schenkeltrens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:04

Alane schreef:
melsh schreef:
Mijn pony doet lastiger op haar pessoa dan op een dubbelgebroken bitje... Dus inderdaad, simplicity is the key.

precies, kijken waarom het paard doet wat het doet, en de oorzaak wegnemen.
juist als ze hard en stug zijn in de mond, een zachter bit...

ik vind 15 cm nogal enorm voor een fjord...
wij hebben een paard met een redelijk groot hoofd, maar die komt niet verder dan 14.5 cm... en dat vind ik al erg groot (en lastig om een passend bit te vinden... 2e hands om uit te proberen :D )

Mijn pony is 1.47 en heeft echt geen mega-hoofd, maar toch hangt er 13,5 in...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:06

paarden115 schreef:
ja we hebben al een stang uitgeprobeert ma daar ging ie te traag op ! dus dacht ik aan een schenkeltrens met dubbele teugel of een ophaaltrens met dubbele teugel maar een ophaaltrens kan niet zonder gecombineerde neusriem en ik ging net een neiuw hoofdstel kopen met een hoge neusriem dus word het een schenkeltrens

Mijn god, wat ben ik blij dat ik jouw paard niet ben.

Een ophaaltrens kun je wel gebruiken met een engelse neusriem. Maar afgezien daarvan. Een schenkeltrens. Om je paard te stoppen. Jij wil je paard dus tot stoppen brengen met PIJN. Voor pijn rennen paarden ook weg, dus dat bit gaat je niet helpen. Leer liever je paard te lezen, en onderzoek wat de oorzaak is van het probleem. Aan symptoombestrijding heb je niks.

En als je toch een oplossing wil zoeken in harnachement probeer dan eens een kinetonneusriem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:07

Hestejente: No Offence hoor maar wat heb je het toch moeilijk, met je gezucht (valt me in meer topics op)....
We kunnen niet ALLES weten hoor :roll:
Ik zei ook 'neigt naar'.......
Mijn westernpaarden lopen op simpele watertrensen en D-trensen ;)

Alane: Het bit lijkt wel een beetje op een western shanksnaffle ja......

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:08

hestejente schreef:
paarden115 schreef:
ja we hebben al een stang uitgeprobeert ma daar ging ie te traag op ! dus dacht ik aan een schenkeltrens met dubbele teugel of een ophaaltrens met dubbele teugel maar een ophaaltrens kan niet zonder gecombineerde neusriem en ik ging net een neiuw hoofdstel kopen met een hoge neusriem dus word het een schenkeltrens

Mijn god, wat ben ik blij dat ik jouw paard niet ben.

Een ophaaltrens kun je wel gebruiken met een engelse neusriem. Maar afgezien daarvan. Een schenkeltrens. Om je paard te stoppen. Jij wil je paard dus tot stoppen brengen met PIJN. Voor pijn rennen paarden ook weg, dus dat bit gaat je niet helpen. Leer liever je paard te lezen, en onderzoek wat de oorzaak is van het probleem. Aan symptoombestrijding heb je niks.

het bit glijdt toch naar benden van de ophaalbakstukken zonder sperriem?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:15

paarden115 schreef:

Uhh, je hebt toch teugels?

TS, ik heb in je profiel de foto's van je paard bekeken. Gezien zijn bouw en bespiering vrees ik dat je met zo'n bit als jij in gedachten hebt een prachtige onderhals gaat kweken op die fjord.

@ paintlinger: ja, zucht ja. IJslands bit. En er bestaan zeker ook friezenbitten en new forestbitten :roll: Mijn zucht betrof jouw generalisatie, die stoort mij. Niet jouw onkunde.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:17

hestejente schreef:
paarden115 schreef:

TS, ik heb in je profiel de foto's van je paard bekeken. Gezien zijn bouw en bespiering vrees ik dat je met zo'n bit als jij in gedachten hebt een prachtige onderhals gaat kweken op die fjord.

