Wat is een fijn zadel voor een stevig iemand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kpjekoffieee

Re: Wat is een fijn zadel voor een stevig iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:01

rossner zitten ook supper

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:39

Ik ben ook erg gevuld hihi..heb een boomloos, zit perfect! Hiervoor had ik een JC veelzijdigheidszadel en een westernzadel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:47

Ik heb een kentaur penelopa, ben er helemaal blij mee. Op de zadels van verzorgpoownies en manegeknollies kreeg ik altijd veel last van mijn knieen en als ik door ging ook van mijn rug, nu met dit zadel voor mijn pony heb ik nog nergens last van gehad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:53

Nies_ schreef:
Ik heb een kentaur penelopa, ben er helemaal blij mee. Op de zadels van verzorgpoownies en manegeknollies kreeg ik altijd veel last van mijn knieen en als ik door ging ook van mijn rug, nu met dit zadel voor mijn pony heb ik nog nergens last van gehad.

Deze heeft wel een diepe zit. Ik heb een Ainsley en een Kentaur P. en vallen imo in dezelfde categorie.
Ik zit er ook heerlijk op, maar heb ook een ander figuur dan de ts en dat kan veel schelen natuurlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:59

Hij heeft wel een diepe zit idd :j

Voor dit zadel heb ik een tijdje met een hele vlakke kieffer gereden, dat ging redelijk, maar na 3kwartier ongeveer begon ik mn knieen wel te voelen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:14

ik had juist fijne ervaringen met mijn kieffer inzell,en ik ben ook flink.

nu heb ik een wow,en daar zit ik ook super in.

ik had toen ik mijn kieffer kocht ook proefgereden op een KN,die zat wel lekker,maar had een vrij smalle zit voor mijn brede kont,zag er niet zo mooi uit.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:23

PSM, als je op een stoel zit, die plm. zo hoog is dat je dij horizontaal is, wat is dan de lengte van je achterkant (gemeten vanaf de zijkant, dus niet middenachter, het gaat om de lengte stuitbeen-knie) naar het voorste stukje van je knie?
Bij mij is dat 64 (ik ben 1.78) en dan vallen echte dressuurzadels, met een helemaal recht naar beneden gevormd zweetblad, af. Dan zit je of met je knie over de wrong, of je rug wordt helemaal hol getrokken, of je kont moet zover naar achteren dat je een 20 inch nodig hebt en dat past geen paard.
Mensen met die lange dijen hebben simpelweg een zadel nodig met naar voren bebouwde zweetbladen.
Als je een oude foto ziet van Edward Gal, zat hij ook over de wrong, geen gezicht. Nu heeft hij een naar voren gebouwd zweetblad en zit hij super.
Het gaat dus niet alleen wat op je paard past, maar ook wat bij jouw bouw past.
Is je zijlengte kleiner dan 60 lukt een echt recht zadel meestal wel.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 09:47

Linky, geen idee, zal het eens even gaan meten vandaag ergens... Ik heb nu ook een naar voren gebouwd zweetblad en dat zit inderdaad wel fijn :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:48

pauline wel goed opletten of die goed ligt hoor, mijn springzadel zei die dat die perfect lag maar heb 2 keer gereden en ligt echt niet goed :n

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:00

__PSM__ schreef:
Nathalie, KN hoor ik idd veel meer :D Toch maar eens mee laten komen dan, waar heb jij hem vandaan? Ik heb nu tijdelijk een KentMaster op mijn paard liggen, dit ligt mooi op het paard, zit voor geen meter, maar ik zit er wel makkelijk mooi recht op...

Als je stevig bent moet je kiezen voor een niet te diep zadel met weinig wrong. Ik heb zelf een kent&masters ben er wel tevreden over.
In wel opzicht zit dit zadel bij jou niet? Je hebt nl een duurdere uitvoering van dit zadel de fairfax.
Mijn voorkeur gaat uit naar zadel met veel vrijheid. Is veel beter voor een onafhankelijke zit. op mijn andere paard ligt een JR (maatzadel), ben daar heel tevreden over. Misschien is een op maat gemaakt zadel een goede optie omdat dit voor jou en je paard op maat gemaakt wordt en er rekening wordt gehouden met je postuur.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 14:03

