Merkloze/goedkope zadels per definitie slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Merkloze/goedkope zadels per definitie slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:39

ik heb drie zadels, een Wembley, een Kieffer Lech en een goedkope, geen idee welk merk. In leer is er een duidelijk verschil, daarin zijn de Wembley en de Kieffer beduidend beter. Zwart blijft mooi en lekker soepel. Alle drie de zadels liggen goed op mijn paard, het enige wat merkbaar slechter is bij het goedkopere zadel is de kwaliteit van het leer, en dus (waarschijnlijk) de levensduur.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:04

Ik heb twee goedkope zadels voor mijn pony's.
Deze worden gereden door mijn bijrijders.
De zadels liggen voor mijn pony's goed, mijn bijrijders kunnen er ook goed opzitten.
Ze rijden nu dan ook maar hooguit drie keer in de week (meestal 1 a 2 keer).
Ik heb ze wel gemeld zodra ze echt door willen (wedstrijden intensief trainen enz.) ze mee moeten betalen aan een zadel wat voor beide goed op maat is.
Maar zolang dat niet aan de orde is, is een 'goedkoop' zadel wat goed ligt op mijn pony's voldoende.

De kwaliteit mag dan wel minder zijn, en ze zullen minder lang meegaan, maar om nou elke keer als ik van bijrijder verander een nieuw zadel aan te schaffen wat naar hun wens is zie ik niet zo zitten.
(wat gelukkig op het moment niet zo aan de orde is, deze bijrijders zijn volhouders :P)

Zolang het goed ligt en de pony er geen hinder van ondervind, is een goedkoop zadel voor mijn voldoende.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:12

nickyu schreef:
pfiff doet veel met kieffer hun goedkopere zadels is echt india en pakistan materiaal
hun betere zijn leuk
en hkm heeft net recht zaak achter de rug met kieffer
ivm te gelijkende producten uit idem fabriek (tja .. leverancier mag uiteraard aan meerdere leveren :+ )

kieffer junior is gaan bezuinigen op zijn leder maar de basis blijft uiteraard het zelfde (china )

..

Ik vind het nogal ernstig om dit te verkondigen
De kiefferfabriek in Duitsland is nog steeds in gebruik... je kunt er stage lopen om zadelmaker te worden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:16

Dees schreef:
Het zijn vooral de eigen merken welke gemaakt worden in Groot Brittanië die nogal wisselend van kwaliteit en afwerking zijn. Denk dan aan Euroriding, Fryso Tweespan, Rossner, misschien ook wel Anky. Je kunt van die merken een aardig zadel kopen voor een best wel hoge prijs, maar het kan net zo goed een dure miskoop zijn.

Rossner komt absoluut niet uit Engeland ;)
Dit zijn typisch 'goedkope landen' zadels. Ik heb er zelf echter ook 1 liggen. Ben er tevreden mee voor een tijdelijk zadel, maar is niet te vergelijken met mijn euroriding. Maar ook daar opgepast. De dure Euroridings (Diamant e.d.) zijn engelse zadels, de goedkopere niet.
Euroriding is een leverancier geen fabrikant (zoals Kieffer of Stubben).

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:47

Persoonlijk maak ik me bij goedkope zadels meer druk om wat er in zit, dan om de buitenkant..

Dat de kwaliteit van het leer niet best is valt te verwachten. Bovendien is het zichtbaar en hou je daar rekening mee bij aankoop.

Het eerste waar goedkope zadels op besparen is de vulling. Er zijn maar weinig zadels echt met zuiver scheerwol gevuld (helaas). De kwaliteit loopt steeds verder terug tot aan de vilttroep (wat niet onder de noemer vulling mag vallen) die je in de goedkope zadels terug vind. Goedpassende B merk zadels kun je door er de juiste vulling in te laten zetten als heel best zadel beschouwen :j

Punt 2 tot besparen zijn de kwaliteit van de boom, gevolgd door de opbouw en het ontwerp van het zadel (denk aan boomvorm, schoudervrijheid, singelstoten en (breed) tussenkanaal). Deze werken mee aan veiligheid, aanpasbaarheid en confort voor het paard.

