Veroorzaakt peesbescherming peesblessures?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij je paard met peesbescherming?

ik rijd (bijna) altijd met bescherming om, mijn paard heeft nog nooit last van een blessure gehad
107 (50%)
ik rijd (bijna) altijd met bescherming om, mijn paard heeft wel eens een blessure opgelopen
28 (13%)
ik rijd enkel tot nooit met bescherming, mijn paard heeft nog nooit last van een blessure gehad
61 (28%)
ik rijd enkel tot nooit met bescherming, mijn paard heeft wel eens een blessure opgelopen.
15 (7%)

Totaal aantal stemmen: 211

Yontheke

Re: Veroorzaakt peesbescherming peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:38

Ik rijd zelf altijd met bescherming en mijn paard heeft nog nooit een blessure gehad.
Wel gebruik ik enkel getten (peesjes) voor en achter omdat ik van mezelf (denk of vind) dat ik niet correct kan bandageren. Misschien doe ik het wel goed maar ik heb toch altijd het gevoel dat ik met bandageren teveel verkeerd kan doen op gebied van te strak, te los, te warm en dergelijke.
Zelf rijd ik met de Lami-cell Pro getten. Deze zijn achteraan ook helemaal rond ipv strijklappen. Af en toe combineer ik ook wel gewoon peesjes vooraan met enkel binnenkant peesjes achteraan.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:01

Ik rij altijd met peesbeschermers, springschoenen en strijklappen. Paard heeft nog nooit ergens last van. De paarden van de top ruiters staan ongeveer altijd met peesbeschermers om, in de stapmolen, paddock en als ze heel veel geluk hebben in de wei.
Als het echt zo slecht zou zijn zouden ze dat echt niet doen. Die paarden hebben ook niet om de haverklap een peesblessure.
Peesbeschermers heb ik van Eskadron, goede pasvorm!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:08

Ik rij nu eigenlijk altijd met de BR-peesjes. Behalve met crossen dan krijgt hij de crossbeschermers van NEW (en Style-springschoenen) om. Mijn andere paard heeft veel last van haar pezen, maar ik heb niet het idee dat dit direct van de peesbeschermers komt. Zij krijgt inmiddels geen beschermers meer op tijdens het 'werk', want de pezen worden toch wel warm en dat bevordert de genezing natuurlijk niet :n

Mijn sportpaard heeft wel vaak bezwete benen na het rijden dus ik wil wel graag peesjes die de warmte beter doorlaten. Ga die van Dalmar eens bestuderen!! Bovendien koel ik de benen altijd na het rijden (na grote inspanning ook met cooling gel of klei).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:10

Noorwijdenes schreef:
Ik rij nu eigenlijk altijd met de BR-peesjes. Behalve met crossen dan krijgt hij de crossbeschermers van NEW (en Style-springschoenen) om. Mijn andere paard heeft veel last van haar pezen, maar ik heb niet het idee dat dit direct van de peesbeschermers komt. Zij krijgt inmiddels geen beschermers meer op tijdens het 'werk', want de pezen worden toch wel warm en dat bevordert de genezing natuurlijk niet :n

Mijn sportpaard heeft wel vaak bezwete benen na het rijden dus ik wil wel graag peesjes die de warmte beter doorlaten. Ga die van Dalmar eens bestuderen!! Bovendien koel ik de benen altijd na het rijden (na grote inspanning ook met cooling gel of klei).

Je kunt ook beschermers nemen met een leren voering. Dat laat ook goed warmte door. (en ziet er erg sjiek uit :9 :o )

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:13

Tja, peesbescherming beschermt alleen tegen klappen van buitenaf.
Overrekkingen en verstuikingen kun je niet tegen beschermen.
En dat zijn toch wel de meest voorkomende peesblessure.

Een peesbeschermer of bandage zorgt er voor dat de temperatuur van het been erg hoog kan oplopen (tot wel 60-80 graden)
Dat is natuurlijk veel te warm!

Door deze hitte, beschadigen de peesweefseltjes en uis de kans op een verrekking/verstuiking alleen maar groter.

De beste bescherming die je kunt gebruiken is bescherming met leer van binnen zoals bijv de veredus pro classic
Deze bescherming ademd goed en de temperatuur zal minder hoog oplopen.

Bandages zijn leuk voor de evrsiering, maar echt bescherming bieden ze niet.
Ondersteuning al helemaal niet!
Wat wil een stukje stof beschermen op een been wat 500 kilo moet dragen?? Pluis nog eensd e extra kracht die erop komt in draf/galop??

