Hopeloze combi (zadel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Hopeloze combi (zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:35

@pmarena: ik heb ook een paar keer op een boomloos gereden, maar het is ooknietmijn ding hoor, vind dat je dat best kan zeggen na een aantal keer rijden! Je hebt minder steun asl in een boom zadel, dat is nou eenmaal zo, en ja, als je dat niet ligt, dan houdt het op.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:37

Ik wil gewoon niet boomloos :) Naast dat ik het zelf niks vind heb ik ook andere vervelende verhalen erover gelezen/gehoord en ik ben er daarbij ook helemaal niet van overtuigd dat boomloos wel zo geweldig is :)

Maar de discussie wel/niet boomloos is hier niet van toepassing :)

Bedankt voor jullie info weer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:21

Karev : "een" boomloos is net zo vaag als "een" boomzadel :P Je kunt beide soorten niet volledig over 1 kam scheren als je er maar 1 of 2 geprobeerd hebt , er zijn altijd nog totaal andere modellen die totaal anders aanvoelen :P
Als iemand op 1 boomzadel zit dat niet fijn aanvoelt , zegt diegene toch ook niet meteen : nee boomzadels vind ik maar niks :n
Maar bij 1 boomloosje is dat wel ineens zo , dat is echt belachelijk :D

Zap : Wel jammer hoor , ik denk dat er zeker wat boomloze zadels tussen zitten die een mooie oplossing zouden kunnen zijn. Van mij hoef je absoluut niet boomloos , mij maakt het niks uit wat je doet :) Maar ik zie het heel vaak dat mensen om vage redenen "tegen boomloos" zijn , jaren aanprutsen met allerlei boomzadels , en dan uiteindelijk uit pure wanhoop toch maar bij de boomloosjes terechtkomen...en daar hun ideale zadel vinden....balend dat ze dat niet jaren eerder serieus geprobeerd hadden :)

Natuurlijk hoor je er allerlei verhalen over , je hebt bij elk ding dat de ene persoon er gek op is en de ander het niks vindt :P
Er zijn altijd nog veel meer verhalen en problemen met boomzadels die niet goed passen en paarden de vernieling in helpen , je hebt zelf ook wat problemen gehad met niet-fijne-boomzadels...maar toch blijf je ermee doorgaan , dat is toch meten met 2 maten ? :)

Maar nogmaals : mij maakt het geen fluit uit of je voor een boom- of boomloos zadel gaat , ik vind het alleen zonde als je het vantevoren al uitsluit want er zijn zo veel verschillende merken en modellen...wie weet zit je ideale zadel er wel tussen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:09

Zaldi´s willen ook nog wel eens goed op ronde korte paardjes zonder schoft liggen, misschien kan je die eens proberen. In Spanje worden ze veel gebruikt, daar komt het ook vandaan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:17

strada dacht ik ook, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:30

BrittKitt schreef:
Ik zou zeggen; massimo. Dat is vrij goed aan te passen en is ook gebouwd op rondgeribde paardjes met smalle schouders en weinig schoft.
Esther Groen van http://www.greendistance.nl komt langs om alles op te meten en kan je goed adviseren over wat zou kunnen passen en wat absoluut niet. Heel kundig iemand en een massimo heeft geen absurde nieuwprijs. Je kan haar altijd eens mailen?

ik sluit me hierbij aan. NEtte prijsklasse, goede zadels en lijken mij ideaal voor het soort pony dat je omschrijft

edit: ik sluit me aan in het rijtje met paarden met onmogelijke rug :D ik ben uiteindelijk voor een WOW gegaan. Een jaar flink gespaardm als tussenoplossing boomloos gegaan en nu heel blij. MAar dat is een keus die ieder zelf moet maken

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:08

fjordnina schreef:
Ga in ieder geval niet aan de gang met een voorsingel of staartriem, die doen in dit geval (voor langere tijd) meer kwaad dan goed.

Edit: ik zie dat Massimo's aangeraden worden. Dit zou ik in dit geval niet doen aangezien het zadel door de naar voren geplaatste singelstoot het zadel toch wat naar voren trekt. Op het moment dat de schouders dat niet op kunnen vangen zit je bij wijze van spreken zo op de nek. Ik heb zelf een Massimo Trail, nog nooit zo'n fijn zadel gehad en ik raad hem ook iedereen aan, mits diegene het juiste paard ervoor heeft :D .