Een wintec is voornamelijk zo goedkoop omdat het een kunststof zadel is. Wat mij betreft doen ze, mits passend, niet onder voor B merken, een hele mooie oplossing voor jonge paarden (al ben ik van mening dat een paard altijd blijft veranderen..)/mensen die niet zoveel te besteden hebben.

Ik ben van mening dat een nieuw leren zadel tot 500,- nooit een goed zadel kan zijn. Afgezien van het grote risico wat je loopt door je paard 'kapot' te rijden (met alle medische kosten daar op volgend) vind ik het onveilige zadels. Ik zelf wil het risico niet lopen van een plotsling gebroken boom, scheef opgezette kussens, geknapte singelstoten of een slechte vulling. Ja, dit soort dingen vind je ook bij de duurdere merken terug, maar daar is het risico natuurlijk een stuk kleiner.

Betreft de merken die ook een goedkoper merk uitbrengen. Dat komt zat vaak voor. Denk aan Bates en Wintec, Kieffer en JC (Hulschebosm Rossner, Pagony), Passier en Schockemohle, Kent & Masters en Thorowgood, Stubben en CTD etc.

Dure zadels zijn duur door de naam, maar ook door een juiste vulling, ontwerp, en leerkwaliteit. En daar betaal ik graag voor. Verder zijn er zat tweedehands zadels, vooral de Stubben springzadels vind je voor rond de 300 euro! Koopje :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:49

[quote="Alane"][
:D klopt
maar niet alles verkocht onder kieffer naam komt daar van daan ;)

heb 2 jr terug met kieffer junior bakkie gedaan ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:17

tsja... ik heb voor mijn pony een merkloos zadel. Word al meer dan 10 jaar mee gereden en nooit problemen mee gehad...ziet er ook nog hartstikke netjes uit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:56

Alane schreef:
wees dan ook duidelijker :P :(:)
Moet je eerlijk bekennen ik roep dat ook, vanuit een stukje ervaring... mensen denken dat 1 zadel een paardenleven meegaat zonder aanpassingen zonder pascontrole... en zeker maakt het dan niet uit of je duur of goedkoop hebt... maar vaak willen ze niet investeren, heb het dan niet over die mensen die niet kunnen investeren.
Ik wijs ze altijd op hun schoenen, eerst werden ze vervangen omdat de voeten weer gegroeid waren, en behalve uit modisch opzicht, vervangen vanwege pasvorm verlies en slijtage....

laatst riep hier iemand dat een merkloos zadel wel elk jaar bijgevuld moest worden :\ :D

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 01:43

Nou het is simpel... Een zadel van zadelmarkt voor €100,- dat komt uit China of Japan of Taiwan ofzo. Dat is daar gemaakt door kinderen, kinderarbeid. Hoe kan het ook anders, het leer is geverfde (daarom slijt het bruin) prut, deels is het zelfs niet eens echt leer maar dat lijkt niet zo, de kussens worden gevuld met watten/stof/vilt proppen, de zadels zijn regelmatig scheef of de boom is niet recht of stuk, het materiaal is minder sterk, het wordt sneller lelijk... Anders zou zo'n zadel nooit maar €100,- waard kunnen zijn. De goedkoopste troep en de goedkoopste arbeiders, simpel. Op mijn Paardenhouderij opleiding hebben we 2x een gebruikt merkloos zadel uit elkaar gehaald, beide keren een kapotte boom, en er kwam echt troep uit. Wat zit er onder de zitting van sky leer ? Een schuimmatje van mss 1 cm dik (waarom zitten die zadels anders zo verrot...) met daaronder een dikke lap leer waar de zweetbladen e.d. aan vast zitten en daar onder een houten boom die met metalen verroeste of kapotte plaatjes en schroefjes vast gemaakt is. De meeste moderne zadels van goede merken hebben tegenwoordig een kunststof boom omdat dit meer veert en sterker is. Zoiets als Merano kan ik nog net iets meer als merkloos noemen, en dan praat je ook nog wel over een zadel. Maar een merkloos ding is de naam zadel niet eens waard. Als je de rug van je paard wilt slopen, moet je zéker zo'n €100,- geval aanschaffen, succes verzekerd. En óók voor shetjes is een beetje zadel net zo belangrijk als voor een groot paard !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:29

