ledervet, lederbalsem, lederolie... Hoe kies je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: ledervet, lederbalsem, lederolie... Hoe kies je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:51

Volgens mij zijn de moderne stiksels allemaal nylon-achtig materiaal en dat lost echt niet zomaar op als je gewoon regelmatig een laagje olie aanbrengt op je harnachement / tuig hoor :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:34

pmarena, dat had ik ook gedacht. Dat verhaal over olie en rottende stiksels was wel zo maar tegenwoordig wordt er vrijwel geen katoendraad meer gebruikt maar synthetisch en dat rot niet. Neemt niet weg dat ik zelf zowieso geen olie gebruik maar een zadelzeep in sprayfles en ledervet van Stubben. Fijn spul, leer blijft erg mooi en soepel.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:49

ik heb een FRA bitloos hoofdstel en reinig met lederbalsem van EJ, maar zou het kunnen dat hierdoor de stiksels loslaten???
Lees hier net dat het kan loslaten door oliegebruik... (NOOIT GEWETEN....txs voor de tip)
Maar laten mijn stiksels dan nu los van die balsem?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:07

pmarena schreef:
Volgens mij zijn de moderne stiksels allemaal nylon-achtig materiaal en dat lost echt niet zomaar op als je gewoon regelmatig een laagje olie aanbrengt op je harnachement / tuig hoor :)

Ik heb een weekje geleden mijn nieuwe zadel gekregen en de zadelmaker zei toen nog specifiek tegen mij dat ik absoluut geen olie moest gebruiken ivm de stiksels.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:59

koop lederbalsem met bijenwas dat maakt eigelijk elk leersoort fijn mooi en soepel!!
vond de rapide ledervet (bus) heel erg fijn altijd
Heb nu de pot van ruitergilde ook prima!
Voor rijlaarzen cavalcura laarzenwas Grandioos!!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:36

Yvonne1313 schreef:
ik heb een FRA bitloos hoofdstel en reinig met lederbalsem van EJ, maar zou het kunnen dat hierdoor de stiksels loslaten???
Lees hier net dat het kan loslaten door oliegebruik... (NOOIT GEWETEN....txs voor de tip)
Maar laten mijn stiksels dan nu los van die balsem?

Nee, van balsem juist niet, alleen van olie.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:13

hmm dan ga ik er maar eens een bericht aan wijden dat dat hoofdstel van slechte kwaliteit is , bij de winkel.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:51

Yvonne1313 schreef:
hmm
dan ga ik er maar eens een bericht aan wijden dat dat hoofdstel van slechte kwaliteit is , bij de winkel.

Hoe bedoel je??
Als het stiksel echt loslaat met het gebruik van balsem, dan zal de kwaliteit indd bagger zijn...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:56

Ik gebruik zadelzeepspray en dan balsem. Zo is het me door de 2 ruitersportzaken waar ik mijn zadels heb gekocht aangeraden.

Toen ik mijn zadels net had, raden ze ook echt aan om het elke dag in de balsem te zetten. Totdat je merkte dat het er niet meer introk. Dan om de dag, tot je weer merkt dat het niet helemaal intrekt en vanaf dan 1x per week. Nu nog 1x per maand.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:07

@stefenfrens, ja maar dat merk (FRA) vragen ze goudgeld voor, adverteren met prachtige kwaliteit leer, ja nou geweldig< stiksels op teugels en op hoofdstel laten dus los en ben altijd zuinig op mijn leer en heb het nooit in de olie gezet ofzo. Heb hem nog maar kort en gebruik 2 keer per week. dus is wel klachtje waar toch. Als het niet door de balsem komt.....

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:11

Yvonne1313 schreef:
@stefenfrens, ja maar dat merk (FRA) vragen ze goudgeld voor, adverteren met prachtige kwaliteit leer, ja nou geweldig< stiksels op teugels en op hoofdstel laten dus los en ben altijd zuinig op mijn leer en heb het nooit in de olie gezet ofzo. Heb hem nog maar kort en gebruik 2 keer per week. dus is wel klachtje waar toch. Als het niet door de balsem komt.....

Schandalig indd, moet je echt mee terug gaan.
Is zeker een klacht waard!!
Dat mag gewoon écht niet gebeuren met het gebruik van balsem!

Succes ermee! Laat je even weten wat ze zeiden in de winkel??
Hoe was de naam van het merk zei je?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:13

FRA dat is Freedom Riding Articles, gekocht bij Divoza, heb ze net gebeld, kan het opsturen met klacht erbij en dan gaan ze het beoordelen.... maar ja dan ben ik hem voorlopig wel even kwijt....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:18

Het zijn fijne mensen van FRA hoor , die vinden dat vast zelf ook niet acceptabel , komt vast een goede oplossing voor :j

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:38

Yvonne1313 schreef:
FRA dat is Freedom Riding Articles, gekocht bij Divoza, heb ze net gebeld, kan het opsturen met klacht erbij en dan gaan ze het beoordelen.... maar ja dan ben ik hem voorlopig wel even kwijt....

Ah zo, ja daar rijd ik niet mee, dus kende ik niet.
Wel goed dat je 'm kunt opsturen!
Ben je 'm wel ff kwijt indd, maat dan wordt ie hopelijk wel gemaakt of je krijgt 'n nieuwe. :)