Hoofdstel invetten: hoe zacht te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:48

Lara_Silver schreef:
Hoe ik alle hoofdstellen, zelfs oudjes soepel krijg:

Eerst helemaal nat maken, dus niet vochtig maar echt nat. Dat laten intrekken tot het water er niet meer op ligt. Dan zadelzeep erop, niet laten schuimen. Dat laten intrekken. En dan leervet erop. Nat leer absorbeert veel beter en zal dus ook veel soepeler worden. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het leer veel uitmaakt. Heb een samengesteld hoofdstel, bakstuk etc van Stübben, de neusriem van ' STAR '. Het Stübben leer is gewoon veel soepeler en makkelijker te onderhouden dan dat van Star. Maargoed dit is mijn persoonlijke ervaring.

Inweken in olie of meermaals doordrenken met olie zou ik nooit doen. Daarvan raakt het leer veel te verzadigd en zal uiteindelijk te zacht worden waardoor er zelfs risico is op breken of scheuren net als te droog leer. Met zadels kun je dit wel doen, bv met het zweetblad. Maar van de singelstoten en beugelriemen zou ik dan weer afblijven met te veel olie.

Oef. Jij komt echt niet in de buurt van mijn leer , doordrenken met water en vet :P

Gewoon lekker steeds een laagje olie erop , dat werkt perfect en maakt het leer op een gezonde manier soepel zonder dat het een natte , vette rotzooi wordt.

Doordrenken moet je zowel met olie als met water niet doen , en vet moet je al helemaal ver uit de buurt van je leer houden naar mijn mening. Dressing en cream is okay , maar vet maakt leer alleen maar goor en water doet leer al helemaal geen goed.

Maargoed , het hele topic staat vol met tegengestelde meningen dus tja :P

Nu vind ik van de meeste mensen het leer ook echt goor / plakkerig / slecht onderhouden , je ziet zelden gebruikt leerwerk gewoon in mooie , schone , soepele , zachte en gladde staat langskomen....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:47

pmarena schreef:
Lara_Silver schreef:
Hoe ik alle hoofdstellen, zelfs oudjes soepel krijg:

Eerst helemaal nat maken, dus niet vochtig maar echt nat. Dat laten intrekken tot het water er niet meer op ligt. Dan zadelzeep erop, niet laten schuimen. Dat laten intrekken. En dan leervet erop. Nat leer absorbeert veel beter en zal dus ook veel soepeler worden. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het leer veel uitmaakt. Heb een samengesteld hoofdstel, bakstuk etc van Stübben, de neusriem van ' STAR '. Het Stübben leer is gewoon veel soepeler en makkelijker te onderhouden dan dat van Star. Maargoed dit is mijn persoonlijke ervaring.

Inweken in olie of meermaals doordrenken met olie zou ik nooit doen. Daarvan raakt het leer veel te verzadigd en zal uiteindelijk te zacht worden waardoor er zelfs risico is op breken of scheuren net als te droog leer. Met zadels kun je dit wel doen, bv met het zweetblad. Maar van de singelstoten en beugelriemen zou ik dan weer afblijven met te veel olie.

Oef. Jij komt echt niet in de buurt van mijn leer , doordrenken met water en vet :P

Gewoon lekker steeds een laagje olie erop , dat werkt perfect en maakt het leer op een gezonde manier soepel zonder dat het een natte , vette rotzooi wordt.

Doordrenken moet je zowel met olie als met water niet doen , en vet moet je al helemaal ver uit de buurt van je leer houden naar mijn mening. Dressing en cream is okay , maar vet maakt leer alleen maar goor en water doet leer al helemaal geen goed.

Maargoed , het hele topic staat vol met tegengestelde meningen dus tja :P

Nu vind ik van de meeste mensen het leer ook echt goor / plakkerig / slecht onderhouden , je ziet zelden gebruikt leerwerk gewoon in mooie , schone , soepele , zachte en gladde staat langskomen....

Juist niet doordrenken met vet, is het slechtste wat je kan doen zoals ik al zei. Water daarentegen maakt niets uit. Nat leer is gewoon nat leer, als je er dan wat verzorgends op smeert wordt het extra in het leer getrokken, veel dieper dan slechts een laagje op droog leer. En idd ik denk dat niemand het hier ooit eens wordt. Iedereen zijn eigen manier. Heb deze tip gekregen van een zadelmaker, niet dat dat garant staat maar ik luister er dan wel naar.

pmarena

Re: Hoofdstel invetten: hoe zacht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:43

Doordrenken met vet zal sowieso niet meevallen natuurlijk , die rommel blijft er juist bovenop liggen.
Daarom is het ook zulk waardeloos spul voor "netjes" leer.

Hartstikke leuk voor het waterafstotend maken van motorlaarzen , maar voor de rest :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:56

pmarena schreef:
Doordrenken met vet zal sowieso niet meevallen natuurlijk , die rommel blijft er juist bovenop liggen.
Daarom is het ook zulk waardeloos spul voor "netjes" leer.

Hartstikke leuk voor het waterafstotend maken van motorlaarzen , maar voor de rest :P

Natuurlijk kun je over alles blijven muggeziften. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:46

Tja ik heb gewoon echt een pesthekel aan met leervet behandeld leer :P :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:50

Het oude spul (zeker 30 jaar oud) van mijn opa, was zo droog en absoluut niet buigbaar.
Vet trok erin en je zag er niets meer van.
Omdat het anders toch zou worden weggegooid heb ik de spullen, enkele dagen, in een emmer met zonnebloemolie gezet (had toch niets te verliezen) en zowaar het is weer helemaal soepel geworden!!

Ik zou het zelf nooit gedaan hebben met mijn eigen spullen, maar moet zeggen het heeft goed gewerkt!!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:03

Leg je hoofdstel alsjeblieft niet in olie! Het raakt helemaal verzadigd en daar wordt het echt niet mooier van! Ik gebruik eerst zadelzeep van Passier en daarna de lederbalsem van Passier. De spullen van Stubben zijn ook erg fijn.
Daarnaast scheelt het als je een hoofdstel koopt van goede kwaliteit. Zelfs heb ik hoofdstellen van Stubben en Passier. Kieffer vind ik persoonlijk flut, heb nog nooit een Kieffer gehad waar niet iets van afbrak. :+