ik heb ook met 2 merano's gereden, maar vond ze eigenlijk wel niet slecht zitten, de ligging op het paard was iets anders. (idd scheef en jaarlijks bij te vullen of uit balans) Maar daar heb je al tijdelijke bijrijdster weinig over te zeggen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:35

nickyu schreef:
Alane schreef:
[
:D klopt
maar niet alles verkocht onder kieffer naam komt daar van daan ;)

heb 2 jr terug met kieffer junior bakkie gedaan ;)

We hebben het hier over zadels en niet over dekjes of andere dingen...
Op de navraag of de zadels van Kieffer in Dutisland of ook elders geproduceerd worden, werd geantwoord dat alle zadels die te vinden zijn op kieffer.net in Duitsland, München geproduceerd worden.
Dat er langer geruchten gaan dat dit anders zou zijn, was hun bekend, andere produkten worden wel elders vervaardigd omdat ze naast fabrikanten ook verkopers zijn...
en zijn hun zadels absoluut niet identiek aan die van HKM, ze van een rechtzaak niets weten, en ze graag wilden weten welke zadels van hun geopieerd werden en dan met name de leverancier/producent van die kopiën.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:58

Is er hier iemand toevallig bekend met het merk Kent and Masters (leren versie van Thorrowgood) ? Volgende week komt nl. zadelmaker Karin Boer voor mijn paard en zij raadde dit zadel aan. Haar site is www.zorzas.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:03

Maxielover schreef:
Is er hier iemand toevallig bekend met het merk Kent and Masters (leren versie van Thorrowgood) ? Volgende week komt nl. zadelmaker Karin Boer voor mijn paard en zij raadde dit zadel aan. Haar site is http://www.zorzas.nl

Een stalgenoot heeft dit zadel op proef. Het zijn erg mooie zadels om te zien! Helaas heeft dit zadel voor haar een te open zit. Maar dat is per ruiter natuurlijk verschillend.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:07

Ik heb sinds kort een Fryso zadel waar ik heeel erg tevreden mee ben. Geen ervaring met Kent en Masters, sorry :)
Ik denk dat het punt van goedkope zadels is, dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet willen zitten. Als je voor €500,- een nieuw zadel koopt met een met kalfsleer overtrokken zitvlak mag je jezelf weleens achter je oren krabben. Waar heeft de zadelmaker dan op bezuinigd?
Ik heb goede ervaringen met Wintec. Die zijn goedkoper - meestal van kunststof. Alle waar is naar zijn geld (afgezien van het merk dat soms ook meeweegt). Ik denk dat je met een goedkoper zadel wat jou als ruiter iets minder comfort biedt ook een heel eind kunt komen. Als je maar niet denkt dat je voor weinig een topzadel koopt...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:36

bij me 1e pony Bliksem ( 19 jaar gehad en op leeftijd van 41 jaar ingeslapen ) heb ik een Imperal zadel gekocht
15 jaar met dit zadel gereden met weer en wind op wedstijden, noem maar op
altijd mooi zadel geweest

bij me 1e fries Gaaitske heb ik een kieffer gekocht
rij nog steeds met dit zadel op al onze friezen + kwpn
dit zadel is nu meer dan 15 jaar oud en prima en rijd super goed

7 jaar gelden arabier Picnic gekocht
voor haar heb ik een nieuw kieffer zadel op maat gekocht

Kieffer bevalt ons goed

naast Kieffer hebben we ook een Br zadel die goed past en fijn rijdt

Super duur hoeft niet altijd beste te zijn

Als je jong met pony rijden begint ben je al blij dat je kunt rijden later gaat toch om merk of wat men wilt hebben

