voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gouvyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:02

voordeel: als je ene wat ouder paardje hebt zoals ik (maan pony is 17) gaat de rug een beetje verzakken en je zadel schuiven dan kan je (heb ik ook gedaan) een bontje eronder doen zodat het minder schuift.

nadeel: ze zijn duur!!!
en als je en goed passend zadel hebt wordt de pasvorm er niet beter op.

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:13

Als je een goed passend zadel hebt byv een opmaat gemaakte is het niet nodig.
alleen als je gewoon een normale boommaat zadel hebt kun je het voor de zekerheid doen.
Het is natuurlijk beter voor de rug van het paard, want het is zachter.
Alleen het nadeel is het is niet goed voor je zadel.

Karenx

Re: voor-en nadelen van een bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:38

Als je zadel nu passend is zou ik er geen bontje onderleggen, dit heeft dan nauwelijks toegevoegde waarde (is mij verteld). Een bontje is puur voor als het zadel niet goed ligt het te corrigeren, en dus meestal tijdelijk. Ik rijd wel met bontje op advies van een zadelmaker die normaal tegen bontjes is, zodra deze eronder uit kan gaat deze er dus ook onderuit! Als je iets verzachtends wilt onder je passende zadel zou ik eerder een gelpad nemen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:47

En toch zie ik 9 van de 10 HAW toppic's met een bontje.... in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt.

Veel mensen weten er ook echt niet veel van, er was een artikel waarin verschillende zadelonderleggers getest werden. Ik ben hier heel nieuwsgierig naar als iemand die nog heeft?

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:34

Een bontje gebruik je toch alleen bij een niet goed passend zadel, door een bontje onder een goed passend zadel te gebruiken ligt je zadel minder goed...

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:12

Ben het hier mee eens. Maar beter gewoon je zadel door goede zadelmaker laten opvullen, dan heb je helemaal geen bontje nodig! Beter oplossen dan pijn voorkomen met een bontje.

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:34

Als je zeker weet dat je zadel goed is dan zal ik er geen bontje er onder doen. een bontje staat leuk maar is zeker niet goed onder een goed passend zadel.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:03

Een goed passend zadel zou in prinsipe geen bontje hoeven.
het zadel voor me jongste paard ligt super, leg ik daar een bontje onder dan ligt het echt beroerd.
maar voor me andere paard had ik een zadel die op een gegeven moment iets vrij kwam van achteren waardoor die wel eens ging klapperen (voor mijn gevoel) toen hebben we besloten om er een bontje onder te leggen.
Hierdoor was het probleem verholpen en het zadel ach veder nog goed.
na mate het zadel meer gebruikt werd ging hij beter liggen en hebben we het bontje er weer onder weg gehaald.
nu is het weer zoveer dat het zadel niet helemaal lekker ligt, maar nu heb ik er een gelpad onder (corrigerende) en ligt het zadel weer prima.
(gelukkig ben ik wel opzoek naar een ander zadel, maar heb zoveel eisen :o )

Veel mensen die ik ken, hebben een bontje onder hun zadel liggen voor de sier.
het is best mooi als iemand een bontje onder hun zadel hebt dat geef ik ook toe!
maar sommige zadels hebben dat echt niet nodig :Y)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:01

LADPR schreef:
Als je inderdaad een dik bontje hebt dat onder je zadel ligt, dan is de pasvorm van je zadel veranderd en past je zadel dus inderdaad niet meer zoals hij zou moeten passen.

Idd !

spykie_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:55

Mijn paard heeft een hele gevoelige schoft , dus daarom rij ik met.
maar bij een goed passend zadel is het echt niet nodig.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:03

Eingelijk geen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:59

Voordeel; als evt zadelvulling hard is geworden of ongelijk oid helpt ene bontje zeker erg goed!

Nadeel; Een bontje maakt de kamer van het zadel wel smaller waardoor er minder ruimte bij de schoft komt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:02

spykie_13 schreef:
Mijn paard heeft een hele gevoelige schoft , dus daarom rij ik met.
maar bij een goed passend zadel is het echt niet nodig.

Een goed passend zadel ligt vrij van de schoft :?

