Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
petitparis schreef:zijn alle klipsen/gespen geschikt of beter gezegd veilig, want heb bv al eens met een halstertouw gehad waarvan de gesp gewoon halverwege een wandeling opensprong en bleef staan (veertje haperde). En daar sta je dan met de hengst van een vriendin, op straat met het touw in je hand en het paard 2 m verder...

pmarena schreef:Metalen clipjes zijn handig voor het snel verwisselen van je teugels inderdaad , maar ik ben er zelf geen voorstander van
Ze geven een extra gewichtje aan de mond / neus van het paard , geven ook een communcatie-verstorende onderbreking.
Gaan inderdaad irritant slingeren en rammelen als je met je teugels in een boogje rijdt.
heb ik mijn teugels een tijd af en toe minder subtiel moeten gebruiken (denk aan paard op volte halve meter sleuren wanneer hij bedenkt om zijn onderhals te gebruiken en terug naar de wei te scheuren, wat harder doorkomende ophoudingen wanneer paard op prikkeldraad af dendert, echt geen leuke grapjes zeg maar), en de clipjes hielden dat gewoon, niks losschieten of openklikken. Behalve een keer toen ik aan de hand aan het werk was in de bak, mijn paard de benen nam en op de teugel ging staan. Ene clipje kapot. Dus bij mij blijven ze netjes zitten wanneer het moet, en geven ze ook mee wanneer het moet
Alane schreef:er zitten toch gespen aan de teugels... die kun je toch ook open doen als je de teugels eraf wilt halen/wisselen?
Iedereen wil zo licht mogelijk in de hand en weinig druk in de mond, en dan er extra metaal eraan hangen..
Als we al longeren met hoofdstel, haken we de teugels in elkaar en doen de keelriem erdoor...
en als er andere teugels aan het bit moeten, dan gewoon de gespen los, zoveel tijd kost dat nu ook weer niet...
Axel_Valerie schreef:En dat is trouwens ook heel gevaarlijk weet je dat.
Dat ze niet stukgaan als je paard op zijn teugels staat..
Chaos schreef:]
Hangt ervan af. Sommig leer is zo stroef dat het wel lang duurt. En dat is geen kwestie van onderhouden of nieuw aanschaffen want ik heb bijv. 10 paarden en pony's, allemaal met eigen tuig. Dat wordt een duur grapje dan. Maar ik gebruik ze bijvoorbeeld ook als ik met mijn merrie langs de weg ga wandelen met alleen een halster, of zonder zadel en hoofdstel ga rijden. Je kunt zo voor heel veel dingen gebruiken..
En al dat extra metaal valt in gewicht ook wel mee hoor, weet niet wat voor zware stalen klippen jij eraanhangt, maar het zijn geen hangsloten hoor, haha.

Honeys schreef:@ MoniqueB: Glijden deze teugels niet makkelijker tussen je vingers weg? Ik ben nl. niet zo handig met gladde teugels. Ik rij wel dressuur, maar toch met springteugels. Is makkelijker op maat te houden voor mij.
De klips aan deze teugels zijn overigens heel licht en het rammelen valt reuze mee. Als je losse klips koopt moet je idd goed uitkijken dat ze van goede kwaliteit zijn. Ik heb ook meegemaakt dat iemand een klipje van een sleutelhanger gebruikte, tja die zijn natuurlijk niet echt sterk.pmarena schreef:Als mensen het extra gewicht en het breek / openschiet gevaar niet erg vinden en hun paard en zijzelf niet kriegel worden van die klingelende dingen , dan moeten ze het gewoon doen
Wat voor clips hebben jullie dan in vredesnaam? Ik begin nieuwsgierig te worden! Wij hebben gewone musketons, daarmee heb je dat allemaal echt niet.