Gelpad onder het zadel bij jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:06

bij jonge paarden moet je eerst niets onder zadel zetten (behalve onderlegger natuurlijk). de rug gaat zich eerst aanpassen aan de zadelvorm. anders blijft de zadel zelfs met bont of gel niet op zijn plaats. gel en bont is om druk op te vangen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:39

Dakario schreef:
bij jonge paarden moet je eerst niets onder zadel zetten (behalve onderlegger natuurlijk). de rug gaat zich eerst aanpassen aan de zadelvorm. anders blijft de zadel zelfs met bont of gel niet op zijn plaats. gel en bont is om druk op te vangen.

:? Ik snap echt helemaal niks van jouw bericht..?
Een rug die zich 'aanpast aan het zadel'? Leef jij in de omgekeerde wereld? :)
Volgens mij moet je een nieuw zadel inrijden zodat 'het zadel zich aanpast aan de rug'. ;)
Het mooiste is natuurlijk zonder bontje. Je koopt geen nieuw zadel als het niet past neem ik aan. Heb je een jong paard en een ouder, al ingereden zadel dat op zich goed past, maar nog iets breed is, omdat het paard nog wat jeugdig/ arm bespierd is, dan kun je dat met een lamsvelbontje tijdelijk oplossen. Gel vangt bijna geen druk op is bewezen en bont ook niet erg veel.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:53

Lante schreef:
Dakario schreef:

:? Ik snap echt helemaal niks van jouw bericht..?
Een rug die zich 'aanpast aan het zadel'? Leef jij in de omgekeerde wereld? :)
Volgens mij moet je een nieuw zadel inrijden zodat 'het zadel zich aanpast aan de rug'. ;)
Het mooiste is natuurlijk zonder bontje. Je koopt geen nieuw zadel als het niet past neem ik aan. Heb je een jong paard en een ouder, al ingereden zadel dat op zich goed past, maar nog iets breed is, omdat het paard nog wat jeugdig/ arm bespierd is, dan kun je dat met een lamsvelbontje tijdelijk oplossen. Gel vangt bijna geen druk op is bewezen en bont ook niet erg veel.

de rug gaat bij jonge paarden nog vervormen. het gaat wat wegzakken maar niet veel.
maar je moet wel juiste zadel hebben, daar heb je wel gelijk in maar het is wel zo dat rug zich gaat aanpassen. rug van jonge paarden tot ongeveer 6 is nog flexibel en ik weet nu geen uitleg meer of juiste woorden. het is niet slecht bedoeld maar als je naar foto's kijkt van hetzelfde paard die jong is en oud is zie je wel het verschil. rug is iets krommer en heeft een vorm waarbij zadel op past.

Tigra_

Re: Gelpad onder het zadel bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:21

Ik kan me voorstellen dat als je vele paarden zadelmak maakt/inrijdt dat je niet voor elk paard een perfect passend zadel hebt. En dan denk ik wel dat het een prima oplossing is.

Maar gewoon als particulier vind ik dat je best een zadelmaker kan laten komen voordat je erop zit. Dan ligt het zadel toch zo goed als mogelijk voordat je erop zit en is je paard dan wat ingereden laat je ze komen voor de aanpassingen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:47

Oke, dat verhaal dat de rug vormt naar het zadel vind ik wat vreemd.. Maar een jong paard veranderd wel heel erg.

