat er constante druk ontstaat. En ik wat als je paard toch uit breekt? En onderweg op het touw gaat staan? Dan is de kans groot dat er flinke wonden ontstaan.. Mijn pony is daar het levende bewijs van, nooit of te nimmer krijgen de paarden waar ik mee werk een hengstenketting om.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:16

timilon schreef:
overigens, een ketting over de neus bij ongewenst achterwaarts gaan heeft averechts effect.
dit word bijv. meer gedaan als een paard te sterk is en je voorbij wil lopen.
een ketting onder de kin wil nog weleens een voorwaartse reactie opwekken.
een bezem achter de kont wil ook weleens helpen,maar alleen laten voelen als ze naar achter komt.
verder zou ik juist niet teveel aan het hoofd gaan doen.

:D Ben ik het helemaal mee eens. Daarom werkt een bit ook niet :) Bij de bezem moet je wel de haren gebruiken natuurlijk...