Zadelproblemen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: Zadelproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:31

Heb je voorbeelden van Engelse merken, Schangah?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 23:42

Ik ga morgen Bianca Koevoets van MSFC eens bellen. Zij zit bij mij in de buurt. Ik wil zoals Schangah zei een onafhankelijke zadelpasser laten kijken. Ik zal haar zeker eens vragen naar engelse merken.
@unamie: de osteo dacht dat het zadel wellicht niet recht langs de wervelkolom blijft liggen wanneer ze inbuigt, omdat het zadel naar voren schuift. Dus wat jij zegt over een brede wervelkolom zou ook zeker kunnen.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik begin te twijfelen of mijn zadel uberhaupt goed ligt en of het wel met een kleine aanpassing te verhelpen is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:52

Puera schreef:
Heb je voorbeelden van Engelse merken, Schangah?

http://www.thetackguide.com/saddles.html

Het zal je opvallen hoeveel engelse merken er zijn die helaas niet in Nederland worden verkocht, er staan maar 6! Duitse zadelmerken op de lijst.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:57

Pollux schreef:
Ik ga morgen Bianca Koevoets van MSFC eens bellen. Zij zit bij mij in de buurt. Ik wil zoals Schangah zei een onafhankelijke zadelpasser laten kijken. Ik zal haar zeker eens vragen naar engelse merken.
@unamie: de osteo dacht dat het zadel wellicht niet recht langs de wervelkolom blijft liggen wanneer ze inbuigt, omdat het zadel naar voren schuift. Dus wat jij zegt over een brede wervelkolom zou ook zeker kunnen.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik begin te twijfelen of mijn zadel uberhaupt goed ligt en of het wel met een kleine aanpassing te verhelpen is.

Succes, ik hoop dat je een goed zadel vind!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:27

Schangah schreef:
http://www.thetackguide.com/saddles.html

Het zal je opvallen hoeveel engelse merken er zijn die helaas niet in Nederland worden verkocht, er staan maar 6! Duitse zadelmerken op de lijst.
Super, bedankt! +:)+

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 16:45

Nou, knoop doorgehakt. Ik heb di een afspraak met Van Woensel. Zij gaat eerst mijn KN bekijken, ook onder de man. Hopelijk kan er met een kleine ingreep een hoop verbeteren, want dit zou voor mijn portomonee de beste oplossing zijn. Ik vrees echter van niet en ga me dan maar eens goed door haar laten informeren over een wow zadel.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:42

Okey, nou ik hoop inderdaad ook dat ze je zadel gewoon goed kan aanpassen waardoor die wel goed ligt.
En mocht dat niet het geval zijn en je toch eens gaat kijken wat zo'n wow nou eigenlijk is.. Marjolein is echt een eerlijke meid en qua kosten valt er waarschijnlijk ook wel het een en ander te regelen :) succes dinsdag! en ik lees t hier wel hoe t is afgelopen :)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:57

@Jumpgirl: bedankt. Ik zal de uitkomst van haar bezoek hier melden.

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:10

het kan ook zijn dat je zadel boven te breed is,, daar kun je dekjes voor kopen met opvulsel aan de zijkanten miss is dat al een hele oplossing aangezien je zei dat die met bontje minder schuift, want dan is het een stukje opgevulder ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:45

Pollux schreef:
@Puera: Ik zag op tweedehands.net een Jaguar XKC dressuurzadel te koop staan. Dit is denk ik een ouder model? Wat is zo goed aan dit zadel?

Pollux, er staat 1 Jaguar zadel op tweedehands.net, die is van mij :))

Het is geen ouder type, maar juist een nieuwer type met de langere wrongen en een medium boom.

Ik heb hem als medium gekocht, maar dacht na pb'tjes met een andere bokker dat hij een smalle boom had. Later na overleg met de Heuvelhoeve blijkt dat niet zo te zijn. Hij is alleen wel dik gevuld, maar dat kan er ook weer uit.

Ik twijfel overigens nog of ik hem door de Heuvelhoeve ga laten aanpassen aan mijn paard.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 23:58

@Myca: Ik denk niet dat dit zadel geschikt is voor mijn paard. Mijn paard heeft een vrij lange rug en dit zadel loopt heel rond af aan de achterkant. Denk niet dat het goed zal liggen. Als hij nog aan te passen is aan jouw eigen paard, zou heel mooi zijn voor jou, want het is een erg mooi zadel en het lijkt me erg lekker zitten.

