Bitten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:12

westernbitten zijn flinterdun en dus erg scherp. Je ziet bij western ook nooit dat de ruiter contact heeft met de mond van het paard. Dit lijkt me dus niet verstandig. Een stang hard,, dat kan, maar het moet liggen in de mond van een paard. Dat verschild dus per dier. Ik weet eigenlijk niet wat nu handig is, dat zou je eigenlijk zelf moeten kijken bij je eigen paard, en wat er het best bij past,, waar hij het best op reageert :)

pinboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:21

Heee.
intressante vraag.
ik ben niet echt een fan van een enkel gebroken bitje.
omdat ik dat niet fijn vind rijden, ik voel geen contact dan.
Bitloos is natuurlijk het beste als het over de mond gaat..
maar de inwerking is wel heel sterk.
zelf en ik grote fan van happy mouth bitjes :)
x

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:05

Mijn vorige pony reed ik op een dubbelgebroken watertrens met een plat kopere tussenstukje. Moet zeggen dat hij daar vele malen beter op liep als met een simpel enkel gebroken bustrens.
Mijn huidige paard heeft weinig ervaring met een bit. Maar ze heeft eerst een paar keer enkelgebroken bustrens ingehad en had ze toch moeite met accepteren. Nu heb ik een dubbelgebrokken kunstof watertrens en ze pakte het meteen de eerste keer al beter aan. Ze liet het ook beter los. Voor de rest is ze nog niet onder het zadel dus verder nog geen ervaring mee maar wel een vraag.
Hoezo zou het tandvlees eerder irriteren/beschadigen met een dubbelgebroken? Ik heb er nog nooit van gehoord dus zou wel een duidelijkere uitleg daarover willen.

onley

Re: Bitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:17

ik gebruik een dubbel gebroken watertrens waar ik erg tevreden over ben.
ik heb ook wel eens een D trens uitgeprobeerd enkel gebroken
maar daar reageerde hij totaal niet goed op en vond het niet fijn.

verder heb ik ook een kunstof bit gehad dubbel gebroken van het merk feelings echt een fijn bitje waar die ook fijn op knabbelde maar helaas doordat die bitjes dat kunstof gegoten is in een mal blijven van die kleine randjes aan dat bit zitten waar mijn paard dus niet tegen kon en dus een flinke wond had in zijn mond.

Nu ben ik weer terug op mijn oude vertrouwde bitje waar die fijn op loopt.
Ik heb trouwens na wat recearch werk mijn sperriem van mijn hoofdstel afgehaald en mijn neusriem 1 gat loser gemaakt, en hij loopt als nooit te voren en het bit vastpakken doet die nog zelden, wat die voorheen met sperriem en strakke neusriem wel deed.
Dus ook daar zitten veelal problemen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:06

Mijn pony loopt het fijnst op een ongebroken trens, enkel en dubbelgebroken vond ze niks.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:12

kan iemand mij vertellen hoe je de groote van je bit weet?
want ik moet een bit kopen voor mijn tinker maar ik weet niet welke maat ik moet hebben.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:40

sorry ik ben een beginner met western en ik rijd nu gewoon met een enkelgebroken busterns maar omdat ik nu western rijd zo ik dan ook meteen een ander bit moeten??

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:16

Hoe een paard reageerd op een bit is van veel factoren afhankelijk.
Je kunt daarom ook niet zonder meer stellen dan het ene of andere bit dit of dat doet........
Zo is het afhankelijk van:
de ruimte in de mond en van de mond
de dikte van de tong
de lengte van de tong
de vorm van de tong
Is je paard/pony gevoelig op zijn/haar lagen of juist de tong of geen van beide
Bij ruinen: hoe zijn de zogenaamde hengstentanden, de vorm en hoogte en wat doet dat met de tong
Dus er komt nogal wat bij kijken...........
Daarom zal het ene paard/pony het goed doen op een enkel gebroken trens, een ander op een dubbelgebroken, de volgende op een ongebroken trens, weer een andere op een myler bit met tongboog............ zoveel paarden/pony's zo veel mogelijkheden.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:19

dank u wle josie@:D!!!

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:14

Ik heb westernlessen gehad, gebruikte een engels dubbelgebroken bit. Je hoeft niet (direct) een speciaal westernbit te gebruiken. Shanks al helemaal niet, dat is meer voor de gevordere ruiter in western. Ik heb 1 keer met shanks geprobeert, maar dat moet je echt leren en vooral met losse teugel rijden.Ik vondt het persoonlijk wel moeilijk.
Ik heb nu een snaffle dubbelgebroken bit, sweet iron besteld met koperen middenstukje. Dit weekend ga ik dit bit proberen. Sweet Iron gaat op den duur roesten, wat het paard lekker vindt ( gelezen).

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:43

Ik rijd mijn paard ben een dubbel gebroken watertrens en een enkel gebroken bustrens zelf vind ik m'n bustrens het fijnste rijden. Ze zijn allebei even dik.

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:04

Heb gisteren het bit geprobeert. Palisa ( mijn vz paard), accepteerde het bit direct. Had laatst een enkel gebroken bit gebruikt, omdat mijn bit nog niet binnen was. Dit vondt Palisa niet fijn, schudde erg met haar hoofd en onrustig met haar mond.
Het nieuwe bit gaat prima. Ze was heel rustig.
Deze snaffle die ik heb is niet flinterdun.
Op den duur wil ik bitloos rijden, maar voor nu is dit een goed bit.