Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)nickyu schreef:pfiff doet veel met kieffer hun goedkopere zadels is echt india en pakistan materiaal
hun betere zijn leuk
en hkm heeft net recht zaak achter de rug met kieffer
ivm te gelijkende producten uit idem fabriek (tja .. leverancier mag uiteraard aan meerdere leveren)
kieffer junior is gaan bezuinigen op zijn leder maar de basis blijft uiteraard het zelfde (china )
..
Dees schreef:Het zijn vooral de eigen merken welke gemaakt worden in Groot Brittanië die nogal wisselend van kwaliteit en afwerking zijn. Denk dan aan Euroriding, Fryso Tweespan, Rossner, misschien ook wel Anky. Je kunt van die merken een aardig zadel kopen voor een best wel hoge prijs, maar het kan net zo goed een dure miskoop zijn.

Alane schreef:wees dan ook duidelijker![]()
![]()
Moet je eerlijk bekennen ik roep dat ook, vanuit een stukje ervaring... mensen denken dat 1 zadel een paardenleven meegaat zonder aanpassingen zonder pascontrole... en zeker maakt het dan niet uit of je duur of goedkoop hebt... maar vaak willen ze niet investeren, heb het dan niet over die mensen die niet kunnen investeren.
Ik wijs ze altijd op hun schoenen, eerst werden ze vervangen omdat de voeten weer gegroeid waren, en behalve uit modisch opzicht, vervangen vanwege pasvorm verlies en slijtage....

nickyu schreef:Alane schreef:[
klopt
maar niet alles verkocht onder kieffer naam komt daar van daan![]()
heb 2 jr terug met kieffer junior bakkie gedaan![]()

Maxielover schreef:Is er hier iemand toevallig bekend met het merk Kent and Masters (leren versie van Thorrowgood) ? Volgende week komt nl. zadelmaker Karin Boer voor mijn paard en zij raadde dit zadel aan. Haar site is http://www.zorzas.nl

Maxielover schreef:Nou het is simpel... Een zadel van zadelmarkt voor €100,- dat komt uit China of Japan of Taiwan ofzo. Dat is daar gemaakt door kinderen, kinderarbeid. Hoe kan het ook anders, het leer is geverfde (daarom slijt het bruin) prut, deels is het zelfs niet eens echt leer maar dat lijkt niet zo, de kussens worden gevuld met watten/stof/vilt proppen, de zadels zijn regelmatig scheef of de boom is niet recht of stuk, het materiaal is minder sterk, het wordt sneller lelijk... Anders zou zo'n zadel nooit maar €100,- waard kunnen zijn. De goedkoopste troep en de goedkoopste arbeiders, simpel. Op mijn Paardenhouderij opleiding hebben we 2x een gebruikt merkloos zadel uit elkaar gehaald, beide keren een kapotte boom, en er kwam echt troep uit. Wat zit er onder de zitting van sky leer ? Een schuimmatje van mss 1 cm dik (waarom zitten die zadels anders zo verrot...) met daaronder een dikke lap leer waar de zweetbladen e.d. aan vast zitten en daar onder een houten boom die met metalen verroeste of kapotte plaatjes en schroefjes vast gemaakt is. De meeste moderne zadels van goede merken hebben tegenwoordig een kunststof boom omdat dit meer veert en sterker is. Zoiets als Merano kan ik nog net iets meer als merkloos noemen, en dan praat je ook nog wel over een zadel. Maar een merkloos ding is de naam zadel niet eens waard. Als je de rug van je paard wilt slopen, moet je zéker zo'n €100,- geval aanschaffen, succes verzekerd. En óók voor shetjes is een beetje zadel net zo belangrijk als voor een groot paard !

mhoogenbos schreef:In het blad BIT hebben ze eens een test gedaan met goedkope zadels en ze helemaal uitelkaar gehaald. Daar werd je niet vrolijk van wat ze daar aantroffen. Ronduit levensgevaarlijk en dat zag je aan de buitenkant niet. Volgens BIT was het ook niet mogelijk om voor die prijzen een kwalitatief goed zadel te maken.

Maxielover schreef:mhoogenbos schreef:In het blad BIT hebben ze eens een test gedaan met goedkope zadels en ze helemaal uitelkaar gehaald. Daar werd je niet vrolijk van wat ze daar aantroffen. Ronduit levensgevaarlijk en dat zag je aan de buitenkant niet. Volgens BIT was het ook niet mogelijk om voor die prijzen een kwalitatief goed zadel te maken.
Dat heb ik ''in real life'' gedaan op school, 2x. Oud merkloos prutszadeltje (zeg maar het goedkoopste dat je kunt vinden op zadelmarkt) en snijden maar. Er komen stoffige proppen vilt en stof en andere ondefinieerbare troep uit de kussens (het waren toch WOL gevulde kussens ?), onder het skaileren zitvlak vind je een schuimmatje van amper een halve cm dik, laat staan hoe plat gedrukt die is na een tijdje flink rijden... De boom : barsten, beschadigingen of gewoon helemaal gebroken, kapotte en verroeste plaatjes en schroefjes waarmee het zadel aan de boom vast is gemaakt op ondeskundige wijze, leer als karton (geperste koeienstront ofzo ???) wat geverfd is, daarom zie je dus na een tijdje gebruiken ook plekken bruin af slijten. Leer van een goed merkzadel is ook geverfd, maar hierbij is het leer volledig zwart geverfd, en niet alleen de bovenlaag. Als dat slijt zie je daarom dus ook geen lichtere plekken. Het is dus wel duidelijk waarom zo'n ''zadel'' niet meer dan €100,- waard kan zijn. Alle materialen zijn prutzooi. Productiekosten zijn mss een tientje ? En wat zal een Japans of Chinees kinderarbeidertje verdienen (want zo is het !) ? Ik gok nog geen euro per uur. Feitelijk kan een of andere gek die toevallig wel een beetje met leer kan knutselen ook wel zo'n zadeltje in elkaar zetten, als je een beetje bekijkt hoe het in elkaar zit. Lapje skaileer, je verknipt een oude handdoek als vulling voor de kussens, een paar schroefjes, een houten balkje, wat leer en naald en draad, en je bent er wel zo'n beetje. Maar vraag niet of je kont er blij mee is, laat staan de rug van je paard !
@ Schangah : Heb je toevallig een foto (mag per pb) van jouw Kent en Masters op je paard en hoe jij erop zit ? Ben ik wel benieuwd naar. En kun je mij vertellen wat een droped panel is ?