Boomloos zadel wat niet breed zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:19

anne_bento schreef:
Ik heb een tijd gereden met een Sensation, heerlijk! Heb ook eens op een barefoot gezeten maar kon er echt amper in zitten, de sensation zit wat minder breed. Kan 'm je echt aanraden!

zo zie je maar, smaken verschillen :D . Sensation is een erg goed en comfortabel zadel, maar naar mijn mening ook wel vrij breed. ik had toch wel moeite om benen aan te leggen.
het went echter wel.

pmarena

Re: Boomloos zadel wat niet breed zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:30

Dat is mijn ervaring dus ook , heel fijn zadel op zich maar voor mij toch ook wat TEVEEL zadel :)

Deze types zijn toch vooral fijn voor mensen die graag een boomzadel-achtige zit hebben , ik miste mijn Barefootje teveel.

Die is ook zeker niet perfect , maar het "gevoel" is gewoon onovertroffen.

Zo heeft elk zadel zijn eigen sterke en zwakke punten , het is maar net welke punten je zelf het zwaarste vindt tellen :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:45

Mijn pony is erg breed en op een BF kon ik mijn benen niet fijn aanleggen, op mijn ghost wel :j Ook niet raar natuurlijk met zo weinig zweetblad, maar wel heel fijn!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:50

Een western-achtig zadel is zelfs nog nooit in me opgekomen. Ik houd juist van zadels met kniewrong, al ligt je been er maar achterlangs, het geeft toch lekker wat steun. Ik heb in Australie op Stocks gereden, was even wennen, dat oortje bij je dijbeen, maar was ook wel fijn rijden. Ik heb ooit wel eens op een western zadel gezeten, maar dat voelt zo kaal bij mijn benen, geen enkele steun, had het gevoel dat mijn benen alle kanten op wiebelden, vond het niet fijn..

Ik ga die Lexington proberen. Is het niets, dan kijk ik wel weer verder, kwam in een ander topic een berichtje tegen van iemand die de Trekker endurance breed vond zitten. Het is toch erg persoonlijk blijkbaar. Een stalgenootje van mij vond de London heel glad, daar heb ik weer nooit last van gehad, zat er op zich heel stevig op, en mijn Anda zit als een huis, dat scheelt ook veel..

Als ik zonder zadel rijd, of op een barebackpad, heb ik geen last van mijn bekken/heupen trouwens :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:59

Misschien hou je je benen dan wat verder naar voren met wat meer knik in de knie , je onderrug wat boller dan in het zadel ? :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:03

Ja daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben..Wat ik zag is dat de Lexington 2 plekken heeft voor ophangen stijgbeugels, dat is waarschijnlijk wel een voordeel.
pmarena, even nieuwsgierig gewoon, maar hoe is de zit van de Sevilla?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:09

De Lexington heeft geen 2 plekken hoor ? :)

De hele beugelophanging kan gewoon d.m.v. klittenband verplaatst worden :)

De Sevilla vind ik persoonlijk echt 3x niks :o

Dit is dus echt zo'n hard type boomloos dat teveel op een boomzadel gaat lijken , zoals de bekende duurdere merken.

Ik dacht voorheen altijd dat dat type boomloos toch wel wat beter zou zijn , maar ben er in de loop der jaren toch wel achter gekomen dat ik het he-le-maal niks vind :n

Gelukkig heeft Barefoot er nu ook 1 waar ik dat van kan zeggen want anders kreeg je weer die beschuldigingen dat ik dat alleen maar van andere merken zeg omdat ik Barefoot verkoop :P

Maar ik vind het niks. De pasvorm is echt *ruk* vergeleken met een normale Barefoot , ding is keihard vergeleken met een normale Barefoot , superstijf.... ik vind het een onding :o

Wel heel erg mooi , en mooie zachte kussens eronder , qua materiaal en uiterlijk enzo is het absoluut een heel leuk ding :j

Er zijn ook echt wel mensen heel enthousiast over :j

Maar als je het aan mij vraagt dan ben ik gewoon eerlijk : blegh.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:13

pmarena schreef:
De hele beugelophanging kan gewoon d.m.v. klittenband verplaatst worden :)

Nog beter!

Hihi je mening over de Sevilla is in elk geval duidelijk. Ik moet nu weg, zal je vanavond mailen op andere adres, wat je vroeg per pb.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:13

ik heb zo'n beetje alle boomloze zadels wel geprobeerd en niks zat goed
of ik had te weinig steun of het zat niet lekker of mijn paard vond mij niet leuk meer
ik heb een smal binnenbekken en breed aan de buitenkant, waardoor er geen vering in mijn bekken zit, dat moet ik opvangen met mijn bovenbeen- en bilspieren

uiteindelijk beland bij de bob marshall
wel een westernzadel, maar deze zat echt lekker

na heel lang zoeken naar de juiste maat voor zowel mij als mijn paard kan ik nu genieten
ik wilde persé een peaked pommel om geen platte zit te hebben en dat was de goede keuze
het voelt echt heel grappig aan, vooral als je paard hinnekt of proest :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:15

reiziger : Hihi , ja dat wel :D Barefoot is ook "not amused" dat ik er zo over denk , maar ik ga er niet over zitten huichelen :P

Zie je mailtje wel verschijnen :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:39

Ik heb een star trekk dresuur.. Bruin.. Heerlijk fijn zadel.. Wat een extra voordeel is, is dat je de pommels kunt verwisselen als je paard breder of smaller in zijn bespiering is geworden. Of ideaal voor een jong paard in opbouw van spieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:45

De Sevilla: verschrikkelijk mooi zadel maar de pasvorm van een plank. Is aan de onderkant helemaal vlak en daarom al niet geschikt voor paarden ook maar iets wat op een schoft lijkt. Hij zat wel heel erg smal maar naar mijn gevoel kiepte ik continu voorover. Als je voor een smalle zit en spaanse look wilt gaan, dan kan je beter kijken naar een Startrekk Espaniola.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:36

Tja , en zo hebben we ook weer Sevilla zadels verkocht aan mensen die die Startrekk versie dus juist niks vonden qua pasvorm :P

Het blijven gewoon lastige zadels , die "look-like" boomloosjes , zijn echt super persoonlijk of ze wel of niet "werken" op een paard.

