gezocht: halstertouw wat LOS laat bij hangen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:19

[***] schreef:
als je nou het klitterband touw neemt. in combinatie met het;
2-in-1 Duo Halster-j-

dan komt het zeker goed. daat word namelijk ook een kopstuk bijgeleverd. die los schiet!

edit;

of de Break Away Halster

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:20

Aan de kant van de ring zit ook nog een kort stukje klitteband van 5 a 6 centimeter.
Dat zie je niet op het plaatje maar het zit er wel, daarover gaat weer die lange flap.

En break away halster lijkt mij niets, dan is je paard gewoon los zonder halster.
Voor op de wei prima maar in dit geval lijkt het mij niets.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-04-10 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:21

Hij gaat denk ik los bovenaan bij dat ringetje, daar lijkt een klein stukje klittenband te zitten.
Als je het zeker wil weten kan je marcel van equixantos (http://www.equixantosbarefoot.nl/)
even mailen, die heeft vast antwoord op jouw vraag!

Don_Zhivago

Re: gezocht: halstertouw wat LOS laat bij hangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:23

super bedankt allemaal..
heb wel heel snel mn oplossing gekregen :D
Lang leven bokt ;)

ik ga die Marcel zowiezo even mailen of alleen het touw voldoende is of dat het ook verstandig is om het halster erbij te nemen..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:28

Ik bedoel ook niet gewoon erover heen hangen, maar wij hebben een balk om ze aan vast te zetten en dan sla ik hem altijd een keer terug. Meer luiigheid hoor, mijne gaat niet hangen. Maar als ze dan een beetje trekt blijft het touw gewoon zitten zodat ze weet dat ze vaststaat, maar als ze gaan hangen glijd het touw gewoon over de balk heen los.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:30

xtostarlight schreef:
Ik bedoel ook niet gewoon erover heen hangen, maar wij hebben een balk om ze aan vast te zetten en dan sla ik hem altijd een keer terug. Meer luiigheid hoor, mijne gaat niet hangen. Maar als ze dan een beetje trekt blijft het touw gewoon zitten zodat ze weet dat ze vaststaat, maar als ze gaan hangen glijd het touw gewoon over de balk heen los.

jij bedoelt een paar keer om de balk heen doen??
dan komt hij nog los ;)
Hij is een kei in ontsnappen :D

sylvietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:06

mijn merrie panikeert regelmatig als ze gebonden staat en dan verongelukt ze zichzelf zowat.

sinds enkele maanden gebruik ik een eskadron safety halster en dit werkt perfect... valt gewoon open als ze trekken!

dit gebruik je uiteraard enkel bij oudere paarden die je niet kunt heropvoeden, jonge paarden leren er alleen foute manieren mee.

foto:
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/process/locale/en_US/page/1220203.html

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:57

Misschien nog een tip als je iets zoekt voor tussen je halstertouw= http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... ie/127554/
Ook met klitteband wat losschiet als het paard gaat hangen.

Wat trouwens ook super schijnt te zijn (maar kan hem hier in NL niet best vinden via internet) is de Blocker Tie ring.
http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=10-340
Het touw glijd als het ware door het oog heen op het moment dat het paard gaat hangen. Als je een knoop maakt aan het einde dan kan het touw er nooit uit, dus je hoeft niet bang te zijn voor een loslopend paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:30

OPG-->HAR

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:32

Ik weet niet of je al eens een elastisch halster hebt geprobeerd? Ik heb er ook 1 voor 1 van mijn paarden. Sinds ik dat halster heb gaat hij niet meer hangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:39

misschien is het handiger om je paard manieren te leren
gewoon aanleren dat hij blijft staan als je het touw op de grond ligt

bij hangers gebruik ik een longeerlijn
dan moeten ze wel heel ver weg schieten wil het touw niet meer over de balk hangen
en normaal gezien heb je dan tijd genoeg om je paard te corrigeren

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:31

@spatter: een paard manieren leren gaat prima :j
Totdat ze in paniek raken en op de kletter slaan.
Daarnaast hoort een halster/touw ook gewoon kapot te gaan/open te schieten als een paard eraan hangt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:17

een paard gaat nooit zomaar op de kletter, paniek oké, dat kan gebeuren

wat doet een paard in de natuur wat in paniek raakt?
het schiet naar de kudde terug, zoekt bescherming in de groep, het gaat nooit alleen weg rennen, dat is zijn dood

kunst is om het paard te leren dat jij als begeleiding diegene bent waar hij moet wezen wanneer er paniek is
jij moet dus duidelijk de leiding hebben van de twee en het paard moet ook nog zoveel vertrouwen in je hebben dat het naar jou toe komt als het schrikt

ik zeg niet dat het makkelijk is, maar bij een bang paard is dit de enige en juiste oplossing
anders kun je nooit op pad met je paard

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:37

In de natuur staat een paard ook niet vast, daar zit volgens mij het probleem, hoe "vaster" hij zit, hoe langer het duurt voordat hij "rustig" is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:47

