hoe onderouden jullie het tuig en waarmee??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:07

Eerst pak ik een emmertje met hqandwarm water. Daar doe ik 2 pompjes gewone handzeep in. Daar maak ik het hele tuig goed mee schoon, zodat er geen zand, haar of huidvet meer op zit.
Daarna maak ik alles droog met een schone, zachte handdoek.
Daarna behandel ik al het tuig met Passier zadelzeep. Dit laat ik intrekken.

Vet of olie gebruik ik niet. Ik vind het leer daar minder mooi door worden. Bovendien is het nergens voor nodig als je een goede kwaliteit leer hebt; de zeep is vet genoeg.
Alleen bij mijn vroegere hoofdstel en zadel gebruikte ik het wel, omdat dat van slechte kwaliteit leer was dat vrij stug en droog was. Van de olie of vet werd het dan zachter.
Nog 1 uitzondering zijn de strengen van het mentuig; deze drogen vrij snel uit door alle blubber die er op komt, dus die vet ik nog wel eens in.

braschaat

Re: hoe onderouden jullie het tuig en waarmee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:29

leder met ledervet

en stoffen dingen zoals dekjes in de was
halsters en dergelijke in een emmer water

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:02

Leerolie.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:16

effax, heel fijn spul en dan de passier lederbalsem.
een enkele keer wil ik wel eens de onderkant van zweetbladen in te smeren met lederolie.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:10

Ik gebruik het spul van Stübben, nat maken met een sponsje en ff dempen in het potje. Ik vind het fijn spul, maakt het leer soepel en daarna poets ik het uit met een schone doek.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:16

ik gebruik ook voor mijn tuig de zadelzeep van stubben,
en vet erna in met de hamanol van stubben.

het bit doe ik met water.

enkel trekt het vet niet in, in mijn zadel iemand daar tips voor?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:48

Carr&Day&Martin Tack Cleaner en daarna Rapide Leathersoapie. Werkt als een trein. Alleen als iets heel droog is gebruik ik Neatsfoot olie. Ook van CDM.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:20

Ik gebruik altijd Rapide ledercreme, echt superspul.... zelfs het aller stugste leer word weer soepel na 1 keertje goed in de creme gezet te zijn! :)
Afbeelding

Verder gebruik ik eens in de zoveel tijd vooraf om het leer schoon te maken dit:
Afbeelding
CDM Tack cleaner, werkt ook als een trein als ik soms zie wat een viezigheid eraf komt daarna! :=

Ik gebruikte voorheen altijd olie, maar het is erg moeilijk om echt goede olie te vinden, de meeste is echt rotzooi en droogt juist het leer vreselijk uit en sluit het compleet af.... daar word het dus alleen maar stugger van.

Het bit maak ik eigenlijk elke keer na het rijden schoon, dus die is nooit echt vies..
En verder spuit ik na het rijden het zand altijd van de beugels/riemen, singel etc daarna met een handoek even drogen, en alles is weer netjes voor de volgende ronde. (wordt helemaal kriebelig als alles onder de zand zit, daar kan ik echt niet tegen :o)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 07:35

Horseware schreef:
Eerst pak ik een emmertje met hqandwarm water. Daar doe ik 2 pompjes gewone handzeep in. Daar maak ik het hele tuig goed mee schoon, zodat er geen zand, haar of huidvet meer op zit.
Daarna maak ik alles droog met een schone, zachte handdoek.
Daarna behandel ik al het tuig met Passier zadelzeep. Dit laat ik intrekken.

