Welk bit gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Corally_B

Re: Welk bit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:49

Hoe lang heb je het paard nu en hoe lang ben je aan het lessen?
Loop je als sinds het begin tegen deze problemen aan?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:52

Ze gaat dan alleen maar harder rennen.

Niet kwaad bedoelt maar ik vraag hier advies voor een ander bit en niet over bitloos rijden, ik begrijp dat jij daar een voorstander voor bent maar graag daar een ander topic over waarom bitloos te rijden.

Lies21 ik heb haar nu bijna een jaar en les privé met haar sinds een maand of 9 en ja dit probleem is dus al langer zo.
Het ging een tijdje een stuk beter maar het is echt grote ellende momenteel op deze manier gaat het plezier van het rijden ook naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:06

@maaike5581:

Ik weet dat je advies vraagt voor een ander bit, maar daar los je het probleem niet mee op.
Mensen die jou andere adviezen geven en vragen stellen om een beter beeld te krijgen van de situatie, willen jou dat duidelijk maken en je daarmee helpen, ik dus ook. ;)

Mij lijkt dat er lichamelijk iets niet goed zit bij je paard. Een mondprobleem is er blijkbaar niet, aangezien het bitloos niet beter of anders ging. Alleen daarom al zal een ander bit ook geen verschil gaan maken.
Ik blijf er bij dat je een fysio of osteo bij je paard moet halen. Èn een ander lesgeefmens moet gaan zoeken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:36

Dat paard is gewoon geprogrammeerd om hard te gaan. Is ie ook op stem? Stem gebruiken helpt bij mij veel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:41

heeft jou draver ooit gelopen?
bij vluchters is het zo als je met een los contact rijdt en je neemt "plots" jet teugels aan is dat het signaal om in een vlotte galop te vertrekken.
Misschien is dit bij dravers ook zoiets. En een tijdje terug las ik in een topic dat iemand meerdere koersdravers herschoold heeft en dat ze het meeste succes boekte met een dubbelgebroken bitje, omdat ze om de een of andere reden op enkelgebroken bij meer druk aleen maar harder gingen...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:15

Joviban, er is lichamelijk niets mis, ik heb al eerder vermeld dat ze recent nog medisch nagekeken is.

Ilse ze reageert weinig op stem ohz los of tijdens longeren wel.

Petitparis ja ze heeft inderdaad in het verleden koersen gelopen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:21

misschien kun je daarmee wat oefenen....
dat maakt het veel makkelijker.
reageren andere paarden op je zit trouwens? of rij je alleen deze. hier zou ik echt aan werken als het paard verder ok is. doet echt wonderen!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:23

IK rij verder niet op andere paarden.

Wil daar best aan werken maar ze reageert er niet op.
Zal iig eens een dubbel gebroken trens gaan proberen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:29

Misschien een H&M Dangerbit?
dat is een dubbelgebroken correctiebit die blokkeert in de verbinding van de mondstukken en functioneert als een stang bij het maken van een ophouding.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:38

hey hey,

Ik had dat probleem met mijn draver ook, heb enkel en dubbel geprobeerd... Martingaal, thiedemann noem maar op! Op de thiedemann is hij redelijk te rijden, maar heb laatst een hackamore aangeschaft, (zag al dat je info wilde over het bit en niet over bitloos, maar zeg het toch ff)

Het is werkelijk een wereld van verschil! Heerlijk ligt te rijden nu! Hoofd laag, en ik heb geen druk op de teugels.... de mijne was gewent hoe meer druk in zijn mond hoe harder hij moest lopen, dus daarom vrij logisch dat hij met bit moeilijk te rijden is... ik zweer in ieder geval bij de hackamore! Ideaal! Je zou het ook kunnen afwisselen natuurlijk, dat doe ik ook!

Succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:25

Hallo, Was nog even aan het meelezen met dit topic :o

Snap dat je het wilt proberen met de Tiedeman, want je bent naar een oplossing aan het zoeken voor je probleem, maar ik zou er heel voorzichtig mee zijn, en als je het gebruikt alleen onder hele goede begeleiding of met een hele goed uitleg over het gebruik ervan. Als je met een Tiedeman niet goed werkt, krijg je straks, als je weer gaat rijden zonder de Tiedeman, echte problemen. Dan ben je nl terug bij af, en misschien nog verder terug. Ik had een instructrice die me dit aangeraden heeft. Helaas heb ik er heel veel mee kapot gemaakt, en het heeft me maanden gekost om dit weer goed te krijgen. Misschien dat het je helpt als je het op de goede manier toepast, maar ik vind het een beetje eng.

Ik heb wel eens andere topics gezien over mensen met een soortgelijke vraag die ook een draver hadden. Heb daar in gelezen dat dravers die gekoerst hebben, alleen maar harder gaan lopen als er druk op het bit komt, omdat die zo aangeleerd is (?). Ik heb hier helemaal geen verstand van, maar misschien dat je met een beetje zoeken ook eens in dat andere topic kan lezen wat daar voor adviezen in stonden.
Hoe dan ook, veel succes +:)+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:09

justme83 schreef:
hey hey,

Ik had dat probleem met mijn draver ook, heb enkel en dubbel geprobeerd... Martingaal, thiedemann noem maar op! Op de thiedemann is hij redelijk te rijden, maar heb laatst een hackamore aangeschaft, (zag al dat je info wilde over het bit en niet over bitloos, maar zeg het toch ff)

Het is werkelijk een wereld van verschil! Heerlijk ligt te rijden nu! Hoofd laag, en ik heb geen druk op de teugels.... de mijne was gewent hoe meer druk in zijn mond hoe harder hij moest lopen, dus daarom vrij logisch dat hij met bit moeilijk te rijden is... ik zweer in ieder geval bij de hackamore! Ideaal! Je zou het ook kunnen afwisselen natuurlijk, dat doe ik ook!

Succes!

Bij een hackamore mag er dan geen ijzer in de mond zitten, de inwerking is als bij een stang. Ofwel: bitloos, maar zeer scherpe inwerking.
Ik blijf erbij dat het probleem rijtechnisch opgelost moet worden. Mijn paard is geen draver, maar in het begin was het ook druk en rennerig. Druk op het bit gaf letterlijk en figuurlijk meer druk bij hem en dus nog sneller vluchtgedrag. Eerste waar ik bij mijn huidige instructrice aan ben begonnen is ontspanning. Rijden zonder druk, maar wel de aandacht van het paard opeisen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:12

maaike5581 schreef:
IK rij verder niet op andere paarden.

Wil daar best aan werken maar ze reageert er niet op.
Zal iig eens een dubbel gebroken trens gaan proberen.

Nee, daarom moet je er ook aan werken he ;) veel oefenen. Niet teveel met teugels en bitten ouwehoeren. Dat helpt niet zoveel. Echte controle moet je hebben met je zit. Bit/teugels zijn bijzaak. (vind ik)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:35

Zitles nemen. Mocht je dat toch absoluut niet willen, neem dan eens contact op met Jan Groeneveld, paardengebitsverzorger en tevens "bittenbank", hij kan je helpen het juiste bit voor je paard te vinden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:07

Als je alleen een enkelgebroken hebt geprobeerd zou je het inderdaad kunnen zoeken in een ander bit. Dubbelgebroken, ongebroken, of wellicht zelfs iets van ander materiaal (happy mouth/nathe/aurigan/koper etc). Mocht jouw paard ook na een paar keer proberen net zo slecht reageren op deze bitten dan op de enkelgebroken dan wordt het misschien tijd om het bitloos toch weer terug op te pakken.
In deze maakt het denk ik een essentieel verschil dat hij gekoerst is en dus als het ware nu op een ongewenste manier is ingeprogrammeerd. Dat vraagt van jou heel veel doorzettingsvermogen, het onvoorwaardelijk houden van zachte handen en het structureel en altijd belonen van goede reactie op welke hulp dan ook. Slechte reactie zou ik hier ook helemaal niet afstraffen; het is immer wat jouw paard geleerd heeft.