Divoza trailerlijn rubber....
Ook bij andere zaken te verkrijgen natuurlijk, maar hier zag ik een foto bij staan.
Ik ben er wel tevreden mee op de spuitplaats.
Verder hangen ze van mij niet, maar op de spuitplaats zijn ze soms wat drukker en wil ik het graag veilig houden. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:50

hangen kan je met veel geduld afleren. uiteindelijk verdwijnt de "paniek" samen met de druk op het halster. achter je paard gaan staan en hem vooruit jagen op het moment dat hij hangt.
En anders een strotouwtje, kan je ook tussen halstertouw en ring of vastmaakbalk doen.

ik hoop dat dat leidsel met klitteband een oplossing is, maar vrees dat de klitteband helemaal niet zo snel losgaat als je zou verwachten, want uiteindelijk moet je er ook veilig een paard mee kunnen leiden...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:55

Waarom niet het paard leren vaststaan en m wat meer moed bij brengen dmv grondwerk en stresstraining?
dan leert ie dat ie niet hoeft te hangen en is het een stuk veiliger voor iedereen dan elke keer een loslopend paard te moeten vangen.
Zijn zat manieren voor om m dat te leren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:02

siskeh schreef:
In de natuur staat een paard ook niet vast, daar zit volgens mij het probleem, hoe "vaster" hij zit, hoe langer het duurt voordat hij "rustig" is.

daarom was mijn eerste reactie al om het paard gewoon te leren te blijven staan als het touw op de grond hangt
als je hem niet vast zet hoeft hij ook niet te hangen :)*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:05

beter het hangen gaan vermijden.
je wilt niet weten hoeveel paarden er rondlopen met serieuze nek-problemen daardoor.
alles krijgt een flinke klap als ze gaan hangen.

mijn pony gaat vreselijk lopen draaien met zijn hoofd als hij vaststaat en draait zo het touw om zijn nek.
kort vastzetten resulteerd in irritant geschuif met zijn neus tegen de wand of wat dan ook.

plukje hooi doet bij hem wonderen en anders zet ik hem los.
kunnen ze heel goed leren hoor.
ben je wel even mee bezig.,maar liever een blij paard wat los kan staan dan een paard met kapotte nekwervels,verdraaide atlas of nog ergere problemen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:46

Zo denk ik er ook over hoor ellepel.
Ik heb een mooie poetsplek waar ik achter de kont een elastiek kan plaatsen, waardoor paarden over het algemeen niet meer gaan hangen of makkelijk kan leren om vast te staan. Zonder de veilige mogelijkheden laat ik ze liever losstaan.
Aan de trailer zet ik ze ook nooit vast, neem wel een helper mee om mijn paard even vast te houden :o

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:36

oke even voor de duideliijkheid..

-mijn paard is opgevoed!!! ik heb hem al zn hele leven en hij is echt heel braaf..
staat 9 van de 10 keer ook braaf stil..
MAAR als er wat gebeurd (iets onverwachts) dan raakt tie in paniek en gaat hij hangen..
afleren wordt dus lastig..

- ALS hij hangt... blijft tie hangen totdat hij los is.. dat betekend gebroken halster of touw en schade aan mn paard zn hals..

hier heb ik geen zin in en daarom ben ik opzoek naar een veilig halstertouw wat los schiet wanneer mijn paard panisch is..

erachter staan zoals patitaris zei, dan breng ik mezelf in gevaar wat hij gaat in paniek gewoon op me zitten :D

zelfvertrouwen heeft hij genoeg.. maar bij hem is het heel simpel..paniek is paniek.. en dat betekend voor hem maken dat je weg komt!

safety halster is een optie maar dan loopt hij los over het terrein, vind het fijner als hij dan toch nog een halster om heeft..

ik heb dit topic niet geopend om te horen dat ik mn paard beter moet opvoeden oid.. bedoel bedankt voor de tips maar dat is het probleem niet.. ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:46

petitparis schreef:
ik hoop dat dat leidsel met klitteband een oplossing is, maar vrees dat de klitteband helemaal niet zo snel losgaat als je zou verwachten, want uiteindelijk moet je er ook veilig een paard mee kunnen leiden...

De safety rope ga ik enkel gebruiken om hem vast te zetten tijdens het poetsen..
ik heb iemand gesproken die er zelf 1 heeft, en die zegt dat het touw echt los laat als je er zelf al een harde ruk aan geeft..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:17

een ruk is iets anders dan gaan hangen, ik heb genoeg leidsel gehad met paniek haak die losspringen als je een rukje als correctie geeft. Maar zoals ik zei hopelijk is dit de oplossing voor jou probleem

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:19

mijn paniekhaken schieten niet open helaas..

het gaat om de gezondheid van mn paard.. ik wil niet dat hij schade oploopt omdat hij hangt.. er staat zoveel druk achter zn koppie dat is gewoon niet goed..

Dus wil ik een touw wat los schiet wanneer mijn paard hangt..
Dit touw doet dat..

dus ik hoop ook zeker dat dit de oplossing is voor mijn probleem ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:24

dat was ik er vergeten bij te zetten, losspringen bij een ruk(je) maar niet bij hangen en stelde daarom de klitteband in vraag succes :)