Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dakario schreef:bij jonge paarden moet je eerst niets onder zadel zetten (behalve onderlegger natuurlijk). de rug gaat zich eerst aanpassen aan de zadelvorm. anders blijft de zadel zelfs met bont of gel niet op zijn plaats. gel en bont is om druk op te vangen.
Ik snap echt helemaal niks van jouw bericht..?

Lante schreef:Dakario schreef:bij jonge paarden moet je eerst niets onder zadel zetten (behalve onderlegger natuurlijk). de rug gaat zich eerst aanpassen aan de zadelvorm. anders blijft de zadel zelfs met bont of gel niet op zijn plaats. gel en bont is om druk op te vangen.Ik snap echt helemaal niks van jouw bericht..?
Een rug die zich 'aanpast aan het zadel'? Leef jij in de omgekeerde wereld?
Volgens mij moet je een nieuw zadel inrijden zodat 'het zadel zich aanpast aan de rug'.
Het mooiste is natuurlijk zonder bontje. Je koopt geen nieuw zadel als het niet past neem ik aan. Heb je een jong paard en een ouder, al ingereden zadel dat op zich goed past, maar nog iets breed is, omdat het paard nog wat jeugdig/ arm bespierd is, dan kun je dat met een lamsvelbontje tijdelijk oplossen. Gel vangt bijna geen druk op is bewezen en bont ook niet erg veel.
Kendra schreef:Klopt helemaal, ik heb ook een vz-zadel dat op veel jonge paarden goed ligt. En met kleine aanpassingen op bijna allemaal.
Een modaal spring- of vz-zadel ligt vaak op meer paarden goed. Volgens mijn zadelmaker hoort dat ook zo en ontstaan de meeste problemen als de paarden verder in africhting zijn en dan nog vooral bij de dressuurzadels.
Lante schreef:Kendra schreef:Klopt helemaal, ik heb ook een vz-zadel dat op veel jonge paarden goed ligt. En met kleine aanpassingen op bijna allemaal.
Een modaal spring- of vz-zadel ligt vaak op meer paarden goed. Volgens mijn zadelmaker hoort dat ook zo en ontstaan de meeste problemen als de paarden verder in africhting zijn en dan nog vooral bij de dressuurzadels.
En dat komt vooral doordat in de dressuur paarden vaker in een valse krul getrokken worden en ze de rug totaal niet gebruiken, ze totaal scheef worden gereden etc. De rugbespiering valt dan helemaal weg of wordt ongelijk en jah, dan past er geen enkel zadel meer op en moet je de tekorten aan spieren op gaan vullen met bont o.i.d. of dus een heel smal zadel kopen....
Hoge, smalle schoften ontstaan doordat paarden in de krul getrokken worden en de rug niet meer gebruiken.