Bit voor mijn jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Bit voor mijn jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:21

Ik denk nog steeds dat je met een zachte hand juist beter een scherper bit kunt gebruiken.Zo kun je je hulp klein houden en kom je duidelijker door.
Natuurlijk alleen als je genoeg rijvaardigheid hebt en duidelijk hulpen kunt geven.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:10

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:27

Al vanuit je vraag, en zeker ook vanuit de antwoorden die je al formuleerde zou ik ook zeggen , eerst aan je eigen rijstijl te gaan werken.
Je zegt je paardje is een jaar onder het zadel, en trekt nu tegen het bit in.
Als dat zo echt is, en ik geloof je daar zeker echt wel in, dan is het inrijden van jouw paardje gewoon nooit goed gedaan geweest, want als je dat goed doet leer je je paardje van in het begin dat hij nooit tegen het bit mag intrekken, dus hij moet leren nageeflijk te zijn.
Nu ben je idd een jaar verder en heeft hij ondertussen geleert dat het op deze wijze ook kan, dus nu zit je met een probleem dat gecorrigeert zou moeten worden en das altijd moeilijker dan het in eerste instantie ineens goed te doen.
En nu zul je idd naar een iets groffere manier moeten overstappen om je paardje dit nageeflijk lopen te gaan aanleren, maar denk er wel steeds aan dat hoe je het ook vraagt, je paard alleen maar zal leren uit de momenten dat het goed gaat, uit de momenten van beloning, en zo steeds gaan opbouwen.
En op een jaar onder het zadel had de ganse basisdressuur er al lang moeten inzitten, dus idd werk aan jezelf , aan je rijstijl, en aan wat en hoe je de dingen aan je paardje vraagt, splits alles op in deeltjes en vraag dingen die het paard kan en doe de dingen lukken, bouw steeds verder op.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 02:00

TS : bij een paard van deze leeftijd komen er nog nieuwe kiezen door. Het kan dus goed zo zijn dat hij hierdoor wat minder op het bit reageert omdat zijn mond hierdoor gevoelig is. Plus dat het een jong en groot, dus sterk paard is, die zijn nou eenmaal vaak wat ''lomper''' en dat betekent werken aan je stuurkunsten, en dan met name aan je zit en je houding want dat is natuurlijk de grootste stuurhulp, probeer een paard altijd op een zo zacht mogelijk bitje (dubbelgebroken bustrensje met rond tussenstukje bijv.) met zo min mogelijk druk aan te leren te reageren op de hulpen die jij geeft. Als dat niet werkt kun je ook nog altijd denken aan bitloos. Hierbij doe je het paard minder gauw pijn maar kun je de hulp evt. nodig toch iets steviger geven zonder dat hij er pijn van heeft. Zeker voor een paard met een doorkomend gebit is dat prettig. Ik denk zelf altijd maar : als je een paard op een zo zacht mogelijk bitje inrijdt en hem nooit aan iets anders laat wennen, dan heb je toch ook niks anders nodig als hij niet beter weet ? Daar heb je later alleen maar profijt van. Ik begrijp uit je beginpost dat je in de springsport zit. Mag ik je 1 tip geven : ga alsjeblieft niet ''de helden'' in de springsport achterna met die verschrikkelijk scherpe bitten ! Ik heb stage gelopen op een professionele springstal (tot ZZ niveau) en ik heb daar schrikbarend veel enge bitten en bloedende monden gezien... Ik geloof dat jij het verstand en de liefde voor je paard wel hebt om dit niet te doen, maar ga niet denken dat er geen andere oplossing is dan dat soort martelwerktuigen... Iig veel succes met je jonge dier, hou het lekker op een simpel trensje, en veel oefenen en geduld ermee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 02:14

Maxielover schreef:
Ik begrijp uit je beginpost dat je in de springsport zit. Mag ik je 1 tip geven : ga alsjeblieft niet ''de helden'' in de springsport achterna met die verschrikkelijk scherpe bitten ! Ik heb stage gelopen op een professionele springstal (tot ZZ niveau) en ik heb daar schrikbarend veel enge bitten en bloedende monden gezien...

