welke singel is fijn voor je paard?vooral met singelnijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:53

Op de vraag van Ginger of een singel met elastiek echt zo fijn is.....
Voor mijn paard niet, als hij flink moet werken krijgt hij na die tijd een paar bultjes onder de singel op het borstbeen. Ik heb dus nog een prachtige, zachte leren springsingel met elastiek in de aanbieding.
Uit mijn hoofd dacht ik dat een kentaur was.

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:53

Ik heb een singel die helemaal van elastiek is. Komt uit de natural horsemanship hoek weet alleen de naam niet. De singel is een soort vlechtwerk en rekt mee. Ben er heel tevreden over en mijn merrie ook.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:02

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:56

Ulfeino schreef:
Ik heb onlangs een FRA supersingel gekocht.
Deze singel is 10 cm breed is van stof en helemaal elastisch.
De singel vastmaken en aansingelen gaat super makkelijk omdat hij helemaal rekt, je hoeft dus nooit meer te sjorren en nasingelen is ook niet nodig.
De druk is ook overal hetzelfde doordat hij helemaal elastisch is.
Nieuw kost hij 60 euro geloof ik.

wat voor maat moet je hebben dan vergelijkbaar met de normale maat?
en hoe erg was jou paard zeg maar?
ik ben nog aan het dubben wat te doen..

petitparis

Re: welke singel is fijn voor je paard?vooral met singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:07

ik volg even, want mijn paard heeft ook verschrikkelijke singelnijd en ben ook op zoek naar een andere singel in de hoop het zure gedrag nog verder terug te dringen...
Bij haar is het vooral afkomstig van maagproblemen, maar ondanks behandeling blijft ze aansingelen niet leuk vinden (maar gaat toch al niet meer plat tegen de grond bij het opgooien van een longeersingel).

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:31

Ahumm schreef:
Voor mijn paard niet, als hij flink moet werken krijgt hij na die tijd een paar bultjes onder de singel op het borstbeen. Ik heb dus nog een prachtige, zachte leren springsingel met elastiek in de aanbieding.

Deed jij de singel na het werken altijd losser of niet?

Het beste is over het algemeen een singel met elastiek aan de uiteindes, dit komt omdat de singel niet strak kan komen te staan zoals een gewone singel zonder stiek en hierdoor voelen de paarden zich niet opgesloten. Enige puntje waar rekening meegehouden moet worden is wel dat je met uitstappen de singel 2 gaatjes langer maakt, want anders krijgen ze van die grote bulten naast het borstbeen en kan je een week niet rijden. Die singels met elastiek in het midden ben ik niet zo over te spreken want je verdeelt alleen over het borstbeen en niet over het gehele singel oppervlakte. En inderdaad gaatje voor gaatje aansingelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:00

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:50

@daffie: het losmaken bij het uitstappen deed ik inderdaad niet (niet over nagedacht helaas). Hij kreeg een paar bulten aan de onderkant, net borstjes en dat duurde zo'n twee weken voor het over was.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:15

daffie1986 schreef:
Ahumm schreef:

Deed jij de singel na het werken altijd losser of niet?

Het beste is over het algemeen een singel met elastiek aan de uiteindes, dit komt omdat de singel niet strak kan komen te staan zoals een gewone singel zonder stiek en hierdoor voelen de paarden zich niet opgesloten. Enige puntje waar rekening meegehouden moet worden is wel dat je met uitstappen de singel 2 gaatjes langer maakt, want anders krijgen ze van die grote bulten naast het borstbeen en kan je een week niet rijden. Die singels met elastiek in het midden ben ik niet zo over te spreken want je verdeelt alleen over het borstbeen en niet over het gehele singel oppervlakte. En inderdaad gaatje voor gaatje aansingelen.

wat onhandig zeg...hoe kan dat dan? dat ze bulten krijgen, door wrijving?
maar is dat dan puur door het elastiek?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:15

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:19

CaPrIoLe`79 schreef:
Vaak ontstaan dit soort problemen doordat een paard last heeft van zijn maag, dan is druk op dat gebied heel gevoelig. Heb je daar al eens naar laten kijken? Als dat zo is zou je tijdelijk een springsingel met springflap kunnen gebruiken, dat werkt erg goed, omdat het de druk van dat gevoelige punt afhaalt en verdeelt. En de maag behandelen natuurlijk.

dit begrijp ik niet: de singel zit rond de ingang van de borstkas dus verre van de maag, hoe kan een paard met last van zijn maag dan last van de singel hebben?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:24

vraag me niet hoe, maar mijn paard ging tegen de grond liggen bij het opgooien van een longeersingel, trapte naar haara buik bij het nemen van de singel en het losjes bevestigen.
Na behandeling met maagzout en pronutrin, kijkt ze alleen nog maar zuur en schudt ze met haar hoofd....

