Zadels met cair, wat vinden jullie er nou van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:31

Ik rijd ook op een Bates Caprilli, en echt nergens last van. Het moet net zo goed passen als een wolgevuld zadel.

En bijvullen omdat de wol 'ingezakt' is hoeft dus niet. Als je paard van vorm veranderd heb je wel een probleem.

En van bevroren zadels.. Is echt onzin. Ik heb er nog nooit last van gehad, ook niet toen ik in de sneeuw ging rijden.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:36

x_Marr schreef:
haukieboy schreef:
Heb de vraag ook nog maar even aan een deksundige gesteld. En die schrijft dit:

Er zijn allerlei voor en tegenstanders van allerlei zadels. De een is voor dit en de ander voor dat.

Als ik zelf kijk wat goed bevalt, dan valt daar zeker ook het cair systeem onder. Het belangrijkste is dat de pasvorm goed is. Cair heeft als voordeel dat het een zachte demping heeft, ook al beweren anderen van niet. ik kan het bewijzen met de electronische drukmeting en daardoor ben ik ervan overtuigt dat het een goed systeem is. ik heb er zelf overigens nog nooit problemen mee gehad.

Wat ik wel minder vindt is het flair systeem, omdat je die kussens kunt oppompen en als dat niet goed gebeurd, dan krijg je problemen. Die zadels heb ik ook omgebouwd met een wollen vulleing en toen was het resultaat beter. Maar mits je met een goede zadelmaker werkt en het vakkundig laat afvullen, dan is dat ook geen probleem.

Denk dat het dus allemaal wel wat mee valt. Ik kan in ieder geval weer rustig slapen.

Jammer dat laatste stukje. Sinds wanneer heb je alleen met een flair systeem er last van als je een slechte zadelmaker hebt? :+
En juist die lucht doet zoveel paarden goed.

Ik denk dat hij het laatste stukje er bij heeft gezet omdat veel mensen zelf met de flair rommelen. Maar als je dat bijvullen door een goede zadelmaker laat doen dan heb je daar geen last van. Zo vat ik die zin tenminste op.

__michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:40

ik heb in december ook de isabell werth met cair mijn paard is er heel anders door gaan lopen ze heeft best een moeilijke rug voor een zadel te vinden we hebben al 4 zadels in 6 jaar gehad die elke keer niet goed waren na een klein jaar waar door ze gewoon al boos werd als je een zadel op haar rug legde maar nu we dit zadel hebben word dat steeds minder.
over harde kussens met koud weer heb ik geen last van gehad.
alleen zelf vind ik het zadel niet fijn maar deze ligt goed en dat is het belangrijkste.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:13

haukieboy"
[quote="x_Marr schreef:
haukieboy schreef:
Heb de vraag ook nog maar even aan een deksundige gesteld. En die schrijft dit:

Er zijn allerlei voor en tegenstanders van allerlei zadels. De een is voor dit en de ander voor dat.

Als ik zelf kijk wat goed bevalt, dan valt daar zeker ook het cair systeem onder. Het belangrijkste is dat de pasvorm goed is. Cair heeft als voordeel dat het een zachte demping heeft, ook al beweren anderen van niet. ik kan het bewijzen met de electronische drukmeting en daardoor ben ik ervan overtuigt dat het een goed systeem is. ik heb er zelf overigens nog nooit problemen mee gehad.

Wat ik wel minder vindt is het flair systeem, omdat je die kussens kunt oppompen en als dat niet goed gebeurd, dan krijg je problemen. Die zadels heb ik ook omgebouwd met een wollen vulleing en toen was het resultaat beter. Maar mits je met een goede zadelmaker werkt en het vakkundig laat afvullen, dan is dat ook geen probleem.

Denk dat het dus allemaal wel wat mee valt. Ik kan in ieder geval weer rustig slapen.

Jammer dat laatste stukje. Sinds wanneer heb je alleen met een flair systeem er last van als je een slechte zadelmaker hebt? :+
En juist die lucht doet zoveel paarden goed.

Ik denk dat hij het laatste stukje er bij heeft gezet omdat veel mensen zelf met de flair rommelen. Maar als je dat bijvullen door een goede zadelmaker laat doen dan heb je daar geen last van. Zo vat ik die zin tenminste op.[/quote

Ik verwacht eigenlijk dat mensen minder snel met flair rommelen waarvoor je een pomp moet kopen, dan cair naar een zadelmaker brengen die er gewoon wat wol bij propt. Flair moet gewoon net als alle zadels netjes pas maken. Dan is het veel fijner voor het paard over het algemeen. Cair moet overigens ook netjes pas gemaakt worden, alleen daar wordt het sneller afgedaan aan het past wel of het past niet. Ook bij flair loopt er namelijk geen lucht uit.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:21

Ik heb jaren met een cair zadel gereden. Paard en ik waren er erg blij mee. Het zadel voegd zich naar je paard. Ook hoef je geen gelpad/ bondjes ed te gebruiken dus heb je s zomers ook niet een bloedhete rug

Enamorado

Re: Zadels met cair, wat vinden jullie er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:48

Ik heb ook een bates. (Overigens staat deze te koop)

het zadel voegd zich inderdaad naar je paard in bepaalde maten.
Hij is nog niet zo lang geleden nagekeken door een zadel maker en die vond het een erg mooi zadel. Ook hij vond cair toch wel erg handig omdat het zich toch anders gedraagd dan wol.