De kent& Masters kan ik niet echt fijn in zitten, naar mijn idee zit ik teveel op dit zadel zeg maar. Tevens heb ik zo weinig steun dat ik mijn beugels nu zo heb dat ik goed kan zitten, maar dan heb ik het idee dat mijn knie over het zweetblad gaat terwijl dit niet het geval is. Maar doe ik mijn beugels een gat langer, dan hoeft er maar iets te gebeuren en ben ik helemaal niet meer terug te vinden in het zadel :P Er zit gewoon geen zitting in lijkt het wel, zo recht...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:20

Ik heb verschillende zadel's gehad voor Umi. Alles schoof naar voren ookal leek het in het begin perfect te liggen. Kieffer vind ik een heel goed merk. Super kwaliteit leer, alleen te weinig kniewrongen voor mij. Met KN heb ik nog geen slechte ervaring. Enigste zadel's die bij haar niet naar voren schuiven, en het zit super :D. Eerst had ik de KN Tango. Heel fijn zadel, maar helaas gejat ;(. Daarna heb ik een KN ouverture gekocht. M'n benen hadden snel de neiging om alle kanten op te gaan, in dit zadel kan dat niet meer.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:05

__PSM__ schreef:
De kent& Masters kan ik niet echt fijn in zitten, naar mijn idee zit ik teveel op dit zadel zeg maar. Tevens heb ik zo weinig steun dat ik mijn beugels nu zo heb dat ik goed kan zitten, maar dan heb ik het idee dat mijn knie over het zweetblad gaat terwijl dit niet het geval is. Maar doe ik mijn beugels een gat langer, dan hoeft er maar iets te gebeuren en ben ik helemaal niet meer terug te vinden in het zadel :P Er zit gewoon geen zitting in lijkt het wel, zo recht...

Ik vind de kent en master vergeleken met mijn JR nog een diepe zit hebben. Waarschijnlijk moet je gaan werken aan je onafhankelijke zit en balans en die krijg je niet als je in een te diep zadel blijft rijden. Is de balans van dit zadel van je nu te leen hebt wel goed?
Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk dressuurzadels met een diepe zit martelwerktuigen vind, zowel voor de ruiter als het paard.
Ik vind geen vrijheid heel erg vervelend en pijnlijk voor mijn rug en bekken. Sinds ik dus op vlakkere zadels rij is mijn zit weer veel beter en is de rugpijn en problemen met iedere keer een verdraaid bekken verdwenen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:07

elmiran schreef:
Ik heb verschillende zadel's gehad voor Umi. Alles schoof naar voren ookal leek het in het begin perfect te liggen. Kieffer vind ik een heel goed merk. Super kwaliteit leer, alleen te weinig kniewrongen voor mij. Met KN heb ik nog geen slechte ervaring. Enigste zadel's die bij haar niet naar voren schuiven, en het zit super :D. Eerst had ik de KN Tango. Heel fijn zadel, maar helaas gejat ;(. Daarna heb ik een KN ouverture gekocht. M'n benen hadden snel de neiging om alle kanten op te gaan, in dit zadel kan dat niet meer.

Als je benen alle kanten uitgaan lijkt er mij iets mis met de balans van dat zadel.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:13

Schangah schreef:
__PSM__ schreef:

Ik vind de kent en master vergeleken met mijn JR nog een diepe zit hebben. Waarschijnlijk moet je gaan werken aan je onafhankelijke zit en balans en die krijg je niet als je in een te diep zadel blijft rijden. Is de balans van dit zadel van je nu te leen hebt wel goed?
Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk dressuurzadels met een diepe zit martelwerktuigen vind, zowel voor de ruiter als het paard.
Ik vind geen vrijheid heel erg vervelend en pijnlijk voor mijn rug en bekken. Sinds ik dus op vlakkere zadels rij is mijn zit weer veel beter en is de rugpijn en problemen met iedere keer een verdraaid bekken verdwenen.

Toevallig heb ik de afgelopen 6 weken zo ongeveer alleen maar zitles gehad, en is alles slecht behalve mijn eigen onafhankelijke zit op het paard, ik kan onafhankelijk zitten in allerlei houdingen, maar vind het vreselijk moeilijk om netjes te zitten... Dit zadel is prima, ik kan er ook goed op zitten, en lig er ook niet zomaar naast, ik zit er zelfs netjes op :D Maar ik heb zelf gewoon liever iets meer steun, juist omdat ik van dit zadel na een keertje gek doen echt pijn in mijn rug heb, dat heb ik niet bij een zadel waar iets meer steun in zit...

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:54

ik ben altijd voorstander geweest van wintec zit ook heel goed voor het paard.
niet te zwaar zadel.