Ongebroken bustrens maakt mond harder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:19

Lees even mee met dit topic!
Dacht altijd dat dubbelgebroken trensjes met een dikke middenplaat het vriendelijkst waren, maar als ik dit zo lees is het dus de ongebroken. Interessant!
Over dat notenkrakers effect: Dat bereik toch ook nauwelijks met een dubbelgebroken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:21

MamboBeach schreef:
Maar gaan we nu een welles-nietesspelletje doen?

Nee, ik heb mijn mening al onderbouwd, misschien kun jij dat ook doen? Ik heb het een keer nagerekend, als je het graag wilt hebben, dan mag dat. De term 'notenkrakereffect' is lekker emotioneel maar het effect van een gebroken trens lijkt in de verste verte niet op het effect van een notenkraker. Met een constructie zoals teugels aan een bit krijg je nog geen kastanje kapot.

Qimm

Re: Ongebroken bustrens maakt mond harder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:23

geen enkel bit is per definitie het vriendelijkst

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:23

madelein schreef:
Dacht altijd dat dubbelgebroken trensjes met een dikke middenplaat het vriendelijkst waren, maar als ik dit zo lees is het dus de ongebroken. Interessant!
Over dat notenkrakers effect: Dat bereik toch ook nauwelijks met een dubbelgebroken?

Een dubbelgebroken is volgens mij ook net zo vriendelijk, alleen wiebelt sneller.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:24

Qimm schreef:
geen enkel bit is per definitie het vriendelijkst

Ja maar daar gaat het hier niet over. De hand waarmee je rijd maakt uit wat voor een effect een bit heeft. Dat is nou wel duidelijk ;)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:25

Ja een bit is zo vriendelijk als de hand die hem bedient...
Dat snappen we allemaal wel lijkt me...
Toch ben ik van mening dat er wel degelijk verschil is bitten. Maar goed zal wel aan mij liggen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:26

Nivada schreef:
madelein schreef:

Een dubbelgebroken is volgens mij ook net zo vriendelijk, alleen wiebelt sneller.

Oke, dat dacht ik dus ook al :D. Maar kan nooit kwaad om even van een andere kant te kijken haha! Ben zelf altijd groot fan van dubbelgebroken argentaan. Ken eigenlijk niemand die met ongebroken rijdt, dus vind het dan altijd wel leuk om daar wat over te lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:28

madelein schreef:
Toch ben ik van mening dat er wel degelijk verschil is bitten. Maar goed zal wel aan mij liggen.

Er is wel verschil, maar het ene bit is niet automatisch beter dan het andere, het hangt ook van het paard af.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:33

madelein schreef:

Met een dubbelgebroken bit is dat minder dan een enkelgebroken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:34

madelein schreef:
Ja een bit is zo vriendelijk als de hand die hem bedient...
Dat snappen we allemaal wel lijkt me...

dat bedoelde ik niet eigenlijk. Aangezien iedere paardenmond anders is zal het ene paard een ander bit prettiger vinden dan een ander paard.

wat shadow zegt dus

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:35

Ik ben met mijn vorige paard na lang modderen ook bij een ongebroken bustrens uitgekomen. Hij raakte steeds in paniek als hij dacht dat het bit in zijn mond ging bewegen, een ophouding geven was dus bijna een onmogelijke opgave. Ik kreeg de tip om het met ongebroken te proberen, en het was een hele verademing.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:36

Oh shadow, dat ben ik met je eens, het ene paard is het andere niet. Mijn paard wordt van een enkelgebroken heel narrig...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:36

oh oke, dacht dat ik weer een bitloos fanaat over mee heen kreeg :D Sorry!
Ben inderdaad met jullie eens dat het aan het paard en ruiter ligt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:42

haha nee hoor, maar je kunt niet stellen dat dit-of-dat bit perse het vriendelijkst is omdat het simpelweg per paard verschilt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:46

Ik vond het boek het paard, het bit en de ruiter van Gertrud Jetten toen een enorme eyeopener. Daar staat ook duidelijk in omschreven dat wat voor het ene paard een vriendelijk bit is, voor de andere een nachtmerrie kan zijn. Wel bit prettig is, is afhankelijk van de vorm van de mond en het karakter van het paard.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:57

Ik vind nog altijd de dubbelgebroken watertrens het vriendelijkst.
Die voelen ze namelijk vrijwel niet als er geen druk op staat (althans, de K&K sprenger dynamic RS niet, de normale rvs versie al wat meer)
Een ongebroken bustrens voelen ze dus wel, omdat deze de tong plat drukt, de tong geeft daardoor weer tegendruk (doordat deze een soort verende werking heeft) en daardoor geeft het bit weer druk tegen de bovenste lagen. Zie hier een doorsnede van een paardenmond met en zonder ongebroken trens, het roze gedeelte is de tong:
Afbeelding

Als een bit vaak gebruikt wordt, dan kunnen er in principe zenuwen kapot gaan na verloop van tijd daar waar het bit druk uitoefent, en dat is wat een paard hard maakt in de mond. Maar dat geldt voor elk bit.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 13-03-10 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:59

Tsja, en toch zijn er echt zat paarden die jaren probleemloos met een ongebroken bit rondlopen. Mijn eigen paard heb ik er 6 jaar mee gereden, en die was nog steeds erg fijn in zijn mond. Iets wat hij met enkel of dubbelgebroken absoluut niet was.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:02

De meeste ongebroken trens bitten zijn dan ook voorgevormd.

saskir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:03

Helpt het dan ook tegen gevoelige mondhoeken?
Mijn paard heeft namelijk al vanaf ik haar heb heel vaak de mondhoeken open. ( Ze waren ook open toen ik haar kreeg ;( )
Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks helpt... Dus nu ik dit las dacht ik: Misschien is dat wel de oplossing! :D

saskir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:04

En oh ja... Welk merk ongebroken trens rijden jullie dan mee? En hoe duur zijn ze?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:04

de ene tong is dan ook de andere weer niet, bij een dikke(re) tong zou ik ook niet snel voor ongebroken kiezen

ik heb er 1 van IR geloof ik 11 of 12 euro :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:05

Ja zeker,heel goed zelfs.Zo 1 had ik er ook.Hoe dikker het bit,hoe erger het zelfs werd.
Toen ongebroken gaan rijden en nooit geen last meer gehad.

(gaat over de gevoelige mondhoeken)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:06

MamboBeach schreef:
Oh shadow, dat ben ik met je eens, het ene paard is het andere niet. Mijn paard wordt van een enkelgebroken heel narrig...

Dat kan heel goed. Maar niet omdat z'n kaak in een notenkraker wordt geklemd, want dat is niet wat er gebeurt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:10

ambre schreef:
De meeste ongebroken trens bitten zijn dan ook voorgevormd.

Zou ik niet zo gauw zeggen hoor ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:14

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Dat kan heel goed. Maar niet omdat z'n kaak in een notenkraker wordt geklemd, want dat is niet wat er gebeurt.

Dat zeg ik ook niet dat dat per definitie gebeurt bij mijn paard maar onrustig wordt ze er wel van.