" Aanklik" / verwisselbare teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Re: " Aanklik" / verwisselbare teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:56

Maarja ik ben niet voor of tegen ik hou mij neutraal.. Ik vind het lekker rijden maar niet ideaal. Zo kijk ik er zegmaar tegenaan..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:57

oké :).

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:02

Dat ze vanzelf openklikken, daar heb ik nooit last van gehad. En ik rijd er nu ongeveer elf jaar mee.

Het is gevaarlijk, ja. Maar dezelfde druk komt erop te staan als je teugels direct aan het bit vastzitten. Want het waren de teugels die het gelijk begaven.
Maar het is inderdaad wel zo dat het makkelijk is voor als je even je teugels eraf wilt halen bij het longeren. Maar verder voegt het volgens mij niet veel toe. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:04

hé dit lijkt me ook geweldig, want heb ook meerdere hoofdstellen, bitten en teugels die ik combineer afhankelijk van de toepassing en het paard en zit contant te vloeken om al die gespen vast en los te maken.

zijn alle klipsen/gespen geschikt of beter gezegd veilig, want heb bv al eens met een halstertouw gehad waarvan de gesp gewoon halverwege een wandeling opensprong en bleef staan (veertje haperde). En daar sta je dan met de hengst van een vriendin, op straat met het touw in je hand en het paard 2 m verder...

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:05

En als je in het bos rijd, met bijvoorbeeld een los teugeltje, gaat dat dan niet rammelen?
want het lijkt me wel ideaal, maar als het zo gaat rammelen, lijkt me dat nogal irritant in de mond van het paard.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:17

Zelf heb ik langere en kortere en in springteugelmateriaal en ook in leer en ook nog een paar gevlochten teugels, die vind ik het fijnst.
http://Www.westeind. nl daar vind je zeker wat naar je zin!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:35

rij al jaren met zimpele klipjes aan normale teugels, nog nooit wat geks mee gehad :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:45

petitparis schreef:
zijn alle klipsen/gespen geschikt of beter gezegd veilig, want heb bv al eens met een halstertouw gehad waarvan de gesp gewoon halverwege een wandeling opensprong en bleef staan (veertje haperde). En daar sta je dan met de hengst van een vriendin, op straat met het touw in je hand en het paard 2 m verder...

De klipjes die ik heb aan mijn teugels zijn anders dan de klipjes van halstertouwen.
Het zijn klipjes die je aan de ene kant in moet drukken zodat die aan de andere kant openklapt. Beetje vaag uitgelegd... :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:07

eerder zoals die aan een bitstukje voor het longeren zitten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:11

Metalen clipjes zijn handig voor het snel verwisselen van je teugels inderdaad , maar ik ben er zelf geen voorstander van :n

Ze geven een extra gewichtje aan de mond / neus van het paard , geven ook een communcatie-verstorende onderbreking.
Gaan inderdaad irritant slingeren en rammelen als je met je teugels in een boogje rijdt.

Als je pech hebt kunnen ze een keer losschieten of zelfs breken , het ene clipje is sterker dan het andere clipje , als er per ongeluk een luchtbelletje in het metaal zit of een andere zwakheid (dat zie je lang niet altijd van buiten) dan kan er een stukje afbreken waardoor ze losschieten....ik vind die nadelen allemaal veel zwaarder wegen dan even een paar seconden meer tijd nodig hebben om je teugels los te gespen ;)

Als je je teugels goed onderhoudt dan heb je ze zo verwisseld als dat nodig is , en anders is het nog een overweging waard om elk hoofdstel gewoon compleet te maken met een eigen setje teugels. Kost wel extra natuurlijk , maargoed , een 2e hoofdstel is sowieso al extra ;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:18

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:13

Als je het alleen voor in je eigen bak gebruikt, kun je misschien ook eens naar western teugels kijken.
Het is daar denk ik wat gangbaarder om met dit soort teugels te rijden.
Er zit (vaak) ook een speciale clip aan, maar ze bestaan bijvoorbeeld ook met een leren verbinding (wel stevig, minder zwaar).
Dus als je toch nieuwe teugels nodig hebt, zou je misschien daar eens op kunnen zoeken.