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:13

Maxielover schreef:
Nou het is simpel... Een zadel van zadelmarkt voor €100,- dat komt uit China of Japan of Taiwan ofzo. Dat is daar gemaakt door kinderen, kinderarbeid. Hoe kan het ook anders, het leer is geverfde (daarom slijt het bruin) prut, deels is het zelfs niet eens echt leer maar dat lijkt niet zo, de kussens worden gevuld met watten/stof/vilt proppen, de zadels zijn regelmatig scheef of de boom is niet recht of stuk, het materiaal is minder sterk, het wordt sneller lelijk... Anders zou zo'n zadel nooit maar €100,- waard kunnen zijn. De goedkoopste troep en de goedkoopste arbeiders, simpel. Op mijn Paardenhouderij opleiding hebben we 2x een gebruikt merkloos zadel uit elkaar gehaald, beide keren een kapotte boom, en er kwam echt troep uit. Wat zit er onder de zitting van sky leer ? Een schuimmatje van mss 1 cm dik (waarom zitten die zadels anders zo verrot...) met daaronder een dikke lap leer waar de zweetbladen e.d. aan vast zitten en daar onder een houten boom die met metalen verroeste of kapotte plaatjes en schroefjes vast gemaakt is. De meeste moderne zadels van goede merken hebben tegenwoordig een kunststof boom omdat dit meer veert en sterker is. Zoiets als Merano kan ik nog net iets meer als merkloos noemen, en dan praat je ook nog wel over een zadel. Maar een merkloos ding is de naam zadel niet eens waard. Als je de rug van je paard wilt slopen, moet je zéker zo'n €100,- geval aanschaffen, succes verzekerd. En óók voor shetjes is een beetje zadel net zo belangrijk als voor een groot paard !

Ben ik het helemaal mee eens. Maxielover : Ik heb trouwens voor een van mijn paarden een kent&masters (900), bevalt goed. Voor de ander een duur maatzadel (2500). Prijsverschil is wel duidelijk te zien in de materialen die gebruikt zijn, maar de pasvorm van beide zadels is goed. Hebben allebei een droped panel voor een betere drukverdeling.
De kent en masters is geen slechte optie voor mensen die iets minder geld hebben.

SmaaiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:20

In het blad BIT hebben ze eens een test gedaan met goedkope zadels en ze helemaal uitelkaar gehaald. Daar werd je niet vrolijk van wat ze daar aantroffen. Ronduit levensgevaarlijk en dat zag je aan de buitenkant niet. Volgens BIT was het ook niet mogelijk om voor die prijzen een kwalitatief goed zadel te maken.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:59

mhoogenbos schreef:
In het blad BIT hebben ze eens een test gedaan met goedkope zadels en ze helemaal uitelkaar gehaald. Daar werd je niet vrolijk van wat ze daar aantroffen. Ronduit levensgevaarlijk en dat zag je aan de buitenkant niet. Volgens BIT was het ook niet mogelijk om voor die prijzen een kwalitatief goed zadel te maken.

Dat heb ik ''in real life'' gedaan op school, 2x. Oud merkloos prutszadeltje (zeg maar het goedkoopste dat je kunt vinden op zadelmarkt) en snijden maar. Er komen stoffige proppen vilt en stof en andere ondefinieerbare troep uit de kussens (het waren toch WOL gevulde kussens ?), onder het skaileren zitvlak vind je een schuimmatje van amper een halve cm dik, laat staan hoe plat gedrukt die is na een tijdje flink rijden... De boom : barsten, beschadigingen of gewoon helemaal gebroken, kapotte en verroeste plaatjes en schroefjes waarmee het zadel aan de boom vast is gemaakt op ondeskundige wijze, leer als karton (geperste koeienstront ofzo ???) wat geverfd is, daarom zie je dus na een tijdje gebruiken ook plekken bruin af slijten. Leer van een goed merkzadel is ook geverfd, maar hierbij is het leer volledig zwart geverfd, en niet alleen de bovenlaag. Als dat slijt zie je daarom dus ook geen lichtere plekken. Het is dus wel duidelijk waarom zo'n ''zadel'' niet meer dan €100,- waard kan zijn. Alle materialen zijn prutzooi. Productiekosten zijn mss een tientje ? En wat zal een Japans of Chinees kinderarbeidertje verdienen (want zo is het !) ? Ik gok nog geen euro per uur. Feitelijk kan een of andere gek die toevallig wel een beetje met leer kan knutselen ook wel zo'n zadeltje in elkaar zetten, als je een beetje bekijkt hoe het in elkaar zit. Lapje skaileer, je verknipt een oude handdoek als vulling voor de kussens, een paar schroefjes, een houten balkje, wat leer en naald en draad, en je bent er wel zo'n beetje. Maar vraag niet of je kont er blij mee is, laat staan de rug van je paard !