Dus dan zou een bontje zeker niet nodig zijn,want juist dan krijg je dat het zadel op de schoft gaat drukken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:03

volgens mij zijn die bontjes een soort modeverschijnsel. "vroeger" zag je nooit iemand rijden met een bontje en nu lijkt iedereen een bontje te hebben. Ik zou liever een goede gelpad gebruiken ipv een bontje (die volgens mij geen functie heeft).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:12

nadeel: ze veranderen de pasvorm,dus als je een goed passend zadel hebt,verpest je alleen de ligging ermee.

voordeel: voor kort gebruik,prima te doen,als bv je paard nog spieren moet bijkrijgen. mits je wel een echt schapenvachtje hebt zegmaar. en dan niet nog een dekje eronder.

de meeste mensen gebruiken het voor de show(gebruik dan een halfpad)of onder het mom van: mijn paard heeft een gevoelige rug.
imo is dan een goed aangemeten zadel de beste remedie,en niet het bontje

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:00

Onder een goed passend zadel is een bondje geheel overbodig. Maakt de ruimte alleen maar krapper.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:05

_Marinke_ schreef:
En toch zie ik 9 van de 10 HAW toppic's met een bontje.... in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt.

Als ik terug kijk op outdoor gelderland reed ook 98% met bontje..

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:59

Voordeel: Gewicht van het zadel en ruiter wordt mooi verdeeld en er komt dus minder druk op 1 deel van de rug.
Nadeel: Als je een mooi, goed en sterk bontje wilt moet je wel even sparen :S

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:03

een goed passend zadel verveeld de druk nog het beste......

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:05

Voordeel: geen

Nadeel: Maak je zadel krapper

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:06

Een goeie schapenbont direct op de rug van het paard (!!) dus zonder dekje er tussen helpt met een betere verdeling van de druk. Echter rijdt iedereen tussen zadel en dekje ermee en dat heeft een negatieve effect.
Ik heb toen mijn zadel erop aan laten passen, dure bont onder het gehele zadel gedaan. Je bontje wordt dan wel vies van zweet en zand, maar je kunt zo zo ff uitwassen (zonder zeep) en dan weer gebruiken. Ik vond het super!!!
Helaas is de bont nu onverkoopbaar, want iederee struikelt erover dat ie wat viezig is,........

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:07

Ik heb ook een paar keer geprobeert om met een bontje te rijden (zag iedereen er mee rijden dus dacht dat dat veel zachter en beter voor het paard was) en ik weet wel dat ik dat echt niet meer hoef.. ten eerste word het zadel er kleiner door (mijn bij het ene paard begon te schuiven..) en je bent het gevoel van je paard kwijt.. en dat terwijl mijn instructeur mij altijd leerde om te voelen hoe het paard bewoog etc.. dus voor mij hoeft het niet meer!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:12

waarom zou je je goed passende zadel willen laten aanpassen op een bontje,vraag ik me af

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:13

Ooit zo'n mooi bontje gekocht voor bosritten. Leek me wel prettig voor m'n paard bij langere ritten. Hij gaf duidelijk aan dat 't niet prettig was voor 'm. Hij bokte totdat hij op z'n knieën lag. Daarna nooit meer gebruikt. Inmiddels zit ik met smart te wachten op m'n nieuwe zadel en heb ik een Thorrowgood als leenzadel om de tijd te overbruggen. Dit zadelt klappert. Ik heb er nu tijdelijk dat bontje weer onder gelegd. Dit zadel heeft een bredere boom en knelt blijkbaar niet. Tenminste ...... m'n paard loopt beter met bontje dan zonder.

Als ik m'n bestelde zadel binnen heb, komt er geen bontje onder. Het zadel is op maat gemaakt en zal dus met bontje slecht passen. Verder merk ik dat de zithulpen minder goed doorkomen. Ik keek pas geleden naar een ZZ-licht wedstrijd. Ik was helemaal verbaast dat bijna alle paarden een bontje onder 't zadel hebben. Is toch echt niet goed bij een goed passend zadel lijkt mij ......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:45

nou dat vind ik ook altijd zo wonderlijk. je wilt toch het allerliefst een correct passend zadel voor je paard?

een bontje vind ik zelf ook erg mooi,maar totaal onnodig op lange termijn. er zijn mooie halfpads te koop die net op een echt bontje lijken