Schuiven van boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:52

Ik vind het twijfelachtig...
Zelf zou ik wel een barefoot willen maar dit soort verhalen maken me toch wel huiverig.

Dat sympanova vind ik opzich wel fijn, maar het is wel erg ruw.
Mijn barefoot barebackpad heeft dit namelijk, ik heb er nog een extra pad onder om haar ruggengraat vrij te houden.
Nu heb ik geen eigen paard, anders had ik het allang op zijn minst een keer geprobeerd.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:02

MysticTinker schreef:
Ik heb trouwens een borsttuig eraan tegen wegzakken :)

De Barefoot Missoula heeft geen borsttuig ringetjes :S

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 09:56

moonfish13 schreef:
Ik vind het twijfelachtig...
Zelf zou ik wel een barefoot willen maar dit soort verhalen maken me toch wel huiverig.

Dat sympanova vind ik opzich wel fijn, maar het is wel erg ruw.
Mijn barefoot barebackpad heeft dit namelijk, ik heb er nog een extra pad onder om haar ruggengraat vrij te houden.
Nu heb ik geen eigen paard, anders had ik het allang op zijn minst een keer geprobeerd.

Ik zit zelf nu ook al erg te twijfelen.. moet niet te vaak gebeuren natuurlijk voordat er rare ongelukken gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:43

:?

Dus omdat een bepaald merk zadel bij bepaalde combinaties schuift , durf je het zelf niet te proberen ?

Dan kun je dus geen 1 merk zadel proberen , want er bestaat geen zadel dat op elk paard perfect blijft liggen :)

Ik blijf dat apart vinden hoor , als er 5 mensen zeggen dat hun boomloosje helaas schuift , 10 mensen zeggen dat hun boomloosje na heel veel boomzadels , eindelijk eens een zadel is dat NIET schuift , en 20 mensen zeggen dat hun boomzadel schuift , dan nog "horen" mensen : een boomloze schuift , dus die kan ik beter niet nemen , maar gewoon voor een boomzadel gaan :P

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:26

Ik wil eens even wat meer hierover uitzoeken/conclusies trekken.. Dus als jullie dit even willen invullen graag. (Ik had het weer even spaans benauwd tijdens mijn rengalopje vanmiddag in mijn boomloze zadel)

1) Op wat voor paard heb je het zadel liggen? (ras/type/smal of breed etc)

2) Welk type/merk zadel heb je?

3) Wat voor type/merk singel en type/merk pad?
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 05-05-10 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:46

pmarena schreef:

Dus omdat een bepaald merk zadel bij bepaalde combinaties schuift , durf je het zelf niet te proberen ?

Dan kun je dus geen 1 merk zadel proberen , want er bestaat geen zadel dat op elk paard perfect blijft liggen :)

Ik blijf dat apart vinden hoor , als er 5 mensen zeggen dat hun boomloosje helaas schuift , 10 mensen zeggen dat hun boomloosje na heel veel boomzadels , eindelijk eens een zadel is dat NIET schuift , en 20 mensen zeggen dat hun boomzadel schuift , dan nog "horen" mensen : een boomloze schuift , dus die kan ik beter niet nemen , maar gewoon voor een boomzadel gaan :P

Misschien dat ik hier een kogelrond paard heb waar veel op schuift?
Met bepaalde pads.. Ja, een sympanova zou ik al geen optie vinden.
Dan kom je op iets met katoen o.i.d. aan de onderzijde: schuiven is schuiven.
Daarnaast ben ik bang voor een stoelzit die veel mensen toch wel hebben in een barefoot (cheyenne).
Dan vind ik het niet gek dat iemand kiest voor een boomzadel. Daar heb je imo minder problemen mee in dat opzicht.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:49

* Korte, brede, rondgeribte amerikaanse appaloosa.

* Cheyenne limited editon (de Western Caramello uitvoering) van Barefoot.

* FRA Super Singel / Christ 100% lamsvel pad

Zoals ik al zei, mijn nieuwe lamsvellen pad, in combinatie met mijn nieuwe zadel schoof echt als een malle de eerste paar keren rijden. Uiteindelijk wordt het beter en beter, nu kan ik gewoon opstappen zonder dat ie schuift hoor. Zelfs na een flinke buitenrit schuift ie amper terwijl ik nog makkelijk een gaatje kan bijsingelen.

