welk bit voor mijn paard ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:20

manonutjuh schreef:
het vriendelijkste bit is een ongebroken bitje, dus gewoon recht bitje.

hoe kom je daar nu weer bij?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:25

wendyke schreef:
manonutjuh schreef:
het vriendelijkste bit is een ongebroken bitje, dus gewoon recht bitje.

hoe kom je daar nu weer bij?

een stang is niet vriendelijk manonutjuh wat je bedoeld met ongebroken bit is dus een stang
dat is al helemaal niet geschikt daar krijg je nog ongeluken mee als je paard gevoelige mond heeft :(:)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:28

omdat een enkelgebroken in het gehemelte kan prikken, en een notenkraker effect geeft.
en een ongebroken bitje ligt stabieler in de mond.

@ jannie8, ik heb het dus niet over een stang, een stang heeft scharen, Ik bedoel echt een ongebroken bitje, dus een recht mondstuk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:31

alles getypt bericht weg.... :(

volgens mij is een dubbel gebroken watertrens gewoon een dubbelgebroken watertrens. welk merk of kleur maakt niet zoveel uit voor de ligging.

voordeel van een dubbel gebroken bustrens vind ik dat hij (bij mijn paard) rustiger in de mond ligt. bij de watertrens speelde ze er meer met haar tong mee. dat is nu helemaal over sinds de bustrens.

een ongebroken bit hoeft niet onvriendelijker te zijn. je hebt ze namelijk ook zonder hefboomwerking:

Afbeelding

manonutjuh

Re: welk bit voor mijn paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:33

inderdaad loulou, die bedoelde ik. Ligt stil in de mond, geen notekrakereffect, prikt niet in het gehemelte.
Al ben ik ook erg fan van dubbelgebroken, en dan de golden brass van harryhorse.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:33

loulou schreef:
alles getypt bericht weg.... :(

volgens mij is een dubbel gebroken watertrens gewoon een dubbelgebroken watertrens. welk merk of kleur maakt niet zoveel uit voor de ligging.

voordeel van een dubbel gebroken bustrens vind ik dat hij (bij mijn paard) rustiger in de mond ligt. bij de watertrens speelde ze er meer met haar tong mee. dat is nu helemaal over sinds de bustrens.

een ongebroken bit hoeft niet onvriendelijker te zijn. je hebt ze namelijk ook zonder hefboomwerking:

Afbeelding

dat klopt maar ik denk dat z`n ongebroken bit en scherpere werking heeft dan een dubbel gebrokken bitje

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:34

toch schijnt dat niet zo te zijn.
maar heb zelf geen ervaring met zo'n bit.

dan heb je trouwens ook nog dubbel gebroken met plat of rond tussenstukje.
rond is vriendelijker.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:34

is het dus niet ;) Het is net zo scherp/zacht al een dubbelgebroken of enkelgebroken bitje. Alleen de inwerking is anders.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:35

loulou schreef:
toch schijnt dat niet zo te zijn.
maar heb zelf geen ervaring met zo'n bit.

dan heb je trouwens ook nog dubbel gebroken met plat of rond tussenstukje.
rond is vriendelijker.

Uitleg graag? :)

naar mijn weten is plat namelijk beter omdat dit veel rustiger/stiller op de tong ligt. :j

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:38

Plat is veel scherper en werkt daardoor veel heftiger in op de tong. Een bol tussenstukje is het zachtst maar wil je echt voor een zacht bitje gaan, dan is een ongebroken trensje toch wel het mildst voor de meeste paarden!
En een ongebroken trens is geen stang, want een stang heeft idd scharen, en een hefboomwerking door de scharen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:39

voor zover ik weet werkt niet de platte, maar de dunne kunt van het tussenstukje in op de tong, vandaar dus scherper dan rond.
maar het kan zijn dat ik het mis heb?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:43

dus dat bit op de foto is het beste bit volgens jullie
wat het fijnste ligt in de paarden mond

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:46

Marloez@ bij plat heb je bij het notenkraker effect dan 2 drukpunten op het gehemelte, bij bol word het verdeeld over het tussenstukje (buig zelf maar is deze 2 bitjes)

Verder is een ongebroken trens zeker wel het vriendelijkste, mits de hand van de ruiter dit is natuurlijk. De werking is niet op het gehemelte wat de druk op de andere punten vergoot, maar bij een zachte hand is deze druk zodanig klein dat je dit minimaal kan laten werken.

wendyke @ vraag me af waar je dit vandaan heb? en gebroken bit heeft een extra drukpunt, en is flexibeler, sommige paarden vinden een stil bit in hun mond niet fijn en dan is dubbel gebroken het beste. Maar als jou paard een stil bit fijn vind is een ongebroken bitje het beste.

