Beetje hetzelfde principe dus, om de druk op de paardenrug beter te verdelen.
@ Divine: Jouw zadel lijkt eigenlijk als twee druppels water op het mijne qua systeem, alleen is het een recente versie van het cavaleriezadel: een Prestige Trekker (is al meerdere keren de revue gepasseerd hier op Bokt) Die kan je ook volledig uit elkaar halen zoals jouw zadel. Kan zelfs de boom van de kussens halen. Kussens opnieuw vullen kan dus zonder stikwerk van de zadelmaker. Alleen moet je wel iemand vinden die er ervaring mee heeft... Singelstoten zitten vast met schroefjes, kunnen dus ook makkelijk vervangen worden indien nodig. Zit is opgespannen met lederen vetertjes. Is zowat het enige zadel waarmee mijn paard fijn loopt: ze heeft een hoge schoft en zwakke rugbespiering omwille van een slecht passend zadel en verwaarlozing bij haar vorige eigenaars.

en kan me niet herinneren of er een stempel in staat. Ik kan niet wachten om het te herontdekken

). Om wrijving en drukpuntbelasting te vermijden, maakte Prestige hiervoor een ijzeren boog, die je achteraan onder de boom en de schroeven kan schuiven, zodat de tassen niet de rug van het paard raken. 
Er is ook maar één uitvoering qua zit: one size fits all bij wijze van spreken. En dat is ook zo (extreme gevallen daarbuiten gelaten), want door de zwevende zit kom je automatisch in het midden van het zadel terecht en zit je comfortabel. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken dat je niet in het zwaartepunt van het zadel zou zitten. Wel moest ik in het begin wennen aan de breedte van de boom. Had de eerste keren dat we gingen wandelen nadien altijd behoorlijk pijn aan m'n zitbeenknobbels. Nu heb ik dat totaal niet meer. Er hebben al kinderen opgezeten van zeven jaar, en die zaten ook goed in hun zeteltje (bij hen valt die hoge voor- en achterboom nog harder op natuurlijk). Qua vorm van rug zijn er wel twee uitvoeringen: gewoon en voor paarden met veel schoft. Denk dat de kussens daar net iets schuiner zijn of zo. De boom blijft hetzelfde, als ik het juist heb, want ze zeggen dat het gaat over andere panelen. 
, 565 euro.... da's een koopje! *jaloers*