Nee, een bandage ondersteunt niks...
De pezen zouden alleen zwakker worden door de hitte die er vrijkomt onder een bandage...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:17

Ik reed altijd met bescherming, maar na de peesblessure vorig jaar niet meer!
Het viel me ineens op dat haar been met bescherming opgelopen was en zonder niet!
Het is een groot paard, staat rondom op ijzers, maar voor mij geen knellende steunkousen meer om die benen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:24

Beenbescherming ondersteunt geen pezen, harde beenbescherming beschermt hooguit voor trauma van buitenaf.
Bandages zijn alleen maar sierdingen dus daar kun je beter helemaal niet aan beginnen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:31

bigone schreef:
Beenbescherming ondersteunt geen pezen, harde beenbescherming beschermt hooguit voor trauma van buitenaf.
Bandages zijn alleen maar sierdingen dus daar kun je beter helemaal niet aan beginnen.

Mee eens :j

Ga inderdaad ook eens naar leren beschermers kijken. Maar een leren voering en dan een harde buitenkant bedoel je, Nini_roosje? Dan wordt het toch evengoed warm of niet?
Geheel leren beschermers raken - denk ik - weer snel beschadigd?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:47

geheel leren beschermers zijn wel mooi ook!
maar die veredus beschermers zijn ook mooi! Maar wel prijzig helaas!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:02

Ik rijd met ieder paard eigenlijk altijd met bescherming. Ze hebben nooit een peesblessure o.i.d. gehad gelukkig. maar doe alleen beschermers om de voorbenen ivm het klappen van achter op voor. soms is mn jonkie achter sneller als voor nl. bandages vind ik idd ook alleen voor de mooi. en heb zelf beschermers van BR of Eskadron

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:08

Iemand zei hier dat alle topsportpaarden alleen maar beschermers en bandages dragen, dat is dan wel zo maar ook de verzorging erom heen gebeurt vaak op niveau, dat is wat anders dan een uur rijden, beschermers af, eventjes koelen en het land weer op.
De pezen kunnen elke keer wanneer ze te warm worden zeer kleine beschadigingen oplopen tot het te veel word en ze stuk gaan, bij het ene paard gebeurt dit snel, bij de andere merk je na jaren nog niets, dus als het niet nodig is gewoon met blote benen lopen, dat is nog altijd het beste voor de pezen.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:23

Ik rij bijna altijd met bescherming, pony is soms te enthousiast en dan wil het nog wel eens mis gaan. Dit heb ik nu al twee keer ondervonden zonder bescherming en dus wel een peesblessure opgelopen.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:28

meestal tot eigenlijk altijd heb ik wel peesbeschermers om (nouja, de paarden dan .. )
omdat Calypso nog wel eens weg wil sringen of rennen, en je weet maar noot hè.

hij heeft wel ns een blesure gehad, ja hoefzweer, maar dat heeft er niet veel mee te maken hè

het licht natuurlijk helemaal aan je paard of hhij/zij het wel of niet nodig heeft maar het is wel veiliger, je kunt er wel blesures mee voorkomen en die dingen zijn er ook niet voor niks.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:34

Ik heb pessoa ventilerende peesbeschermers & strijklappen! Deze:
Bij mijn pony sluiten ze overigens wel helemaal goed om de koot. :P
http://www.horseshopinternational.nl/im ... ermers.JPG

Ik heb trouwens gestemd: ik rijd (bijna) altijd met bescherming om, mijn paard heeft nog nooit last van een blessure gehad
Laatst bijgewerkt door xMaud op 10-05-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:37

Mee eens,

onder de 3 in 1 beschermers worden benen veeel te warm!
ik doe ze niet meer om, ben blij dat ik niet de hele dure gekocht heb,
ventilerende peesbeschermers lijken me wel wat,

maar heb cob maat nodig,
en die hebben ze niet |(
Hyposjuhhh schreef:
emjam schreef:
Ik rijd nu haast nooit met bescherming, maar ik moet heel nodig toch is peesjes aan gaan schaffen, vind ik wel zo veilig :j
3 in 1 beschermers zijn al helemaal mooi :)
Met springen zou ik het wel altijd doen, deed ik wel me tmijn vorige pony, heb met deze nog nooit gesprongen.

