Welke hulpteugel vind jij not done?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

Re: Welke hulpteugel vind jij not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:33

Mijn vriendin gebruikt een thiedeman. De pony kan af en toe erg sterk worden, ze gebruikt het met mate en zeker niet voor het aan de teugel lopen. :)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:37

Op de manege waar ik rijd gebruiken ze vaak elastiek vooral bij wat koppige pony's.
Ik gebruik zo'n ding nooit
Maar het wordt ook wel gebruikt voor ontspanning van de rug (ofzo :D )

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:39

alle hulpteugels zijn not done...

Nynke_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:18

Ik gebruik ze alleen met longeren.. en een slof vind ik zoiezo niet kunnen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:19

ik vind het nogmaals zo raar dat mensen al bij voorbaat tegen een bepaalde hulpteugel zijn.......het zijn de handen van mensen die ze verkeerd gebruiken.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:36

Snoevie schreef:
ik vind het nogmaals zo raar dat mensen al bij voorbaat tegen een bepaalde hulpteugel zijn.......het zijn de handen van mensen die ze verkeerd gebruiken.

vind ik ook wel.
Maar zelf vind ik een thiedeman teugel niks als hij te strak zit

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:49

Ik ben ook tegen verkeerd gebruik van een hulpteugel. Verder vind ik niet echt dat een hulpteugel een probleem kan oplossen maar wel erbij kan helpen bij het oplossen van een probleem. Met springen of buitenrit rijd ik met martingaal omdat wanneer hij schrikt of ergens naar kijkt hij zijn hoofd gigantisch omhoog gooit (en ik meerdere malen een kopstoot heb gehad)

Met longeren gebruik ik een pessoateugel of af en toe bijzetters maar zelf vind ik een pessoateugel het meest vriendelijk.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:52

Precies, hulpteugels zijn opzich niet not done, het is hoe je er mee omgaat, al gebruik ik ze zelf niet. Maar uiteindelijk is het natuurlijk altijd streven naar het wegdoen van de hulpteugels!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:54

vibabu schreef:
Met longeren gebruik ik een pessoateugel of af en toe bijzetters maar zelf vind ik een pessoateugel het meest vriendelijk.

Ik niet, er loopt een touwtje direct van de achterhand naar het bit. Bij iedere pas liep mijn paard zichzelf in zijn mond te trekken. Heb de pessoa dan ook weer verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:55

ik gebruik er geen een...
hulpteugels zijn er alleen voor de mens en niet voor het paard zelf... not done dus!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:05

Anoniem schreef:
ik gebruik er geen een...
hulpteugels zijn er alleen voor de mens en niet voor het paard zelf... not done dus!

Ben ik niet met je eens. Een hulpteugel kan je ook gebruiken bij het longeren en het sterker maken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:06

hestejente schreef:
vibabu schreef:

Ik niet, er loopt een touwtje direct van de achterhand naar het bit. Bij iedere pas liep mijn paard zichzelf in zijn mond te trekken. Heb de pessoa dan ook weer verkocht.

Had je dan wel het katrolletje aan het bit vastgemaakt? Ik vind het juist vrij vriendelijk omdat hij niet vastgezet staat aan het bit (zoals een bijzetter)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:08

Ik denk dat eigenlijk elke hulpteugel wel iets negatiefs en iets positiefs heeft. Je moet gewoon kijken wat voor jou paard het beste werkt, en een hulpteugel is (zoals iemand dat zo moi zei! :D) geen oplossing van een probleem maar kan wel helpen een probleem op te lossen. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:20

Linsey_X schreef:
Snoevie schreef:

vind ik ook wel.
Maar zelf vind ik een thiedeman teugel niks als hij te strak zit

en daar heb je het punt,je vind het niks als hij te strak zit(terecht)maar dat strak zetten is de fout van de gebruiker

ik vind alleen wel dat je een hulpteugel als een tijdelijke oplossing moet zien en niet als iets permanents.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:50

vibabu schreef:
Had je dan wel het katrolletje aan het bit vastgemaakt? Ik vind het juist vrij vriendelijk omdat hij niet vastgezet staat aan het bit (zoals een bijzetter)

Ja, natuurlijk had ik het katrolletje vastgemaakt. Paard liep of te trekken of dook/stortte omlaag. En dat wil ik allebei niet. Nu blijkt ook dat omlaag voor hem niet de goede kant op is ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:18

Tja opzich ben ik niet voor hulpteugels helemaal niet voor een slof. Maar goed 9 van de 10 mensen weten niet hoe hem te gebruiken dat is het probleem het is alleen vaak zo dat de mensen dat nog niet eens door hebben hoe verkeerd z'n hem gebruiken. Dus ja beter geen hulpteugel dan kun je het ook niet verknallen.
Doe je het wel dan zou ik het alleen aanraden als je er mee rijdt dat je instructeur/trice met verstand ervan er bij laat zijn zodat die meteen kan zeggen als het fout gaat. Maar helaas zijn er volgens mij ook te veel die er te snel naar toe grijpen en dus ook hun lesklanten niet op de juiste manier kunnen begeleiden.

