Vreemd zadel in Portugal... iemand bekend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:05

De Belgische politie te paard kocht ongeveer 5 jaar geleden nieuwe zadels. Ze kozen voor de Stübben Scout:

Afbeelding

Beetje hetzelfde principe dus, om de druk op de paardenrug beter te verdelen.

@ Divine: Jouw zadel lijkt eigenlijk als twee druppels water op het mijne qua systeem, alleen is het een recente versie van het cavaleriezadel: een Prestige Trekker (is al meerdere keren de revue gepasseerd hier op Bokt) Die kan je ook volledig uit elkaar halen zoals jouw zadel. Kan zelfs de boom van de kussens halen. Kussens opnieuw vullen kan dus zonder stikwerk van de zadelmaker. Alleen moet je wel iemand vinden die er ervaring mee heeft... Singelstoten zitten vast met schroefjes, kunnen dus ook makkelijk vervangen worden indien nodig. Zit is opgespannen met lederen vetertjes. Is zowat het enige zadel waarmee mijn paard fijn loopt: ze heeft een hoge schoft en zwakke rugbespiering omwille van een slecht passend zadel en verwaarlozing bij haar vorige eigenaars.

Afbeelding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:12

nou ik heb lekker kunnen lachen om alle politie foto´s in dit topic en zag zeker de humor in veel opmerkingen.
In mijn mening vond ik geen enkele foto zeggen "kom niet met mij sollen, want anders zullen mijn paard en ik je even een lesje komen leren".
Op 1 of andere manier zagen ze er allemaal uit alsof ze net wakker waren geworden uit een grote slaap. Hylarisch!

Over het zadel heb ik geheel niets toe te voegen!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:34

@LeenC: veel van de hedendaagse trekking- en endurancezadels lijken inderdaad heel erg op de cavaleriezadels van weleer. Dat ze ook helemaal demontabel zijn (in ieder geval de Prestige Trekker dan), dat wist ik niet, grappig zeg!
De kussens van mijn cavaleriezadel zijn van een soort stevig jute, met aan de bovenzijde (waar de boom op rust) dik leer. In dit leer zit een V-vormige inkeping. Het flapje wat hierdoor ontstaat geeft de mogelijkheid om het zadel op te vullen. Ook geen stikwerk nodig dus.
De Stubben heb ik ook wel eens van dichtbij bekeken, lijkt me ook een prettig zadel. Wel zijn ze vrij zwaar, maar dat is het cavaleriezadel ook. De mijne is ruim 12 kg, en dat is nog zonder beugels(riemen), singel en eventueel dekje.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:42

M'n Prestige zal ook wel in de buurt van dat komen qua gewicht. Zwaar idd, maar ik heb wel al gemerkt dat redelijk wat paarden hem desondanks erg appreciëren, gewoon omdat ze meer ruimte hebben om te bewegen, alles beter verdeeld wordt en ook je zwaartepunt door de 'zwevende zit', zoals zij hem noemen, gewoon mee veranderd met de vorm van het paard in kwestie. Hij heeft al op een trekpaard gelegen en laatst nog op een fijn paardje van 1.55m. Zolang hij natuurlijk achteraan niet te ver op de rug ligt, past hij voor de meeste paarden prima.

Blijkbaar is zelfs het principe voor opvulling ongeveer hetzelfde.

Zal ook eens kijken of ik foto's kan nemen morgen. Als we de tijd vinden, want op het werk houden ze me aardig bezig deze week. :( ;)

Divine

Re: Vreemd zadel in Portugal... iemand bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:37

Haha, da's het nadeel van werk he, het neemt zoveel vrije tijd in beslag :D

Ben erg benieuwd naar jouw zadel, vind dat altijd wel interessant om te zien, 'aparte' tuigage.