@ paintlinger: ja, zucht ja. IJslands bit. En er bestaan zeker ook friezenbitten en new forestbitten :roll: Mijn zucht betrof jouw generalisatie, die stoort mij. Niet jouw onkunde.

Friezenbitten bestaan wel, het Fries roosjesbit is een type menbit.

Ik denk dat het niet bestuurbaar zijn bij de meeste Fjorden meer een karakterprobleem is dan een harnachementsprobleem...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:19

Neem me niet kwalijk melsh.

KWPN-bitten dan ;)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:19

hestejente schreef:
paarden115 schreef:

je moet dus met je teugels je bit omhoog houden?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:20

hestejente schreef:
Neem me niet kwalijk melsh.

KWPN-bitten dan ;)

Geeft niet hoor, je punt was wel duidelijk :j
Ach, een vriendin van mij noemde mijn pessoa een IJslanderbit... :roll:

TS, ik denk dat je meer zult hebben aan goede lessen met je pony dan aan een ander bit.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:22

Ik zou me daar niet door op mijn tenen laten trappen Hestejente.....dan kan je wel aan de gang blijven.

[edit] had nog meer getypt, maar heb mijn tenen er nog net onderuit kunnen trekken ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:23

paarden115 schreef:

Nee, je teugels gebruik je om de buitenschouder te begrenzen, het binnenbeen naar binnen te zetten en, in combinatie met andere hulpen, om het tempo terug te schroeven.

Het ophaalbakstuk zit aan de bovenkant vast aan je hoofdstel. Daarvandaan loopt het door het bit, waar het een bocht maakt naar je teugels. Door die hoek blijft het bit op zijn plaats hangen.

melsh: en in Engeland noemen ze de pessoa juist weer Dutch gag :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:24

hestejente schreef:
paarden115 schreef:

Nee, je teugels gebruik je om de buitenschouder te begrenzen, het binnenbeen naar binnen te zetten en, in combinatie met andere hulpen, om het tempo terug te schroeven.

Het ophaalbakstuk zit aan de bovenkant vast aan je hoofdstel. Daarvandaan loopt het door het bit, waar het een bocht maakt naar je teugels. Door die hoek blijft het bit op zijn plaats hangen.

melsh: en in Engeland noemen ze de pessoa juist weer Dutch gag :D

Haha, zo blijf je bezig :')

Aha, oké, dan zit het ophaalbakstuk van een ex-stalgenootje van mij danig verkeerd :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:26

melsh schreef:
Aha, oké, dan zit het ophaalbakstuk van een ex-stalgenootje van mij danig verkeerd :=

Nu word ik nieuwsgierig... dat moet een creatief stalgenootje zijn, hoe heeft zij het ophaalbakstuk dan vastgemaakt? Het kan toch niet anders dan door die twee gaatjes in de bitringen, dan dan de ene kant naar je hoofdstel en de andere kant (het ringetje) naar je teugels? Zoals op het plaatje op de vorige pagina?

Konstantine

Re: schenkeltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:28

Zo zit het ook. Maar dan niet met de teugels aan het ringetje, maar aan de grote ring van het bit... Dus dan is het eigenlijk een gewone trens, met een vreemd bakstuk...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:29

Wat is volgens haar dan de toegevoegde waarde van een ophaaltrens? :?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:31

Geen idee, ik praatte nooit met haar, vond het sowieso een vreemd kind :')
Moet zeggen dat ik zelf de toegevoegde waarde ook niet snap hoor...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

Het is allicht goedkoper dan goede les en sneller te regelen dan je in de oorzaak ergens van verdiepen ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:39

hestejente schreef:
Het is allicht goedkoper dan goede les en sneller te regelen dan je in de oorzaak ergens van verdiepen ;)

Dat wel ja.

TS, hoe lang heb je paard nu? Moeten jullie niet gewoon nog even te weten komen wat jullie aan elkaar hebben? In plaats van een boel bitten te proberen in korte tijd?
Aan elk bit moeten paard en ruiter samen even wennen... Je kunt niet na 3 rondjes rijden zeggen "Dit is het niet, volgende!".

