Jong paard, zadel aanmeten. Nu al doen, of wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:20

Rozanne schreef:
Ik heb het direct laten aanmeten, maar had voor een verstelbaar model gekozen, zodat het later nog aangepast zou kunnen worden.

Ik heb precies hetzelfde gedaan! Wilde namelijk al gelijk een goed zadel op de kostbare rug van mijn paard, en een zadel wat ik zelf goed kon 'inrijden'. Ik heb nu KN Allegro, dit model kan ook wat wijder gaan staan als het paard uitzwaard. De maat die ik heb is de meest standaard maat dat bijna op alle paarden past, aangezien mijn paard een vrij normale schoft en normale bouw heeft durfde ik het wel aan. Wel houd ik het zadel goed in de gaten, dat het niet naar voren kiept.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:26

wij zijn met ons jonge paard ook met een wintec met wisselbare boom en cair begonnen.
Ideaal. Heb al een keer een boom moeten vervangen.
Nu ze rijpaard is en vorm heeft gaan we kijken voor ander zadel.
Maar we zijn blij dat we zo begonnen zijn anders hadden we geloof ik al 3x een ander zadel moeten kopen.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:35

wij hebben voor ons jonge paard ( toen 5 )wel een nieuw zadel gekocht
inge ( de zadel maker ) vertelde ons dat mocht hij nog veel groeien\veranderen kon ze er 2 keer een andere boom inzetten
maar dat hebben wij nooit nodig gehad hij is inmiddels 8 jaar

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:27

Een paard kan binnen een aantal weken al veranderen in de rug. Dus lijkt mij een aanpasbaar zadel een goede optie.
De Wow is een van de weinige waar heel veel kan worden aangepast. Ik heb zelf geen WoW, maar zou dit als ik een nieuw zadel zou moeten kopen dit systeem in optie nemen. Een zadel koop je nu eenmaal niet voor een heel paardenleven.
Risico met een 2e hands is ook groot. Scheve boom, ongelijke kussens etc.
Laat altijd een goede zadelverkoper komen en vraag er een onpartijdige zadelpasser erbij die jou goed advies kan geven. Zadelverkopers zijn nooit onpartijdig.
Ook voor een jong paard is een goed (blijvend) passend zadel zeer belangrijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:33

Ik heb een zadel (Hennig) op maat laten maken voor mijn groene 4 jarige. Wel met de garantie dat het altijd aangepast kan worden. Het is natuurlijk een hele uitgave, maar een ver*(&te rug is vele malen duurder en vervelender.

grauwman

Re: Jong paard, zadel aanmeten. Nu al doen, of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:11

@Schangah met WOW kan ook e.e.a. fout gaan aangezien er niet genoeg goede aanmeters in Nederland zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:44

Hier ook een 4 jarige waar ik net mee ben begonnen in te rijden.
En na mijn ervaring met haar moeder (3 zadels binnen 1.5 jaar) heb ik nu voor een 2e handse Wintec met 2 bomen gekozen en tegen de tijd dat ze 6-7 jaar oud is krijgt ze een goed (en duurder) zadel aangemeten door een zadelmaker.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:48

grauwman schreef:
@Schangah met WOW kan ook e.e.a. fout gaan aangezien er niet genoeg goede aanmeters in Nederland zijn.

Dat kan alleen fout gaan als je je niet goed verdiept in wie je moet laten langskomen.

Ik heb een WoW gekocht, in december 2009, voor mij toen 3,5 jarige paard.
Hij is sindsdien al veel veranderd, en dus is het zadel ook weer aangepast.
Kwestie van andere headplate erin, en wat lucht erbij. Zo gepiept. En aanpassen kost bijna niks.
Het is een hele aanschaf, maar ik ben er nog steeds blij mee.
Als ik geen WoW had kunnen kopen, dan was ik nog niet aan een op maat gemaakt zadel begonnen voor een jong paard.

Dus, mocht een WoW geen optie zijn, zou ik jouw geval denk ik kiezen voor een tweedehands merkzadel dat een zadelmaker komt passen :j

Raggnaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:02

Hier ook precies het zelfde,
begonnen met mijn 3 jarige paard met een wintec vhz (2e hands).. inmiddels 2 jaar laten,
mijn vhz zadel voor bijna de de zelfde prijs weer kunnen verkopen. EN in ruil daarvoor een wintec dressuur.

Als mijn meisje ongeveer 6 a 7 is, laat ik haar een zadel aanmeten.. Aangezien we nu beginnen met het springen en
crossen zal haar bespiering gaan veranderen..

Gewoon even na denken wat je met je paard wil gaan doen.. En of een nieuw zadel daar nu al geschikt voor is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:33

Massimo is ook 2 boommaten te verbreden of te versmallen. Daar wil ik dus voor gaan.

Wow is erg duur. Maar op zich wel zelf aanpasbaar en dat is ook handig. Beetje lucht eruit of erbij is zo gepiept.
Nadeel vind ik wel dat je al die bomen en andere boogjes en dergelijke niet zo in de winkel kunt kopen. Een nieuw voorboogje mag dan 'maar' 25 euro kosten, je moet het wel weer aanschaffen en dat kan niet gewoon via een webwinkel. en dan is het wel een erg duur zadel. En ze zijn ronduit lelijk. Ik kan er niets aan doen, ze zitten heerlijk zacht, maar mooi zijn ze beslist niet, het lelijkste zadel wat er is.
Ik vind het zadel te duur, daarom spaar ik voor een massimo voor m'n jonge paard.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:08

germie schreef:
Massimo is ook 2 boommaten te verbreden of te versmallen. Daar wil ik dus voor gaan.

