Mag je zadel niet invetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Re: Mag je zadel niet invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:55

Ok bedankt voor de info, dan doe ik dat voortaan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:13

CalvinM schreef:
Ik heb hem ook, leg hem nu in de winter in een bak met warm water, of in de zomer in het zonnetje.

Wat een tip :j heb het vandaag geprobeerd in warm water en het ging er veel beter op en het smeerde veel beter uit.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:29

Zitten inderdaad handige tips tussen! Heb net een nieuw zadel en wil er dus wel zuinig op zijn :E

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:47

Ik heb mijn zadel net helemaal laten verbouwen door Kootstra in Groningen. Hij zei dat je het zadel eerst schoon moet maken met zadelzeep, maar je moet het niet te nat maken het mag niet gaan schuimen. Dat zadelzeep moet je niet meer eraf halen, omdat het verzorgende bestanddelen bevat. Dan heb ik bijenwas voor alle onderdelen behalve het zitvlak en harmanol voor het zitvlak van het zadel. Olie kon ik volgens hem beter weggooien. Dat gebruikte ik alleen voor de singelstoten, maar hij vertelde dat singelstoten 2 stukken leer op elkaar zijn en dat dmv de olie dat leer van elkaar af gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:01

Kootstra heeft helemaal gelijk. Zadelzeep is eigenlijk niet voor het schoonmaken maar voor het verzorgen.
Schoonmaken doe je gewoon met een vochtige doek en als je dat regelmatig doet, houd je hem echt wel goed schoon.
Maak alles niet te nat, anders gaan de stiksels rotten.

voor de rest kan je zeker met een nieuw zadel wel vet en olie gebruiken.
Olie gebruik je alleen op de onderkant van de zweetbladen. Nooit op de kussens want het trekt in het zadel en doet de vulling klonteren.
Vet of was kan overal maar het hangt van de manier van de verf van het zadel af. Vooral ouderwetsere zadels kunnen heel goed gevet worden (sommige nieuwe ook nog wel) maar een aantal nieuwe merken hebben een ander soort verflaag waardoor vet niet meer geschikt is. Daarvoor kan je beter een moderne soort dressing oid gebruiken.
Overigens doe ik ook gewoon de zitting van mijn nieuwe zadel met een dun laagje ledervet. Niet te dik doen en goed laten intrekken en uitpoetsen en je krijgt echt geen vieze broek. Geen zwart vet gebruiken uiteraard!
inderdaad geen olie gebruiken voor singelstoten maar alleen zadelzeep. Anders laten de lijmlagen los.

Als een zadel wat ouder wordt en je hebt hem in het begin regelmatig ingevet, hoef je bijna nooit meer vet te gebruiken; zadelzeep volstaat.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:06

:\ ik sopte mijn zadel gewoon helemaal in totdat het een schuimparty werd.. naja heb het gelukkig maar 1 keer gedaan :P in ieder geval goed dat ik het weet..

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:09

Ik gebruik zadelzeep nooit om schoon te maken, maar juist om te verzorgen.
Ik maak eerst eerst het zadel en hoofdstel schoon met een emmer handwarm water met 1 pompje handzeep (zodat het een beetje ontvet). Vervolgens maak ik het leer droog en smeer ik het goed in met zadelzeep. Idd moet het net niet schuimen. Daarna is alles super soepel.
Voor mijn nieuwe zadel gebruik ik daarna nog bijenwas, maar voor mijn hoofdstel gebruik ik verder niets. Ook niet voor mijn mentuig. Met alleen de zadelzeep blijft het al heerlijk soepel. De naam zadelzeep is eigenlijk niet correct, omdat het een verzorgingsproduct is en dus niet ontvet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:21

wauw wat een tips hier, ik doe idd al jaren een flinke laag zeep erop om schoon te maken, dat ga ik dus niet meer doen!
verder gebruik ik altijd stubben hamanol, of passier vet of lederdressing voor de tusentijdse onderhoudsbeurt.

geldt dat van de zadelzeep ook voor hoofdstellen? zoja, hoe maken jullie dat dan schoon als je gen zeep gebruikt? daar zit vaak veel zweet, aangekoekt speeksel ed op

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:23

Als je het goed doet, doe je het elke dag even en wordt het niet zo vies....maar eerlijk gezegd doe ik dat ook niet. Dus wordt het boenen met een microvezeldoekje.