Even off topic: Maxielover, is dat echt zo wat jij vertelt over die professionel springstal? Wat verschrikkelijk, zeg!!!! :(

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 08:02

aeolusnr1 schreef:
Al vanuit je vraag, en zeker ook vanuit de antwoorden die je al formuleerde zou ik ook zeggen , eerst aan je eigen rijstijl te gaan werken.
Je zegt je paardje is een jaar onder het zadel, en trekt nu tegen het bit in.
Als dat zo echt is, en ik geloof je daar zeker echt wel in, dan is het inrijden van jouw paardje gewoon nooit goed gedaan geweest, want als je dat goed doet leer je je paardje van in het begin dat hij nooit tegen het bit mag intrekken, dus hij moet leren nageeflijk te zijn.
Nu ben je idd een jaar verder en heeft hij ondertussen geleert dat het op deze wijze ook kan, dus nu zit je met een probleem dat gecorrigeert zou moeten worden en das altijd moeilijker dan het in eerste instantie ineens goed te doen.
En nu zul je idd naar een iets groffere manier moeten overstappen om je paardje dit nageeflijk lopen te gaan aanleren, maar denk er wel steeds aan dat hoe je het ook vraagt, je paard alleen maar zal leren uit de momenten dat het goed gaat, uit de momenten van beloning, en zo steeds gaan opbouwen.
En op een jaar onder het zadel had de ganse basisdressuur er al lang moeten inzitten, dus idd werk aan jezelf , aan je rijstijl, en aan wat en hoe je de dingen aan je paardje vraagt, splits alles op in deeltjes en vraag dingen die het paard kan en doe de dingen lukken, bouw steeds verder op.

Mijn paard is wel degelijk nagefelijk hoor. Hij loopt totaal niet tegen het bit en is zacht in de mond. Dat is het probleem helemaal niet. Het probleem is dat het korter draaien soms wat moeilijker gaat in het parcours indoor omdat de sprongen dan soms echt kort op mekaar staan en dit voor zo'n paard niet altijd even makkelijk is. Zijn basis is echt wel goed! Iedereen die hem kent vind hem geweldig lopen. Maar never mind, khad dit topic beter niet geopend, er is hier bijna niemand die begrijpt wat ik bedoel.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 08:07

Maxielover schreef:
TS : bij een paard van deze leeftijd komen er nog nieuwe kiezen door. Het kan dus goed zo zijn dat hij hierdoor wat minder op het bit reageert omdat zijn mond hierdoor gevoelig is. Plus dat het een jong en groot, dus sterk paard is, die zijn nou eenmaal vaak wat ''lomper''' en dat betekent werken aan je stuurkunsten, en dan met name aan je zit en je houding want dat is natuurlijk de grootste stuurhulp, probeer een paard altijd op een zo zacht mogelijk bitje (dubbelgebroken bustrensje met rond tussenstukje bijv.) met zo min mogelijk druk aan te leren te reageren op de hulpen die jij geeft. Als dat niet werkt kun je ook nog altijd denken aan bitloos. Hierbij doe je het paard minder gauw pijn maar kun je de hulp evt. nodig toch iets steviger geven zonder dat hij er pijn van heeft. Zeker voor een paard met een doorkomend gebit is dat prettig. Ik denk zelf altijd maar : als je een paard op een zo zacht mogelijk bitje inrijdt en hem nooit aan iets anders laat wennen, dan heb je toch ook niks anders nodig als hij niet beter weet ? Daar heb je later alleen maar profijt van. Ik begrijp uit je beginpost dat je in de springsport zit. Mag ik je 1 tip geven : ga alsjeblieft niet ''de helden'' in de springsport achterna met die verschrikkelijk scherpe bitten ! Ik heb stage gelopen op een professionele springstal (tot ZZ niveau) en ik heb daar schrikbarend veel enge bitten en bloedende monden gezien... Ik geloof dat jij het verstand en de liefde voor je paard wel hebt om dit niet te doen, maar ga niet denken dat er geen andere oplossing is dan dat soort martelwerktuigen... Iig veel succes met je jonge dier, hou het lekker op een simpel trensje, en veel oefenen en geduld ermee.

