Boom: Hout of kunststof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

seabiscuitje

Re: Boom: Hout of kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:16

Stubben is geloof ik nog wel hout?
Weet iemand wat ainsley gebruikt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:23

seabiscuitje schreef:
Stubben is geloof ik nog wel hout?
Weet iemand wat ainsley gebruikt?

naar mijn weten niet.

stubben boom:

Afbeelding

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:43

Worden er dan überhaupt nog wel zadels gemaakt met een houten boom? (Dan wordt de keuze gemakkelijk)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:22

Alane schreef:
Zoveel zadelmakers zijn er niet meer die hout gebruiken, de meesten zijn overgestapt op kunststof, en die zijn ook aan te passen.

Van een wintec is de boom niet te wisselen, enkel en alleen het kopijzer.

Is de boom wel van hout? (sorry als dit een domme vraag is :+ )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:14

Ginger0410 schreef:
Alane schreef:
Zoveel zadelmakers zijn er niet meer die hout gebruiken, de meesten zijn overgestapt op kunststof, en die zijn ook aan te passen.

Van een wintec is de boom niet te wisselen, enkel en alleen het kopijzer.

Is de boom wel van hout? (sorry als dit een domme vraag is :+ )

Wintec heeft geen houten boom,
als je naar het plaatje kijkt dan zie je aan de voorkant van de boom (is aan de onderkant op de foto) die boog daaronder zit dan het kopijzer van wintec, door een smallere of bredere te monteren wordt het zadel smaller of wijder.

Somige zadelmakers hebben hun bomen op internet staan, oa Passier (die is ook te zien in de wiki, ooit gekregen van Passier nav een ander bomen topic hier op bokt)

JC had altijd een filmje online staan hoe een zadel gebouwd wordt, en KN heeft ook afbeeldingen van bomen op hun site.

Geen idee of er nog zadels gemaakt worden met een houten boom...

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:43

In zadels van Engelse merken vindt je nog vaak houten bomen. De MSFC zadels hebben houten bomen. Verder heeft geloof ik Passier of Prestige ook houten bomen. Ook Daaleman en Hulsebosch werken met houten bomen. Het zijn meestal wel zadels in de hoogste prijsklasse die een houten boom hebben. Of juist in de goedkoopste, maar dan wordt de boom gemaakt van waaibomenhout en dan breekt zo een boom zeer snel! Die moet je dus in ieder geval niet nemen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:38

hoezo kun je bij wintec geen boom wisselen? dat kan toch gewoon je maakt hem breder en smaller met de verschillende bomen.

aan TS ik zou een wintec zadel nemen die kun je nog aanpassen aan de bespiering van je paard. en als je paardje uitgegroeit is een goed op maat gemaakt zadel kopen

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:42

seabiscuitje schreef:
Ja, dat is zo! Maar ze zijn wel lelijk ;)
Waarom je goed bezig bent? Omdat je zo fanatiek bent in het opspeuren/helpen ;)

nou idd echt suuper lelijke zadels
ze zijn ook suuper duuur maar..
iedereen (nouw jah bijna iedereen) zegt dat het goede zadels zijn.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:35

lovelucydan schreef:
hoezo kun je bij wintec geen boom wisselen? dat kan toch gewoon je maakt hem breder en smaller met de verschillende bomen.

aan TS ik zou een wintec zadel nemen die kun je nog aanpassen aan de bespiering van je paard. en als je paardje uitgegroeit is een goed op maat gemaakt zadel kopen

dat is dus het kopijzer die je breder of smaller maakt.
de rest van de boom verander je daar dus niet mee.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:45

Mijn ervaring is juist dat de Wintec bomen heel snel stuk gaan. Zeker als je een paar keer het kopijzer veranderd. Dat blijft heel, maar de rest van de boom (een gevormde kunstof plaat is dat eigenlijk) die scheurt snel. Dit kun je zien als je het zadel openmaakt en dan de flap die met twee kleinere schroefjes aan de over de boom zit losmaakt. Ik heb laatst 5 wintecs op de manege gecontroleerd, daarvan waren er 4!! stuk en dat waren geen oude zadels. Ik weet trouwens niet of dit bij de nieuwe Wintecs ook nog is, het waren nog wel de oude modellen.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:05

Joonas schreef:
Mijn ervaring is juist dat de Wintec bomen heel snel stuk gaan. Zeker als je een paar keer het kopijzer veranderd. Dat blijft heel, maar de rest van de boom (een gevormde kunstof plaat is dat eigenlijk) die scheurt snel. Dit kun je zien als je het zadel openmaakt en dan de flap die met twee kleinere schroefjes aan de over de boom zit losmaakt. Ik heb laatst 5 wintecs op de manege gecontroleerd, daarvan waren er 4!! stuk en dat waren geen oude zadels. Ik weet trouwens niet of dit bij de nieuwe Wintecs ook nog is, het waren nog wel de oude modellen.

Dat vind ik wel verontrustend als Wintec-eigenaar zijnde!
Kun je dit nog aan andere dingen zien?
Ik heb mijn zadel nog geen jaar, de boom (kopijzer) heb ik er in laten zetten. Toen was alles ok.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:19

Forrestier heeft ook nog houten bomen.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:26

haha,er heerst dus nog geen eensgezindheid over dit onderwerp ;)