Mijn zadel heeft nu op 3 verschillende paarden gelegen, en het past eigenlijk altijd. Het gewicht is voor mijn paard ook geen belemmering, ze loopt er ook prima mee.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:00

@Divine: dank je voor de foto's, super interessant! wij hebben net hetzelfde zadel liggen. Dat het oud is staat buiten kijf, maar dat het misschien wel +60 jaar is had ik niet gedacht.
Van het weekend ga ik het zeker eens in detail bekijken.
Wij hebben het jaren gebruikt op ons vorige (enorm groot en massief) trekpaardmerrie. Op het huidige trekpaard (kleiner en compacter) van mijn vader durven we het niet leggen omdat het inderdaad verschrikkelijk zwaar is (ikzelf ben niet groot en kreeg het niet op onze merrie van 1,80 m gelegd).
Nu ik hier lees dat het gewicht geen belemmering is, kunnen we het misschien toch eens proberen, want mijn pa reed liever met zijn 'harde legerzadel' dan met zijn nieuwe huis-tuin-en-keuken zadeltje.
Rij jij nog regelmatig met het zadel, als ik dat goed begrijp?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:15

@Stellabella: Jahoor, ik gebruik het nog wel eens, zo'n 1x per maand. Het gewicht is voor mij ook wat groot om het snel even op mijn paard te gooien (brede KWPN-merrie van 1.63, ben zelf maar 1.65), maar ik gebruik het dus nog wel.
Een paar jaar geleden heeft de tuigmaker het nog nagekeken en het is in perfecte conditie. Hij vertelde me dat het model een Nederlands cavalerie-zadel was, en waarschijnlijk door de Duitsers is gevorderd/buit gemaakt. Er staat dus een jaartal in van voor WOII, maar ook een adelaar. Deze is er later waarschijnlijk bij ingestanst door Duitse militairen, zo van "Nu is het van ons!" :D.

Zolang je zadel in goede conditie is, de kussens stevig en de boom niet aangetast door bijv. houtworm (wat je nog wel eens ziet bij dit soort oude zadels), en het past goed, dan kun je er prima mee rijden. Vooral een trekpaard zal geen probleem met het gewicht hebben. Goed beschouwd is het maar zo'n 5-6 kg zwaarder dan een normaal zadel.... en dat merkt je paard echt niet :D.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:25

Haha, het toeval wilt dat onze merrie destijds uit Nl kwam, met zadel...
Ik heb het al een paar jaar niet meer van dichtbij bekeken :o en kan me niet herinneren of er een stempel in staat. Ik kan niet wachten om het te herontdekken :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:38

Leuk te horen dat die oude zadels nog bewaard zijn én gebruikt worden. Deeltje van onze geschiedenis en het oude vakmanschap in ere houden. +:)+

Heb eindelijk tijd gevonden voor die foto's, Divine (Ze zijn wel niet zo duidelijk als de jouwe, vrees ik). Hoewel, zou beter al in m'n bed liggen. :D Het gaat dus over een Prestige Trekker.

Eerst het zadel in zijn geheel. De stijgbeugels kunnen naar keuze door de halfmaan-vormige inkepingen zitten (zoals hier), of gewoon tussen de twee zweetbladen uit komen. In de zomer durf ik dat wel eens doen = minder sleet op je bovenste zweetblad. In de winter gebruik ik de openingen wel: anders gaan mijn stijgbeugelriemen in conflict met m'n uitrijdekens...

Afbeelding

Eén van de onderpanelen losgemaakt. Het schuift over de kunststof boom en wordt op zijn plaats gehouden door het lederen riempje met gesp en de twee schroefjes die je voor- en achteraan ziet op de vorige foto. Als je goed kijkt zie je op de foto hieronder ook de drie maanvormige inkepingen waarlangs de vulling kan bijgevuld / vervangen worden (één vooraan, in het midden en achteraan). Plus ontdek de poot van de kater die heel geïnteresseerd was. ;) Het onderste deel is gewoon zweetblad en dus niet gevuld: enkele laag leder.

Afbeelding

Het zadel van onderen bekeken. Eén paneel verwijderd zodat je de boom kan zien (bovenaan de foto), aan de andere kant zit alles gewoon op zijn plaats zoals het gebruikt wordt. Daar tussenin zie je de 'zwevende' zit, gemaakt met dik leder en opgespannen met lederen veters. Vind wel dat de foto de werkelijke breedte van de panelen niet goed weergeeft. Het zadel heeft echt brede draagvlakken en een breed kanaal met alle plaats voor ruggewervels en schoft.