Vet of olie gebruik ik niet. Ik vind het leer daar minder mooi door worden. Bovendien is het nergens voor nodig als je een goede kwaliteit leer hebt; de zeep is vet genoeg.
Alleen bij mijn vroegere hoofdstel en zadel gebruikte ik het wel, omdat dat van slechte kwaliteit leer was dat vrij stug en droog was. Van de olie of vet werd het dan zachter.
Nog 1 uitzondering zijn de strengen van het mentuig; deze drogen vrij snel uit door alle blubber die er op komt, dus die vet ik nog wel eens in.

wat ik weet droogd het zeep juist uit

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:06

Een goede zadelzeep droogt het leer niet uit maar voed het juist. Ik gebruik alleen maar zadelzeep en mijn leer is echt niet droog. Het ziet er juist supermooi uit en is erg soepel. Het ziet er echt mooier uit dan wanneer ik ook vet of olie gebruikte elke keer.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:09

Zadel + hoofdstellen maar ik eerst schoon met zadelzeep en vervolgens vet ik het in met lederdressing
Bitjes uitkoken en oppoetsen met diamond paste.

Laarzen/chaps/jophurs doe ik met de petrie bootcare set :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:26

Wat is dat HS Sprenger pasta ?

Zelf maak ik het net als jou schoon en daarna lederolie erover heen. 24 uur in laten trekken en dan nawrijven met een doek.
Je laarzen kun je nawrijven met een panty dan gaan ze mooi glimmen.
Voor concour heb ik nog schoenpoets potjes om m'n laarzen mooi zwart te maken. Smeer ik voor concour ook wel is op het hoofdstel voor extra glans (wel er weer afhalen, anders geeft je hoofdstel af)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:37

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 14:23

josie schreef:
Die pasta maakt het bit weer mooi e.d.. Laat het weer glanzen, voor diverse metalen: RVS, Chroom, Aurigan, Argentan, Koper etc.
Kijk maar even hier:
http://www.zilco.nl/nl/catalogus/68/70/ ... mond+paste

idd zal wel een keer een voor en na foto maken, hij is dan weer als nieuw

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:31

Hoofdstel maak ik schoon met water en vet hem in met ledercreme.
Zadel zet ik onder de tuinslang.

Ki_wi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:45

lauwwarm water met en daarna goed in het vet/olie/dressing, intrekken en uitpoetsen met een droge doek. Af en toe zadelzeep en daarna idem als met alleen water.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:52

Hoofdstel: Maak ik eens in de maand schoon met Rapide Lederdressing. Eens in de zoveel tijd haal ik hem elkaar uit elkaar en maak ik hem schoon met zadelzeep waarnaar ik hem weer invet met Rapide Lederdressing. De naden houd ik dan soepel door met een kwast lederolie aan te brengen (zelden trouwens, maar zo af en toe doe ik het wel anders komt dat flesje nooit op :)) ).

Bit: Iedere keer na het rijden afspoelen met water en eens in de zoveel tij uitkoken met water en azijn.

Zadel: Eens in de maand met ledervet van Harry's Horse. Eens in de zoveel tijd maak ik hem gronding schoon met zadelzeep en daarna vet ik hem weer in met het zelfde ledervet. De naden houd ik dan soepel door met een kwast lederolie aan te brengen (zelden trouwens, maar zo af en toe doe ik het wel anders komt dat flesje nooit op :)) ).

Gezien ik toch al een het typen ben, de rest dan ook maar :+

Dekjes: Worden eerst schoongemaakt met de stofzuiger daarna in de wasmachine. Eens per jaar laat ik ze inweken in een Halamid® bad.

Borstels: Eens per jaar laat ik ze inweken in een Halamid® bad (tenzij ze erg vies zijn, dan vaker).

Halsters Eens per jaar laat ik ze inweken in een Halamid® bad (tenzij ze erg vies zijn, dan vaker).

Zweetdekens: Goed met de stofzuiger schoonmaker en daarna de wasmachine in. Maar ik ben eigenlijk van plan om deze na de winterperiode voortaan te laten schoonmaken.

Winterdekens: Die laat ik schoonmaken.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:41

Bij de ruitershop hebben ze mij leder olie aangeraden, omdat het snel intrekt en goed voet, en je hoeft het dus niet zo vaak te gebruiken ;).