Aan een kant zadel met enkele mm's ophogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:52

Je moet het zo zien: links heeft ze van zichzelf al genoeg ‘vulling’ (bespiering/bolling) dus daar moet je juist wat minder lucht doen dan rechts. Rechts komt ze wat tekort dus rechts moet je meer pompjes doen dan links.

Op die manier ligt je zadel recht en zit jij er ook recht op, dus kun je niet door jouw (verkeerde) houding (want je pony gooit jou dan naar een bepaalde kant en dit kun je nimmer met je houding/balans compenseren) je pony nóg schever maken dan ze al is.
Verder hou je zo ook je zadel in balans (immers: als jij met meer gewicht op rechts hangt, zal je zadel scheef gaan trekken want daar zit bv. 5 kg meer op dan op links, zo ook heb je dan meer druk op je stijgbeugel en zul je op die manier ook nog eens je zadel nog schever trekken).

Dus: onthoud dat je zadel recht moet blijven. Zet je pony vierkant neer en me de achterbenen onder de massa, zoals je correct zou moeten halthouden. Ga achter haar staan en kijk of het zadel recht ligt. Heb je zeker weten gelijke stijgbeugelriemen? Check dan aan de voorkant ook of je beugels gelijk hangen (dus op hetzelfde gaatje en dan moet het gelijk zijn). Heb je daar verschil in, dan ligt je zadel dus niet recht!

Nu denk je: maar zo blijft er toch druk op die rechterzijde? Inderdaad! Maahaar…die druk is lucht en lucht gaat op die plekken zitten waar er van nature geen “opbolling” is, dus op dat deel waar je pony wat mist. Resultaat zal niet direct zichtbaar zijn, lang niet. Natuurlijk moet je de pad niet zo hard oppompen dat er geen flexibiliteit meer in zit! De lucht moet zijn functie kunnen vervullen: klappen opvangen!

Ikzelf ben nu 2 jaar verder. Rij sinds 2 jaar (eind mei om precies te zijn) met een maatzadel en de Korrektor. Ik weet niet hoe lang het nu geleden is dat ik het eerste resultaat zag maar inmiddels is mijn paard aan beide zijden helemaal gelijk. En dan hebben we het wel over een paard dat alweer 20 wordt dit jaar. Moet ik er wel bij vermelden dat mijn paard ZZ-licht en tot 1 jaar terug nog Z2 wedstrijdsport heeft gelopen en nog op dat niveau getraind/gereden wordt, dus dat ik vele oefeningen kon gebruiken om hem in dat deel van zijn rug dus weer gelijk gespierd te laten worden.

Wel heel fijn dat je nu al verschil kon merken. Laat je nog even een peut langs komen? Ik denk dat je dan nog meer verschil zult merken. Je pony heeft waarschijnlijk nog wat ongemakken tussen haar oren en zal moeten leren dat dingen niet meer knellen en bepaalde oefeningen geen pijn meer doen…Op de langere termijn zul je dus, in mijn ogen en zoals mijn persoonlijke ervaring is, nóg meer verschil gaan merken.

Toen ik overstapte en niet meer op mijn oude zadel reed, kon ik het zelf niet zo snel voelen, het verschil maar mijn instructeur zag het direct en zag meteen dat mijn paard niet meer ‘kneep’…

OH ja en check even in de pad of alle slangen wel goed erop zitten, als je het idee hebt dat het leeg loopt. Ik heb dit ook gehad en toen bleek een slangetje aan de binnenzijde niet goed aangesloten te zitten…

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:53

En naar aanleiding van Ibonn ben ik nu wel benieuwd wat je voor jouw Korrektor betaald hebt.

Ik heb mijne 2 jaar geleden van iemand overgenomen die hem toen 4 maanden had gebruikt voor 150 euro…voel me dus nu wat genaaid…hoewel het zijn geld echt nog steeds waard is.
Misschien verschil in model dan ofzo? *zoekt naar een reden voor prijsverschil* :+

Britt

Re: Aan een kant zadel met enkele mm's ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:20

Dan voel ik me idd ook lichtelijk genaaid :+ Hier ook maar weinig prijsverschil met de nieuwprijs van Ibonn en gebaseerd op de nieuwprijs van €200,-.

Citaat:
Je moet het zo zien: links heeft ze van zichzelf al genoeg ‘vulling’ (bespiering/bolling) dus daar moet je juist wat minder lucht doen dan rechts. Rechts komt ze wat tekort dus rechts moet je meer pompjes doen dan links.

Dit principe hou ik ook aan idd, maar de 'voorschriften' melden anders, meerdere bronnen waaronder het papiertje dat bij de korrektor hoort en een zadelmaker die ik hierover gehoord heb... Dat vind ik dus zo apart.

Ga de pad eens even goed bekijken van de binnenkant!
Beugelriemen zijn gelijk, die zijn nieuw. Ik merk ondertussen wel heel goed wat recht en scheef is qua druk op mn beugels, gelukkig, dat helpt veel wat betreft 'voelen'!
Er komt zeker nog een fysio bij :j

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:48

Wat apart zeg...ik zal eens kijken of ik mijn handleiding nog erbij heb en wat zegt de website? Zodra ik tijd heb, ga ik ff op de officiele website kijken wat ze erover zeggen.

Misschien doe ik het wel al die tijd al fout? Wat me ook weer zo apart lijkt omdat mijn paard toch echt helemaal bijgetrokken is...