Ik heb besloten om mij eens goed te laten informeren over een Wow zadel. Hoe meer ik daar over lees, hoe meer ik denk dat dit de oplossing is voor mijn paard, zeker omdat ze nog wel gaat veranderen in haar bespiering de komende tijd.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 01:14

UPDATE: Ik heb marjolein van woensel naar mijn KN laten kijken. Conclusie: ik ben verkeerd ingelicht door alle zadelmakers die dit zadel hebben gecheckt. Het zadel heeft helemaal geen medium kamer, maar een nauwe kamer. :( Daarom schuift hij steeds naar voren, want dit past helemaal niet goed. Verder is het zadel voor mijn paard ongeveer 3 centimeter te lang waardoor het teveel op de onderrug drukt. Dit zadel gaat er dus niet meer op.
Ik was al geïnteresseerd in een wow zadel en ik kon er een proberen. Omdat we geen echte pasafspraak hadden gemaakt heb ik nog niet het ideale zadel kunnen proberen (ik moet een 17 inch, maar kon alleen een 18 inch proberen en ik moet nog flink uitzoeken welke wrong ik lekker vind. Had nu de giant fixed block, deze vond ik niet echt prettig omdat ik het gevoel had in combinatie met een te grote zitting te veel in de stoelzit te zitten.) Aangezien mijn paard door haar spierproblemen lang niet onder het zadel is geweest (dit was de vierde keer weer sinds 3 maanden), was het ook wat moeilijker om verschil te voelen. Ze heeft toch een behoorlijke terugval in haar training opgelopen. Ik moest nog erg zoeken naar mijn balans in het zadel, hadden andere wow ruiters dit ook?
Maar van één ding ben ik overtuigd. Ze moet een wow.... wat een bewegingsvrijheid had mijn paard. Nu moet het nog goed passend op mij als ruiter gemaakt worden, dat gaan we vrijdag doen :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:18

Je bent niet de enige die dit overkomt, gelukkig heb je je gevoel toch gevolgd! Heb dit zelf ook gehad, uiteindelijk bleek ik en mijn paard toch gelijk te hebben, helaas wel jaren verder. :( Je zult zien dat je paard straks heel erg gaat veranderen en dat er bepaalde gedragingen zullen verdwijnen waarvan je dacht dat ze erbij hoorde. Daarnaast moet je heel erg gaan opletten dat het zadel straks ook weer niet goed komt te liggen omdat nu de spieren de kans zullen gaan krijgen te groeien. Bij een wow is dat eenvoudig aan te passen. Het niet passen van het zadel dat is nu bij mij weer het geval. (te kleine boom, mevrouw is in 2 jaar tijd bijna 3 boommaten gegroeid!!) Gelukkig dat ik nu bij ieder afwijkend gedrag van mijn paard aan de bel trek.

Ik kan altijd maar 1 advies geven: luister naar jezelf en naar je paard!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:31

een zadel wat naar voren schuift is niet goed.
dit ligt, of aan een te krappe boom, of aan een te brede boom,
wel moet ik zeggen, gezien je foto die je plaatste dat het paard redelijk "over de kop" gereden wordt.
als je die foto al ziet, zie je dat zijn kont als hoogste punt heeft en dus het zadel naar voren duwt.

ik vond de oude kn prima zadels, maar kan me in deze nieuwere totaal niet meer vinden.
veelal knijpen ze bij de schouder, waardoor ze naar voren geduwd worden.
het draagvlak voor bij de schouder en de kussens volgend naar het midden, moeten ze de 1e 16 cm op de paardenrug dragen
veel aangemeten zadels die ik tegenkom, bruggen, dwz, dragen niet in het midden, waardoor het zadel ook naar voren geduwd wordt.
vanaf de schouder, volg de kussens , tot ongeveer het middelpunt van het zadel met een vlakke hand...
daar moet de kussens gelijkmatig dragen en is het belangrijkste deel
vaak vind ik ook de keilkussens zo zwaar drukken op de paardenrug, waardoor het zadel naar voren geduwd wordt door een bewegelijke rug.
in feite moet je een zadel, die goed past, met een losse singel kunnen rijden (wel als ruiter in het midden blijven zitten :D :+ )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:34

Pollux schreef:
UPDATE: Ik heb marjolein van woensel naar mijn KN laten kijken. Conclusie: ik ben verkeerd ingelicht door alle zadelmakers die dit zadel hebben gecheckt. Het zadel heeft helemaal geen medium kamer, maar een nauwe kamer. :( Daarom schuift hij steeds naar voren, want dit past helemaal niet goed. Verder is het zadel voor mijn paard ongeveer 3 centimeter te lang waardoor het teveel op de onderrug drukt. Dit zadel gaat er dus niet meer op.
Ik was al geïnteresseerd in een wow zadel en ik kon er een proberen. Omdat we geen echte pasafspraak hadden gemaakt heb ik nog niet het ideale zadel kunnen proberen (ik moet een 17 inch, maar kon alleen een 18 inch proberen en ik moet nog flink uitzoeken welke wrong ik lekker vind. Had nu de giant fixed block, deze vond ik niet echt prettig omdat ik het gevoel had in combinatie met een te grote zitting te veel in de stoelzit te zitten.) Aangezien mijn paard door haar spierproblemen lang niet onder het zadel is geweest (dit was de vierde keer weer sinds 3 maanden), was het ook wat moeilijker om verschil te voelen. Ze heeft toch een behoorlijke terugval in haar training opgelopen. Ik moest nog erg zoeken naar mijn balans in het zadel, hadden andere wow ruiters dit ook?
Maar van één ding ben ik overtuigd. Ze moet een wow.... wat een bewegingsvrijheid had mijn paard. Nu moet het nog goed passend op mij als ruiter gemaakt worden, dat gaan we vrijdag doen :D

oeps. ik lees dit nu pas!
ben blij dat er nu duidelijkheid is
helaas zijn er erg veel klunzen in de zadelpassers...

