Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:03

Euroriding heeft volgens mij ook diverse modellen in het bruin?

Maar ik ben nu ook op zoek naar een VZH, maar dan wel voor erbij. Gewoon een oude stubben of een kunststof zadeltje ofzo. Vind het als ik weer wil buitenrijden enzo handiger, zo nu en dan een laag sprongetje vind ik wel leuk enz.
Toch zou ik niet graag 100% van dressuurzadel naar VZH wisselen. Simpelweg omdat ik 99% van de keren dat ik rij gewoon dressuur rijd, die ene keer dat ik eens een sprongetje maakt lukt dan ook wel met mn dressuurzadel

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:07

Ik ben begonnen met een vzh zadel, omdat ik een 3-jarig paard gekocht had, dat gewoon zadelmak was, maar dressuurmatig weinig/niet aangereden was. Maar met m'n vzh zadel vind ik "echt" dressuren moeilijker, want met langere benen kom ik met m'n knieën niet tegen de wrongen, waardoor ik sneller instabiel zit en m'n benen kunnen gaan zwabberen. Dit lijkt me niet fijn voor m'n paard, dus is er na enkele maanden reeds een dressuurzadel bijgekomen

Hiermee kan ik echt niet springen. 1- ik kan niet kort genoeg zitten zonde dat mijn knieën over de wrongen komen (heb zelfs kuitpijn als ik me één gaatje korter zet, terwijl ik met een renzadel gemakkelijk 10 gaten korter kan) 2- ik voel tijdens de sprong (landing) de lepel tegen mijn achterwerk slaan (waarschijnlijk door de diepere zitting), wat niet fijn is voor mezelf, maar zeker niet voor m'n paard.

Dus tja moest ik een echte srpingruiter worden zal ik denk ik een springzadel moeten aanschaffen...

_maaike_D

Re: Zijn veelzijdige zadels 'uit' ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:38

ik heb ook een vzh zadel, een thorrowgood.
waar ik hem gekocht heb hadden ze een ruim assortiment vzh zadels. "t zit heerlijk en past prima op m'n paardje
maar ik denk wel dat het een beetje uit de mode raakt. Zie nu steeds meer mensen met 2 zadels.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:00

ik heb een veelzeidig springgericht,
spring ik mee, dresuur gaat ook prima.
m`n beenligging word er niet slechter op :Y)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:12

Tja, ik heb gewoon een veelzijdigheidszadel (Kieffer met een lekkere diepe zit) en ik vind het super ! Dressuur zit op zich ook wel lekker, maar ik heb lange benen en ik zit liever niet heel lang met mijn beugels, dus dan heb je weer gauw dat je met je knieen over het zadel heen steekt. Dus dat vind ik ook niks...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:11

[***] schreef:
__Laura schreef:
ik heb een vzh gehad, dat was wel lachen, maar als het erop aankwam had ik er niet genoeg aan (dressuurmatig zitten is in een dressuurzadel veel makkelijker, benen lang maken in een vzh zadel is ook niet je van het..)
ik heb een kieffer met diepe zit, springt prima (weet niet wie het zei, maar meegaan in de sprong gaat goed hoor).. dusja, mss zi4jn ze wel uit!

Het dieptepunt van een dressuurzadel ligt anders dan bij een spring of veelzijdigheidszadel, bij iedere sprong krijgt je paard dus een klap in zijn rug! Voor mij dus reden om absoluut geen dressuurzadel te willen omdat ik af en toe ook een sprongetje maak.

hoe zit dat dan met de zitting van mijn zadel?
bij het type zadel wat ik heb besteld kan je zelf de zitting en zweetbladen kiezen.
ik heb een semi diepe zit voor mijn dressuurzadel gekozen,die ook door veel springruiters gebruikt word.
volgens mij valt het wel mee met het dieptepunt,hoe zou het paard dan een klap in zn rug moeten krijgen?

wbt veelzijdigheidszadels,ik vind ze ook vaak niet zo lekker zitten,het is allebei net niet. niet helemaal lekker voor springen,niet helemaal lekker voor dressuur.

ik zie idd niet veel veelzijdigheidszadels meer,inderdaad omdat mensen vaak of het ene,of het andere doen.
en voor die paar keren dat je met je dressuurzadel eens springt of met je springzadel eens dressuurt........dat kan best

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:06

[***] schreef:
Het dieptepunt van een dressuurzadel ligt anders dan bij een spring of veelzijdigheidszadel, bij iedere sprong krijgt je paard dus een klap in zijn rug! Voor mij dus reden om absoluut geen dressuurzadel te willen omdat ik af en toe ook een sprongetje maak.

