Zwaar verwaarloost hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

Re: Zwaar verwaarloost hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:08

heb ook zo een hoofdstel gevonden en dacht dat het niet meer te redden viel en heb het dus maar aan mama gegeven om weg te gooien ga morgen meteen vragen als het al weg is.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:29

Mij werd ook aangeraden om het in de melk te leggen (ik had alleen een oude neusriem gevonden die ik mooi vind), heb het niet geprobeerd, heb de neusriem een week lang ieder dag met zadelzeep schoongemaakt en daarna met olie (leder) ingesmeerd. Is nu weer beautiful geworden.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:55

Ik ben ook wel benieuwd naar de tip.
Wij hebben op stal ook nog een paar van die hoofdstellen liggen, misschien zijn ze nog te redden ;)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:50

Ik denk, gewoon een week lang om de dag met leder olie insmeren.
Zodat het ook nog een dag heeft om het te laten intrekken.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:56

ilovetrusha schreef:
Ik denk, gewoon een week lang om de dag met leder olie insmeren.
Zodat het ook nog een dag heeft om het te laten intrekken.

ik denk dit ook ;)
ff kijken hoe het er uit gaat zien!

Colalight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:57

Heb je een voor en na foto gemaakt? :D

Ben wel benieuwd, heb wel zelf ook nog wel wat oude zooi staan.. ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:59

Ja, wil je misschien een keer een foto maken?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:00

Peelie schreef:
Ik zou het hoofdstel gewoon een week in zonnebloemolie leggen, dat werkt echt super!

:j

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:06

waar ik mijn hoofdstellen mee schoon maak is eerst zadelzeep kan dus ook voor hoofdstellen en dan vet van dat zadelvet kan je bij de paardenwinkel kopen ben erg benieuwd naar de foto's

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:08

Ik heb teugels een keer 1 nacht in de olie gelegd en dat is maanden tè vet geweest :+

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:11

Ik zou ook kiezen voor lederolie, want ja is daar toch speciaal voor. Ben ook benieuwd hoe het hoofdstel eruit ziet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:15

Wel voorzichtig zijn met weken in olie; leer wordt glad en slap, je haalt de stevigheid er wel mee uit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:24

och dit doet me denken aan het fiasco dat een vriendin ooit overkwam.

Ze wilde haar mentuig eens lekker eens lekker verwennen. Omdat het winter was heeft ze een metselkuip binnen neergezet, mentuig erin, olie erop en laat maar lekker staan.

Helaas bleek na een paar uur dat de kuip een klein scheurtje had........ oeps, dat werd een duur foutje! Nieuwe vloerbedekking in de kamer!!

Maar on topic: controleer eerst goed de sterkte voordat je het hoofdstel gaat gebruiken, kan best zijn dat de stiksels verdroogd zijn en dus hun sterkte hebben verloren.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:16

idd in vetten werkt heel goed!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:49

Een nachtje in de olie werkt prima en ik denk dat je daarna gewoon regelmatig moet invetten.
Het werkt heel goed om je hoofdstel elke dag met crème in te vetten, zo hou je ook je spullen mooi schoon en het is maar een kort klusje.
Zo deden wij het altijd op stage.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:48

teugels niet in de olie gooien... die worden spekglad daardoor, tenminste leren teugels.

daarvoor gebruiken we altijd ander spul, blijven lederen teugels ook stroef als ze nat worden.
Afbeelding

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:57

Ik ben wel heel benieuwd naar foto's van dit hoofdstel..

En volgens mij is het allerbelangrijkste dat het hoofdstel weer egbruikt wordt, ik zou het niet héél lang in de olie doen, maar olieën, gebruiken, olieën enz. Maar ligt ook aan de ernst van de staat haha.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:09

Ik ben ook benieuwd naar de foto's!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:11

Leer lange tijd in olie gooien is niet bepaald een goede aanpak :n

Je hebt kans dat het zich helemaal volzuigt met olie , het blijft dan maanden / jarenlang zo vet als een slak , de vezels zetten uit zodat je de gespen niet meer fatsoenlijk los krijgt of de riempjes niet meer fatsoenlijk door de passantjes krijgt ,en de vezels van het leer kunnen hun samenhang verliezen waardoor het leer erg slap en breekbaar wordt.

Haastige spoed is zelden goed ;)

Een veel betere manier om leer soepel te maken is het eerst helemaal loshalen zodat je alle losse onderdeeltjes netjes los van elkaar neer kunt leggen zodat je er aan alle kanten goed bij kunt.

Vervolgens alles goed schoonmaken met een goede zadelzeep die geen plakkerige rommel achterlaat. Vervolgens een goede leerolie pakken , en met een kwast alle leren delen goed insmeren. Laten intrekken , en dan pas weer een laagje. Neem hier gerust een week de tijd voor , als je merkt dat je het 's middags / 's avonds hebt ingesmeerd en het is de volgende ochtend nog niet helemaal erin getrokken , dan zit er genoeg olie en moet je stoppen anders wordt het een vette bende.

Het leer is dan goed doorvoed en je kunt het heel fijn gebruiken. Als je dit met nieuw leer doet voor het allereerste gebruik dan hoef je hierna eigenlijk nog maar heel weinig aan onderhoud te doen , alleen af en toe een zadelzeepje om het huidvet / zand eraf te halen is dan meestal al genoeg omdat het gewoon goed soepel blijft :)

Geen gedoe met melk enzo , daar wordt het alleen maar een gore boel van , mensen die het wel fijn vinden werken hebben geen idee hoe goed onderhouden leer eruit ziet :n

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:29

Ik kan me helemaal vinden in de aanpak van pmarena. Het duurt wel wat langer maar je weet ook zeker dat je niets verpest.
Als het zo'n mooi hoofdstel is, zou dat zonde zijn.

Ik wordt nu ook wel nieuwsgierig naar vóór en na foto's. ;)