Bijvoorbeeld: www.justwestern.nl. In het 'western algemeen' topic staat een lijst met winkels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:04

pmarena schreef:
Metalen clipjes zijn handig voor het snel verwisselen van je teugels inderdaad , maar ik ben er zelf geen voorstander van :n

Ze geven een extra gewichtje aan de mond / neus van het paard , geven ook een communcatie-verstorende onderbreking.
Gaan inderdaad irritant slingeren en rammelen als je met je teugels in een boogje rijdt.

Zo is het, en dit is dan ook meteen precies de reden dat ik twijfel of ik mijn teugels met clipjes wel moet blijven gebruiken. Ze zaten al aan mijn teugels, aan mijn teugels zitten ook geen gespen. Ik heb wel springteugels met gespen maar die vind ik minder mooi dan mijn leren, IJslandse teugels }:0

Overigens, over het losschieten en breken van de clipjes: afgelopen zomer heb ik, ehm... nogal wat te stellen gehad met mijn paard (model zeer lompe en meer dan zeer verwende ijs wanneer hij zijn zin niet krijgt) Voor m'n eigen veiligheid :Y) heb ik mijn teugels een tijd af en toe minder subtiel moeten gebruiken (denk aan paard op volte halve meter sleuren wanneer hij bedenkt om zijn onderhals te gebruiken en terug naar de wei te scheuren, wat harder doorkomende ophoudingen wanneer paard op prikkeldraad af dendert, echt geen leuke grapjes zeg maar), en de clipjes hielden dat gewoon, niks losschieten of openklikken. Behalve een keer toen ik aan de hand aan het werk was in de bak, mijn paard de benen nam en op de teugel ging staan. Ene clipje kapot. Dus bij mij blijven ze netjes zitten wanneer het moet, en geven ze ook mee wanneer het moet :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-03-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:07

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ook ik heb gewoon klippen gehaald bij de ruitersportzaak en die aan mijn teugels bevestigd!! Ideaal, schieten nooit los.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:11

Hestejente : de meeste mensen hebben ook geen problemen met hun clipjes gelukkig hoor :)

Wat dat betreft is het net als met een cap : de meeste mensen hebben hem nooit nodig , totdat het ineens fout gaat ;)

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:24

Ik heb deze clips aan mijn teugels,
Heb namelijk spring en dressuur teugels en is inderdaad veel makkelijker :D
Rijd er ook wedstrijden mee, nooit problemen mee gehad. ;)
Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:07

er zitten toch gespen aan de teugels... die kun je toch ook open doen als je de teugels eraf wilt halen/wisselen?

Iedereen wil zo licht mogelijk in de hand en weinig druk in de mond, en dan er extra metaal eraan hangen..

Als we al longeren met hoofdstel, haken we de teugels in elkaar en doen de keelriem erdoor...
en als er andere teugels aan het bit moeten, dan gewoon de gespen los, zoveel tijd kost dat nu ook weer niet...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:17

Alane schreef:
er zitten toch gespen aan de teugels... die kun je toch ook open doen als je de teugels eraf wilt halen/wisselen?

Iedereen wil zo licht mogelijk in de hand en weinig druk in de mond, en dan er extra metaal eraan hangen..

Als we al longeren met hoofdstel, haken we de teugels in elkaar en doen de keelriem erdoor...
en als er andere teugels aan het bit moeten, dan gewoon de gespen los, zoveel tijd kost dat nu ook weer niet...

Hangt ervan af. Sommig leer is zo stroef dat het wel lang duurt. En dat is geen kwestie van onderhouden of nieuw aanschaffen want ik heb bijv. 10 paarden en pony's, allemaal met eigen tuig. Dat wordt een duur grapje dan. Maar ik gebruik ze bijvoorbeeld ook als ik met mijn merrie langs de weg ga wandelen met alleen een halster, of zonder zadel en hoofdstel ga rijden. Je kunt zo voor heel veel dingen gebruiken..

En al dat extra metaal valt in gewicht ook wel mee hoor, weet niet wat voor zware stalen klippen jij eraanhangt, maar het zijn geen hangsloten hoor, haha.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:30

Ik snap eigenlijk hoe ze los kunnen schieten? Musketons zijn zo gemaakt dat de krachten niet op het klipje staat: je kunt ze dus ook niet los maken als ze onder spanning staan.
Goede musketons worden in allerlei omstandigheden gebruikt (van bergbeklimmen tot zeilsport) en gaan niet los. Goedkope musketons gaan ook niet los, maar die breken nog wel eens op het draaipunt (niet op het klipje, maar op de aanhechting.)