Ik ben/was ook altijd tegen extra dekjes. Vooral bontjes vind ik niet nodig en ik geloof dat meer dan de helft met een bontje rijdt omdat ze het 'mooi' vinden. Maar na heel erg veel zadels heb ik het met mijn paard opgegeven en hebben we besloten om er maar een prolitepad onder te leggen. Ook heb ik kavalkade vario top dekjes die je zelf kunt veranderen. Vind ik erg handig!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:27

Als het niet nodig is niet doen, maar als het zadel toch niet helemaal goed ligt (maar dan een klein beetje) dan kun je het toch wel doen?

zelf heb ik van een goede zadelmaker (hij is echt anti-bontje) toch het advies gekregen om mijn bontje eronder te laten, i.v.m. afgenomen bespiering door het zadel wat een tijd lang te hard is geweest. Dus in mijn geval scheelt het al heel veel met of zonder bontje, dus ik ben niet tegen bontjes. Als ik dan hoor dat stalgenootjes bontjes eronder doen omdat het mooi staat? dan heb ik er wel wat op tegen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:32

Ik hoor hier nu al een paar keer de tip van een zadel op maat te laten maken. Dat is gewoon niet doenbaar. Tegen de tijd dat je dan je nieuwe zadel hebt zal het wss al niet meer passen ivm spierontwikkeling en houding.

Ik heb hier een paar modale maten van zadels waar ik goed op zit bij het zadelmak maken. Eventuele kleine aanpassingen doe ik met een wolletje of een corrector. Hier meet ik geen enkel nieuw zadel aan voor ze 5 zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:36

Klopt helemaal, ik heb ook een vz-zadel dat op veel jonge paarden goed ligt. En met kleine aanpassingen op bijna allemaal.
Een modaal spring- of vz-zadel ligt vaak op meer paarden goed. Volgens mijn zadelmaker hoort dat ook zo en ontstaan de meeste problemen als de paarden verder in africhting zijn en dan nog vooral bij de dressuurzadels.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:51

Kendra schreef:
Klopt helemaal, ik heb ook een vz-zadel dat op veel jonge paarden goed ligt. En met kleine aanpassingen op bijna allemaal.
Een modaal spring- of vz-zadel ligt vaak op meer paarden goed. Volgens mijn zadelmaker hoort dat ook zo en ontstaan de meeste problemen als de paarden verder in africhting zijn en dan nog vooral bij de dressuurzadels.

En dat komt vooral doordat in de dressuur paarden vaker in een valse krul getrokken worden en ze de rug totaal niet gebruiken, ze totaal scheef worden gereden etc. De rugbespiering valt dan helemaal weg of wordt ongelijk en jah, dan past er geen enkel zadel meer op en moet je de tekorten aan spieren op gaan vullen met bont o.i.d. of dus een heel smal zadel kopen....
Hoge, smalle schoften ontstaan doordat paarden in de krul getrokken worden en de rug niet meer gebruiken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:57

Lante schreef:
Kendra schreef:

En dat komt vooral doordat in de dressuur paarden vaker in een valse krul getrokken worden en ze de rug totaal niet gebruiken, ze totaal scheef worden gereden etc. De rugbespiering valt dan helemaal weg of wordt ongelijk en jah, dan past er geen enkel zadel meer op en moet je de tekorten aan spieren op gaan vullen met bont o.i.d. of dus een heel smal zadel kopen....
Hoge, smalle schoften ontstaan doordat paarden in de krul getrokken worden en de rug niet meer gebruiken.

Met dat eerste deel ben ik het eens, dat verhaal van de schoften niet. Schoften horen ook soms tot de bouw van een paard. Ik heb bvb een weltmeyer fokmerrie die redelijk wat schoft doorgeeft en dat gecombineerd met wat rondgeribt. Toch gebruiken die nakommelingen allemaal goed hun rug. Dus dat direct linken aan geen ruggebruik is verkeerd. Het wordt een ander verhaal als je rijtechnisch een paard met weggedrukte rug laat lopen en alsdusdanig verkeerd ruggebruik in de hand werk en dat dan eventueel met een slecht passend zadel is nefast

Het probleem is ook dat met dressuur alles sneller naar bovenkomt als er bvb een zadel niet goed past. Paard gaat zich niet doorlaten, wat beperkter lopen tot zelf idd blessures.
Maar ontopic, bij een jong paard moet je gewoon zorgen dat je zadel past en dat je kleine onvolmaaktheden even opvangt door bvb een wolletje of een corrector te gebruiken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:57

