Bontjes onder aansnoer neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:22

stef schreef:
Yvonniej schreef:
ik maak zelf geen gebruik van bontjes bij mijn huidige paarden, mijn vorige paard had een hele gevoelige huid, die zelfs door een superzacht leren halster nog schuurplekken had, dus voor paarden met zo'n huidje kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je het gebruikt.

Overigens, ik zie het helemaal niet vaak, niet irl maar ook niet in topics die ik bekijk. (bekijk ik de verkeerden?)

In zo'n geval kan ik het helemaal begrijpen. Wij hebben op stal ook een paard met een mega gevoelige huid, die heeft zo ongeveer een compleet bont hoofdstel (ook aan de bakstukken etc).
Maar ik kan me niet voorstellen dat elk paard wat ik met een bontje zie, een gevoelige huid heeft

Maar dat is toch met alles zo? Een bontje onder het zadel is ook 70% van de tijd onnodig... Dat is gewoon de mode tegenwoordig (geef het zelf ook toe, heb ook een aantal bont dingen aan mijn halster en springvoortuig. Paard krijgt ook schuurplekken, zeker als ie zweet).

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:23

Stukje leer is volgens mij omdat het dan minder snel schuurt en omdat het de druk verdeelt. Maar ik heb het er niet op als je de neusriem zo strak vastdoet. De neusriem hoort, in mijn ogen dan, ruimte te geven. Mocht ik te hard inkomen via het bit, wil ik ook dat het paard zijn mond open kan doen, weet ik meteen dat ik fout zit.
Druk op de neus is opzich niet meteen slecht, maar als je de neus/mond dicht gaat snoeren en er ook een bit ingaat hangen vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard. Een bit kan al snel behoorlijk scherp doorkomen en dan moet het paard ook de mogelijkheid hebben dat aan je duidelijk te maken (of eigenlijk, de bedoeling is dat je nooit te scherp het bit gebruikt, maar soms gebeurt het wel eens).

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:24

Yell

Re: Bontjes onder aansnoer neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:25

Ik vind het eigenlijk niet echt storend zo ultimoo

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:26

daarom heb ik ook een zwarte, vind ik mooier dan wit :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:28

Vind wit ook vaak slordig, wordt snel vies...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:42

Janine1990 schreef:
2005 schreef:
@ Janine: Daar hoort ook geen druk. Als je boven ruimte hebt, kan die onder ook geen druk geven. Vandaar, mocht het daar schuren kan ik me voorstellen dat je een bontje gebruikt. Maar als drukverdeler niet.

Vanwaar dat stukje leer dan op zoveel hoofdstellen?

En hoeveel mensen gebruiken die regel nu eigenlijk? En waar komt die regel eigenlijk vandaan?
Waarom zijn er dan bitloze hoofdstellen waarbij druk op de neus wel kan???

Als het goed is gebruikt iedereen die regel die met een neuriem rijdt en die regel is al heel lang geleden bedacht door mensen die toen al wisten dat het niet fair is om een paard een bit in te doen en vervolgens de neusriem zo strak aan te trekken dat het de mond niet meer open kan doen als de druk van het bit pijnlijk wordt. Ze doen de mond open of de tong over het bit als reactie op pijn of ongemak om de druk van het bit op de pijnlijke plaats te vermijden. Met een te strak aangetrokken neusriem kan dat dus niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:35

Janine1990 schreef:
*knip*

Waarom zijn er dan bitloze hoofdstellen waarbij druk op de neus wel kan???

Wellicht omdat een bitloos hoofdstel werkt d.m.v. druk op de neus en een normaal Engels hoofdstel niet. :)*

Ik heb ook een aansnoerneusriem en daar heb ik standaard rondom twee vingers tussenruimte in zitten. Om deze reden:

2005 schreef:
*knip*
Maar ik heb het er niet op als je de neusriem zo strak vastdoet. De neusriem hoort, in mijn ogen dan, ruimte te geven. Mocht ik te hard inkomen via het bit, wil ik ook dat het paard zijn mond open kan doen, weet ik meteen dat ik fout zit.
Druk op de neus is opzich niet meteen slecht, maar als je de neus/mond dicht gaat snoeren en er ook een bit ingaat hangen vind ik dat niet eerlijk tegenover het paard. Een bit kan al snel behoorlijk scherp doorkomen en dan moet het paard ook de mogelijkheid hebben dat aan je duidelijk te maken (of eigenlijk, de bedoeling is dat je nooit te scherp het bit gebruikt, maar soms gebeurt het wel eens).

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:39

ik heb gewoon alleen dat stukje leer, al vind ik dat met bontje toch ook wel chique staan hoor! zéker op wedstrijd;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:45

Roxxiejj schreef:
Ik heb het ook, en behalve dat ik het gewoon mooi vind, heb ik gemerkt dat mijn paard last heeft van de onderkant van de neusriem. Losser doen is geen optie, dan gaat de tong over het bit. Tonglepel gaat dan weer niet, want dan weigert ze te lopen. Een bontje eronder en het gezeur was over :j

Weet je ook waarom een paard zijn tong over het bit gooit? (het is een mogelijkheid, kan ook om een andere reden zijn)
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Ik wist het ook pas sinds kort

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:49

Citaat:
Weet je ook waarom een paard zijn tong over het bit gooit? (het is een mogelijkheid, kan ook om een andere reden zijn)

Dat filmpje is gemaakt door een felle tegenstander van bitten. Niet bepaald objectief dus.
Het zit ook vol met onwaarheden.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:55

Horseware schreef:
Citaat:

Dat filmpje is gemaakt door een felle tegenstander van bitten. Niet bepaald objectief dus.