Wij gebruiken kleurenteugels met musketons en ik heb er nog nooit iets nadeligs aan gemerkt. Musketons zijn ook niet zwaar en ik vind het allemaal nogal dramatisch hier.
Het veelvuldig losmaken van de gespen is volgens mij vooral een drama voor de passantjes. Maar goed, ik heb ook gewoon een hekel aan gespen losmaken dus doe mij maar klipjes.

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:45

Axel_Valerie schreef:
En dat is trouwens ook heel gevaarlijk weet je dat.
Dat ze niet stukgaan als je paard op zijn teugels staat..

Sorry hoor, maar wat gebeurt er met teugels met 'gewone' sluiting als er een paard op gaat staan? Denk je dat die keurig daar open gaan waar ze vastgemaakt zijn?

Heb jaren met de haken gereden, is nog nooit losgegaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:57

Iedereen die klipjes aan zijn bestaande teugels maakt met gespen: Officieel is dat niet toegestaan op wedstrijd.
De teugels moeten nl direct zijn vastgemaakt aan het bit en als de teugels aan een klipje zitten en het klipje aan het bit, is dat niet meer direct.
Dit geldt uiteraard niet voor teugels waarbij de bevestiging aan het bit alleen maar met klipje kan.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:26

Je kunt ook touwteugels kopen met clipjes. De clips zijn niet zwaar en storen niet. De teugels rijden erg prettig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:35

Chaos schreef:
]

Hangt ervan af. Sommig leer is zo stroef dat het wel lang duurt. En dat is geen kwestie van onderhouden of nieuw aanschaffen want ik heb bijv. 10 paarden en pony's, allemaal met eigen tuig. Dat wordt een duur grapje dan. Maar ik gebruik ze bijvoorbeeld ook als ik met mijn merrie langs de weg ga wandelen met alleen een halster, of zonder zadel en hoofdstel ga rijden. Je kunt zo voor heel veel dingen gebruiken..

En al dat extra metaal valt in gewicht ook wel mee hoor, weet niet wat voor zware stalen klippen jij eraanhangt, maar het zijn geen hangsloten hoor, haha.

Tja , naar mijn mening ligt het dus WEL aan verkeerd onderhoud , als je je teugels gewoon goed onderhoud dan gaan zelfs de goedkoopste teugels gewoon heel makkelijk open hoor :)

Als mensen het extra gewicht en het breek / openschiet gevaar niet erg vinden en hun paard en zijzelf niet kriegel worden van die klingelende dingen , dan moeten ze het gewoon doen :)

Maar het heeft gewoon nadelen.

Het komt voor dat ze om 1 of andere reden ineens losschieten / breken , en van dat risico moet je je wel bewust zijn.
Bij de meeste mensen gebeurt het nooit gelukkig , maar je zal maar net die pechvogel zijn , een flinke galop pakken en je teugel raakt ineens los :P

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:06

Honeys schreef:
@ MoniqueB: Glijden deze teugels niet makkelijker tussen je vingers weg? Ik ben nl. niet zo handig met gladde teugels. Ik rij wel dressuur, maar toch met springteugels. Is makkelijker op maat te houden voor mij :o .

Bij mij niet ;) De klips aan deze teugels zijn overigens heel licht en het rammelen valt reuze mee. Als je losse klips koopt moet je idd goed uitkijken dat ze van goede kwaliteit zijn. Ik heb ook meegemaakt dat iemand een klipje van een sleutelhanger gebruikte, tja die zijn natuurlijk niet echt sterk.

Voor veiligheid, ach het is maar hoe je het bekijkt, als je paard in de teugel staat of anders vast zit met de teugel, dan is een klipje snel losgemaakt, misschien wel sneller dan een leren gesp.

Ik vind het fijne teugels, soepel en lang genoeg. Ijslanderteugels waren te kort voor mijn paard. (maar misschien bestaan er ook langere dat weet ik dan weer niet)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:20

pmarena schreef:
Als mensen het extra gewicht en het breek / openschiet gevaar niet erg vinden en hun paard en zijzelf niet kriegel worden van die klingelende dingen , dan moeten ze het gewoon doen :)

Klingelende dingen, extra gewicht _O- Wat voor clips hebben jullie dan in vredesnaam? Ik begin nieuwsgierig te worden! Wij hebben gewone musketons, daarmee heb je dat allemaal echt niet.