Beenbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HighFly_

Re: Beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:07

ik heb alleen beschermers om bij het springen verder niet

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:10

Zelf doe ik mijn paard nooit beenbeschermers om, maar ik denk toch ook wel dat het handig is voor de zekerheid, zoals jullie al zeggen. ;)

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:48

Wat mij betreft hoeven ze geen peerkappen om, daar krijgen ze wondjes van en wordt hun huid wit, en dat vind ik spuuglelijk ;)
Bandageren lijkt me beter ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:58

Bandageren helpt helemaal nergens tegen. Behalve dan dat het er wat luxer uit ziet :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:15

Van peeskappen krijgen ze niet zomaar wondjes.
Zolang je niet te stom bent om ze te vergeten en ze niet te strak omdoet.

Bandageren daar in tegen is veel slechter voor een pees. Het word te warm en beschermen doet het eigenlijk nouwlijks.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:17

__Elizabeth schreef:
Van peeskappen krijgen ze niet zomaar wondjes.
Zolang je niet te stom bent om ze te vergeten en ze niet te strak omdoet.

Bandageren daar in tegen is veel slechter voor een pees. Het word te warm en beschermen doet het eigenlijk nouwlijks.

Pezen worden altijd warm. Jouw pezen gaan toch ook niet koken wanneer je bijvoorbeeld een trui aan hebt? :) Onder peesbeschermers wordt het ook warm alleen is hiervan het voordeel dat het meer beschermt dan een bandage.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:20

Nou als ik in de zomer met bandages rij of met peesbeschermers merk ik toch duidelijk verschil.

Ja ze worden ook warm maar lang niet zo warm als bij bandages.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:23

Dat is de oppervlakte.... niet wat er binnen in de pees gebeurd.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:36

Okee, jij weet er alles van?

vertel? :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:49

Dat zeg ik niet. Maar heb er wel een leuke clinic over gevolgt. Dit ging over het nut van koelen van pezen en de warmte die ontstaat door het werken. Hier kwam uit dat de warmte die in de pees ontstaat door het werk nauwelijks beinvloed wordt door de buitenlucht. Zo moet je dus uuuuuuuuuren koelen wil je pas de temperatuur binnen in de pees willen verlagen. En zo is het dus ook met het verwarmen hiervan.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:01

Oke dat zou kunnen.

Maar het probleem is dat je zoveel verschillende meningen hier over hoort ;)

Ik rij gewoon met peesbeschermers mede om de reden die ik als eerste gaf. (1e pagina)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:13

Er zijn een heleboel meningen maar ik vond dit erg logisch klinken. Verder rijd ik ook alleen met peesbeschermers tegen het aantikken :) en aangezien er heel wat krassen opzitten hebben ze nut en daar gaat het mij vooral om :)

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:14

mijn pony tikt aan dus ik heb altijd van voren beschermers zitten (vooral nu hij ijzers heeft)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:15

Ja dat vind ik ook.

En ik weet niet of je het gelezen hebt maar ik reed op stage zonder. Tot dat er een hengst zijn eigen griffelbeen zo heeft geraakt dat hij vervolgens 6 maanden met een peesblessure rijd. Wat overigens tot nu toe goed lijkt te komen :) Als ik toen met peesbeschermers had gereden was het niet gebeurd.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:06

in het begin had ik ze nooit om, toen begon ik ze om te doen omdat dat mooi bij de dekjes past, en nu blijkt hij te strijken, dus gebruik ik ze achter ook

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:09

tja, zo kun je wel door redeneren elizabeth, als je toen niet op dat paard was gestapt was het ook niet gebeurd.
Ik zie hier in de buurt zelfs paarden in de wei staan met beschermers, het moet toch niet gekker worden.

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:43

Mijn paarden hebben ze standaard om.
voor extra bescherming voor de zekerheid.
een paard kan altijd een foute stap maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:09

mimeslosydy schreef:
Lara_Silver schreef:
Waarom zou je bescherming omdoen als het niet nodig is? Peesbeschermers tijdens het springen begrijp ik, net als springschoenen. Maar als je paard tijdens het normale werk geen contact maakt waarom dan onnodig hitte creeeren? Strijklappen overigens hebben enkel nut tegen het strijken, verder tegen helemaal niets, zie het vaak dat mensen ze er gewoon om hebben zitten voor de lol. Ik bescherm mijn pony alleen als we gaan springen, dan wil hij best nog wel aantikken van voor of strijken van achter. Maar tijdens het normale rijden weet hij prima waar zijn benen zitten en heeft dan geen bescherming nodig. De paardenwereld moet eens wat meer van dat esthetische laddertje af komen en terug gaan naar het praktische.