Ja, ik vond het ook erg heftig, ik snap het ook niet helemaal. Als het zo slecht is, waarom zouden dan zoveel mensen met een bit rijden, anders was het wel verboden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:58

Horseware schreef:
Citaat:

Klopt inderdaad. Het is prima dat je tegen een bit bent maar kom dan eerst maar met wetenschappelijke feiten voordat je dit soort films maakt. Bitloos is ook per definitie niet altijd beter voor een paard.

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:00

Citaat:
Klopt inderdaad. Het is prima dat je tegen een bit bent maar kom dan eerst maar met wetenschappelijke feiten voordat je dit soort films maakt. Bitloos is ook per definitie niet altijd beter voor een paard.

Helemaal mee eens.
Als je wilt kan er namelijk net zo'n "horror"filmpje gemaakt worden over bitloze optomingen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:01

Ik heb er ook een onderlegger/bontje onder zitten, maar dit is omdat mijn paard nogal baard heeft en dat anders steeds in het gespje gaat zitten.

Ik heb het altijd erg los zitten.

Maar ben het er mee eens dat als er wondjes komen van je neusriem een bonte oid geen oplossing is, dan zie het gewoon té strak.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:01

Klopt. :j Maar nu gaan we te ver offtopic.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:06

Ik heb een gewone neusriem aan mijn springhoofdstel en daarbij ook een bontje eronder. Mijn paard is extreem gevoelig aan zijn kin en heeft daar ook snel wondje. Ook wanneer je hem losser doet, begint hij wat meer te schuren ( heb al allerlei soorten leer geprobeerd).

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:12

Roxxiejj schreef:
Maar dat is toch met alles zo? Een bontje onder het zadel is ook 70% van de tijd onnodig... Dat is gewoon de mode tegenwoordig (geef het zelf ook toe, heb ook een aantal bont dingen aan mijn halster en springvoortuig. Paard krijgt ook schuurplekken, zeker als ie zweet).

Ehhh.. bij een zadel kan het juist de pasvorm verslechteren. Het maakt het zadel vaak krapper en als je een goed passend zadel hebt is dat dus een verslechtering ;)

Janine1990 schreef:
Vind wit ook vaak slordig, wordt snel vies...

Valt wel mee hoor. Ik heb er een witte onder (heb een wit paard, nou ja... meestal dan :+ ) en het bontje wordt niet echt vies.

Ik heb dus ook een bontje onder de neusriem. Reden is dat mijn paard op een gegeven moment een ontstoken haarzakje had onder het leren kussentje van de neusriem. Toen tijdelijk met een lage neusriem gereden. Toen ik weer mijn hoofdstel met gecombineerde neusriem gebruikte bleek hij een schaafplekje op zijn kin te hebben. Of dit door het hoofdstel, zijn halster of doordat hij met zijn kin over iets had geschampt kwam weet ik niet, maar ik heb toen een bontje om de neusriem gedaan.
Overigens snoer ik de neusriem niet strak aan, dus dat is bij mijn paard niet de oorzaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:48

Ik heb bij mijn ene paard het leren kussentje vervangen door een zwarte gel kinkettingbeschermer en bij een ander paard door een zwart bontje, ook voor de kinketting eigenlijk. Reden daarvoor is dat bij beide paarden het leren kussentje dat er oorspronkelijk bijhoorde precies zo smal(kort) was dat het precies in de kingroeve zat en daar veroorzaakte het dus wel irritatie, wondjes en zwellingen. Die kinkettingbeschermers zijn langer en passen wel mooi om de snoet heen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:50

@branka2- dat schreef roxxiejj toch ook al, over die onderleggers??

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:57

Ook ik gebruik een bontje, zoals Ultimoo. Ik heb van die ringen aan de zijkant (ook te zien bij Ultimoo) en die prikken in zn vel en daar krijgt hij lelijke wondjes van. Losser doen helpt niet want dan gaat het schuren..dus een simpele en effectieve oplossing!

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:59

Ik gebruik ook een bontje/badstofje onder de gesp.
Hij krijgt er namelijk wondjes van,en nee,ik heb hem niet strak zitten want ihj zit op het lostte gaatje.
En mensen mogen toch zelf weten of ze een bontje dragen ofniet?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:08

Mijn paard heeft een zeer gevoelige huid en gaat ook regelmatig kapot met rijden, ondanks dat ik hoofdstellen heb van zeer zacht leer. Voornamelijk bij de onderkant van de neusriem zweet ze veel, dus daar heb ik een bontje gedaan. Het is nu stukken minder, nu het bontje het zweet opneemt. :j

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:33

stef schreef:
Waarom zie je toch zo ontzettend vaak bontjes onder aansnoer neusriemen zitten? Als de boel kapot gaat frotten we er maar een bontje onder ipv te denken van goh, moet ie niet wat losser?
Onder normale neusriemen zie ik ze zelden.

dus jij wilt beweren dat ik mijn paard zn neus zowat afklem?
ik heb bij haar juist de neusriem heel los, daar loopt ze gewoon het lekkerst onder.

maar ze heeft daar zo'n gevoelige huid dat het idd snel stuk gaat, dus heb ik een bontje onder mijn hoofdstel en onder mijn halster, want daar krijgt ze het ook van.

ach ik weet zelf wel beter waaorm ik het gebruik, vind het niet eens mooi :P

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:05

Roxxiejj schreef:
Mag je vinden. Ik noem het gewoon een paard met een gebruiksaanwijzing..

Ik noem het je probleem ontlopen door tijdelijke oplossing toe te passen.

Overigens, op mijn werk moet ik de neusriem ook altijd heel strak doen. Ik vind het zielig. Mijn paard heeft gewoon minimaal 2 vingers ertussen. Zonder bontjes. Ik vind dat je zonder neusriem óók normaal moet kunnen rijden.