Wow is erg duur. Maar op zich wel zelf aanpasbaar en dat is ook handig. Beetje lucht eruit of erbij is zo gepiept.
Nadeel vind ik wel dat je al die bomen en andere boogjes en dergelijke niet zo in de winkel kunt kopen. Een nieuw voorboogje mag dan 'maar' 25 euro kosten, je moet het wel weer aanschaffen en dat kan niet gewoon via een webwinkel. en dan is het wel een erg duur zadel. En ze zijn ronduit lelijk. Ik kan er niets aan doen, ze zitten heerlijk zacht, maar mooi zijn ze beslist niet, het lelijkste zadel wat er is.
Ik vind het zadel te duur, daarom spaar ik voor een massimo voor m'n jonge paard.

even foto gejat, maar vind je dit lelijk?:
Afbeelding

deze heb ik net besteld voor mijn paard. Ze is dan niet jong, maar wel helemaal ingevallen en spierloos. Met vorige paard veel ellende gehad, met een WOW was dit over. Wat Babel ook zegt, bij mij is het zadel al een aantal keren aangepast. MEt een ander merk had ik dus steeds een ander zadel moeten kopen.
Nu dus weer gekozen voor de WOW, omdat mijn nieuwe paardje nog flink zal gaan veranderen, en dus het zadel steeds aangepast moet worden.
Ik vind het niet erg dat die headplates niet in de winkel te koop zijn. Zo heb je mooi minstens 1x per jaar controle of je zadel nog goed ligt!
Lelijk vind ik ze absoluut niet, en duur. Tsja, wat is duur? 2x een zadel van 1200 euro kopen (in jouw geval Massimo) is net zo duur als 1 WOW. Want je kunt wel zeggen dat Massimo 2 boommaten te verstellen is, maar wat als je nu 3 of 4 boommaten breder moet ineens?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:16

Ik krijg ook dagelijks PBtjes over wat voor mooi zadel ik heb.
Vroeger waren ze lelijk ja, nu vind ik dat niet meer hoor.
Ik vind dit niet lelijk in ieder geval:
Afbeelding
Even over dat nieuwe "voorboogje". Als je voor een goede WoW zadelmaker kiest, dan is dat geen enkel probleem. Bij mij moest er een smallere in, dat werd gewoon kosteloos omgeruild. Geen enkel probleem!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:23

Ik heb ook een jong paard (bijna 4).
Ik heb voor haar nu een 2ehands Stubben zadel. Als ik twijfel laat ik de zadelmaker weer komen en ruil ik desnoods dit zadel weer in voor een ander 2ehands zadel. Een paard heeft natuurlijk altijd een goed passend zadel nodig! Over een paar jaar laat ik een zadel aanmeten, al kan ze dan nog steeds veranderen in bespiering ;) Niet alleen verandering in de bespiering kan er voor zorgen dat een zadel slechter past, maar ook bijvoorbeeld het weideseizoen kan weleens voor problemen zorgen ;)
Een zadel met een verwisselbare of verstelbare voorboom is trouwens niet per definitie een zadel dat altijd past! Er komt meer bij kijken, zoals o.a. de ruimte tussen de kussens. Wow zadels zijn volgens mij wel geheel aanpasbaar/verstelbaar

Succes!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:27

Ik vind de Wow zadels zeker niet lelijk, maar ik twijfel wel of luchtgevulde kussens nou zo comfortabel zijn voor een paard.
Ik kan het mis hebben, hoor, maar mijn gevoel zegt dat een wollen vulling comfortabeler aanvoelt voor een paard (voor alles geldt natuurlijk "mits goed passend" ;) )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:04

Voordeel van luchtvulling is dat de vulling niet verduwd kan worden wat bij wol gevulde zadels wel gebeurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:06

Hmm, ik vind deze foto's van een wow best mooi, de bovenste vind ik dan het mooist, een zadel moet wel traditioneel ogen vind ik. en je had van die wows met die enkele zweetbladen ,en dan zo'n zwevend zitvlak, behoorlijk vlak, en ze zagen er al vrij snel lelijk uit. Dat zullen dan wel de oudere zijn.
Ik heb zelf ook proefgereden op een wow. Die zweetbladen vond ik ook niet echt mooi. Het zadel zat wel fijn.

Lucht rijdt niet anders dan wol vind ik. Ik heb een springzadel liggen met flair. Voordeel is dat je dit zelf gewoon kunt afstellen (je hebt uiteraard wel even klemmetjes en een pompje nodig). Maar het is gewoon omkeerbaar. Net niet goed? Geen probleem, je doet het opnieuw.

Met wol kun je het niet zelf. Wol heb ik in m'n dressuurzadel, en dat rijdt net zo als lucht.
Wat m'n paard prettiger vindt? Sommige paarden schijnen echt te laten merken wat ze fijner vinden. Ik merk dat bij de mijne eigenlijk niet. Er schijnen ook ruiters te zijn die het gevoel hebben op ee nskippybal te rijden bij flair. Maar volgens mij is het dan niet goed afgesteld. Ik heb nooit enige instabiliteit gemerkt.

Maar voor mijn lange benen vind ik toch Massimo beter passen dan WOW. De zweetbladen van WOW zijn prima, maar ergens vind ik het zitvlak te klein aanvoelen, terwijl ik toch op een 19 inch zat (en ik pas normaal op een17 tot 17.5 inch). Ik heb ooit ook foto's op bokt geplaatst waar ik op een wow reed, en men was niet enthousiast over m'n houding.