Mijn zadel past niet meer !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Re: Mijn zadel past niet meer !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:44

anneliesdj schreef:
Zoiets kan ook komen door zweet. Als je paard veel zweet tijdens het rijden krijg je wrijving en als je paard wat gevoelig is krijg je snel bultjes.
Oplossing; dekje kiezen wat veel zweet opneemt, voor het rijden altijd een schoon dekje gebruiken en opletten dat hij goed onder het zadel ligt.
Bontje kan idd ook helpen maar dan wel een van schapenwol, die synthetische bontjes(van nepbont) maken het alleen erger.

hmmm...

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:44

haha dat dacht ik dus inderdaad al.

ja huidziekte mij ook raar, maarja kan wel.. omdat een paard onder zijn dekje wel meer zweet, en ik als ik heel veel heb gezweet ook wel is bultjes heb, die er wel langer zitten. hahaha lekker nutige informatie :+

nouja dan weet ik eht ook niet meer :p

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:48

hahaha !

maar mijn paard zweet zo vaak :P :?

HUH

ik denk toch echt dat het aan het zadel ligt..

morge ga ik maar longeren..
woensag en vrijdag heb ik les maar ik vind het zo zielig om te rijden als het zadel niet goed ligt..

en ik heb trouwens ook zo'n zadelvormig bontje en dat hielp helemaal niks dus daar kan het niet aan liggen !

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:49

ja oke, maar waarom krijgt iemand ineens een ziekte, daar is MEESTAL ook niet echt een reden voor.

maargoed ik ben geen DA of zadelmaker, dus ik wacht ff af wat het is, ben nu wel benieuwd!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:50

ben ook benieuwd :P
maar als het een ziekte zou zijn , dan zouden de bultjes overal zitten lijkt mij

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:52

Die bultjes dat zijn drukplekken.
Bij sommige paarden worden ze wit en bij andere alleen bultjes.
Laatst bijgewerkt door xMaud op 29-03-10 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:53

Vappie_melo schreef:

als het zadel niet goed ligt bedoel je ?

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:54

nanoeh schreef:
Vappie_melo schreef:

als het zadel niet goed ligt bedoel je ?

Ja, drukplekken komen doordat het zadel niet goed ligt. (ik weet het niet zeker)
Heeft je pony alleen bultjes daar waar zijn zadel ligt of ook op zijn borst en onder zijn buik?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:57

nee hij heeft het alleen waar het zadel ligt... onder de kussens alleen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:57

Een goede zadelpasser laten komen. De bultjes kunnen ook worden veroorzaakt door een slechtpassend zadel. Wanneer je paard meer spieren krijgt kan het dus ook zo zijn dat de boom te klein is en dat je dus een maat groter of zelfs twee maten groter zal moeten hebben. Nooit je zadel voor opvullen wegbrengen zonder dat ze je paard hebben gezien en let dan op dat ze het juiste vulmateriaal gebruiken. Wol bij Wol en kunststof bij kunststof. Je gelooft soms echt niet wat ze allemaal in een zadel stoppen, zelfs slipjes, tapijtsnippers etc.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:01

Schangah schreef:
Een goede zadelpasser laten komen. De bultjes kunnen ook worden veroorzaakt door een slechtpassend zadel. Wanneer je paard meer spieren krijgt kan het dus ook zo zijn dat de boom te klein is en dat je dus een maat groter of zelfs twee maten groter zal moeten hebben. Nooit je zadel voor opvullen wegbrengen zonder dat ze je paard hebben gezien en let dan op dat ze het juiste vulmateriaal gebruiken. Wol bij Wol en kunststof bij kunststof. Je gelooft soms echt niet wat ze allemaal in een zadel stoppen, zelfs slipjes, tapijtsnippers etc.

Hmm, ik denk zelf ook dat dit het is !
aangezien ik de laatste maanden echt aan het werk ben gegaan en hij ook een gespierdere hals en achterhand heeft gekregen !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:03

nanoeh, wil je morgen een foto maken van recht de zijkant.
zadel erop zonder dekje, aangesingeld.

Dan wil ik nog wel even verder kijken voor je, en je advies geven.
maar tot nu is mijn advies toch : zadelmaker & opvullen

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:04

is goed ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:55

Even voor de goede orde. Ik heb een pascursus gevolgd voor zadels passen.
ik kan natuurlijk niet zeggen hoe en wat van een foto, maar kan je wel advies geven.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:57

ooh oke ;)..

