Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
liedje89 schreef:Op onze menhoofdstellen dit ook nog wel een keelriem waar je u tegen zegt maar het lijkt met niet heel praktisch om je paard daaraan mee te nemen?
ydnew schreef:Hallo allemaal,
Wij hadden vandaag weer mensen te rijden en hebben bij het opzadelen dan altijd even een praatje over hoe en wat (bij beginners) alleen vragen wij ons elke keer weer af waar dat keel riempje nu voor dient. We hebben het idee dat dat ding geheel geen nut heeft?! Wie weet waarom die eraan zit??
Groetjes Wendy
Quinta da Tapadinha
Vjestagirl schreef:Dabo schreef:
Overgens werd de keelriem ook gebruikt om na een oorlog je paard aan mee naar huis te slepen. Je hoefde niet aan het bit te trekken
uhmm, je paard aan de keelriem mee naar huis slepen? Denkt dat die keelriem eerder breekt dan dat je dat paard daar aan vooruit kan slepen hoor
Nu wel ja, want hij is nu gereduceerd tot een minimaal riempje. Maar vroeger waren ze veel dikker en zaten ze ook veel strakker.
Maar waarom zou je je paard mee naar huis slepen? Slepen als in de zin dat het paard is overleden? Ik snap het niet helemaal hahah
liedje89 schreef:Maar je moet de keelriem toch niet te strak doen omdat hij dan met afbuigen in de weg gaat zitten?
Volgens mij is een strakke keelriem alleen nuttig als je een bit met hefboom werking gebruikt. Zo is het mij igg uitgelegd. Je kan meestal gewoon zonder. Zelfs met een strakke keelriem kan een paard het er nog wel afschuren namelijk.
? Pareltje2 schreef:@ Johanna, even off topic, er zijn genoeg hoofdstellen zonder sper- en neusriem waarbij het bit niet door de mond wordt getrokken hoor. Kijk maar in de western disciplines, geen neusriem, wel een kinriempje om het bit netjes op zijn plaats te houden. Sowieso niet de bedoeling om zodanig hard te trekken aan teugels dat het bit alle kanten op gaat, toch?