Stoelzit heb ik niet in de Cheyenne.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:54

Heb geen stoelzit in dit zadel (voor zover ik weet) maar opstappen zonder dat er iemand in de beugels hangt aan de andere kant, is niet zo'n succes. Niet dat ie gelijk onder zijn buik hangt, maar hij ligt zeker niet meer recht dan. Verder blijft het af en toe spannend bij schrikreacties of scherpe bochten :=

Arabiertje, kort gebouwd, smal

Missoula Nut

Grandeur pad en Barefoot westernsingel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

moonfish13 schreef:
pmarena schreef:

Misschien dat ik hier een kogelrond paard heb waar veel op schuift?
Met bepaalde pads.. Ja, een sympanova zou ik al geen optie vinden.
Dan kom je op iets met katoen o.i.d. aan de onderzijde: schuiven is schuiven.
Daarnaast ben ik bang voor een stoelzit die veel mensen toch wel hebben in een barefoot (cheyenne).
Dan vind ik het niet gek dat iemand kiest voor een boomzadel. Daar heb je imo minder problemen mee in dat opzicht.

Ja maar.....dat is dan dus van "horen zeggen" waardoor je het niet eens durft te proberen ? Dat is toch raar :)

Er zijn ook heel veel mensen met een kogelrond paard waar veel op schuift , die hebben al heel veel zadels geprobeerd , zelfs zadels vanaf de kale boom speciaal voor hun paard laten bouwen , en uiteindelijk als ze van wanhoop toch maar eens een Barefoot proberen , blijkt die gewoon het beste te liggen. Neem je die verhalen dan niet mee , alleen maar de verhalen waar het dus wel schuift ? :)

En dat van die stoelzit : de grap is dat je een hele vrije zit hebt en er dus zelf voor kunt kiezen hoe je gaat zitten.
Veel mensen kiezen er voor om met vrij korte beugels te gaan rijden , waardoor ze meer buiging in de knie krijgen en het been dus meer naar voren komt te liggen. Dit zie je voornamelijk bij recreatieruiters , en datzelfde beeld zie je bij degenen die in plaats van een boomloosje een Wintec , Kieffer of *vul maar in* hebben.

De ene persoon vindt dat de benen te ver naar voren komen te liggen , de ander vind ze te ver naar achteren liggen....maar de meeste mensen zitten er gewoon netjes mee MITS ze met een goede lengte beugelriemen rijden. Ook heb je bij een maat 2 zadel dat de zitting wat verder naar achteren doorloopt , waardoor de stijgbeugelophanging in verhouding wat verder naar voren komt te zitten. Bij een maat 2 is het dus "makkelijker" om een stoelzit aan te nemen :)

Ik lees gewoon dat je omdat een paar mensen bepaalde problemen hebben in een Barefoot , die Barefoot al niet eens wilt proberen.

Maar je beseft toch ook wel dat er minstens zoveel mensen die problemen hebben in andere zadels ?
Waarom wel de Barefoot al vantevoren afschrijven , en die andere niet ?

Dat vind ik gewoon raar :)

Je hoeft van mij echt geen Barefoot te proberen hoor , maar als je het niet wilt dan is het wel zo handig als je er wat betere redenen voor hebt , want dit is gewoon een beetje scheef gedacht.

Ik heb heel regelmatig klanten die enorm balen dat ze niet eerder voor Barefoot zijn gegaan , omdat ze zulke maffe twijfels hadden waardoor ze het niet even probeerden maar maar bleven aanmodderen met andere zadels , totdat ze het uiteindelijk van wanhoop toch maar eens probeerden en dan bleken al die twijfels gewoon ongegrond te zijn geweest. Dat is toch zonde :)

Coentjuh :

als Nickyu ook geen oplossing weet qua singel of pad , dan ben ik bang dat je toch niet het ideale zadel te pakken hebt , het hoort echt niet zo te schuiven hoor :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:16

Het kost toch een hoop geld hé, zeker als je je bedenkt dat ik een zadel heb, daarnaast is ze niet eens van mij.
Ik moet zeggen dat ik regelmatig marktplaats in de gaten houd, maar het geld houd mij gewoon nog tegen samen met de typische boomloos klachten.
Barefoots vind ik namelijk wel erg mooi. Als ik een eigen paard heb ga ik het zeker proberen, maar voorlopig word dat hem niet.

