Wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:34

@magli: de vraag van psm heeft niet zozeer betrekking op afschrijvingen zoals wij die uit de bedrijfseconomische wereld kennen, maar eerder op waardevermindering in het economische verkeer. Die twee hebben wel wat raakvlakken, maar als je wilt weten wat je nog voor een zadel terug kan krijgen heeft het geen enkel nut om naar die bedrijfseconomische afschrijvingen te kijken.
Marktwerking (vraag en aanbod) spelen ook een grote rol en uiteraard de conditie van het zadel. Een zadel van 1 jaar oud dat diepe krassen in het leer heeft zal veel minder opbrengen dat een zadel van 2 jaar oud dat er nog perfect uit ziet.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:40

Falona schreef:
@magli: de vraag van psm heeft niet zozeer betrekking op afschrijvingen zoals wij die uit de bedrijfseconomische wereld kennen, maar eerder op waardevermindering in het economische verkeer. Die twee hebben wel wat raakvlakken, maar als je wilt weten wat je nog voor een zadel terug kan krijgen heeft het geen enkel nut om naar die bedrijfseconomische afschrijvingen te kijken.
Marktwerking (vraag en aanbod) spelen ook een grote rol en uiteraard de conditie van het zadel. Een zadel van 1 jaar oud dat diepe krassen in het leer heeft zal veel minder opbrengen dat een zadel van 2 jaar oud dat er nog perfect uit ziet.

beroep; debet en credit? :p

Ja, heb ik ondertussen door, maar in't begin stond er zo gewoon iets over afschrijvingen, dacht ik; laat ik even wijs doen :).
Maar bedankt voor nog eens te vermelden :), jij doet duidelijk ook iets met economie/accounting?! :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:47

Je kan heel moeilijk gaan rekenen wat het waard zou moeten zijn. Je kan ook even op de div. sites kijken wat een soort gelijk zadel in de markt doet. Ik denk dat je dan een goed beeld hebt van wat je er voor kan krijgen. Zelf zou ik voor e1800,- voor een nieuw zadel gaan. Dan heb je garantie en de service (meestal) van de winkel.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:51

Yep :p
Ach, wie er iets mee moet weet zo genoeg en anders hoeven ze het niet te weten :+, maar ik ben voornamelijk actief in de accounting (hoewel dat woord in Nederland eigenlijk weinig in die contex gebruikt word)
Maar ik snap je verwarring wel hoor. Wij zijn zo gefixeerd op de bedrijfseconomische afschrijvingen omdat dat ons vak is dat we daar meteen aan denken wanneer we afschrijvingen lezen. Duurt even voor we door hebben dat er over een ander soort afschrijvingen gesproken word.

@JJane: je kan wel een indicatieve berekening maken, maar dan kom je uit op het riedeltje van 25% minder waard zodra je de winkel uit loopt, 20% minder na 1 jaar etc. Dat is volgens mij ook waar TS naar op zoek is. Ik ben alleen niet zo op de hoogte van zadels dat ik daar echt een zinnig woord over kan zeggen, maar dat je na 1 jaar ongeveer 50% minder ervoor krijgt klopt wel ongeveer.

__PSM__

Re: Wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:52

Naar zo'n riedeltje ben ik inderdaad opzoek :)

lucifertje

Re: Wat is de afschrijving op een zadel per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:59

Ik denk ook dat je geluk moet hebben. Wat de gek ervoor geeft. Ik had een Prestige Top Dressage. Zadel was nog geen 2.5 jaar oud ong 1600 gekost. Bij de ene winkel kreeg ik krap €400,- terug en bij de andere €750,-..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:01

Ik heb voor een 4 jarig dressuurzadel bij deze zadelmaker, zadel was van Hulsebos al een keer 900 terug gehad :) dus ik denk dat we er vast uit komen :)