@ Schangah : Heb je toevallig een foto (mag per pb) van jouw Kent en Masters op je paard en hoe jij erop zit ? Ben ik wel benieuwd naar. En kun je mij vertellen wat een droped panel is ?

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:45

kwaliteit is altijd minder dan van een goed merk zadel.

maar daar is de prijs dan ook weer naar.

ik zou niet willen zeggen dat de zadels gelijk per definitie slecht zijn. kan me voorstellen dat als je niet veel rijdt je met zo'n zadel prima uit de voeten kunt. mits oke bevonden door de zadelpassen dan

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:27

Ooit heb ik een zadel gekregen bij een paard dat ik kocht. Het zadel was amper een jaar gebruikt en ziet er meer versleten uit dan de manege zadels die al 20 jaar oud zijn (stubben enzo)

Het zadel pastte voor geen meter op het paard (maar het paard stond ook wel érg vet toen ik ze kocht) maar wat me het meest verontrustte, was een soort van hard bobbeltje in het kussenkanaal. Dus ermee naar de zadelmaker.

Bleek dat het bobbeltje een afgebroken verroeste schroef was die uit de boom kwam! Verder toonde de zadelmaker me hoe scheef dit zadel wel was (op het eerste zicht viel het niet op, maar als je goed kijkt, dan zie je echt wel dat de zitting en kussens niet symmetrisch en gelijk zijn) en dat het dus zelfs met sleutel- en oplapwerk nooit rij-geschikt zou zijn.
Zadel staat nu als decoratie in mn kamer :+

Zelf zit ik momenteel met een Wintec en een Thorowgood, maar zodra ik kan komt er toch wel een duur zadel dat voor paard & ruiter super past. Al is het maar omdat je dan meer garantie hebt dat je kwaliteit hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:53

Ik heb ook ooit op een merano zadel gereden. Ik vond het zadel niet verkeerd zitten. Maar voor het paard is dat natuurlijk anders.(het was mijn paard niet dus ik had er niets over te zeggen)

Voor mijn eigen paard eerst een wintec aangeschaft. Heel lang goed blijven liggen. Tot hij op eens 2 klein drukplekjes kreeg bij zijn schoft ter grote van een knoop(1cm doorsnee) ze waren ook bijna precies rond. Dus ik naar de zadelmaker. Zadel lag prima. Maar paard zou een gevoelige rug hebben dus moest er een foam pad onder.

Plekjes bleven. En er kwamen zelf bulten op. Na een aantal maanden vertrouwde ik het dus echt niet meer. Dus naar een andere zadelmaker. En die wist bij het zien van mijn paard zijn rug. Al dat er een wintec op gelegen had. Wij hadden het zadel bij. Dus hij het zadel open gemaakt(bij de boom) en bleken dus de schroefjes los te zitten(ik vind het raar dat die zomaar los kunnen gaan. Zadel was nieuw toen wij hem kochten).

Daarna een ander zadel aangeschaft. Voor meer comfort voor ons en het paard. Nu heb ik een Massimo en ben daar zeer tevrede over! Het is geen heel duur zadel(1300 nieuw) maar naar mijn idee wel een kwalitatief goed zadel :)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:08

Voor mij is het belangrijker dat een zadel past dan wat voor merk het is.

Heb heel lang met een merkloos zadel gereden, ging altijd goed.
Helemaal na laten kijken en laten passen toen ik het kocht.