3 in 1 is 3 keer niks :+ Vind ik dan. Bieden echt niet meer bescherming als een bandage. bovendien zijn die dingen stikduur, voor dat geld kun je een hele mooie verkoelende stevige beschermer kopen. Dan denk ik trouwens aan de gewone standaard beschermer, dus niet de piaffe evo met extra versteviging ofzo, die bieden natuurlijk wel bescherming

Ik rijd ook altijd met peessies. Ze ondersteunen de pees ook, dus het lijkt me wel verstandig ze na een blessure aan te schaffen ;)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:44

Bandages worden, zoals inderdaad al een paar keer gezegd is, veels te warm en bieden absoluut geen steun.
Mocht je een paar hebben dan van nature heel erg ondertreed met de achterhand dan zou je eventueel een peesbeschermer voor kunnen nemen. Ik zou idd eens kijken naar die lucht doorlatende. (weet helaas geen merk omdat ik op het moment helemaal geen peesbeschermers gebruik, alleen bij het springen.

Verder is het bij elk paard anders en zal niet elke pasvorm bij elk paard passen. (ik reed een KWPN-ner en die zijn paarden peesjeszaten dusdanig hoog dat ze zn kniehgolte irrriteerden :P ) dus vraag evt een instructie wat hij/zij er van vind en welke hij zou adviseren.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:46

bigone schreef:

dan rijden ze in de grand-prix allemaal voor de sier ermee :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:52

ik gebruik nooit beschermers en mijn pony heeft ook nooit wat gemankeerd (ff afkloppen). Ik spring eigenlijk nooit, en hou het tempo ook bij bosritten altijd onder controle. tja, het is een risico, maar dat durf ik wel aan. Mijn pony staat netjes op haar benen en kan goed lopen zonder zich aan te tikken.

Raja

daar zal vast een achterliggende gedachte achter zitten, maar het biedt iig geen ondersteuning.
het biedt wel bescherming tegen strijken en ik denk dat het daar ook een vorm van het verwarmen van de pezen is voor een betere doorbloeding...

maaqr er moet wel bijgezegd worden, dat deze mesnen heel goed weten waar ze meebezig zijn en er toch ook wel op een andere manier wordt omgegaan met paard wbt blessure preventie op dat niveau

Silly_Woman

DDW1190 schreef:
bigone schreef:

dan rijden ze in de grand-prix allemaal voor de sier ermee :o

Eigenlijk wel ja :P Het geeft niet zoveel steun als iedereen denkt... En vaak trainen de mensen van de hogere Niveaus niet met bandages maar ook gewoon met peesjes & springschoenen.

Sommige stallen trainen wel nog met bandages hoor. Ik weet niet hoe het met alle stallen in nederland zit natuurlijk ;)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:53

ps zoals Raja zegt zijn ze er idd ook anders mee bezig :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:54

Het viel me op dat bij mijn paard het echt gloeiend heet wordt onder de peesbeschemers. Ben dus accuut opgehouden ze te gebruiken. Die met "lucht gaten" lijkt me nog wel wat en anders heeft hij dus niets om.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:55

dat denk ik ook hoor Raja..
ze zitten er iig niet voor de sier..

zelf gebruik ik af en toe springschoenen sinds hij ijzers heeft en bijna altijd wel peesbescherming..

http://www.agradi.nl/productimages/4038002.jpg

deze heb ik, ik vind het erg fijne peesbescherming!

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:52

Ik rij zelf altijd met peesbeschermers om. Doe dit ook als ik longeer en losgooi. Hij komt nergens zonder peesbeschermers!! Behalve in de weide daar heeft hij alleen springschoenen om ter bescherming van de ijzers (die ik graag wat langer heb meegaan dan 1 weekje omdat meneer ze er gauw onderweg trapt). ik ben zelf van mening dat peesbeschermers wel peesblessures tegenaan. Ze bieden steun aan je paard en bescherming. Denk eraan bij springen voor balken ed. Wel heb ik gehoord/gelezen dat bandages kwa steun nog beter zijn maar hoe meer je hiermee gaat rijden hoe meer ze aan deze steun gewend raken, dus als je er dan op concours niet mee rijd zal dat wel gevolgen hebben. Ook worden de spieren warmer onder de bandages wat oververhitting kan veroorzaken en ik denk zelf dat dit dan sneller tot evt. blessures zou leidden.

Vere_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:23

Ik rijd altijd met getten maar ik rijd maar in een manege he ;)
Maar onder die lessen rij ik wel met getten (soms)
Bij springen ALTIJD
Heb het ook is aan de manegeeigenaar gevraagd zei dat het geen kwaad kon.
Trouwens het zijn geen 'kwaadaardige' peesjes ;)