Afbeelding

De 'kale' zadelboom van opzij gezien. Rechts op de foto is de voorzijde van het zadel. Je ziet helemaal vooraan de stijgbeugelbevestiging: jawel, een volledige ring, dus die veiligheidsstijgbeugels waren snel gekocht (Mountain Horse in mijn geval- op de bovenste foto waren het nog gewone Kieffers). Daarachter de drie singelstoten, bevestigd met schroeven in de boom - makkelijk te vervangen dus. Daarboven opnieuw de vetertjes waarmee de zit opgehangen is. Gans achteraan hangt nog het bovenste zweetblad dat nu enkel nog achteraan bevestigd was. Normaal zit dit vooraan bij onder het schroefje waarmee ook het onderste paneel op zijn plaats gehouden wordt.

Afbeelding

Ik haalde niet het hele zadel uit elkaar. De 'overtrek' van de zwevende zit kan ook weer met vier schroefjes in de boom losgemaakt worden zodat je toegang krijgt tot het vlechtwerk met de veters van bovenaf. Je hebt dus alleen een schroevendraaier nodig om dit zadel volledig uit elkaar te halen. Om de foto's te maken gebruikte ik geen enkel gereedschap: de grote schroeven draai je er gewoon met de hand in en uit en het gespje maak je uiteraard ook zo los.

Ik kocht er nog de bijbehorende zadeltas bij (is bij de zadelmaker voor herstelling momenteel :\ ). Om wrijving en drukpuntbelasting te vermijden, maakte Prestige hiervoor een ijzeren boog, die je achteraan onder de boom en de schroeven kan schuiven, zodat de tassen niet de rug van het paard raken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:49

@LeenC: Geweldig! Het is echt een modernere uitvoering van de zadels van 70 jaar geleden!
De beugelriemen kan ik inderdaad ook boven of onderlangs het zweetblad doen. Deze gaan ook door een gesloten ring, veiligheidshaken hadden ze toen nog niet, haha!
De draagvlakken zijn ook mooi breed, net als als de kamer/rugkanaal. Wel heb je meer gevormde kniewrongen, die zijn bij de mijne ietwat simpel en bieden ook niet heel veel steun. Vind de jouwe er mooier uitzien.

Hoe groot is dit zadel eigenlijk (inchmaat, zitting)? De mijne oogt langer, heeft ook iets langer doorlopende kussen, maar de zitting daarvan is ook wel 18-18,5 inch, ietwat aan de grote kant. Zal vroeger wel een dikke hooggeplaatste officier in hebben gezeten :D.

Mocht mijn zadel ooit uit elkaar vallen, dan is dit wel een hele goeie vervanging!

Super foto's, bedankt!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:21

ik vind het hoofdstel van de agent een beetje vreemd. Verder is het
(voor zover ik weet) bij endurance en tölt zadels inderdaad wel normaal.
Ik heb het ook wel vaker gezien.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:51

De nieuwe uitvoering ziet er nog mooier uit, wat meer 'afgewerkt': eigenlijk meer 'Prestige'-stijl. Logisch, want de vorige uitvoering was nog Prestige-Appaloosa. Zijn die twee samengesmolten? Heb er geen idee van, maar denk dat nu alleen nog Prestige vermeld wordt op de voorboom.

Afbeelding

Qua zit zal hij waarschijnlijk ook wel zachter zijn dan jouw cavaleriezadel. Is maar logisch ook 60 jaar later. Dat neemt niet weg dat de huidige uitvoering wel zijn mosterd is gaan halen bij de originele versie. Zo zie je maar weer: ze denken het beter te kunnen, het moet allemaal totaal anders en uiteindelijk keren ze toch weer terug naar vroeger, want wat voor zoveel paarden en soldaten zoveel kilometers en jaren werkte, zal het nu ook nog goed doen, hoor!

Grappig dat ik dat nu pas besef: heb geen idee qua maat. Kan je die eigenlijk wel gewoon opmeten bij zo'n zadel? :? Er is ook maar één uitvoering qua zit: one size fits all bij wijze van spreken. En dat is ook zo (extreme gevallen daarbuiten gelaten), want door de zwevende zit kom je automatisch in het midden van het zadel terecht en zit je comfortabel. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken dat je niet in het zwaartepunt van het zadel zou zitten. Wel moest ik in het begin wennen aan de breedte van de boom. Had de eerste keren dat we gingen wandelen nadien altijd behoorlijk pijn aan m'n zitbeenknobbels. Nu heb ik dat totaal niet meer. Er hebben al kinderen opgezeten van zeven jaar, en die zaten ook goed in hun zeteltje (bij hen valt die hoge voor- en achterboom nog harder op natuurlijk). Qua vorm van rug zijn er wel twee uitvoeringen: gewoon en voor paarden met veel schoft. Denk dat de kussens daar net iets schuiner zijn of zo. De boom blijft hetzelfde, als ik het juist heb, want ze zeggen dat het gaat over andere panelen.

