Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik sopte mijn zadel gewoon helemaal in totdat het een schuimparty werd.. naja heb het gelukkig maar 1 keer gedaan
in ieder geval goed dat ik het weet.. lonnie schreef:wauw wat een tips hier, ik doe idd al jaren een flinke laag zeep erop om schoon te maken, dat ga ik dus niet meer doen!
verder gebruik ik altijd stubben hamanol, of passier vet of lederdressing voor de tusentijdse onderhoudsbeurt.
geldt dat van de zadelzeep ook voor hoofdstellen? zoja, hoe maken jullie dat dan schoon als je gen zeep gebruikt? daar zit vaak veel zweet, aangekoekt speeksel ed op
daarnaast, al zou ik er elke dag met wat dressing een doekje overhalen, dan gaat het vieze er toch niet echt af? lonnie schreef:hmm olie gebruik ik sowiezo nooit. Ik heb allemaal redelijk dure hoofdstellen dus die zijn al soepel van zichzelf.
Ik haal ook altijd mn hele hoofdstel uit elkaar, ik ben een miep en hou mijn tuig atijd netjes bij, dus ik poets het echt keurig en neem daar ook de tijd voor.
LEg jij dan echt al die onderdelen in het water? Dat is toch juist slecht voor het leer?
@beantsje: ik doe dat dus ook niet elke dagdaarnaast, al zou ik er elke dag met wat dressing een doekje overhalen, dan gaat het vieze er toch niet echt af?
maar op zich zou het wel goed zijn. Ben weleens bij de bereden politie op stal geweest vroeger, na het rijden wordt het hoofdstel en de leren (!) sjabrak gewoon standaard even afgewist met een vochtige spons. Dan is alle zweet wel weg en is vuil nog niet aangekoekt.Citaat:Persoonlijk zou ik beslist geen handzeep gebruiken; want dat ontvet en dat wil je juist niet.
Westland schreef:Ik gebruik al jaren Stubben zadelzeep en daarna ledervet, wat meer op bijenwas lijkt, weet de naam zo gauw niet.
Tuig ziet er brandje schoon uit en zeer soepel. Heb nauwelijks slijtage plekken (wel gebruikssporen uiteraard).
Soms druipt het zelfs een beetje...