Nu met een Kieffer, maar ik vond mijn eerste zadeltje fijner....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:17

Kent en masters is een prima zadel. Goede boom, en voorijzer verwisselbaar. Maar niet geschikt om maandelijks te wisselen, het gaat erg moeizaam, ik denk dat je dan het schroefdraad kapot draait. Ik heb 1 keer de boom verwisseld en dat kostte me 1.5 uur. En dat zat volledig in het schroefdraad dat gewoon zo stroef ging dat ik volledig al m'n kracht nodig had. En dat voor 4 imbusschroefjes.
De zit is ronduit vlak, maar ik vind het fijne zadels. Afwerking is simpel, maar ze zijn hun geld waard.
Fairfax is de duurdere variant. Zelfde boom, andere wrong, en de afwerking is iets beter.

fryso heeft superzadels, maar ik vind de prijs wel enorm hoog.
Als ik ooit in Engeland of Ierland kom, dan haal ik persoonlijk een Sankey zadel voor rond de 700 pond of een Ideal Roelle 1350 voor ong. dezelfde prijs. waarom? Sankey zadels worden verkocht in Nederland onder de naam MFSC en zijn dan ineens 1800 euro. Hetzelfde geldt voor de Ideal Roella 1350, dit is de Professional dressage van mfsc. Boommaat is gelijk aan die van de Fryso, dus als je weet wat je moet hebben, dan kun je dat dus zo uit Engeland meenemen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:21

Ik heb nu al jaren een wintecje het best zadel die ik ooit gehad heb. In de schuur hangt nog (steeds, is te koop) een Stubben. Wat een dikke ellende elk jaar opvullen en aanpassen de wintec ligt als een huis en nooit meer bij mijn paard rugproblemen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:08

Maxielover schreef:
mhoogenbos schreef:

Dat heb ik ''in real life'' gedaan op school, 2x. Oud merkloos prutszadeltje (zeg maar het goedkoopste dat je kunt vinden op zadelmarkt) en snijden maar. Er komen stoffige proppen vilt en stof en andere ondefinieerbare troep uit de kussens (het waren toch WOL gevulde kussens ?), onder het skaileren zitvlak vind je een schuimmatje van amper een halve cm dik, laat staan hoe plat gedrukt die is na een tijdje flink rijden... De boom : barsten, beschadigingen of gewoon helemaal gebroken, kapotte en verroeste plaatjes en schroefjes waarmee het zadel aan de boom vast is gemaakt op ondeskundige wijze, leer als karton (geperste koeienstront ofzo ???) wat geverfd is, daarom zie je dus na een tijdje gebruiken ook plekken bruin af slijten. Leer van een goed merkzadel is ook geverfd, maar hierbij is het leer volledig zwart geverfd, en niet alleen de bovenlaag. Als dat slijt zie je daarom dus ook geen lichtere plekken. Het is dus wel duidelijk waarom zo'n ''zadel'' niet meer dan €100,- waard kan zijn. Alle materialen zijn prutzooi. Productiekosten zijn mss een tientje ? En wat zal een Japans of Chinees kinderarbeidertje verdienen (want zo is het !) ? Ik gok nog geen euro per uur. Feitelijk kan een of andere gek die toevallig wel een beetje met leer kan knutselen ook wel zo'n zadeltje in elkaar zetten, als je een beetje bekijkt hoe het in elkaar zit. Lapje skaileer, je verknipt een oude handdoek als vulling voor de kussens, een paar schroefjes, een houten balkje, wat leer en naald en draad, en je bent er wel zo'n beetje. Maar vraag niet of je kont er blij mee is, laat staan de rug van je paard !

@ Schangah : Heb je toevallig een foto (mag per pb) van jouw Kent en Masters op je paard en hoe jij erop zit ? Ben ik wel benieuwd naar. En kun je mij vertellen wat een droped panel is ?

In het kent&Masters topic staat foto van haar en het zadel.

Dropped / trapezius panel: de kussen bij de trapezium spier lopen dieper door voor een betere druk verdeling Zie voorbeeld: dit is niet de onderkant van de kent&Masters maar zo krijg je een idee
Afbeelding