bitje voor springen, yankee trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

Re: bitje voor springen, yankee trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:59

Nee dat is inderdaad niks.
Daar wordt t paardebeest niet blij van!
Toch maar iets anders proberen dan, vond dat danger bit wel fijn klinken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:09

Dangerbit is niets anders dan een dubbelgebroken bit dat wanneer je de teugels aanneemt niet kan dubbelklappen, en dan hetzelfde effect heeft als een ongebroken trens.

Wanneer je het rennen van je paard met harnachement op wil lossen is misschien een kineton-neusriem wat voor jou :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:15

hestejente schreef:
Dangerbit is niets anders dan een dubbelgebroken bit dat wanneer je de teugels aanneemt niet kan dubbelklappen, en dan hetzelfde effect heeft als een ongebroken trens.

Wanneer je het rennen van je paard met harnachement op wil lossen is misschien een kineton-neusriem wat voor jou :)

dit kun je ook oplossen door een sperriem door de bitringen te halen en over de neus te laten lopen. met druk op de teugels trek je in weze aan het bit, en door het riempje krijg je ook druk op de neus ipv van alles op het bit. paarden kunnen daar heel fijn opreageren :j

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:21

Ik heb woensdag met een ongebroken trens gereden en dat was echt een disaster. Ze schrok van de druk omdat die iets meer is dan ze gewend is. Daardoor was er nog minder aan te houden dan normaal.
Ik weet niet of druk op dr neus een beter idee is, ben bang dat ze daar ook van schrikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:35

Ja, met een sperriempje kan het ook, weet alleen niet of de TS ook wedstrijden wil rijden en of deze constructie dan is toegestaan.

Of en hoe je paard reageert op druk op de neus kun je toch van tevoren proberen? Je hoeft er niet gelijk op te gaan zitten, gewoon de boel om het hoofd en dan even aan de teugels rommelen om te zien wat je paard van de veranderde druk vindt :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:36

proberen kan altijd, je kunt het riempje ook iets losser doen, dat de druk minimaal is.
het ene paard reageert er fijn op, maar mijn eigen schimmel gaat er juist nog een keer in hangen :)

ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met ongebroken trens, maar kan me voorstellen dat het wel fijne bitten kunnen zijn :j

maar zo te horen kan je beter een keer en dangerbit proberen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:40

Ja, met zo'n sperriempje kun je inderdaad eerst met wat minder druk beginnen, dat is een slim idee.

Weet niet of het dangerbit zo'n goed idee is als het paard niet goed reageert op een ongebroken mondstuk?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:41

hestejente schreef:
Ja, met een sperriempje kan het ook, weet alleen niet of de TS ook wedstrijden wil rijden en of deze constructie dan is toegestaan.

Of en hoe je paard reageert op druk op de neus kun je toch van tevoren proberen? Je hoeft er niet gelijk op te gaan zitten, gewoon de boel om het hoofd en dan even aan de teugels rommelen om te zien wat je paard van de veranderde druk vindt :)

ja dat is ook zo :)
foto is niet heel duidelijk, maar ik deed het in combi met een beugelneusriem :j
Afbeelding

heb ook nog wel een 2e teugel aan de beugelneusriem gehad...

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:06

Een dangerbit lijkt me idd niet zo'n goed idee meer, aangezien ze schrikt van de druk.
Weet iemand op de sperriem door het bit is toegestaan op wedstrijd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:11

De tip van de sperriem is denk ik vooral om het eerst even te testen hoe je paard reageert op de druk. Als het goed gaat met de sperriem lijkt het me toch het handigst om gewoon een kinetonneusriem te halen. Dat is overigens wat anders dan een beugelneusriem ;)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:13

alleen vanaf het Z, maar je kunt ook een lage of beugelneusriem nemen en daar een 2e teugel aan bevestigen :j je mag namelijk wel met een teugel direct aan het hoofdstel bevestigen. dit kun je dan wel onafhankelijk van elkaar gebruiken...

kineton/puller is idd bijna het zelfde als een riempje aan het bit over de neus :j maar volgens mij is deze neusriem niet toegstaan in de B t/m M :o
staat net in het reglement. de beugelneusriem wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:49

Alleen heeft een beugelneusriem een andere werking dan een kineton ;)

Als het paard goed op neusdruk reageert zou misschien een hackamore een optie zijn? Al moet je daar mee leren rijden, en ik weet ook niet hoe ts tegenover bitloos staat.

Over de reglementen van de KNHS weet ik niks af, dus sorry als ik iets opper dat niet kan.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:51

ja mar ik vergelijk de beugelneuriem niet met de kineton hoor :)
alleen ik gebruikte een beugelneusriem samen met het riempje over de neus, daarnaast heb ik een extra teugel gehad aan de beugelneusriem(onderkant waardoor er ee lichte hefboomwerking is)

dat zou nog ene optie zijn naast een kineton :j

maar de kineton mag dus niet op wedstrijd
Tenzij je Z of hoger rijdt... dan mag alles

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:56

Haha helaas ben ik net gestart in de B :P
Zou een lage neusriem al meer effect hebben dan een gecombineerde (wat ik nu heb)?