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:40

melsh schreef:
hestejente schreef:

Dat wel ja.

TS, hoe lang heb je paard nu? Moeten jullie niet gewoon nog even te weten komen wat jullie aan elkaar hebben? In plaats van een boel bitten te proberen in korte tijd?
Aan elk bit moeten paard en ruiter samen even wennen... Je kunt niet na 3 rondjes rijden zeggen "Dit is het niet, volgende!".

heb hem van net voor de winter zo 2de week van september

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:51

En hoeveel bitten heb je nu geprobeerd?

Is de tandarts ook geweest? Misschien heeft 'ie wel last in zijn mond, dan zit geen enkel bit lekker...

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:53

melsh schreef:
En hoeveel bitten heb je nu geprobeerd?

Is de tandarts ook geweest? Misschien heeft 'ie wel last in zijn mond, dan zit geen enkel bit lekker...

ik rij altijd met een watertrens en heb maar 1x een stang geprobeert maar dat was het totaal niet
nee geen tandarts geweest

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:08

Misschien moet je voor je van bit wisselt eerst even een tandarts laten komen dan :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:13

hestejente schreef:
paarden115 schreef:

ijslanderbitten zijn er wel :j
newforrestbit, weet ik niet...
maar ook weer bitten die je eigenlijk alleen ziet/zag bij friese aanspanningen :j
ijslanderbitten, niet vanwege het paard maar de manier van rijden.. net als westernbitten :D

een paard dat rijtechnische problemen veroorzaakt moet je niet gaan rijden met een engelse neusriem, daar moet je mooi de gecombineerde aanlaten zitten, niet om dicht te snoeren, maar ook om het bit rustiger in de mond te laten liggen.

met onze D-pony's kwam ik niet verder dan 11.5 of 12.5 als er bitschijven gebruikt worden...
ik wet ook niet beter dan dat je een sperriem nodig hebt (geadviseerd wordt) en uiteraard de bakstukken niet te lang bij een ophaaltrens...
maar de hier bedoelde trens is nogal heftig... en hefboom en ophaal gecombineerd....
en als deze niet werkt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:15

Het is een polobit. Geen western, geen ijslands, geen engels.

Een gecombineerde raad ik bij deze problemen juist niet aan, een lage laat het bit veel stiller liggen terwijl hij daarvoor minder strak hoeft te zitten.

Meet je het bit eigenlijk wel juist, 15cm lijkt me zelfs voor een grove fjord erg groot. Je moet binnen de bitringen meten, niet het gehele mondstuk. http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/Theh ... pmeten.jpg

Ijslands bit is een zeer zwaar bit met veel hefboomwerking.

In jouw geval zou ik eerder gaan kijken naar een yankee of een kimblewickbit, als je perse een ander bit wil. Wel wat meer inwerking zonder dat het ontzettend grof wordt en dan hoef je ook niet met twee teugels te rijden. (wat, om eerlijke inwerking te krijgen, wel nodig is bij pessoa, schenkel, ophaal, pelham en bedenk wat leuks, alles met redelijke hefboomwerking of ophaalwerking)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:21

Mizora schreef:
Het is een polobit. Geen western, geen ijslands, geen engels.

Een gecombineerde raad ik bij deze problemen juist niet aan, een lage laat het bit veel stiller liggen terwijl hij daarvoor minder strak hoeft te zitten.

Waarom zou de sperriem strakker moeten zitten dan een hanoveraanse omdezelfde werking te krijgen bij een ophaaltrens?
de ophaaltrens rust, hangt op de ringen waaraan je de teugels bevestigd, uit de mond vallen zal die dan sowieso niet, tenzij je de bakstukken te lang hebt.

qua bitten, gebruiken ze bij polo van alles, lijkt er een beetje op op van wat er is moet ook gebruikt kunnen worden, van stang, tot pelham, via kneveltrens naar ophaaltrens... tenminste is mijn ervaring.
en dat zijn vaak niet de meest vriendelijke bitten in handen van niet altijd de vriendelijkste handen..