Een dubbel gebroken bit heeft een hardere inwerking bij dezelfde druk, echter moet je erop letten dat de ongebroken trensjes vaak iets dunner zijn, wat wel een nadeel kan zijn!
Maar sommige paarden hebben juist last van t bit omdat het te dik is en lopen heerlijk op een ongebroken trens!

1 manier om erachter te komen: proberen.
Kijk is of je in je omgeving bitjes kan lenen, jammer dat je zo ver weg woont, ik had nog wel wat dingen liggen die je kunt proberen!

Tot slot is er geen ideaal bit voor ieder paard, maar voor ieder paard is er wel een ideaal bit!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:47

BPVS schreef:
Plat is veel scherper en werkt daardoor veel heftiger in op de tong. Een bol tussenstukje is het zachtst maar wil je echt voor een zacht bitje gaan, dan is een ongebroken trensje toch wel het mildst voor de meeste paarden!
En een ongebroken trens is geen stang, want een stang heeft idd scharen, en een hefboomwerking door de scharen.

Ah juist. := Bedankt voor je uitleg.

Word dan toch maar een keer een ongebroken bustrensje testen dan, had al vaker gehoord van mensen dat dit veel problemen op kan lossen bij paarden die moeilijk zijn met een bit!

Wellicht ook iets om uit te testen voor de TS! Hoewel ik nog steeds geduldig op het antwoord wacht of er ook met een halster even gereden kan worden (of een bitloos hoofdstel, maar dat is blijkbaar teveel moeite) om te zien of het probleem wel écht in de mond zit!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:48

Lijkt mij inderdaad ook verstandig om eerst is 1 keertje met halstertje te rijden (desnoots laat je in t begin iemand longe vasthouden als je t eng vind..) voor er vanalles in de mond van t beestje gehangen word.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:49

maar zo als ik uit jullie berichten begrijp
werkt het bit op de foto de ongebroken bustrens niet als stang in in de paardenmond ik ken iemand die dat bit heeft dus die mag ik vast wel gebruiken

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:01

jannie8 schreef:
maar zo als ik uit jullie berichten begrijp
werkt het bit op de foto de ongebroken bustrens niet als stang in in de paardenmond ik ken iemand die dat bit heeft dus die mag ik vast wel gebruiken

Klopt, en dat zou je dan idd mooi kunnen testen op die manier! Maar zou alsnog eerst rijden met halster. Om eventueel andere oorzaken uit te sluiten.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:15

Ik zou niet gaan rijden met een halster want daar is een halster niet voor gemaakt.
Ik zou even een ongebroken bitje erin hangen en als de pony / het paard daar goed op reageert, is het probleem opgelost.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:26

met een halster kun je echt wel gewoon even rijden om te testen ;)
je moet er natuurlijk niet altijd mee gaan rijden ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:29

Er zijn geen vriendelijke bitten, maar het gaat erom hoe je hem weet te gebruiken,
Je moet ook nooit met 2 handen druk op een bit zetten, wat eigenlijk altijd gebeurd helaas, , zeker niet op een enkel en dubbele gebroken bit, die zijn bedoelt om onafhankelijk de mondhoeken een soort van te masseren.
TS misschien eerst eens verdiepen in wat een bit is en welke inwerking ze hebben .
Je wilt absoluut niet bitloos proberen om de oorzaak te vinden , vind ik heel apart trouwens , je wilt toch het beste voor je paard, waarom wil je dat niet even proberen??

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:32

Dat noemen ze zagen, Midgie ;)
Wij leren nog steeds op twee teugels te rijden, met stille hand.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:41

masseren met een bit :D het moet niet gekker worden

ongebroken ligt inderdaad lekker stil in de mond. Maar iedere paarden mond is anders en dus zul je daar je bitkeuze op aan moeten passen, en de makkelijkste manier is gewoon het uitproberen van verschillende bitten. Iedere 'gewone' trens is bij normaal gebruik vriendelijk

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:50

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:51

Als dat zo was, masseren met een bit, dan denk ik dat binnenkort de eerste bitten met trilfunctie te koop zijn :D

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 07:36

BPVS schreef:
Als dat zo was, masseren met een bit, dan denk ik dat binnenkort de eerste bitten met trilfunctie te koop zijn :D

_O- masseren moet je nooit doen een paardenmond gewoon druk houden op twee teugels anders heeeft je paard straks ze mondhoeken nog los hangen ;)