volgens mij mag iedereen nog steeds zelf weten of hij/zij beenbescherming gebruikt.
er zijn heel wat goede redenen te bedenken, en nee niet ieder paard heeft ze nodig.
maar dan is het nog niet slecht om ze te gebruiken

Lara_Silver schreef:
Voel je je aangesproken? Ik ben enkel tegen beenbeschermers die onnodig gebruikt worden. Als jou paard zijn benen niet weet te vinden dan is het vooral beter ze te gebruiken. Wat bizar om te beginnen met 'iedereen mag nog steeds zelf weten etc'.. Waar verbied ik het dan? Dit soort rare posts bevestigen mijn mening alleen.

Dat gevoel heb ik ook Lara_Silver.

Ik gebruik ze niet, paard heeft ze niet nodig dus ik ga niet moeilijk doen met die dingen. Ik heb voorheen een paard gereden wat achter streek en zich van voor aantikte, toen gebruikte ik ze wel.

Ik gebruik ze overigens wel eens voor bijvoorbeeld foto's of speciale gelegenheden (zoals een show laatst op stal).

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:12

Ik heb degelijk ALTIJD om, aangezien het resultaat is van een half jaar beschermers, dat er geen naat meer inzit en dat heel veel is weggesleten.

en ja- hij wordt er ook nog eens extra voor beslagen, en elk jaar gecontroleerd op zijn pezen, alles is goed, maar aangezien hij altijd zo heeft gelopen zijn zijn pezen ook zo, wel meer slijtage als voor zijn leeftijd normaal, maar geen last van.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:55

Ik gebruik ze niet (meer).. Een paard met correcte gangen/hoefstanden dat normaal gereden wordt hoort zichzelf ook niet aan te tikken.
Daarbij doet mijn paard veeel idioter in de paddock/op het land dan onder het zadel (gelukkig maar ;) ), ik ga haar ook niet in het land zetten met bescherming voor ieder moment dat ze even uit haar bol gaat.
En ondertussen is ook nog helemaal niet bekend wat beschermers eigenlijk met een paardenbeen doen, ik geloof dus niet dat het per definitie veiliger of beter is.

Voor echte strijkers zullen strijklappen wel nuttig zijn, maar er zijn ook een heleboel paarden die niet strijken en met strijklappen ineens wel. Niet zo gek, want het been is ineens aan beide kanten een cm dikker. Ja, dan ga je inderdaad slijtage aan je strijklappen zien!
Aantikken is maar zelden op de pees, 9 van de 10 keer tikt een paard zichzelf aan op de achterkant van de hoef of hoefbal, waar helemaal geen peesbeschermer zit.

Voor paarden met afwijkende gangen en in de springsport/cross zal het heel nuttig zijn, maar gewoon in de dressuurbak doe ik echt geen beschermers om wanneer het niet nodig is. Ik denk dat het heel vaak gedaan wordt omdat het mooi staat, dat vind ik een slechte reden om beenbeschermers te gebruiken.

kimfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:48

Ik zal het niet doen het kan zijn dat die dan stijf loopt en dan gek gaat doen .. :D :D

veel succes!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:11

Ik heb altijd voor en achter beenbescherming om, is toch voor de zekerheid :Y)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:28

Bij mijn jongste paard heb ik nu altijd beenbescherming om, in de tijd dat ik dat nog niet had en ik had haar even los in de bak.
of na het rijden zat er altijd bloed op de benen omdat ze zich zelf zo aantik en dus wondjes kreeg.
ze slingerd zowel voor als achter nog met haar benen en daarom heb ik beenbescherming met springschoenen omdat ze van achter erg snel is en van voor wat te traag en ze altijd haar hoefijzer er onder weg trapt of alles open trapt.
het andere paard heb ik vaak ook in beenbescherming voor & achter, die tikt zich zelf ook aan.
maar ik heb haar ook achter in de springschoenen staan, ja zo erg strijkt ze langs haar benen met een zware training.
dus ik vind het wel belangrijk :+

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:02

Eerder reed ik wel eens met peesbeschermers maar nu niet meer. Eigenlijk gewoon omdat ik het niet nodig ben ;)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:51

Ik doe ze ook om ookal tikt hij niet maar voor de zeker heid doe ik toch alleen voor om !