Ik rijd overigens het fijnste op een plat zadel, in een gesloten zadel word ik stapelgek. :+

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:46

Ik heb een ronde pony, weinig tot geen schoft, weke rug, overbouwde kont en korte rug. Kan helaas geen goed boomzadel vinden om haar mee in te rijden. Laat nu binnenkort deze zadelmakerij komen om een Barefoot te proberen: http://www.oldehietmoat.nl/zadels/zadelmakerij.html
Alle boomzadels schoven bij mijn pony. Helemaal op de schoft en/ of naar de zijkant, sommige klapperden. Kan ik nu met de Barefoot dus ook problemen verwachten? Dit is eigenlijk mijn laatste poging om er op te kunnen zitten |( Waar moet ik op letten? Welk model geeft de beste kans in mijn geval? Heb zelf maat 38 broekmaat. Het is een zadel voor recreatie (voornamelijk buitenritten) niet te vaak rijden ivm blessure paardje.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:57

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:12

Hoi , dat is echt niet te zeggen vantevoren :)

Je hebt paarden waar niks op blijft liggen , en de Barefoot wel.
Je hebt ook paarden die niet eens zo moeilijk qua model lijken waarop om mysterieuze redenen een Barefoot toch steeds wat schuift.
Maar dat is NIET boomloos-gerelateerd , dat heb je bij alle zadels.

Het is dus onzin om dat een boomloos-probleem te noemen.

Bij een Wintec , Kieffer enz. enz. heb je dat net zo goed , dat ze op het ene paard wel en op het andere paard niet stabiel liggen.
Ik vind het dan ook flauw om dat een boomloos-probleem te noemen :)

Net zoals "boomloos niet zo geschikt is voor lichtrijden" , dat is ook onzin , die Kieffer en Wintec enz. zijn daar net zo min goed voor :P

Bij het ene paard zal model A perfect liggen en model B waardeloos , terwijl op zijn tweelingbroer juist model B perfect ligt en model A waardeloos.
En zoveel verschil zit er niet in de pasvorm... Hele ronde paarden zijn sowieso moeilijk , maakt niet uit welk zadel je daar op legt , ze zullen er allemaal moeite mee hebben en het is een kwestie van proberen wat bij dat beestje goed werkt.

Met een pony met korte rug en overbouwde kont wil je een zo kort mogelijk zadel , dus dan kom je bij Barefoot al snel op een Engels model maat 1.
Dus een Cheyenne maat 1 in welke uitvoering dan ook is het meest logisch. Of een Cherokee / London / Lexington , mits je de langere zweetbladen en de kniewrongen daarvan kunt waarderen. Maar bij de Olde Hietmoat hebben ze er volgens mij best wel kijk op hoor , ze zullen je in ieder geval wat wijzer achterlaten en vast wel een zadel kunnen aanwijzen als een goede kanshebber , Barefoot of niet :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:21

Coentjuh schreef:
Ik wil eens even wat meer hierover uitzoeken/conclusies trekken.. Dus als jullie dit even willen invullen graag. (Ik had het weer even spaans benauwd tijdens mijn rengalopje vanmiddag in mijn boomloze zadel)

1) Op een kruising PRE x KWPN
2) Barefoot London
3) Banaansingel / grandeur

Mijn paard is dus vrij rondgeribt..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:55

Amaretto27 schreef:
Mijn paard is dus vrij rondgeribt..

Coen dus ook best wel...

Amaretto27

Re: Schuiven van boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:18

Denk dat dat ook wel een probleem is dus..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:33

Laat ik ook eens wat zeggen, rij ook lekker boomloos :)

een zeer brede haflinger x fjord.
een randolls
kieffer singel, en barefoot pad met dubbele inlages.

klein beetje last van schuiven, maar eigenlijk te verwaarlozen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:37

Met een FRA singel schuift je zadel niet. Ook niet bij het opstappen. Ik heb zelf een Heather Moffett boomloos en kon niet normaal opstappen, tot iemand mij deze singel aanraadde. Misschien ook een oplossing voor jouw probleem ? Singels zijn wel duur, zo'n 60 Euro, maar het is de investering waard !

