wat is het nut van een keel riempje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: wat is het nut van een keel riempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:13

Mij is verteld dat de keelriem er oorspronkelijk voor zorgde dat het hoofdstel niet afgleed, maar tegenwoordig doe we hem losser omdat je ander je paard op hangt als hij zn hoofd/hals in de krul heeft. Dan zou hij dus voor de sier zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:34

Ik heb ook wel eens gehoord. Dat het zou dienen om het paard(in het slagveld) naar huis te lijden(trekken). Ze zouden toen nog een stuk dikker zijn geweest.

Verder TS leuk dat jij ook op bokt zit! (ik ben Nina kom in de zomervakantie bij jullie werken samen met Fenna (Jaimyliefje @ bokt))

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:13

In de officiele wedstrijden hoort er met keelriem gereden te worden ivm met afvliegen. Nou het lukt nog menig ruiter om bij koppeltje duikelen alsnog het hele hoofdstel eraf te krijgen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:02

liedje89 schreef:
Op onze menhoofdstellen dit ook nog wel een keelriem waar je u tegen zegt maar het lijkt met niet heel praktisch om je paard daaraan mee te nemen?

Maar tijdens het mennen is het ook veel gevaarlijker als het hoofdstel afgeschuurd/getrokken wordt (en met meerdere paarden in het span gebeurt het regelmatig dat de paarden even lekker tegen elkaar gaan schuren). Als je met mennen je hoofdstel verliest.. oei.. *slik* :7

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:36

Ja, bij goed gebruik heb je er tijdens het rijdens zelf geen nut van, maar kan het wel voorkomen dat je hoofdstel af kan glijden. Ook bij twee- en vierspanmennen is het erg belangrijk, omdat de paarden tijdens het halthouden dan bij elkaar gaan schuren en ze met hun bit het hoofdstel van de ander af kunnen trekken. (zorg dus dat je iets over de punten van het bit doet dan)

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:34

een keelriem is er voor te zorgen als er nood is dat het hoofdstel niet snel van het hoofd af gaat
kortom het hoofdstel om zijn plaats te houden

ydnew schreef:
Hallo allemaal,

Wij hadden vandaag weer mensen te rijden en hebben bij het opzadelen dan altijd even een praatje over hoe en wat (bij beginners) alleen vragen wij ons elke keer weer af waar dat keel riempje nu voor dient. We hebben het idee dat dat ding geheel geen nut heeft?! Wie weet waarom die eraan zit??

Groetjes Wendy
Quinta da Tapadinha

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:17

Vjestagirl schreef:
Dabo schreef:

Overgens werd de keelriem ook gebruikt om na een oorlog je paard aan mee naar huis te slepen. Je hoefde niet aan het bit te trekken
uhmm, je paard aan de keelriem mee naar huis slepen? Denkt dat die keelriem eerder breekt dan dat je dat paard daar aan vooruit kan slepen hoor :P

Nu wel ja, want hij is nu gereduceerd tot een minimaal riempje. Maar vroeger waren ze veel dikker en zaten ze ook veel strakker.

Haha dit verhaal heb ik ook een keer te horen gekregen toen ik vroeg naar het nut van de keelriem. Ik dacht dat ik in de maling werd genomen maar er zijn er dus meer die dit te horen hebben gekregen :) Maar waarom zou je je paard mee naar huis slepen? Slepen als in de zin dat het paard is overleden? Ik snap het niet helemaal hahah :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:27

Nee, als zijnde een halsriem (koeienband) die werden vroeger ook gewoon gebruikt dus die paarden waren daar aan gewend en dan werd de mond gespaard voor de gevechten. De mond heeft het in gevechten ook zwaar te verduren omdat de hulpen dan niet altijd even subtiel gegeven kunnen worden.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:20

Geen idee... het staat wel mooi :) een daarbij, hoofdstellen zijn duur zat, voor dat geld wil ik dat extra stukje leer er ook bij :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:25

liedje89 schreef:
Maar je moet de keelriem toch niet te strak doen omdat hij dan met afbuigen in de weg gaat zitten?

Volgens mij is een strakke keelriem alleen nuttig als je een bit met hefboom werking gebruikt. Zo is het mij igg uitgelegd. Je kan meestal gewoon zonder. Zelfs met een strakke keelriem kan een paard het er nog wel afschuren namelijk.

Ik geloof niet dat je het helemaal snapt.
Een keelriem is ter voorkoming van, zoals hierboven al genoemd, het afgaan van het hoofdstel bij een val van de ruiter, als deze de teugels nog vast heeft.
Niets schuren!!!
De neusriem is voor het correct op de plaats houden van het bit.
Zonder neusriem, en zonder sperriem, trek je het bit door de mond.
Dus altijd rijden met neus en sperriem. Is voor het paard erg veel prettiger.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:00

Ook schuren, het is ter voorkomen van het afgaan in het algemeen. Je trekt het bit enkel door de mond als je eenzijdige druk levert op het bit, lichte druk als het bit te groot is, zware druk als het bit goed qua maat is. Een sperriem is niet prettig voor het paard. Een rustige hand is prettig.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:43

@ Johanna, even off topic, er zijn genoeg hoofdstellen zonder sper- en neusriem waarbij het bit niet door de mond wordt getrokken hoor. Kijk maar in de western disciplines, geen neusriem, wel een kinriempje om het bit netjes op zijn plaats te houden. Sowieso niet de bedoeling om zodanig hard te trekken aan teugels dat het bit alle kanten op gaat, toch ;) ?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:32

Sperriem is soms ook overbodig, je kunt makkelijk rijden zonder. Maar dan ligt je bit wel losser. Je geeft je paard meer "vrijheid" in de mond en dat zal hij ook prettiger vinden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:56

Pareltje2 schreef:
@ Johanna, even off topic, er zijn genoeg hoofdstellen zonder sper- en neusriem waarbij het bit niet door de mond wordt getrokken hoor. Kijk maar in de western disciplines, geen neusriem, wel een kinriempje om het bit netjes op zijn plaats te houden. Sowieso niet de bedoeling om zodanig hard te trekken aan teugels dat het bit alle kanten op gaat, toch ;) ?

Je hebt gelijk, ze zitten er natuurlijk voor de sier aan.

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:32

Als het hoofstel los schiet zit hij nog wel vast

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:41

Sperriem is in mijn ogen ervoor dat het paard zijn mond niet open kan sperren. Met mijn kneveltrens kan ik nog zo hard proberen van links naar rechts door de mond te trekken maar dat lukt niet. En al zou ik een ander bit in hebben waar dat eventueel wel zou kunnen dan zou het denk ik nog lukken ondanks de sperriem. En bij mennen bij een meerspan gaat er nog wel eens een hoofdstel af door het schuren aan de buurman of aan de wagen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:22

Johanna, niet voor de sier. Maar om de ruwe hulpen van de ruiter te verbergen omdat het paard zijn mond niet open kan doen als de ruiter te hard aan de teugels trekt (of kneed, of zaagt, of speelt, of bedenk wat leuks)