Ja maar gebeurt het vaker dat een paard gespierder word/dikker en dat het zadel dan niet meer past (de kussens sluiten niet meer aan) en dan komen er bultjes op die plek .?!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:01

Het kan voorkomen dat het dier rugspieren krijgt waardoor het zadel omhoog komt.
Bultjes kunnen komen door wrijving. Maar dat kan ik niet toezeggen zonder het gezien te hebben.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 06:30

Hyposjuhhh schreef:
Een bontje heb je niks aan, de plek waar je hoopt meer te vullen komt er vaak druk op de staan en daardoor zakt het bontje in. Wat voor zadel je nu moet nemen? Het zadel wat jou zadelmaker het best vind passen. Misschien is dit zadel nog wel aan te passen zodat het wel past, maar je moet iig even een zadelmaker laten komen, die kan je het best adviseren over wat jou paard goed past en waar jij natuurlijk ook lekker op kunt zitten

ooh,
een bontje heeft dus helemaal geen zin ? (tot de tijd dat de zadelmaker er is)..
en werkt een gelpad wel ?

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:24

Ik heb daarom een wow zadel genomen, die kan je telkens laten aanpassen. Dus als ie niet meer goed ligt gewoon de zadelmaker laten komen en hij wordt weer op maat gemaakt. Nadeel is dat ze wel heel duur zijn...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:39

Een bontje heeft in zoverre zin dat deze de druk beter verdeeld en oneffenheden in de kussens verbeterd. Beste is dan om alleen het bontje te gebruiken, vermits het een echt wollen is. Een zadel kan drukplekken veroorzaken als het zadel niet past en/of als de kussens bobbelig en/of te hard zijn. Je zult er dus echt iemand bij moeten halen die verstand van zaken heeft.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:32

@ Persephone :
Hmm, oke en hoe duur zijn WoW zadels ongeveer ?

@ Aslo :
oke dus alleen met een bontje rijden ?
nja ik bel vandaag wel gewoon de zadelmaker op !

weet iemand hoe duur opvullen is ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:03

Kosten van zadelpassen en opvullen zijn verschillend per zadelpasser / zadelmaker , zul je echt even op moeten vragen bij de zadelmaker die je belt :)

Behalve alle hierboven genoemde zaken die allemaal apart of samen invloed kunnen hebben , kan het ontstaan van bultjes ook nog heel simpel komen door een soort allergische reactie op je dekjes :) Nieuwe dekjes kunnen misschien nog wat restjes chemicaliën vanuit de productie in zich hebben , en dekjes die je zelf gewassen hebt kunnen wel zeepresten bevatten waar je paard niet goed tegen kan.

De beste optie is i.m.o. dan ook sowieso even een als goed bekendstaande zadelpasser laten komen , en bovendien alleen nog maar rijden met dekjes die goed uitgewassen zijn en dan vooral ook heel erg goed uitgespoeld zijn , extra spoelen zodat de zeepresten er zoveel mogelijk uit gaan. Bij een vloeibaar wasmiddel gaat dit vaak al veel beter dan bij een poederwasmiddel , en je hebt zelfs speciale wasmiddelen zoals Neutral , die worden gebruikt door mensen die last krijgen van irritatie als hun kleding in wat te aggressieve wasmiddelen gewassen is :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:06

ik heb vandaag gebeld, en bij mij kost het opvullen €68..
weet iemand of dat duur of goedkoop is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:21

Nou dat valt nogal mee. Maar als een zadelmaker het echt goed doet moet hij eigenlijk alle vulling eruit halen en weer geheel nieuwe vulling erin doen , en dat zal hij denk ik niet doen voor die prijs ? :)

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:35

ziamara schreef:
ik heb vandaag gebeld, en bij mij kost het opvullen €68..
weet iemand of dat duur of goedkoop is?

68 euro is niet veel...
Bij ons is het 120,-

Een Wow zadel kost 2000 euro

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:46

Zelf heb ik een kn tango en die kunnen ze ook aan huis opvullen (als er alleen vulling bij moet) Ik laat dan wel degene komen die het zadel ook verkocht heeft (Bestfit). Zorg dat je een goede zadelmaker laat komen en vraag hem ook om uitleg. Daar leer je zelf ook weer van.