Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
denice schreef:Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden!
Domme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter waar die 18e rib zit?
dianaw33 schreef:Heb zelf ook een euroriding diamant, het zwaartepunt van deze zadels ligt zowiezo wat naar achteren, wat ideaal is voor paarden die zwaar zijn op de voorhand, maar dan moet het wel passen! Euroriding is al snel te lang, 18 inch is eigenlijk 18,5 inch. De 18e ruggenwervel is de laatste dragende ruggenwervel. Die kun je vinden door langs de laatste rib omhoog te gaan richting ruggengraat. Veel rijden met een te lang zadel geeft altijd overbelasting op de lange termijn. (En trouwens, die saddlefitter had wel gelijk met het opvullen van het zadel wat achter omhoog kwam hoor, dat komt omdat hij voor wat te wijd is, niet omdat hij achter meer vulling moet hebben...) Wat verder ook een probleem is bij te lange zadels is dat het meest buigzame deel van de rug van je paard onder dit zadel zit, hoe langer je een zadel maakt, hoe minder buigzaam de rug van je paard dus kan zijn, je zet hem gewoon in een harnas. Als je billen niet meer in de zitting passen die wel op je paard past, moet je je, hoe vervelend ook, gewoon afvragen of je niet te zwaar/te groot voor je paard bent.
Refagreni schreef:Een paard heeft maar 16 ribben, dus niet voorbij de 18e mogen komen lijkt me niet mogelijk.
De inch maat van een zadel heeft alleen te maken met de zittinglengte, natuurlijk heeft het wel indirect effect op de totale lengte van het zadel maar 17'5"inch hoeft dus niet bij voorbaat al te lang te zijn.
Mijn ijslander heeft ook een heel kort ruggetje en toch heb ik een 17'5" inch zadel voor hem, want deze is maar 46cm lang.
Je moet iig opletten dat je zadel geen keilkussens heeft omdat die extra-lang zijn. Helaas heeft het gros van de moderne zadels deze kussens er onder zitten.
Soms heb ik het idee dat sommige msfc alleen maar denken in hoe korter hoe beter. Een zadel waar de ruiter niet inpast is in mijn ogen net zo slecht, omdat dan het gewicht niet goed verdeeld wordt doordat de ruiter op de lepel gaat zitten.
Ik heb de luxere-tegenhanger van de Massimo, de PS.
)
Een arabier heeft er 1 minder maar dat is een uitzondering. annebe schreef:Kijk even waar het zadel ligt als je uitgereden bent?
Ligt deze dan nog voorbij de 18de rib of zelfs verder.. Dan zou ik op zoek gaan naar een nieuw zadel.
Het kan ook dat je zadel tijdens het tijden wat naar voren schuift.
En dmv een PLIP pad kan je meten hoeveel druk er op die laaste rib komt.
pmarena schreef:Je haalt wel 2 dingen door elkaar hoor
Je wilt dat het zadel het gewicht voornamelijk aan de voorkant op je paard legt , en minder aan de achterkant.
Maar tegelijkertijd wil je keilkussens met het idee dat je gewicht dan over een zo groot mogelijke oppervlakte verdeeld wordt.
Wil je een zo groot mogelijke oppervlakte dan komt er dus meer gewicht op de achterkant , en haal je je eigen eerste wens helemaal onderuit.
Dus wat wil je ?
En daarbij : een boomzadel dat goed past heeft de bedoeling om het ruitergewicht netjes over het gehele raakvlak van de kussens , op het paard door te geven.
Dus ook achteraan. Tenzij het niet goed aangemeten is , dan krijg je teveel druk op bvb. de voorkant of op de achterkant.
Verder : een zadel dat aan de achterkant omhoog komt dat is meestal gewoon te ruim aan de voorkant. Dan zakt het daar tever naar beneden waardoor het scheef voorover kiept....en de achterkant omhoog komt.
Dan kun je wel heel naïef de achterkant dikker maken zodat het zadel daar alsnog het paard raakt , maar ligt vervolgens je hele zadel gekanteld op je paard , dat is ook niet de bedoeling
Tja , tenzij je idd. wilt dat het zadel alleen aan de voorkant / in het midden draagt en niet achterop , zoals je zelf zegt , dan is het perfect
Maar dat is allemaal niet de bedoeling.
Zelf een te klein zadel / zadel met te korte kussens nemen is ook geen oplossing want dan ga je weer teveel op de achterkant zitten waardoor je juist de achterkant meer gaat belasten dan de voorkant.
Wellicht is een soepel boomloos zadel een optie , dat geeft wel voornamelijk je gewicht op de plek waar je zit , waar de rug het sterkst is.
Of een WoW zadel , daar kunnen ze ook hele leuke dingen mee doen.
Of idd. een Massimo , zin ook fijne zadels met veel mogelijkheden.
Ik denk dat je in die hoek best wat leuks kunt vinden waarbij de onderrug ontzien wordt
tamary schreef:denice schreef:Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden!
Domme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter waar die 18e rib zit?
De simpelste truc is om het kruintje te vinden wat op de overgang flank-buik zit (dit is niet die lange streep in de lies, maar een klein puntje dat ervoor ligt). Dit kruintje is de plek waar regenwater van het paard afloopt als paard in een beetje regenbui staat, zodat de kwetsbare buik niet nat wordt. Trek van daar een rechte lijn naar boven naar de ruggegraat, daar zit de 18e rib vast.
) mag het zadel idd niet voorbij de 18e rib komen. Mijn pony heeft ook geen al te lange rug, mijn 17,5 inch vorige zadel lag op een kleine 2cm net ervoor.