Ik heb overigens de bates caprilli mocht iemand intresse hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:11

Flair is juist ideaal, want je kunt dat zelf ook bijvullen. En met Cair is dat dus erg lastig. Flair is ook heel makkelijk omkeerbaar, net wat te veel, hup, lucht kan er zo weer uit. Wat meer, pompje erbij en hup er zit weer wat lucht bij. Opvulkosten schijnen ook een stuk minder te zijn dan bij wol.
Als ik moest kiezen tussen Flair of Cair, dan koos ik Flair. Helaas is dat nogal prijzig.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:13

en wat vinden jullie nou aan te raden
met cair een zadel kopen of zonder cair nemen?

groetjes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:29

Liever zonder, behalve als met cair perfect past. Het is namelijk slecht aan te passen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:14

Wij zijn gewoon weer voor cair gegaan

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:21

mijn paard heeft een gevoelige rug is
met cair dan beter voor mijn paard als het zadel goed past?
bedankt voor de reacties.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:06

wol komt beter uit de testen, verdeelt de druk beter en is ook nog is veel beter aan te passen.
wel is het zo dat de kussens van een wintec te hard kunnen zijn, dan kan je dit door je zadelmaker aan laten passen.

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:17

Ik heb ook een cairzadel gehad. Ik vond de kussens wel hard en vooral in de winter.
Heb nu een zadel wolgevuld en vind dat veel beter zitten.

IndiraDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:21

ik ben heel tevreden met cair (ik heb een wintac 500 cair) maar in de winter bewaar ik hem in huis en niet in een zadelkamer op stal. toch wat veiliger ivm vocht en dergelijke!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:14

biancavos schreef:
wol komt beter uit de testen, verdeelt de druk beter en is ook nog is veel beter aan te passen.
wel is het zo dat de kussens van een wintec te hard kunnen zijn, dan kan je dit door je zadelmaker aan laten passen.

Cair is helemaal niet getest. Is ook een zeer klein nietszeggend onderzoekje geweest. Dus het is onzin om te stellen dat wol beter uit de testen komt. Het ging om 5 ruiters en 3 paarden. Dus totaal niet represenatief.

Overigens, Cair wordt niet hard, en is juist erg fijn. Cair is met deze temperaturen (-10) inderdaad ietsjes harder, maar zodra het op de rug van je paard ligt warmt het op en voordat je opgestegen bent is het weer zacht.
Flair is uiteraard ook zacht. Flair is makkelijker aan te passen dan Cair.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:31

Ik heb toch pas weer een paard gezien waar de afdruk van de kussen die in zijn rug stonden. Was een bates met cair. wordt niet vrolijk van die harde rand aan de achterkant van de kussens.

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:33

ik heb ook cair (wintec) en het bevalt me goed!

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:42

volgens mij krijg je die afdrukken ook al snel
met een wolgevuld zadel..
en zegt dat niet veel over cair zadels
en als ze toch echt zo slecht waren dan werden ze toch niet
meer verkocht? lijkt mij..
en vooral niet zo'n grote firma als wintec..
maargoed er zijn volgens mij veel voor en tegen standers voor cair
ik ga begin maart mischien een kopen.. wie raadt cair aan en wie niet en waarom?

Groetjes babslovertje

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:50

babslovertje schreef:
ik ga begin maart mischien een kopen.. wie raadt cair aan en wie niet en waarom?

Groetjes babslovertje

ik raad het je WEL aan!
want, de lucht wat in de kussens zit verdeelt goed over de rug en niet aan de ene kan meer en de ander kant minder.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:09

dankje wel ponyjee8!
mij lijkt het ook een fijn syteem..
zijn er nog meer mensen met ervaringen?
alvast bedankt!

lonniejjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:18

Ik heb ook een Wintec met Cair :) Ben er zeer tevreden over, hij ligt harstikke goed op mijn paard, verdeelt de druk goed en zit ook gewoon comfortabel! En dat dan in combinatie met de kleur die ik al tijden wilde. Ja, ik ben er echt blij mee! :)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:22

ponytjee8 schreef:
babslovertje schreef:

Groetjes babslovertje

ik raad het je WEL aan!
want, de lucht wat in de kussens zit verdeelt goed over de rug en niet aan de ene kan meer en de ander kant minder.

welke lucht in de kussens, er zit gewoon schuim in (met daarin dus miniscule luchtbelletjes, deze kunnen dus ook niet verplaatsen)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:26

Cair is een schuimvulling die in een geseald zakje zit. Dat noemen ze lucht. Is totaal niet te vergelijken met Flair.

Zie foto's

cair en flair
Afbeelding

De cair waarbij het zakje doorgesneden en de schuimvulling (dus de lucht) is zichtbaar
Afbeelding

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:56

mischien is flair ook beter
maar daar moet je natuurlijk wel het geld voor hebben
en al zou ik het geld er voor hebben dan kocht ik het nog niet want
zoveel wil ik er helemaal niet aan uitgeven.
ik vind wel dat je een goed kwalitatief zadel moet hebben maar niet wat
duizenden euro's kost dat vind ik een beetje te ver gaan maarja dat is mijn
mening...
bedankt voor de reacties!

Pieces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:18

Een aantal jaar geleden had ik een zadel zonder cair, beviel me prima. Heb laatst op eentje met cair gereden en merkte weinig verschil.