Even een korte reactie op aantal dingen uit dit topic.
Voorsingel die in het zadel ingebouwd is op juiste manier (zoals bij Massimo) kan zeker helpen bij naar voren schuivende zadels. Het probleem bij gewone singelophangingen is namelijk dat de singel verder naar achter komt dan waar de natomische plaats is (vaak bij dit soort paardjes vlak achter de elleboog)
Komt de singel te ver naar achter dan schuift de singel bij beweging toch naar die plek achter de elleboog en neemt het zadel mee.
Dus precies andersom als Fjordnina aangeeft...
De voorsingel (bij juiste maat boom!!!) zorgt juist dat de singel meer naar voren komt en het zadel zo beter op zijn plaats blijft.

Ik zag nog een opmerking dat WOW semi boomloos is, dat is niet zo. WOW is een boomzadel, de boom in het zadel is wel flexibel (afgezien van het kopijzer uiteraard!)

Ook de Wintecs werden aangeraden, daarbij moet je waak weer op die beugelophanging letten en veel Wintecs zijn lang.

Binnen boomloos zijn verschillende vormen van meer of minder structuur (wanneer noem je het een boom en wanneer niet meer ;) ) dus daarin kan je nog wat experimenteren, maar combi van je paard en jezelf zal zeker een interessante puzzel zijn!

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:17

ik heb zelf een merano met teruggesneden boom en vindt hem erg fijn liggen op die van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:19

ikke1989 schreef:
ik heb zelf een merano met teruggesneden boom en vindt hem erg fijn liggen op die van mij

Merano is zadelmarkt.. Nee daar zou ik zeer zeker niet voor gaan.. Over het algemeen genomen erg slechte zadels (uitzonderingen daar gelaten)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:22

Weer bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken voor een Massimo denk ik :). Veel goede verhalen over gehoord en ik woon niet achterlijk ver van hun vandaan om te laten passen :)

Een Merano komt er niet op hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:23

zap schreef:
Weer bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken voor een Massimo denk ik :). Veel goede verhalen over gehoord en ik woon niet achterlijk ver van hun vandaan om te laten passen :)

Een Merano komt er niet op hoor :D

Massimo is een goede keus :) door wie laat je hem passen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:25

Dat weet ik nog niet :). Of door Nijkerk of door die andere die veelal genoemd wordt. Beide werken ze binnen mijn straal! Nog even hard werken en sparen (nog 3 weekjes wachten :P) en dan zijn er geen belemmeringen meer wbt het gehele bedrag en eventuele aanpassingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:28

zap schreef:
Dat weet ik nog niet :). Of door Nijkerk of door die andere die veelal genoemd wordt. Beide werken ze binnen mijn straal! Nog even hard werken en sparen (nog 3 weekjes wachten :P) en dan zijn er geen belemmeringen meer wbt het gehele bedrag en eventuele aanpassingen :)

Herman is zeer goed, Heb bij hem ook mijn massimo vandaan. Helaas werkt hij niet op loctie(daar heeft hij het te druk voor geloof ik) Hij heeft wel een erg mooie binnenbak achter zijn winkel liggen waar je naar hartelust kan kan testen :)

Welk type spreekt je het meest aan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:32

Type interesseert me niet zoveel, als het maar past :P

Ik heb nu veelzijdigheid richting dressuur en wil dat graag behouden (ik weet niet hoe de massimo vzh valt, meer richting spring of meer richting dressuur?) anders de dressuur. Maar de trail is ook prima hoor (lekker voor de buitenritjes :D)

[edit] al lijkt dat ijslandse zadel me het lekkerst zitten :D. Ik wil geen diepe/gedwonge zit :n, maar juist een beetje vlak zodat ik echt zelf moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:34

zap schreef:
Type interesseert me niet zoveel, als het maar past :P

Ik heb nu veelzijdigheid richting dressuur en wil dat graag behouden (ik weet niet hoe de massimo vzh valt, meer richting spring of meer richting dressuur?) anders de dressuur. Maar de trail is ook prima hoor (lekker voor de buitenritjes :D)

Als je veelzijdig richting dressuur wil zou ik voor de trail gaan(en die heb ik zelf dan ook :D ) echt een geweldig zadel. Mijn zus rijd er endurance mee, En ik spring en dressuur er mee.
De Trail is niet zo diep trouwens, Hij lijkt dieper dan hij is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:14

Ik heb het veelzijdigheidamodel en ook die heeft een heerlijke vrije zit en absoluut ongedwongen. Heb al een aantal mensen gehad die hem niet fijn vonden om de weinige steun die hij gaf :P wat ik juist heerlijk vind!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:53

Ik heb veel verschillende zadel's gehad maar er was er niet een die goed bleef liggen. Alle zadel's schoven naar voren. Ik heb toen bestfit langs laten komen met wat KN zadel's, en heb er uiteindelijk een zadel gekocht. Enigste zadel dat niet naar voren schoof, en waar mijn paard goed op reageerde. Toen dit zadel gestolen was heb ik een ander type KN kocht, ook deze blijft netjes op z'n plaats.

