Zadel - daling in waarde na ca een jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Zadel - daling in waarde na ca een jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:53

Zelf verkopen aan iemand is eigenlijk altijd beter dan inruilen :j

Zelfs al matst de winkelier je en verdient hij / zij er niks op , dan nog zal diegene 19% (BTW) van de verkoopprijs naar de Belastingdienst over moeten maken...

Dus als een zadel voor 500 euro verkocht kan worden , dan krijg je als je het zelf verkoopt gewoon die volle 500 euro.

Maar als een winkelier het verkoopt dan houdt diegene er maar net iets meer dan 400 euro aan over... dus hij / zijn kàn je nooit die 500 euro ervoor geven :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:18

pmarena schreef:
dan nog zal diegene 19% (BTW) van de verkoopprijs naar de Belastingdienst over moeten maken...

Dat betwijfel ik. Zodra een artikel in het bezit komt van een niet BTW plichtig persoon (oftewel een gewone particulier, maar ook sommige bedrijven, verenigingen en stichtingen) word het een marge artikel. Wanneer dit dan weer terug naar een wel BTW plichting bedrijf gaat verandert daar niks aan.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:36

Dit is helemaal waar bij nieuwe of "jonge" zadels.

Maar niet iedereen heeft er zin in om een zadel weer door te verkopeb

Ladygiroc schreef:
Als je hem inruilt krijg je er vaak toch minder voor als dat je hem zelf probeert te verkopen.. De gene die 'm inruilt wil er ook nog op verdienen...

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:55

eigelijk is het heel erg logisch? wat koop jij liever een nieuw zadel of een zwadel van een jaar oud voor maar 200 euro minder, ik zou dan een nieuwe kopen hoor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:19

Falona schreef:
pmarena schreef:
dan nog zal diegene 19% (BTW) van de verkoopprijs naar de Belastingdienst over moeten maken...

Dat betwijfel ik. Zodra een artikel in het bezit komt van een niet BTW plichtig persoon (oftewel een gewone particulier, maar ook sommige bedrijven, verenigingen en stichtingen) word het een marge artikel. Wanneer dit dan weer terug naar een wel BTW plichting bedrijf gaat verandert daar niks aan.

Eh , nee :)

Als ik als bedrijf een zadel inneem van een particulier dan wordt dat zadel gewoon bedrijfsvoorraad en alles dat ik verkoop als bedrijf zijnde , daarvan moet ik toch echt 19% afdragen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:17

Dat is wel leuk en aardig , maar om dat allemaal boekhoudkundig sluitend te overleggen qua originele levering en bij inruil i.p.v. inkoop , dat valt nog niet mee :) Heb je meestal ook een partij extra werk aan dat het het helemaal niet meer waard maakt :)

Als winkelier kùn je dan wel met die marge-regeling werken maar in de praktijk kun je er beter vanuit gaan dat je gewoon over je verkopen die 19% af moet dragen.

Als achteraf blijkt dat er iets niet deugt aan de informatie die je van de klant hebt gekregen betreffende de originele aankoop , dan krijg je nog allerlei problemen....nee dank je :)

Ik ruil net als heel veel zadelverkopers dan ook geen zadels in , veels te veel gedoe en voor alle partijen is het gewoon niet zo aantrekkelijk.

Maar iemand anders kan daar natuurlijk anders over denken :)

Wat ik zeg is alleen wel vaak de reden waarom het aantrekkelijker is om zelf je zadel te verkopen i.p.v. via een winkel die er toch minder voor kan geven :)