Volgensmij ligt dat aan de ruiter of het paard een klap in de rug krijgt, maakt niet uit met welk zadel dat is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:18

Jockey_my schreef:
[***] schreef:

Volgensmij ligt dat aan de ruiter of het paard een klap in de rug krijgt, maakt niet uit met welk zadel dat is.

Ben ik het wel mee eens, maar sommige zadel hebben natuurlijk wel zo'n zitting dat je er als het ware in getrokken wordt
Met mijn dressuurzadel kan ik wel gewoon zonder moeite springen, maar als ik sommige zadels zie geloof ik wel dat het lastiger wordt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:28

ik denk idd dat het niks met een zadel te maken heeft of een paard een klap in zijn rug krijgt. als jij netjes in de verlichte zit kunt zitten en met de beweging van je paard meegaat, dan krijgt die echt niks van springen met een dressuurzadel. als je echt veel springt zou ik een springzadel kopen.
Voor de recreatieruiter is een dressuurzadel dus prima geschikt. ik vind het finer zitten dan een vzh, ook met buitenritten bv. Springen kan er ook prima mee, zolang je geen hindernis van 1.40 wilt nemen

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:09

Volgens mij wel! Ik heb nu een vzh zadel, maar ben wel opzoek naar een dressuur zadel, omdat ik dat voor de dressuur netter/mooier vindt! Maar de vzh houd ik mooi voor in het bos en springen! :D

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:56

omdat ik nooit spring en extra steun wil heb ik voor een dressuur gekozen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:35

[***]: Als je paard bij iedere sprong een klap op z'n rug krijgt kan de ruiter gewoon niet springen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:38

Focussed schreef:
[***]: Als je paard bij iedere sprong een klap op z'n rug krijgt kan de ruiter gewoon niet springen :)

Dat is dom praat van mensen die te zuinig zijn om een springzadel of veelzijdigheidszadel te kopen.
De bouw van een dressuurzadel en een springzadel is heel anders.
Behalve slecht voor de rug van het paard is springen met een dressuurzadel ook nog eens erg slecht voor je zadel!
Het dieptepunt ligt verder naar voren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:44

nogmaals,kan je me uitleggen hoe dat bij mijn zadel zit?
dat bestaat uit verschillende delen die je zelf kan kiezen,ik heb een semi diepe zit met dressuurzweetbladen,maar diezelfde zit word ook vaak gekozen door springruiters met springzweetbladen eraan.
waarom is het slecht voor je zadel?

en om iemand van dom te betichten stuit me nogal tegen de borst,want je kent duidelijk niet alle feiten.

de zit van een springzadel is vaak vlakker,en daarom makkelijker om mee te springen. maar dat maakt een sprongetje met je dressuurzadel maken niet meteen slecht.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:47

Ik denk dat het ook wel een beetje komt omdat de meeste mensen met paarden tegenwoordig wat rijker zijn, en daarom een dressuur en een spring kunnen betalen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:49

maargoed,stel nu dat je meestal dressuur rijdt,en heel af en toe eens een sprongetje maakt.
dan kan dat makkelijk met je dressuurzadel,niks slecht aan hoor.
niet voor je zadel en niet voor je paard.

het is toch onzin om dan geld uit te geven aan een nieuw zadel,als je het zo weinig gebruikt.
dat is geen zuinigheid,maar gewoon logisch.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:52

[***] schreef:
Focussed schreef:

Dat is dom praat van mensen die te zuinig zijn om een springzadel of veelzijdigheidszadel te kopen.
De bouw van een dressuurzadel en een springzadel is heel anders.
Behalve slecht voor de rug van het paard is springen met een dressuurzadel ook nog eens erg slecht voor je zadel!
Het dieptepunt ligt verder naar voren.