Ik ben zelf niet groot (1.63m) dus voor mij zijn de zweetbladen wat korter gemaakt.

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:53

gezien dat jij zo klein bent en korte benen hhebt, zou ik misschien toch voor (richting) springzadel gaan. ik zelf ben ook klein (163) en heb korte benen ik zit nogsteeds het fijnst op springzadel met goede kuit en knie wrongen.

gezien je pony zou ik niet weten welk merk er het beste op kan. misschien toch een zadelmaker laten komen met vele zadels zodat je goed kan passen en zitten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:21

Moragh schreef:
Ik zag nog een opmerking dat WOW semi boomloos is, dat is niet zo. WOW is een boomzadel, de boom in het zadel is wel flexibel (afgezien van het kopijzer uiteraard!)

dat zei ik, en dat was wat de verkoopster zelf opmerkte hoor. Niet negatief bedoelt ofzo, maar het enige vaste in een wow is het kopijzer en de boom, de rest is leer, dus is ie semi boomloos,zoals ze zelf zei! Denk ook dat ze daarmee meer doelde op ghet feit dat boomloze zadels ook erg flexibel zijn, en uit leren flappen bestaan, en een wow ook, als je snapt wat ik bedoel!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:51

karev schreef:
Moragh schreef:

dat zei ik, en dat was wat de verkoopster zelf opmerkte hoor. Niet negatief bedoelt ofzo, maar het enige vaste in een wow is het kopijzer en de boom, de rest is leer, dus is ie semi boomloos,zoals ze zelf zei! Denk ook dat ze daarmee meer doelde op ghet feit dat boomloze zadels ook erg flexibel zijn, en uit leren flappen bestaan, en een wow ook, als je snapt wat ik bedoel!

Ja, ik snap helemaal wat je bedoelt, en ook wat de verkoopster probeerde te doen. Boomloos is populair dus semi boomloos is leuke verkoop-praat!
WOW is gewoon een boomzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:53

"Het enige vaste in een Wow is het kopijzer en de boom"

Dat is dus bij alle boomzadels zo :P

Daarom is het ook een boom , omdat het vormvast is :P

Dat is nu exact het kenmerk van boomzadels : hebben een vormvaste boom , vormvast kopijzer , en de rest is gewoon met leder bekleed. Dat heeft de Wow , maar ook een Kieffer , een Wintec of een merkloos zadeltje :P

Het leuke aan de Wow is dan wel dat het kopijzer onafhankelijk van de rest van de boom kan bewegen , en dat is al een heel mooi systeem ! Maar boomloos is het absoluut niet :)

Kan het zijn dat je het verkeerd begrepen hebt ? Anders vind ik het een schandalig misleidende uitspraak , erg onbetrouwbaar als iemand zulke onzin verkoopt....

Je hebt in boomloze zadels ook versies die bvb. zijn opgebouwd rond een "boom" van flexibele materialen , zoals stevig leder. Ikzelf ben er niet zo'n fan van , die hele stevige boomloze zadels. Dus dat is vaak nog best een optie voor mensen die iets tegen "boomloos" hebben.

Er zit echt een enorm verschil tussen een boomloosje op Marktplaats van 200 euro , en bvb. een Freeform en vanalles daar tussenin qua prijs en type :)
Duurder is zeker niet altijd beter , maar....gewoon heel anders :)

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:06

Mijn stalgenoot heeft precies hetzelfde en heeft nu een Kent And Masters ligt erg goed en zit lekker

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:56

je zou ook een thorowgood T4 of T6 kunnen proberen. thorowgood heeft namelijk heel veel variaties leverbaar

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:43

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van thorowgood. Ik weet niet hoe het met de nieuwere modellen zit (al zeggen voorstanders dat het aaaaltijd beter is ;) ), maar ik heb de ervaring met deze zadels dat ze altijd zakken aan de voorkant (zelfs zo erg dat ze op schoften gaan liggen en daar lagen ze daarvoor bij lange na niet ;) ). Ze zitten overigens wel erg lekker :j

Bedankt weer voor de reacties. Een WoW zit er financieel gewoon even niet in :).

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:12

Voor je pony zou ik niks weten, maar is het voor jouw als je korte benen hebt niet een idee om een vzh zadel te nemen?

En even off-topic, Van Rijs komt morgen mijn knollie bekijken :+ , ben erg benieuwd.