Ziet er allemaal hartstikke mooi uit hoor , maar ze zijn net zo lastig verkoopbaar als boomzadels...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:18

De Sevilla schijnt heel erg tegen te vallen, zelfs de verkopers van deze BF types zijn het daar overeens. Heel erg jammer, want het zadel is zooo mooi om te zien!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:08

Startrekk +:)+

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:55

Ik heb de Lexington binnen, en meteen uitgeprobeerd. Natuurlijk zit het even anders dan een boomzadel, maar ik vond het wat breed zitten betreft enorm meevallen! Helemaal nergens last van eigenlijk. Geen zere heupen, en ik kon ook goed rechtop zitten.
Ik had nog nooit een Barefoot met VPS gezien, kende alleen de oude modellen zonder.
Wel een wereld van verschil hoor. Het zadel is een stuk steviger. Ik denk zelfs dat ze er niet meer aan moeten veranderen, want dan wordt hij te stug. Ik ga hem nog een keertje goed uitproberen morgen op mijn andere paard, in de bak. Maar ik denk dat ik hem lekker ga houden ;)

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:14

Fijn dat de Lexington je gelijk zo goed bevalt. Had ik ook en ben er nog steeds heel blij mee. Zit totaal anders dan de London voor mij. Geen last meer van mijn rug en kan goed mijn benen aanleggen.

Ik zit alleen nu nog te wachten op de dichte beugelophanging. Na de verhalen van losgeraakte beugelriemen zit ik er toch net iets minder relaxed op. Maar als het goed is zal het niet zo lang meer duren voordat die binnen is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:19

een der redenen waarom we graag langs komen en geen testzadels meer opsturen is dat we direct kunnen zien
welk type evt geschikt zou kunnen zijn
en bij hele smalle bekken een extra inlage eronder
zit je ook iets smaller ;)

de lexington is zeker al smaller dan de london
maar mocht die nog iets te breed zijn probeer dan eens met een extra (stevigere) inlage

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:45

Dat VPS barefoot, is dit nu een echt groot verschil? ook wat betreft schuiven en bijv opstijgen?

ik kon met oudere model met geen mogelijkheid opstappen zonder dat ik onder de buik hing. Ook gleed het zadel naar zijkant in iedere snellere bocht. Ik heb een zeer rond vrijwel schoftloos paard, mijn eigen balans en onafhankelijke zit is niet de oorzaak.

Ik was nl wel te spreken over comfort van barefoot!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:00

Ik stond echt te kijken van de VPS, er zitten goed gevulde kussentjes onder het zadel! Het heeft ook meer model nu dan de oudere Barefoots. Ik vind het ook leuk dat er verschillende types zijn. Met en zonder kniewrongen, dressuur, western, veelzijdigheid..
Ik stijg altijd op met een verhoging, voor de ruggen van mijn paarden. En nee bij mij schuift het zadel totaal niet. Maar waarschijnlijk zijn mijn paarden wel wat smaller en minder rond dan jouw paard. Anders pmarena even pb sturen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:58

Het blijft kriebelen boomloos, maar ik heb met oudere barefoots zonder VPS heel wat schuif taferelen gehad, dus ben gewoon heel erg benieuwd naar ervaringen met de nieuwere. Misschien heb je foto's reiziger? we zijn natuurlijk erg benieuwd hoe het staat bij je paard ;-)
met opstapje opstappen is natuurlijk altijd beter voor de paardenrug, maar onderweg tijdens buitenrit is dat soms lastig.

vlekjes1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:04

Hoi allemaal voor alle paardeneigenaren met paarden die zeer brede,ronde paardenruggen hebben en overwegen een Barefoot Lexington aan te willen aanschaffen en zich afvragen of het verschuift tijdens op-en afstappen.... nou niet dus! *D

Ik heb een shire en geloof mij die is 195cm hoog en megabreed maar mijn Barefootje blijft keurig netjes liggen tijdens op en afstappen en dan heb ik er ook nogeens een normale singel onder! :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:02

Helaas heb ik geen foto! Ik ga het zadel omruilen voor een maat 2. Blijf wel gewoon bij de Lexinton hoor! Hij beviel heel goed, maar ik zat in maat 1 toch iets te opgesloten.
Ik heb er ook gewoon mijn eigen dressuursingel bij gebruikt, en dat gaat prima. Zadel ligt echt mooi stabiel, ook op mijn fries die best breed is.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:14

Ik heb onlangs mijn westernzadel ingeruild voor een cheyenne drytex (met VPS dus) maar op mijn paard blijft de BF toch erg schuiven (en heb er zelfs een Hi Tech pad onder!). Mijn paard is dan ook wel erg rondgeribt en ze heeft weinig tot geen schoft. Momenteel zit ik er echter wel nog aangenamer op dan op mijn westernzadel maar een blijver wordt het niet, in combinatie met mijn paardje en mij blijft zo'n boomloos zadel toch te breed zitten waardoor ik weer moeite krijg om mijn bekken nog te kantelen en beginnen mijn heupen pijn te doen na verloop van tijd.

Zi zie je maar, wat voor de één prima werkt gaat voor geen meter bij een ander.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:24

Een cheyenne zit ook wel breder dan bijna alle andere boomloze zadels he :P