Het heeft ook met de bouw van het zadel te maken - een springzadel ligt natuurlijk heel anders op een paard en houdt vaak wat meer ruimte aan de voorkant.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:36

Een hoog schoft is wat anders dan een onbespierde schoft. En een onbespierde schoft heeft vooral te maken met het rijden met weggedrukte rug. Mijn paard heeft ook een heel hoog schoft, maar heeft echt geen extreem smal zadel nodig, omdat er genoeg spieren zitten. Ze moet wel een zadel met genoeg kussens en ruimte in de kamer. Zo ken ik best een aantal paarden die met goede training gewoon een mooi bespierde rug en schoft hebben gekregen. Had je daar een smal zadel op gehad, dan waren die spieren er niet op gekomen met goeie rijderij, maar had je echt problemen gekregen. In zo'n geval kun je echt beter een normaal, misschien nog iets wijd zadel gebruiken en het gebrek aan spieren wat opvullen met een lamsvelonderlegger. Dat geeft veel minder weerstand dan een smal zadel wanneer het paard spieren begint te ontwikkelen in de training.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:39

Kendra schreef:
Het heeft ook met de bouw van het zadel te maken - een springzadel ligt natuurlijk heel anders op een paard en houdt vaak wat meer ruimte aan de voorkant.

Dat is ook zo, plus dat veel mensen dressuurzadels te ver naar voren hebben liggen; vaak zelfs op het schouder.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:31

Inderdaad, als je een africhtingsstal hebt is het onmogelijk om voor elk paard een apart zadel aan te maken. Je vergeet alleen wel dat vaak de eigen paarden of paarden die langer in africhting staan vaak een eigen zadel hebben wat regelmatig gecontroleerd wordt.

Het is ook zo dat zadels zich sneller aanpassen aan een paard als het veel op verschillende paarden ligt. Maar het is lang niet altijd ideaal.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:35

Ik ben het wel en niet met je eens, als het zadel niet helemaal lekker ligt of neigt naar een kant te zakken kan je dit met behulp van een gelpad heel goed veranderen dat het niet drukt voor het paard en dat het dus ook recht op je paard blijft liggen.
Nou is een zadel dat precies past altijd beter natuurlijk, maar het is wel een goed hulpmiddel als je eventjes niets anders kan.
Ik heb zelf ook een jong paard en heb een wintec zadeltje en een Euroriding diamant.
Nou is de wintec zoals je waarschijnlijk wel weet verstelbaar, maar de euroriding niet. nou heb ik toevallig een boommaat 3, die op bijna elk paard passen moet. mocht die niet meer passen om wat voor reden leg ik er altijd een gelpad onder. want nu veranderen ze zo erg dat ze de ene maand misschien zich wel helemaal volgevreten hebben en dik zijn en de volgende maand inene zijn afgevallen, nouja ik ga niet elke maand de zadelmaker bellen of hij mijn zadel aan wilt passen als ik dat ook gewoon met een gelpad kan verhelpen :)

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:09

gelpads doen niet veel!

zelf ben ik ook niet van de bondjes enzo :P !

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:27

mijn pony word vaker gemasseerd en is nog best gevoelig op sommige plaatsen en toen zei ze dat ik beter met een gelpad of bontje kon rijden dat dat de druk zou verminderen. dus ik rij nu met een gelpad.

chicominora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:57

Mij is verteld dat je ook zadelbontjes hebt die van achter iets dikker zijn.
Daarin heb ik al wel gelpads gezien, alleen ik heb nu genoeg hier gelezen over dat gelpads niet goed zijn.
Dus zoek ik een bontje die dat ook heeft. Alleen kan ik die niet echt vinden.
Iemand die weet of dat wel echt bestaat?

xx

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:26

Geen rijtechnische discussie. Ik heb het topic verplaatst.