Kniewrongen zien idd behoorlijk uitgewerkt en het leuke is dat ze zowel met korte als lange beugelriemen goed zitten (bij mij toch). Het is ook qua stijl een heel veelzijdig zadel: sommige dagen, op het strand in Frankrijk vb. met een paardje dat je niet zo goed kent, rij ik met korte beugels en Engelse stijl. Andere, met mijn paardje in het bos meestal, zit ik juist heel lang en rij ik meer richting western qua zit. Je zit ook super zeker. Ama is ooit gestruikeld over een steen in galop: bijna gingen we met zijn twee de grond op. Ik zweer dat het zuiver mijn zadel is dat ons recht heeft gehouden. Met m'n Stübben zou ik gewoon over de voorkant gekatapulteerd zijn en zou ik met mijn gewicht Ama meegetrokken hebben. Gelukkig zijn we er nu vanaf gekomen met enkel een geschaafde onderkaak: ze had met haar ijzer over haar kaak geschraapt in een poging haar benen weer onder zich te krijgen en was daar een laagje huid kwijt. Was wel even heel veel geluk hebben! :P

Je zit wat verder van je paard af, maar ik kan niet zeggen dat ik daarom minder contact heb met haar. Gewoon even wennen en daarna ben je verkocht. Are, ik toch. :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:40

Wauw, ontzettend interessant.
Mooi zadel zeg die prestige, zal wel een flink prijskaartje aan zitten!

Hebben jullie foto's van op je paard? :9

Divine

Re: Vreemd zadel in Portugal... iemand bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:37

Als ik er aan denk zal ik eens een foto van op het paard maken.

Ik vind dat nieuwe type trouwens wel erg mooi hoor! Prijs van het oude type ligt rond de 1700,- euro geloof ik.
De zit zal ongetwijfeld zachter zijn dan een oud cavaleriezadel, hoewel ik daar geen hinder van ondervindt. Het past gewoon goed, en ondanks dat het breed is, is dat geen belemmering voor me.

Ik ga toch eens kijken of ik ergens zo'n Prestige Trekker van dichtbij kan gaan bewonderen :D

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:19

Ze zijn idd niet goedkoop meer. Blijkbaar waren ze in de beginfase rond de €1200, maar door de grote populariteit en de overname van Appaloosa door Prestige (opnieuw: weet niet zeker hoe dat allemaal gelopen is) zijn ze in prijs gestegen. Laatste prijs die ik hoorde voor de oudere versie was idd €1700 - 1800, zoals jij ook zei, Divine. Hopelijk vragen ze nu niet nog meer voor de niewe uitvoering... Maar goed, je vindt ze gelukkig tegenwoordig ook al als tweedehands en dan is het goed te doen.

'k Besef best wat voor een grandioos koopje ik heb kunnen doen: heb m'n Trekker als 'winkeldochter' gekocht: kan je geloven dat ze hem niet kwijt kregen? Aan -50% kocht ik dus één van de allereerste Trekkers (zou het serienummer eens moeten opzoeken) voor de belachelijke!!! prijs van €565. 'k Zal het exacte bedrag nooit meer vergeten. :D Zo nieuw uit de winkel. En blij dat ik was. Ik niet alleen trouwens: Ama nog meer, denk ik.

Heb hier nu niet onmiddellijk foto's van ons twee, maar zal er thuis eens een paar uploaden.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:04

:wow: , 565 euro.... da's een koopje! *jaloers*

Wat is (behalve de uiterlijke kenmerken) eigenlijk het verschil tussen een Trekker en een Explorer? De laatste lijkt wat 'gewoner', meer op de normale zadels. Kun je deze ook helemaal uit elkaar halen en is de opbouw hetzelfde? Iemand die het weet?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:01

Lol, ja, zoals ik zei: heb echt veeeeeel geluk gehad. :D En was heel blij!

Explorer is denk ik gewone boom ipv zwevende. Denk niet dat het zadel uit elkaar gehaald kan worden. Die nieuwe Atena ziet er anders ook niet slecht uit. Zou ook wel ervaringen wil horen van mensen met deze twee zadels. Anyone?