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:08

Gelukkig heeft mijn paard geen singelnijd, maar ik heb een anatomische singel van Prestige voor hem, singelt fijn aan, past voor hem perfect. Daarnaast heb ik nog een singel met elastiek van Prestige, ook een fijne, die had ik voor mijn andere paard, omdat zij wondjes kreeg van de anatomische en met die er geen last van :)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:18

Mijn [over]gevoelige paard is heel blij met de throwgood elastisch/leren singel!
singelt heel fijn aan ,en is gewoon fijn om te gebruiken!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:43

[/quote]

wat onhandig zeg...hoe kan dat dan? dat ze bulten krijgen, door wrijving?
maar is dat dan puur door het elastiek?

Ik weet het niet precies, ik denk een combinatie van warmte en wrijving. Hij krijgt het ook als een te sterk iemand hem aansingelt met een gewone singel.
Op de een of andere manier lijkt het net of het elastiek meer bewegingsvrijheid suggereert dan het geeft. Maar nogmaals, ik kan alleen maar gissen naar de oorzaak.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:03

Even wat anders, hebben jou paarden niet een kilotje te veel? (Is een vraag, niet aanvallend bedoeld heb je paarden immers niet gezien)
Dat is vaak een oorzaak van singeldrang en aangezien ze het allebij hebben :+

Op je vraag over de singel, iets met stiek of ander elastisch materiaal?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:42

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:02

en waar te koop en hoe duur?

mn ene paard is echt niet te dik,
mijn pony wel dus die zou daar last van kunnen hebben.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:57

Ik heb nu een neopreen singel van Knight Rider met aan 1 kant elastiek (ik dacht dat er elastiek aan beide kanten zat maar ja..:)). Vanavond voor het eerst mee gereden en ben er erg tevreden over. Aansingelen ging ook prima, ze heeft geen enkele keer gebeten oid! Ook is de singel iets ronder waardoor de singel niet knelt en beter ligt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:18

Sorry dat ik nu pas reageer, had geen abb. en keek nu pas weer even.
Ik had bij mijn paard een wintec singel zonder elastiek deze was ongeveer 62 cm lang (van gesp naar gesp), mijn paard is niet heel nijdig bij het aansingelen wel op en neer lopen, maar reageert wel heel debiel met rijden als hij voelt dat het anders is, bokken, steigeren, wegrennen, schoppen en bijten naar de singel etc.

Ik had een andere singel nodig omdat ik een ander zadel heb gekregen en bij dit zadel paste de singel nog maar net.
Verschillende singels geprobeerd maar steeds dat vervelende gedrag, dit werd ook niet beter als ik een singel een paar keer had gebruikt.

Nu was het misschien logisch geweest om gewoon weer een wintec te kopen, maar ik wilde eigenlijk wel graag een singel met elastiek.

Op marktplaats kwam in de FRA supersingel tegen en na wat te hebben gelezen over deze singel leek hij mij ideaal.
De eerste keer dat Ulf de singel om had reageerde hij helemaal niet bij het aansingelen, wel deed hij weer zo debiel toen ik er net opzat, dus even aan de longe laten uitrazen en toen er weer op.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de singel mij en Ulf volgens mij ook heel goed voldoet, met de handen kun je hem niet uitrekken, maar met aansingelen rekt hij weer wel makkelijk.
Hierdoor hoef je helemaal niet te sjorren aan de singelstoten.
Ik zadel hem op doe de singel gelijk vrij strak, loop naar de bak en voel even of hij makkelijk nog een gaatje strakker kan.

Met mijn oude singel had ik nog wel eens dat ik het idee had dat het zadel na het opstijgen niet helemaal recht meer zat, dan probeerde ik door druk op de andere stijgbeugel het zadel weer recht te krijgen, maar dat lukte nooit zo makkelijk.
Met deze singel zet je even wat druk aan de andere kant en het zit gelijk weer goed, maar het zadel zit niet los ofzo en schuift ook niet.

Ik heb nu maat 70 van singel, dit past prima, maar had met 65 ook goed uit de voeten gekund, ik denk dat je door de rek met 5 minder toekunt dan zonder rek.