vervanging voor een pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:11

Wat daar onduidelijk aan is is dat je zowel via de bovenste als de onderste ring instructies doorgeeft. Dat is verwarrend voor een paard. Met stang en trens rijd je toch ook niet met een pelhamriempje? Daarnaast schrijft ts zelf al dat ze voor haar paard de onderste teugel niet nodig heeft, waarom zou ze dan een pelhamriempje gebruiken.

Anoniem

Re: vervanging voor een pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:16

Ja daar zie ik ook geen heil in hoor, een tussenriempje terwijl je de hefboomwerking niet nodig hebt, dat vind ik ook onzin.
Maar ik zie het onduidelijke van de signalen van gebruik met riempje ook niet in. Vergelijking met stang en trens gaat volkomen mank lijkt me.
Je kunt ook redeneren dat juist door het riempje er meer inwerking op de mondhoek komt ipv alleen via schaarwerking, en dat het daarvoor wat sympathieker wordt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:50

Je kunt die onderste teugel gewoon achter het riempje (bij de kamer) van het zadel doen, dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar. Wel zorgen dan dat hij aan weerszijden even lang is. De kinketting werkt niet in zolang jij een zachte hand hebt. De kinketting voorkomt dat je het bit door de mond trekt en reageert voorzover ik weet alleen in als je de onderste teugel aantrekt.

Het is een zacht bit op deze wijze en zoals je zegt, hij sabbelt er lekker op :)

Ik denk dat je er snel aan went, en het dan geen probleem meer vind om met een dubbele teugel te rijden waarvan de onderste in een boogje hangt. Dressuurruiters rijden met stang en trens, da's pas een mond vol :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:30

RosiePosie schreef:
De kinketting voorkomt dat je het bit door de mond trekt

Sorry????

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:54

Okay, je hebt gelijk, ik druk me ongelukkig uit. Ik bedoel eigenlijk dat een pelham zonder kinketting of eventueel -riem niet kan, niet stabiel is.

*Overigens hebben we zelf indertijd een ongebroken trens geprobeerd, ging beter dan de enkel- en dubbelgebroken bustrenzen, maar ook daar probeerde hij zijn tong erover te krijgen. De pelham gaf als enige geen problemen.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 25-02-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:59

O gelukkig :D
Dat is inderdaad een waardevolle opmerking, een pelham moet je niet zonder kinketting gebruiken, dan slaat je schaar alsnog door en wordt het een vals bit, net als bv een pessoa.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:13

Iemand bekend met een gebroken pelham? die zijn pas echt gemeen.
Pijnlijke combinatie, van hefboom met notekraker. En helaas nog altijd te koop.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:48

Goed les nemen :j