Ik vind je uitleg meer dan behoorlijk! Daar heb ik wat aan, bedankt. Het is inderdaad al een half jaar geleden toen de tandarts kwam voor hem, ik zal hem opbellen om hem nog eens te controleren. Voorlopig ga ik hem blijven rijden met de dikke bustrens waarmee ik hem al reed. Het outdoor seizoen begint en dan hebben we zowizo al meer plaats, het zal dan wel beter lukken. :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:53

Dashke, eigenlijk vind ik het best heel logisch dat je paard die bochten niet kan maken, dat zou die van mij ook niet kunnen, omdat hij niet genoeg op de achterhand is, hij kan niet genoeg kort draaien omdat er teveel gewicht op de voorhand is. hij moet meer bij elkaar. Als je daar aan gaat werken, is dat scherpere bit helemaal niet nodig :)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 09:01

__PSM__ schreef:
Dashke, eigenlijk vind ik het best heel logisch dat je paard die bochten niet kan maken, dat zou die van mij ook niet kunnen, omdat hij niet genoeg op de achterhand is, hij kan niet genoeg kort draaien omdat er teveel gewicht op de voorhand is. hij moet meer bij elkaar. Als je daar aan gaat werken, is dat scherpere bit helemaal niet nodig :)

Ja zijn achterhand is inderdaad nog niet helemaal wat het moet zijn. Daar mogen best wel wat meer spieren op. Hoe kan ik dit het beste doen? Veel overgangen maken? Ik heb er ook al even aan gedacht van Pavo Muscle Build eens uit te proberen, ervaringen mee?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:21

Geen ervaringen mee, overgangen rijen, en proberen meerdere versnellingen te krijgen per gang... op een 40 meter zijde 3 keer op en af kunnen schakelen, stap galop en terug als hij daaraan toe is, en dit allemaal op je oude bitje :D

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:34

Korte wendingen zijn moeilijk voor jonge paarden. En daarbij komt dat als je teveel pusht met het rijden van veel korte wendingen bij een jong paard, dat de kans op blessures vergroot wordt. Werken aan bespiering doe je inderdaad door veel tempowisselingen en ook wendingen, maar niet te korte. Qua voeren sta ik achter de filosofie dat paarden vooral en het liefst alleen maar ruwvoer moeten krijgen, dus een "muscle build" brok of muesli zou ik afraden. Geduld en veel beweging, dus veel op de wei in de kudde en met jou trainen (liever vaker kortere trainingen, dan een lange per dag).

Dit is allemaal niet betweterig bedoeld, maar opbouwend. Doe ermee wat je wil. ;)

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:10

Loesje79 schreef:
Korte wendingen zijn moeilijk voor jonge paarden. En daarbij komt dat als je teveel pusht met het rijden van veel korte wendingen bij een jong paard, dat de kans op blessures vergroot wordt. Werken aan bespiering doe je inderdaad door veel tempowisselingen en ook wendingen, maar niet te korte. Qua voeren sta ik achter de filosofie dat paarden vooral en het liefst alleen maar ruwvoer moeten krijgen, dus een "muscle build" brok of muesli zou ik afraden. Geduld en veel beweging, dus veel op de wei in de kudde en met jou trainen (liever vaker kortere trainingen, dan een lange per dag).

