welk zadel voor brede pony zonder schoft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: welk zadel voor brede pony zonder schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:31

Ik heb op mijn pony een wintec isabelle werth liggen, witte boom.
Super zadel en hij is te koop :D

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:32

Ik heb voor mijn brede Noordzweedse paard ....Ook rond,schoftloos en korte rug een Massimo trail zadel laten aanmeten door http://www.dezadelmaker.nl
Mijn zadel heeft franse kussens. Ideaal voor een kort ruggetje. *\o/* Ik vind het zel een heel fijn zadel

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:54

de pony van mijn dochtertje heeft hetzelfde, is breed en geen schoft. We hebben een kunstof zadeltje op maat laten maken maar desondanks schuift het zadel naar voren in bv de galop of met springen.
Ik zat er aan te denken om een staartriem aan te schaffen (zit een ring aan het zadel)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:54

Een Barefoot :)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:32

indd boomloos hierbij kan je denken aan barefoot. Erg goede zadels en niet zo gek duur ook. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:48

Ik heb een zadel van het merk trekker.
Heerlijk ding :j
Is ook boomloos en geheel aan te passen aan je paard en jouzelf.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:33

of de Flexible zadel, dit valt onder de Trekker zadel. Of Barefoot idd.
Men zegt gauw dat boomloos schuift op ronde paarden maar dit is zeker niet altijd het geval! Vaak ligt het zelfs beter omdat het zich beter aan de (brede) rug kan aanpassen.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:44

Heb 2x hetzelfde probleem: IJslander en grote Shet kruising (beide breed en met weinig schoft).
Op de IJslander ligt nu een Barefoot Nevada. Blijft netjes liggen, ook bij opstappen en galop. Heb voor dit verschillende IJslanderzadels het revue laten passeren zonder succes.
De Shet kruising hebben wij nog geen maand, en wordt eerst zonder zadel gereden, bij gebrek aan een geschikt zadel.
Heb een Barefoot Cheyenne maat 0 geprobeerd, maar pony was zoek onder het zadel en pad.
Heb nu via E-bay geboden op een Wintec 500 Wide met paarse bomen en 16 inch zitmaat. Qua ruglengte kan zij wel 16 inch hebben.
Als dit niet lukt, wordt het toch een Barefoot kinderzadel (ruitertje is 9 jaar en niet groot voor zijn leeftijd).
Misschien dat ui deze topic nog handige tips komen voor mijn probleem.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:48

Ik denk dat het zowiezo verstandig is om je niet te laten adviseren door ons, maar door een goeie zadelmaker die er verstand van heeft.
Aangezien het belangrijk is dat een zadel goed op je paard past en dat je er zelf lekker inzit, zul je gewoon eens verschillende zadels moeten testen.

Zelf heb ik zowel boomzadels als boomloze zadels (Barefoot) voor mijn paarden.
Boomloos is namelijk niet voor ieder paard geschikt, ondanks dat het vrijwel altijd past.
Dus zoek een goeie zadelmaker voor een passend zadel en ga naar een Divoza of andere ruitersport zaak waar ze zadels verkopen om verschillende zadels onder je kont te voelen op zo'n bok welke het lekkerste zit.
Of test een boomloos zadel een week uit, dan weet je ook hoe dat voelt.

Dan heb je al een beetje een beeld van wat er op de markt is, wat je zelf het meest prettig vindt en zou je aan de zadelmaker kunnen vragen of hij dat specifieke merk heeft liggen voor een leuke prijs die pas gemaakt kan worden op je pony.
De meeste nieuwe zadels die er op de markt zijn, staan standaard vaak te smal alleen dat weten mensen vaak niet.
Er lopen heel veel paarden en pony's rond met slechte zadels waardoor de prestaties van je paard ook flink verminderen of zelfs flink in protest gaan.

Ik vind het héél belangrijk dat een zadel goed pas is gemaakt voor je paard, want daar heb je uiteindelijk op de lange termijn het meeste plezier van!