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:34

Mijn merrie is ook erg heftig met springen.
Dressuurmatig trainen we nu op Z niveau en heb ik geen problemen. Ik sprong met hetzelfde hoofdstel & bit (Gecombineerde neusriem & K&K WH bit). Nu ben ik met springen toch weer terug gegaan naar een lage neusriem en dat gaat veel fijner. Dus zou dat zeker eens proberen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:43

Een lage neusriem zorgt ervoor dat ze meer druk krijgt op de neus wanneer je een ophouding geeft.
Meeste paarden reageren hier super op.
Zelf start ik ook met een lage neusriem in het Z en een jong paard die ook kan rennen voor de sprong.
Ik zelf vind dat een betere optie dan andere bitten erin hangen, tenzy er geen andere optie meer is natuurlijk.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:59

Prima Bit hoor! Het is niet te heftig maar het geeft je wel extra steun. Ik heb er ook 2 maar mijn paard liep er niet zo fijn op. Rijd nu gewoon met een dikke bustrens!

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:27

Ik rijd zelf ook met dit bit. Alleen heb ik dan een enkelgebroken. Dressuur rijdt ik op een dubbelgebroken maar of er echt veel verschil in zit zou ik niet weten. Ik vind het een fijn bitje en zeker minder scherp dan een pessoa. Ik denk dat je dit best wel even kan proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:31

Biertabje schreef:
eventueel een danger bit(dubbelgebroken) eentje van Rodrigo Pessoa... op druk wordt het een stang...en bij ontspanning gewoon een dubbelgebroken bit. is overigens ook enkelgebroken te verkrijgen :j

Kweekt het bit bij het blokkeren ook magisch scharen aan? Lijkt me heel erg sterk, dus dan wordt het ook geen stang. Dan wordt het een ongebroken trens, wat heel anders dan een stang.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:20

Een lage neusriem geeft meer stabiliteit aan het bit en hoeft hiervoor minder strak, ook kan je hem gebruiken om bitloos mee te rijden (of gecombineerd). Dus het heeft aan alle fronten voordelen (behalve dan dat de meeste hem niet zo mooi vinden). Zorg wel dat je hem hoog genoeg bevestigd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:36

Aieshja schreef:
Een lage neusriem zorgt ervoor dat ze meer druk krijgt op de neus wanneer je een ophouding geeft.

Per definitie niet waar, tenzij je natuurlijk de teugels aan de ringetjes van de neusriem vastmaakt.

Het hele grote voordeel van de lage neusriem is dat hij om de mond zit en niet om de kaken. En daardoor dus ook niet de wangen tegen de kiezen kan duwen, wat een hoge en een gecombineerde neusriem wel doen. Dat doet zeer, en paarden reageren daarop.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:41

Aieshja schreef:
Meeste paarden reageren hier super op.
Zelf start ik ook met een lage neusriem in het Z en een jong paard die ook kan rennen voor de sprong.
Ik zelf vind dat een betere optie dan andere bitten erin hangen, tenzy er geen andere optie meer is natuurlijk.

Hoe wil dit gebeuren? De teugel is bevestigd aan het bit en het bit staat los van de neusriem, het is dus ook nog een zwaar onmogelijk. Zoals hestejente aangeeft moeten de teugels daarvoor al direct aan de neusriem bevestigd zijn wil die vlieger opgaan. Wat wél is is dat bij het openen van de mond er een grotere druk op de neus ontstaat. Waarschijnlijk heb je het daarmee verward. ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:53

Een ander bit kan bijdragen tot de oplossing maar ik lees nergens dat je je paard wel eens stil hebt gezet voor de hindernis.
Althans dat je dat getraind hebt.
Als je een paard hebt, welke op de hindernis af stormd en dat blijft doen, is hij duidelijk ongehoorzaam en dat heeft niet zo veel met enthousiasme te maken.
Dan werkt er maar 1 ding en dat is dat jij ten allen tijde bepaald wat er gaat gebeuren, dus gaat hij rennen naar de hindernis zet je hem er stil voor, als hij er door heen knalt, dan probeer je het daarna opnieuw, net zo lang totdat je het lukt, dan belonen, opnieuw aanrijden en springen (als hij weer onder je vandaan loopt, opnieuw stilzetten).
In het begin sta je er misschien vlak voor pas stil, maar later kun je hem op alle plekken laten stoppen die jij maar wil.
Je hoeft niet bang te zijn dat je paard gaat weigeren, want dat is heel iets anders.
Waar het om gaat is dat jij bepaald en niet je paard.
Net als bij de dressuur: loopt hij te hard, neem je hem terug, gaat hij te langzaam, spoor je hem aan, jij bepaald.
Springen is het net zo.
Succes met je training. Wel volhouden en niet opgeven, het werkt echt!!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:19

@Lara_Silver.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, ik verwoorde het niet goed.
Mijn excuses :P

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:52

Lara_Silver schreef:
Biertabje schreef:
eventueel een danger bit(dubbelgebroken) eentje van Rodrigo Pessoa... op druk wordt het een stang...en bij ontspanning gewoon een dubbelgebroken bit. is overigens ook enkelgebroken te verkrijgen :j

Kweekt het bit bij het blokkeren ook magisch scharen aan? Lijkt me heel erg sterk, dus dan wordt het ook geen stang. Dan wordt het een ongebroken trens, wat heel anders dan een stang.

ja dat klopt. dat is mijn fout, maar ik noem het allemaal stang ;)