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:57

Ik vond de wow bij de eerste rit ook wel heel anders zitten hoor!
Had toen ook maat 2, maar met kleinere wrongen. Dat vond ik wel fijn zitten. Maar het zadel went erg snel en als je er eenmaal aan gewent ben vind je andere zadels echt als beton zitten hihi. Je kan ook nog kiezen of je een vlakke, medium, diepe of extra diepe zit wilt. :)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:50

@Nombrado: Mijn paard liep met mijn Wintec twee jaar geleden lang zoveel niet op de kop als met dit zadel. Nu moet ik zeggen dat de foto wel een beetje vertekend omdat hij op een raar moment is genomen. Maar het klopt dat ze op de voorhand loopt. Nu hoorde ik dat dit ook wel eens door het zadel zou kunnen komen omdat het knijpt rond haar schoft en haar schouders belemmert. Ze heeft nl. een zeer actief achterbeen en wordt ook echt van achter naar voren gereden. Met een ander zadel moet dit wel weer goed komen als ze straks weer normaal in training kan.

@Jumpgirl: Ik wil een diepe zit, ik vind de lepel van de extra diepe zit heel erg lelijk. Ik denk dat de diepe zit diep genoeg is voor mij. Welke wrongen heb jij uiteindelijk gekozen? Voor mijn gevoel moest ik meer bij mijn knie tegengehouden worden. dus wel wrong bij mijn dijbeen, maar ook bij mijn knie. Ik had met deze giant fixed block het gevoel dat mijn knie onder de wrong doorkwam waardoor ik in de stoelzit gedwongen werd. Ik vond op zich de zit niet veel anders dan mijn KN, behalve zachter. Ik had niet zo'n last van wiebeligheid door de lucht. Ik had meer het gevoel dat mijn paard alle kanten uit ging waardoor ik mijn balans moest zoeken. Is dat ook een bekend verschijnsel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:52

Pollux schreef:
@Nombrado: Mijn paard liep met mijn Wintec twee jaar geleden lang zoveel niet op de kop als met dit zadel. Nu moet ik zeggen dat de foto wel een beetje vertekend omdat hij op een raar moment is genomen. Maar het klopt dat ze op de voorhand loopt. Nu hoorde ik dat dit ook wel eens door het zadel zou kunnen komen omdat het knijpt rond haar schoft en haar schouders belemmert. Ze heeft nl. een zeer actief achterbeen en wordt ook echt van achter naar voren gereden. Met een ander zadel moet dit wel weer goed komen als ze straks weer normaal in training kan.

Dat zou idd heel goed daardoor kunnen komen..., wat je al zegt
als het zadel te krap was, krijg je daar een spierdruk rond de schoft, en kan ik me idd voorstellen dat ze anders gaat bewegen.
gelukkig kom je erachter, nu weer lekker spiertjes gaan opbouwen met een goed passend zadel!

LunaenDian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:53

Ik ben op zoek naar een goede zadelmaker, die ook zadels verkoopt in drenthe. Heb veel gelezen over van
Tries, maar kan geen tel. nr. vinden, Doet deze man het nog wel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:03

LunaenDian schreef:
Ik ben op zoek naar een goede zadelmaker, die ook zadels verkoopt in drenthe. Heb veel gelezen over van

wat zoek je voor zadel?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:21

Vanavond voor de tweede keer gereden op het wow zadel (mag het drie dagen uitproberen). Deze keer zonder nieuwsgierige toekijkers en in alle rust :-) Ik moet zeggen dat ik al veel beter zat, ik ben er wel over uit dat de zitting 17 inch moet worden. Ik wil nog wel wat wrongen uitproberen. Men.. wat zit dat zadel lekker!

Er was mij direct al verteld dat ik waarschijnlijk over twee maanden één of twee maten grotere boom nodig ga hebben. Door de spierbevangenheid is ze wel in spier teruggevallen. Ik moet van de DA nog twee weken 15 minuutjes rijden en als dan het bloedonderzoek nog steeds goed is, mag ik haar echt oppakken en dan zal alles aan haar wel gaan veranderen. Hopelijk krijg ik een goed zadel te leen ter overbrugging, want het duurt ongeveer drie maanden voordat het wow zadel geleverd kan worden.....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:24

Mooi dat de WOW lijkt te voldoen!
LunaenDian schreef:

Van Triest is naar mijn weten niet meer werkzaam. Ik heb een zadelmaker, afkomstig uit Drenthe die door hem opgeleid is. Volgens mij verkoopt hij ook wel zadels. Je zou 'm allicht een keer kunnen bellen.

Zijn site is te vinden als je zadelmakerij Bruinsma op Google intypt, daar vind je al z'n contactgegevens.