Een bontje kan het wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:18

Onder een goed passend zadel heb je geen bontje nodig (uitzonderingen daar gelaten).
Een zadel dat iets voorover valt omdat de kussen net iets te wijd zijn, kun je prima even tijdelijk! een bontje gebruiken. Ik vind dus dat het wel kan, onder een te ruim zadel, maar op een goed opmaat gemaakt zadel niet.

Snoevie

Re: Een bontje kan het wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 05:46

een bontje garandeerd dan ook geen goede pasvorm,er zou dan zowieso iemand naar laten kijken.

tijdelijke oplossing is niet gek,als het dan wel even goed past

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:23

Snoevie schreef:
goedzo :)

nogmaals,voor de sier kan je een halfpad nemen,moet je eens kijken op hipponet.be (van een bokker) daar kan je ze helemaal naar je smaak laten samen stellen

Fijn Snoevie, dan hoef ik het zelf niet meer te zeggen :D

Dit is de standaard uitleg die ik hier al verschillende keren op het forum heb gezet:

foxy80 schreef:
Ik gooi mijn professionele kijk er weer maar eens tegenaan:
Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes:

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

Met andere woorden TS: een bontje KAN, maar MOET niet. Dus als je het zo mooi vindt, je hebt een passend zadel, koop dan een showbontje, is goedkoper en geen kip die het verschil ziet.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

tuurlijk waarom niet.

Vere_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:27

Ik zou het niet doen wat als het dan niet meer perfect past?? :?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:29

Gebruik de zoekfunctie eens. :)* Dit is topic nummer zoveel hierover.

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:26

denk niet dat dat kwaad kan rij er zelf ook steeds mee

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:29

cvmele schreef:
denk niet dat dat kwaad kan rij er zelf ook steeds mee

En waarom denk je dat?

pegasus285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:01

Als je zadel goed ligt heb je geen bondje nodig

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:04

meisje2000 schreef:
bitje@ mee eens maar als je het zelfde zadel gebruikt voormeerdere paarden dan kan een bontje wel een uitkomst zijn.
Als het zadel op een van die paarden te groot is kun je er een bontje onder doen.
Kan me voorstellen dat als jij drie of vier paarden hebt te rijden je niet het geld hebt om voor al die paarden een aangepast zadel te kopen.

maar heb je maar eenpaard (zoals mij en een aangepast zadel) dan moet je er idnerdaad niets onder doen want dan past ie niet meer

slecht excuus.
je kunt je zadel ook laten vullen met wol, dan is de kans nog groter dat ie op meerdere paarden past.
en anders moet je gewoon evt. een 2e zadel aanschaffen, als het je werk is om elke dag 10 tallen paarden te
rijden met verschillende rugliggingen

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:49

Als je zadel goed ligt, heb je geen bontje nodig, maar bij een paard met een slechtere rug verdeelt een bontje het gewicht beter. Een bontje kan er bij een goed passend zadel juist voor zorgen dat het zadel verkeerd ligt. Ik zou ook een showbontje kopen, als je toch graag een bontje wil. ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:11

Een passend zadel behoeft geen bontje.
Ik vind een bontje er persoonlijk ook heel leuk uit zien, maar ik ga er mijn paard geen ongemak mee bezorgen voor 'het oog' ..
Denk daarbij ook eens aan het geld en de was die je uitspaart als je geen bontje gebruikt ;)

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:07

Mijn bijrijdpaard heeft een onderlegger waar aan de voor en achterkant bont zit, maar de boven en onderkant is gewoon hetzelfde als een dekje. Waar is dit dan voor en kan dat kwaad?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:13

dat is een showbontje,daar is niks mis mee :)

en iris_C,bij een paard met een 'slechte' rug heb je ook gewoon een goed passend zadel nodig.......die verdeeld de druk nog altijd het beste

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:26

Inderdaad, op bokt hoor je vooral de meningen van degene die tegen een bontje zijn. Volgensmij omdat de anderen niets meer durven te zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:29

ik bijt :D
nee ik kan best begrijpen dat iemand een bontje als tijdelijke oplossing gebruikt hoor!

maar ik snap niet als het alleen voor de show wordt gebruikt terwijl het zadel gewoon goed past.

doe dan gewoon een halfpad/showbontje

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:32

maar hoe zit t dan met de schapen bont sjabrakken. ik heb er bij 2 een onder liggen. merk weinig verschil met bv mijn anky pads.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:49

de meeste bontjes zijn erg dik,dikker dan de ankypads.

je zal ook wel van die dunne hebben inderdaad

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:43

@ snoevie: ieder paard heeft natuurlijk een goed passend zadel nodig, daar gebruik je geen bontje voor! :D
Maar goede bontjes verdelen het gewicht NOG beter, en je merkt vanzelf of je paard een bontje fijner vind, of juist niet. (bijv. paarden met een hoge schoft)
Die dingen zijn er niet voor niks ;)
Alleen als je zadel goed ligt, is een bontje onzin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:11

maar als je zadel niet goed ligt en een bontje nodig heeft,kan je beter ook opzoek gaan naar een goedpassend zadel

en hoe zou een bontje moeten helpen bij een hoge schoft?je vult juist de ruimte op.

zowieso als je er al 1 gebruikt moet je wel idd een echte nemen en die direct op de rug gebruiken.
en dan in de tussentijd opzoek gaan naar een goed zadel voor je paard

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:51

Idd, een bontje is niet gemaakt om een slechtliggend zadel passend te maken, dus volgens mij zijn we het eens :o

kim89_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:00

Snoevie schreef:
maar als je zadel niet goed ligt en een bontje nodig heeft,kan je beter ook opzoek gaan naar een goedpassend zadel

en hoe zou een bontje moeten helpen bij een hoge schoft?je vult juist de ruimte op.

zowieso als je er al 1 gebruikt moet je wel idd een echte nemen en die direct op de rug gebruiken.
en dan in de tussentijd opzoek gaan naar een goed zadel voor je paard

Inderdaad helemaal mee eens!

Krienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:45

Zoals al gezegd niet nodig, maar ik vin dhet zelf ook mooi, zat met het zelfde probleem als de TS, dus ik heb er eentje genomen zonder bont aan de onderkant, dus alleen aan de randen, waar je het ziet zegmaar, van Kavalkade, was 90euro :)

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:51

Ik zou het niet doen als je zadel goed past... maar aan de andere kant als je zadelmaker zegt dat het geen kwaad kan

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:21

Wat is dat toch met die bontjes???
Allemaal voor de leuk en de hep...
Ik voel me zo ouderwets... Haha