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:34

lonnie schreef:
wauw wat een tips hier, ik doe idd al jaren een flinke laag zeep erop om schoon te maken, dat ga ik dus niet meer doen!
verder gebruik ik altijd stubben hamanol, of passier vet of lederdressing voor de tusentijdse onderhoudsbeurt.

geldt dat van de zadelzeep ook voor hoofdstellen? zoja, hoe maken jullie dat dan schoon als je gen zeep gebruikt? daar zit vaak veel zweet, aangekoekt speeksel ed op

Nou, wat ik dus doe bij hoofdstellen is ze helemaal uit elkaar halen en eerst schoonmaken met een emmer handwarm water met 1 of 2 pompjes handzeep erin. Daarmee haal je al het vet van het paard er goed af. Daarna droog ik alles goed af en smeer ik er zadelzeep op (niet laten schuimen). Hiermee houd ik mijn hoofdstellen mooi soepel zonder dat ze slap worden. Ik vind ze van olie altijd slap worden en van vet krijgen ze zo'n lelijke waas. Zadelzeep is voldoende bij hoofdstellen van goede kwaliteit leer.
Vroeger had ik van die goedkope hoofdstellen die wel wat olie nodig hadden op zijn tijd, maar nu ik spullen van betere kwaliteit heb gebruik ik al jaren geen olie of vet meer.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:04

hmm olie gebruik ik sowiezo nooit. Ik heb allemaal redelijk dure hoofdstellen dus die zijn al soepel van zichzelf.
Ik haal ook altijd mn hele hoofdstel uit elkaar, ik ben een miep en hou mijn tuig atijd netjes bij, dus ik poets het echt keurig en neem daar ook de tijd voor.
LEg jij dan echt al die onderdelen in het water? Dat is toch juist slecht voor het leer?

@beantsje: ik doe dat dus ook niet elke dag ;) daarnaast, al zou ik er elke dag met wat dressing een doekje overhalen, dan gaat het vieze er toch niet echt af?

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:07

Nee ik leg het niet in het water. Ik maak het sponsje nat, knijp hem uit en maak dan zo het leer schoon. Sponsje regelmatig schoonspoelen in het bakje met water en handzeep en daarna net zo lang doorgaan totdat al het huidvet en vuil van het leer af is. Daarna droog ik het leer direct af met een handdoek en daarna doe ik de zeep erop.

Ik hou mijn tuig ook altijd goed bij en daarom dringt het water niet in het leer. Dat is namelijk nog vettig van de vorige ronde zadelzeep.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:13

Mmm... dan deed ik het toch al wat jaartjes niet helemaal goed :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:11

lonnie schreef:
hmm olie gebruik ik sowiezo nooit. Ik heb allemaal redelijk dure hoofdstellen dus die zijn al soepel van zichzelf.
Ik haal ook altijd mn hele hoofdstel uit elkaar, ik ben een miep en hou mijn tuig atijd netjes bij, dus ik poets het echt keurig en neem daar ook de tijd voor.
LEg jij dan echt al die onderdelen in het water? Dat is toch juist slecht voor het leer?

@beantsje: ik doe dat dus ook niet elke dag ;) daarnaast, al zou ik er elke dag met wat dressing een doekje overhalen, dan gaat het vieze er toch niet echt af?

ik maak ze ook echt niet elke dag schoon hoor :o maar op zich zou het wel goed zijn. Ben weleens bij de bereden politie op stal geweest vroeger, na het rijden wordt het hoofdstel en de leren (!) sjabrak gewoon standaard even afgewist met een vochtige spons. Dan is alle zweet wel weg en is vuil nog niet aangekoekt.
Persoonlijk zou ik beslist geen handzeep gebruiken; want dat ontvet en dat wil je juist niet.

