Waarom peesbeschermers..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Waarom peesbeschermers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:54

ehmm... peeskappen geven echt 0,0 ondersteuning! Hoe wil een stukje plastic een paard van 500 kg ondersteunen wat met zijn volle gewicht bij het landen op 1 been neerkomt en dus krachten kan veroorzaken tot wel 4000kg (of zelfs meer, ligt aan de hoogte van de sprong) op dat ene been???
En dat geldt hetzelfde voor bandages.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:55

Dat heb ik ook altijd gehoord ja..
Wel dat bandages wel iets ondersteuning bieden, maar daar staat tegenover dat ze veel te warm worden natuurlijk

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:58

Eveyy schreef:
Zilfstar schreef:
Verder werkt het bij mijn paard psychologisch merk ik.

Die is grappig, daar heb ik nog nooit van gehoord :D

Tsja, wat zal ik zeggen. Het is een vrij apart paard haha.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:00

Enig idee hoe een steunverband werkt? je bind een rekbaar materiaal vrij strak om een gewricht/pees/bot en dat geeft enige ondersteuning. Als een soort milde brace. Een mens met pijnlijke enkel, geblesseerde knie(-banden) geef je ook enige ondersteuning bij activiteiten, dit garandeerd niet dat je opeens alles kan maar het kan je wel degelijk ondersteunen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:02

Maar om terug te komen op het onderwerp, het ging over peeskappen en waarvoor die beschermen...

Niet over welke ondersteuning bandages geven :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:16

Maar een mens weegt gemiddeld zo'n 70 kg en de verhouding been/lichaam ligt toch net iets anders als bij een paard...
en bovendien zitten er geen spieren in het onderbeen van een paard, alleen pezen en botten.
Ik vind het erg kanop dat je met een lapje stof een paarden kan ondersteunen.
mocht dit al lukken, dan is de ondersteuning echt nihil en te verwaarlozen...
Er zijn hioer al 100den onderzoeken naar gedaan en uit die onderzoeken is gebleken dat een bandage geen relevante ondersteuning biedt.
het staat leuk, het beschermt het paardenbeen tegen invloeden van buitenaf, maar daarintege wordt het been onder de bandage erg warm is de kans op overbelasting van een pees/beschadiging van binnenuit dus vele malen groter.

Buiten dat is het ook nog de kunst om op de juiste manier te bandageren.

en idd, het ginmg hier om de reden een peeskap om te doen en niet de ondersteunende werking van een peeskap of bandage...
Daar zijn al andere topics over ;)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:41

Ik doe altijd beschermers om, paard strijkt met alle 4 de benen en wil ook nog wel eens met een rare beweging dr pezen van achter raken ;)
Maar even het springgerichte. Een balkje tikken komt idd meestal tegen de hoeven aan. Maar wat als ie op het laatste moment op de rem gaat en ind e hindernis belandt? Of wat als ie een vreemde sprong maakt en half op/langs dr eigen been landt? Daarvoor heb ik ze dan vooral om, want zo'n balk of totale gewicht van een paard op de pees lijkt me niet fijn.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:06

Ik gebruik nooit beenbescherming. Paarden lopen op veel rotsen en ruige ondergrond dus benen zijn sterk genoeg. Ze tikken niet aan (zover ik weet) dus vind het allemaal onnodig. Met springen heb ik ook nooit beenbescherming om (we hebben het op stal overigens niet eens).

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:02

Mijn pony strijk dus daarom heeft ze achter meestal wel om.

Dressuur heb ik ze nauwlijks om, springen ook niet, alleen met
een parcourtje, dan heb je snelle wendingen en meerdere hindernissen.

Verder heeft mijn pony welleens peesbeschermers om op buitenrit als ik merk dat ze
heel fris is.(ik voel haar bui altijd aan).
Ze heeft namelijk welleens een peesbeschermer eraf getrapt tijdens het galloperen
met een buitenrit. Ze ging vreugdehuppeltjes maken, en toen trapte ze een peesbeschermer
eraf. Op de beschermer zat een fikse kras, gelukkig niet op het been van mn pony, maar
dat was wel gebeurd als ik ze niet om had gehad.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:36

Eveyy schreef:
lovelyd schreef:
klinkt stom... maar ik doe ze om, omdat iedereen het doet...

Ik gebruik ze soms... maar niet altijd.. met springen wel altijd.
Bij een basis dressuur vaak niet... als er plassen liggen vaak ook niet, als ik een zware dressuur training in de planning heb wel, en als ik een flinke buitenrit maak ook.

Waarom gebruik je ze met springen wel altijd dan... daar probeer ik achter te komen -:)
En bij een buitenrit of zware dressuur? :)

Ik bedoel, waar bescherm je dan tegen eigenlijk?

weet ik eigelijk ook niet maar heb zelf (vorige week) gehad dat hij niet goed uit kwam en in de hindernis knalde en toen in eens hele erge last van zijn achterbeen had (en had toevallig een geen kappies om achter) dus denk tog dat het meer beschermt dan wij denken

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:44

Ja inderdaad .. echt voor dat soort dingen zijn ze ideaal .. het het alleen nog nooit gehad met mijn pony.. maja, beter dat ook te voorkomen dan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:06

ik heb ze eigenlijk altijd om. als ik buiten ga rijden of lekker ga hobbelen in de bak en niet veel doe dan heb ik alleen voor om. maar als ik echt ga trainen of springen heb ik voor en achter om.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:22

Heb een setje peesjes + strijklappen + springschoenen gekocht voor zijn transport naar hier. (600 km) Omdat ik hem niet onbeschermd op de trailer wou laten zijn allereerste keer. Daarna de peesjes en strijklappen nog een paar keer omgedaan omdat het terrein hier anders is, en toen ik merkte dat hij gewend was ze er af gelaten. (de springschoenen hebben welgeteld 1 keer om zijn benen gezeten) Heb ze verder niet om omdat hij zichzelf niet aantikt, voorzichtig is in het terrein. Ik doe ze alleen om als ze nodig zijn, met springen bv. Pezen raken snel oververhit en nu kan iedereen zichzelf wijsmaken 'dat het geen kwaad kan', ikzelf neem dat feit eerder serieus en werk zo min mogelijk met bescherming om de benen om de pezen uit zichzelf sterk te houden.