Dit is allemaal niet betweterig bedoeld, maar opbouwend. Doe ermee wat je wil. ;)

Ik ben het met je eens over het ruwvoeder, die Pavo Muscle Build is een soort poeder dat je eronder mengt. Ik probeer veel afwisseling te brengen in zijn training. Het is mijn eerste jonge paard en soms is het wel wat zoeken :D Ik ben alle dagen met hem bezig, maar probeer hem niet over te belasten. 1 x in de week springen, 1 x in de week laat ik hem een tijd loslopen in de piste of zet ik hem op de weide, 1 x per week stap ik aan de hand met hem, 1 x in de week longeer ik hem en voor de rest rijden we dressuurmatig. Deze zomer is het plan om hem overdag op de weide te zetten en een 5 tal keer per week te rijden. Er komt toch heel wat bij kijken voor die jonge paarden :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:18

Lijkt me een goed schema, al hoop ik toch dat hij ook in de winter gewoon nog mag vrij bewegen, meer dan 1 x in de week... Toch snap ik het hele topic nog niet zo goed, kan ook aan mij liggen hoor.. Aan het begin reageer je op mijn bericht dat je bij al je paarden dit probleem niet hebt, maar in je profiel staat dat je twee paarden hebt... Als dat "alle" is... Vervolgens zeg je dat je rijderij goed is, en nu zeg je dat het je eerste jonge paard is, als je daar geen ervaring mee hebt, dan kan het toch gewoon zijn dat je in je rijderij toch niet duidelijk genoeg is?

Dit is geen aanval hoor, ik probeer alleen echt te begrijpen wat je precies bedoeld...

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:20

Ik weet het, heb er zelf ook twee staan. ;)
Sterkte!

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:44

__PSM__ schreef:
Lijkt me een goed schema, al hoop ik toch dat hij ook in de winter gewoon nog mag vrij bewegen, meer dan 1 x in de week... Toch snap ik het hele topic nog niet zo goed, kan ook aan mij liggen hoor.. Aan het begin reageer je op mijn bericht dat je bij al je paarden dit probleem niet hebt, maar in je profiel staat dat je twee paarden hebt... Als dat "alle" is... Vervolgens zeg je dat je rijderij goed is, en nu zeg je dat het je eerste jonge paard is, als je daar geen ervaring mee hebt, dan kan het toch gewoon zijn dat je in je rijderij toch niet duidelijk genoeg is?

Dit is geen aanval hoor, ik probeer alleen echt te begrijpen wat je precies bedoeld...

Ik begrijp je wel hoor. Ikzelf heb op dit moment 2 wedstrijdpaarden. Daarbij komen nog de paarden van mijn zus, moeder en stiefvader die ik ook train. In totaal toch 13 paarden op stal. Dat bedoel ik met alle ;) Maar het is inderdaad mijn eerste echte jonge paard zonder enige ervaring. Vandaar dat ik even ten rade kom op dit forum. Toch vind ik van mezelf dat ik al behoorlijk gevorderd ben met hem, en ben daar best wel trots op! Hij wordt ook af en toe gereden door een andere (echt heel goede) ruiter, en die stelt hetzelfde vast. Het zal een kwestie van trainen zijn. :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:50

Klopt, helemaal :D Lekker blijven trainen en vooral niet klooien met bitten :) je hoor tmij ook nergens zeggen dat je niet kan rijden ofzo, alleen ik snapte het verhaal niet echt :P

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:49

Ik denk dat het met een groot paard zoiezo moeilijker is om snel te draaien, ik denk juist dat je heel veel aan lossigheid moet werken zodat hij die draai ook makkelijk kan maken. Want eerlijk gezegd denk ik dat het daar aan ligt. Een kleiner paard is in de meeste gevallen wendbaarder.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:09

Dit iets voor HAR.
Daarom van RT-->HAR.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:25

Twiggy2008 schreef:
Maxielover schreef:
Ik begrijp uit je beginpost dat je in de springsport zit. Mag ik je 1 tip geven : ga alsjeblieft niet ''de helden'' in de springsport achterna met die verschrikkelijk scherpe bitten ! Ik heb stage gelopen op een professionele springstal (tot ZZ niveau) en ik heb daar schrikbarend veel enge bitten en bloedende monden gezien...