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:01

Citaat:
Persoonlijk zou ik beslist geen handzeep gebruiken; want dat ontvet en dat wil je juist niet.

Het is 1 pompje op een hele emmer. En het moet juist een beetje ontvetten als er aardig wat aangekoekt vet van het paard aan zit, anders krijg je het er niet goed af. Omdat je daarna direct zadelzeep gebruikt blijft het leer mooi soepel. Ik doe het altijd zo en heb nog nooit uitgedroogd leer gehad.

Ik heb het zo geleerd op een stal waar ik gewerkt heb en vind dit echt de allerbeste methode.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:05

Westland schreef:
Ik gebruik al jaren Stubben zadelzeep en daarna ledervet, wat meer op bijenwas lijkt, weet de naam zo gauw niet.

Tuig ziet er brandje schoon uit en zeer soepel. Heb nauwelijks slijtage plekken (wel gebruikssporen uiteraard).

:wave:

Dat spul van Stubben met bijenwas heet Hamanol.
Dat is echt heel goed voor het leer, alleen het ruikt wel appart en je moet het echt in een warme omgeving er op smeren want het smeert nogal lastig uit. Maar het resultaat daarna mag er zeker wezen.

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:41

zelf gebruik ik zadelzeep en daarna vet ik hem in.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:58

ik moet voor komend wekend flink poetsen, dan heb ik wedstrijd en tuig ziet er niet uit. ga zeker een paar nieuwe tips proberen, zeker die van de Hamanol in warm water, want dat vnd ik al de hele tijd zo lastig smeren!

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:58

Eerst gewoon met een vochtige doek erover en dan met ledervet en olie, al 10 jaar en nog nooit problemen gehad.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:00

werk in ieder geval niet met zonbloemolie (ja want die mensen zijn er ook).. dit werkt opzich..maar onttrekt de kleur uit leer.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:21

op het garantiekaartje van mijn zadel stond 1 keer per maand in vetten en eenmaal per week met zadelzeep schoon maken?

Heb hem nu 3 maanden en nog nooit gevet.. goede dagvulling voor vandaag :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:51

Hier iemand die harnachement eerst afneemt met een vochtig sponsje, en daarna bij een grondige beurt eerst zadelzeep en daarna leercreme gebruikt. Voor tussendoor heb ik sprays, van Carr&Day&Martin.

Zadel, (leren) singel en hoofdstel worden behoorlijk smerig, hoofdstel vooral van zweet en speeksel, zadel van zweet, modder en huidvet. Dus iedere week maak ik het even schoon, eens in de maand grondig en verder met de sprays. En het leer ziet er super uit :)

lientje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:24

ik neem mijn zadel als ie stoffig is geworden met een babydoekje af. en om de week smeer ik hem in met zadelvet.
heb nog een pot zadelzeep staan maar dat mocht ik alleen gebruiken bij extreem vuil en dat is nog maar een paar keer voorgekomen.

de singel spoel ik elke keer na gebruik uit en laat ik drogen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:34

Ik gebruik alleen maar Stubben Hamanol. Woon in een warm klimaat, dus het smeert prima :D Soms druipt het zelfs een beetje...
Doe het maar 1 keer per maand ofzo. Voor de rest gebruik ik gewoon elke keer een vochtig doekje, en een schoon dekje. Dat helpt al een heel eind. Hoofdstel houd ik gewoon even onder de kraan, daar komt altijd van dat witte schuimzweet op, dus dat spoel ik eraf. Heb hoofdstel in de olie gelegd toen ik 'm net had, dus is waterafstotend :Y)
M'n wedstrijdhoofdstellen maak ik uiteraard wel gewoon netjes schoon en gebruik ik ook Stubben Hamanol voor.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:27