Daarbij ben ik van mening dat je hetzelfde gewoon rijtechnisch opkunt lossen om tot hetzelfde resultaat te komen wat je wil. Het duurt alleen langer.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:22

ik gebruikte nooit een hulpteugel, maar ga er toch aan geloven..

De fries die ik rijd kan af en toe zo hard trekke ndat ik helemaal geen controle meer heb.. En om gevaarlijke situaties te voorkomen ga ik een tijdje met slof rijden onder begeleiding van een instructrice uiteraard.. hopelijk kunnen we na een tijdje weer zonder...
Zou het fijn vinden om niet aangevallen te worden, wil je precies weten waarom ik m ga gebruiken kun je het beste gewoon even een pb sturen en dan leg ik het met alle plezier even uit :D

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:14

hestejente schreef:
vibabu schreef:

Voordeel van de pessoa vind ik juist dat je hem zelf in kan stellen en veel mogelijkheden heb. Ik rij western en heb hem vrij los. Wanneer ze omhoog komt met dr hoofd corrigeert de pessoa haar, maar ze loopt voor vrij als ze laag blijft. Precies wat je met western wilt. Maar wel de ondersteuning van de achterhand.

Bovendien als je paard meegeeft valt dat trekken best mee. Is het zelfde als met aangespannen teugels rijden. (noem het even zo, aangezien ik met waslijnen rij). Dan is er ook een constante bepaalde druk op de mond. Welke wegvalt als het paard meegeeft..

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:17

Een stoot teugel. Ik vind ze levensgeaarlijk als ze hun werk doen kan je paard er snel in gaan staan doen ze hun werk niet krijg je een paard wat op z'n minst schuw word in z'n mond...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:17

ik vind een hulpteugel een hele makkelijke manier van.
ik los het liever zelf op ;) ik ben er daarom ook geen voorstander van.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:16

Marian_ schreef:
ik vind een hulpteugel een hele makkelijke manier van.
ik los het liever zelf op ;) ik ben er daarom ook geen voorstander van.

Dit had ik ook altijd, alleen nu is het op zo'n punt dat het zo niet meer op te lossen is..
Baal er heel erg van , maar heb na een kwartier rijden bijna kramp in mn handen dus dat is ook niets..
Maar goed zolang ik goede begeleiding erbij heb sta ik er nog wel een beetje voor open..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:53

Een hulpteugel kan heel goed een tijdelijke oplossing zijn.
Behalve de martingaal die vind ik bij springen normaal.

Zolang een hulpteugel goed gebruikt wordt is er m.i. geen probleem.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:04

Zoals met zoveel dingen, hoeven hulpteugens bij juist gebruik helemaal niet naar voor het paard te zijn. Dus bij juist gebruik, vind ik het niet "not done". Uiteraard liever niet, maar soms is het beter voor je eigen veiligheid of om het paard te helpen bij het vinden van de juiste houding. (Uiteraard speelt de ruiter bij dat laatste ook een belangrijke rol en is een eventuele hulpteugel niet meer of minder dan ondersteuning)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:15

pipo123 schreef:
Een stoot teugel. Ik vind ze levensgeaarlijk als ze hun werk doen kan je paard er snel in gaan staan doen ze hun werk niet krijg je een paard wat op z'n minst schuw word in z'n mond...

Nou, daar heeft die van mij absoluut geen last van.. Ze is al behoorlijk gevoelig in d'r mond omdat ze tandjes aan het wisselen is, maar ze loopt niet tegen het bit te vechten met pessoa om. Heb daarentegen wel even naar de juiste lengte moeten zoeken maar nu ik die gevonden heb vind ik het nog steeds erg prettig werken. Zij vind het werken met de pessoa overigens ook wel een welkome afwisseling. In ieder geval beter dan aan een halstertje rondjes te lopen. Totaal niet inspannend dus niet interessant genoeg voor haar. Overige teugels hebben een te constante teugeldruk of geeft te weinig mee..

Natuurlijk is uiteindelijk alles onder het zadel op te lossen. Maar voor de afwisseling vind ik de pessoa nou niet bepaald slecht, ik werk er al een paar jaartjes mee en nog nooit gekke dingen mee gebeurd.

Ik zag laatst een vrouwtje rijden met bijzetteugels aan het zadel.. toen dacht ik wel even bij mezelf van hmmm, dat is toch niet he-le-maal de bedoeling..

Net zoals touwtjes, tenzij medisch onderbouwt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:21

tja je weet niet de reden waarom die vrouw met de bijzetteugels rijdt.......misschien was het wel voor even tijdelijk.

maar eerlijk is eerlijk mijn keuze zou het voor onder het zadel ook niet zijn.