Even off topic: Maxielover, is dat echt zo wat jij vertelt over die professionel springstal? Wat verschrikkelijk, zeg!!!! :(

Ja, daar zag ik dagelijks paarden met open mondhoeken en bitten waar ik het bloed vanaf spoelde onder de kraan, ik reed overigens niet op die paarden. En zélfs als ze op een normale trens gereden werden, werden ze blijkbaar dus zó grof gereden door een zogenaamde ''professionele springruiter'' dat het tot bloedens toe ging. Er werd naar mijn mening overingens ook veel te vaak met slof gereden. Ik heb daar een bit gezien wat ik nog nooit eerder had gezien, en toen heb ik een topic op bokt geopend wat het er voor eentje was, en dat bleek een Mikmar bit te zijn. Dat is dit topic :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1230241 Ook hadden ze daar bustrensen met gedraaid mondstuk, dat valt ook gewoon onder de categorie gemene bitten. Ik heb MBO Paardenhouderij gedaan, en met die opleiding hebben we een werkstuk moeten maken over zo ong. alle bitten (zeg maar de hele divoza encyclopedie aan bitten) en de inwerking. Het Mikmar bit kwam daar niet in voor. Maar daardoor weet ik dus wél een beetje wat goed is en wat niet. Maar op die springstal waren ze lang niet alleen qua bitten onvriendelijk, helaas... Ik noem geen naam van deze stal agz het wss een bekende naam is op bokt omdat er ook een kliniek bij zit.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:29

Dashke schreef:
Maxielover schreef:

Ik vind je uitleg meer dan behoorlijk! Daar heb ik wat aan, bedankt. Het is inderdaad al een half jaar geleden toen de tandarts kwam voor hem, ik zal hem opbellen om hem nog eens te controleren. Voorlopig ga ik hem blijven rijden met de dikke bustrens waarmee ik hem al reed. Het outdoor seizoen begint en dan hebben we zowizo al meer plaats, het zal dan wel beter lukken. :)

Hoi, fijn om te horen dat je iets aan mijn uitleg hebt ! *D Ik ben benieuwd wat de tandarts zegt, hij kan best een beetje een gevoelig mondje hebben hoor. Ik heb zelf gisteren 2 verstandkiezen laten trekken, dus ik weet ook weer hoe gevoelig een mond is... Niet fijn !!! :+

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:31

is een kneveltrens idd niks?

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:34

6marly6 schreef:
is een kneveltrens idd niks?

Ik ben sinds dit weekend met een kneveltrens aan het rijden, en dit lukt echt super. Ik kan hem al veel beter sturen met weinig inspanning. Echt een aanrader voor jonge paarden!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:41

Een kneveltrens is een heel zacht bit, dus dat kan kloppen. Maar als ie enkelgebroken is heb je nog steeds een scherpe inwerking op het gehemelte hè, ik zou zelf dan toch liever gaan voor dubbelgebroken met rond tussenstukje....

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:11

hallo

een knevel watertrens is een super fijn bit voor wenden enz
een enkelgebroken als ie sterk word een stangetje word
of een yenkee bitje

Dashke schreef:
Hey iedereen. Ik heb een paard van 4,5 jaar, hij is nu bijna een jaar onder zadel.

Het is een geweldig tof paard om mee bezig te zijn en te rijden.

Maar hij is ook gigantisch groot en krijgt natuurlijk meer en meer macht hoelanger ik hem train. Hij kent soms zijn eigen krachten niet denk ik :D

Hij is makkelijk te rijden maar in het parcours zou hij wat wendbaarder moeten zijn, en wat meer moeten reageren op zijn bit.

Momenteel rij ik hem met een dikke bustrens. Kheb al een dubbelgebroken trens en een happy mouth bit geprobeerd maar die zijn eigenlijk geen oplossing voor mijn probleem. Ik zoek een bit dat enkel straf is als ik het wil, en voor de rest behoorlijk zacht is.
Hebben jullie suggesties?