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:41

ikkeweer schreef:
Met een FRA singel schuift je zadel niet. Ook niet bij het opstappen. Ik heb zelf een Heather Moffett boomloos en kon niet normaal opstappen, tot iemand mij deze singel aanraadde. Misschien ook een oplossing voor jouw probleem ? Singels zijn wel duur, zo'n 60 Euro, maar het is de investering waard !

Ik vind die singels eigenlijk te stug, mijn paard is heel gevoelig op de huid en al helemaal bij de singelplek.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:03

Ik heb ook wat goede reacties gehoord/gelezen over FRA. Misschien toch maar eens proberen dan voordat ik weer onder mijn paard lig. Hij ziet er wel stug uit idd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:41

Een bonte fries (fries x gelders type)

Barefoot Lexington

Pfiff dressuursingel met elastiek aan beide kanten, gewoon katoenen boomloosdekje met dubbele inlages, van de week een HH-pad aangepast tot boomloos dekje. Op de foto is ook te zien dat ik naar voren zit op dit zadel waardoor mijn onderbenen naar achteren gaan;

Afbeelding

Mijn zadel schuift wel, ik stap op met krukje. Ben zelf ook erg stijf/lomp dus ook met boomzadel kom ik erg moeilijk op mijn paard. Als ik wat handiger zou zijn, was een krukje misschien niet nodig. Moet redelijk strak aansingelen (zodat ie strak zit maar na het rijden zou hij alsnog 1 strakker kunnen zeg maar) dan ligt hij met rijden wel redelijk. Heb een nieuw zadel, sinds januari en nog niet ingereden. Met VPS en ik vind het een redelijke brok die vrij hoog op mijn paard ligt. Hoop dat het nog gaat inzakken en wat meer gaat vormen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 07:47

@opisop_shop: Ik vind die zadels indd ook heel hoog liggen op het paard.. maar ik geloof wel dat het goed zal gaan vormen. Dat zadel wat ik te testen had zat een stuk beter dan mijn eigen..
Hoe bevalt jou lexington? Heb je ook wel eens op een london gereden en zo ja, wat vind je een groot verschil?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:51

Ik heb ook een barefoot, een (vermoed ik) cheyenne. Die schoof op mijn knollie ook wel iets. Niet heel veel, maar genoeg om storend te zijn. Ik heb er toch een andere singel opgelegd, en een anti-slippad eronder. En nu schuift het totaal niet meer. Die witte haartjes, ze heeft ergens wel één wit plekje gekregen, mischien is het daar wel van. Maar dat kan eigenlijk niet, want dat ligt achter mijn zadel. En daar ligt dat dekje dus totaal niet :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:00

Ik heb gekeken of het type FORK wel de goede maat was voor mijn paardje. Heb nog even gepast en gemeten met de Barefootsjablonen, maar sjabloon 'L' is toch echt het beste en zo'n fork zit er ook in (heb hem er niet uitgehaald, ben bang dat ik hem er niet meer in krijg, maar zo worden ze standaard geleverd, dus neem aan dat ze er een standaard/L fork in hebben gedaan).

Wat ik wel heb ondervonden met een stalgenoot en dankzij het boomloze zadel, is dat Coentje een beetje scheef is. Linkerkant heel veel bespiering en Rechts haast niets. Dus inprincipe lijkt mijn linkerbeugel erg kort en mijn rechterbeugel erg lang, terwijl ze gelijk zijn. Maar als de linkerkant 'bol/sterk bespierd' is en de rechterkant 'vlakker/minder sterk bespierd' dan is het niet zo gek dat mijn rechterbeugel veel langer lijkt. Rechterkant waar mijn been tegenaan rust, loopt dus iets stijler naar beneden lijkt het, omdat er daar minder bespiering is?

Dus ik denk dat ik daar meer moet gaan zoeken, ook ivm het schuiven van het zadel, dat is altijd naar rechts. Het paard is rechts/rijdt liever rechtsom. Weet ook niet of dat op te lossen is met een FRA singel (en of antislippad)?