Dat is geen domme praat hoor. Dat is gewoon een feit. Ik heb zelfs EN een dressuur EN een VZ.
En dat is domme praat van jou, over het dieptepunt. :) Die ligt verder naar achter nl.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:52

Snoevie schreef:
nogmaals,kan je me uitleggen hoe dat bij mijn zadel zit?
dat bestaat uit verschillende delen die je zelf kan kiezen,ik heb een semi diepe zit met dressuurzweetbladen,maar diezelfde zit word ook vaak gekozen door springruiters met springzweetbladen eraan.
waarom is het slecht voor je zadel?

en om iemand van dom te betichten stuit me nogal tegen de borst,want je kent duidelijk niet alle feiten.

de zit van een springzadel is vaak vlakker,en daarom makkelijker om mee te springen. maar dat maakt een sprongetje met je dressuurzadel maken niet meteen slecht.

Het is IMO een combinatie van hoe de ruiter rijdt en wat voor zadel je hebt..
Zoals Pikeur zegt.. Met een extreem diepe zitting, klopt denk ik wel. Dan heb je gewoon amper de mogelijkheid om in verlichte zit te gaan.
Ga je niet in verlichte zit, of niet goed... ja dan kan je paard een klap op zijn rug krijgen, maar dit kan ook bij een VZH of spring zadel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:53

dat is dan toch de fout van de ruiter?natuurlijk,het zal minder makkelijk zitten. maar om dan te zeggen dat het slecht is,en een andere mening als dom aan te wijzen....

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:40

Ik heb een vzh met nadruk op dressuur. Ik spring bijna nooit, maar ik wil wel nog een sprongetje kunnen maken ;). Ik vind dressuurzadels wel mooier, maar ik denk niet dat het comfortabel is om een sprongetje mee te nemen?

Dat mensen met paarden altijd wat rijker zijn is niet altijd waar, er zijn mensen met paarden die maar net rond komen ;).
Ik mag bv ook niet zomaar een nieuw hoofdstel kopen van mijn ouders omdat ik het "niet nodig heb". Ik wil graag bitloos beginnen rijden, maar ik mag niet eens een bitloos hoofdstel kopen of uittesten! Omdat niemand in de buurt het doet :(.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:51

Katia: Ik kan er prima mee springen. Ik had een VZH, heb destijds van mijn eigen geld een nieuw zadel moeten kopen (ook zulke ouders die alles niet nodig vinden _O- ) en ben voor een dressuurzadel gegaan. Springt echt prima :j Zelfs de (voor mij) hogere sprongen (1m). Hoger zal het misschien niet lekker springen, maar hoger ga ik toch niet.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:38

Ik heb ook nog nooit gehoord dat springen met een dressuurzadel slecht is. Liever springen met een goed dressuurzadel dan moet een "slecht" vzh of springzadel. Een goedkoop zadel erbij klinkt misschien wel goed maar dat is alleen maar als ze goed aangemeten worden. Daar wringt het schoentje wel eens. Ze zijn goedkoop en dan wordt er dikwijls alleen maar naar de prijs gekeken.
Qua comfort voor de ruiter is het fijner om te springen met een springzadel.
Met een veelzijdigheidszadel kan je nog wel een sprongetje maken maar een serieus parcours van 1.20 is ook niet ideaal voor de ruiter.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:47

Ik heb er ook 2 een dressuur zadel en een springzadel (laatste moet nog aangemeten worden, is nieuw besteld en ligt al bij de ruitersport zaak)
Rijk? nee ik heb er lang voor moeten sparen :)

waarom geen vzh? omdat ik daar niet fijn op kan dressuren en niet fijn op kan springen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:32

Er zijn niet voor niets dressuur en springzadels gemaakt.
Bij dressuur zadel ligt je been anders, beugel kan niet kort genoeg, dus je kan vaak niet genoeg mee komen op de sprong.
Voor een enkele keer maakt het niet zo veel uit.
Dressuur kan ook met een vzh, maar vind ik ook niet optimaal.
Vind het net zoiets als tennis of hardloopschoenen bijv.
Denk dat bij (top)sport het juiste zadel fijner is

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:35

Geef mij maar een dressuurzadel..
Ik heb een Stübben Tristan en ik kan hier als ik mijn beugels goed kort doe ook perfect mee springen..
Springzadels vind ik helemaal een verschrikking en veelzijdigheid, tjah daar moet je ook voor zijn :)
Hier bij ons in de buurt kan je er anders wel genoeg krijgen :)
Maar ook wordt er bij ons vaak 1 goed zadel gekocht en daarna bv nog een oud vz zadel of springzadeltje..