singel te groot en te klein

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:20

CrossHorse schreef:
nou sorry hoor niet elk paard heeft de zelfde rug..
ik zal er een foto van maken.
maar ik snap nooit niet helemaal hoe je een foto op bokt moet zettten.. heeft iemand daar een tip voor

Zadels worden aangepast of gepast op de rug van het paard. Omdat er veel verschillende paarden ruggen zijn kunnen ze worden aangepast. Misschien hebben jullie een dressuurzadel gepast wat niet past, maar dat wil niet zeggen dat dressuurzadels dan helemaal niet passen. :?

Misschien is het handig om een dierenarts er bij te halen? Als je paard spontaan begint te hoesten dat ze bijna geen adem meer krijgt, zodra jij iets strakker aan singelt lijkt mij dat niet goed.

hyppolyte

Re: singel te groot en te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:28

Het lijkt me sterk dat je paard gaat hoesten vanwege het aansingelen, het is namelijk nogal lastig om de boel af te klemmen met een singel. Waarschijnlijker is dat ie moet hoesten van de inspanning met rijden, dus dat houdt in dat je gewoon al lang een DA erbij had moeten halen, als je paard hoest laat je er een da naar kijken, zo simpel is het. Waarschijnlijk krijg je dan ventipulmin en heeft je paard nergens last meer van.

Het kan ook haast niet dat die 10 cm zo'n verschil maakt, denk dat de maat van je singel dan niet klopt.

wiebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:32

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:33

Nou, ik vind het maar een vaag verhaal hoor..

Succes :wave:

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:48

Judith_ schreef:
CrossHorse schreef:
nou sorry hoor niet elk paard heeft de zelfde rug..
ik zal er een foto van maken.
maar ik snap nooit niet helemaal hoe je een foto op bokt moet zettten.. heeft iemand daar een tip voor

Zadels worden aangepast of gepast op de rug van het paard. Omdat er veel verschillende paarden ruggen zijn kunnen ze worden aangepast. Misschien hebben jullie een dressuurzadel gepast wat niet past, maar dat wil niet zeggen dat dressuurzadels dan helemaal niet passen. :?

Misschien is het handig om een dierenarts er bij te halen? Als je paard spontaan begint te hoesten dat ze bijna geen adem meer krijgt, zodra jij iets strakker aan singelt lijkt mij dat niet goed.

de da is er al bij geweest maar die zij ook niet gallopperen en heel veel stappen stijden het rijden, en hij heeft het strakste gaatje aangewezen waar het zadel max. op mag, en welke vinger er dan nog tussen moet passen helemaal.

maar wij hebben een dressuurzadel van haar dochter, die heeft bijna zelfde rug als haar ze is alleen één cm. hogere schoft en toen kon ik een week lang niet op haar rijden van de zere rug, dus daarna heb ik er ook niet echt meer met een dressuurzadel gepast en gedaan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:50

Misschien zadelmaker erbij ipv de DA.....

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:51

hyppolyte schreef:
Het lijkt me sterk dat je paard gaat hoesten vanwege het aansingelen, het is namelijk nogal lastig om de boel af te klemmen met een singel. Waarschijnlijker is dat ie moet hoesten van de inspanning met rijden, dus dat houdt in dat je gewoon al lang een DA erbij had moeten halen, als je paard hoest laat je er een da naar kijken, zo simpel is het. Waarschijnlijk krijg je dan ventipulmin en heeft je paard nergens last meer van.

Het kan ook haast niet dat die 10 cm zo'n verschil maakt, denk dat de maat van je singel dan niet klopt.

dat is juist het gekke ze hoest alleen met aansingelen en niet met rijden, alleen met galop komt ze in ademnood, je moet maar ff kijken wat ik bij Judith heb geschreven

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:52

Vind je het nou echt raar dat zadel van dr dochter niet past :=
Als jij geen zadelmaker bent kan je écht niet beoordelen of het zadel goed zit of niet.
en 1 zadel is verre van representatief voor alle dressuurzadels

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:46

siskeh schreef:
Vind je het nou echt raar dat zadel van dr dochter niet past :=
Als jij geen zadelmaker bent kan je écht niet beoordelen of het zadel goed zit of niet.
en 1 zadel is verre van representatief voor alle dressuurzadels

daar geef ik je wel gelijk in, mar veel stalgenoten zijden van dat is wel een goed zadel, ook iemand die een opleiding deet bij een zadelmakerijk, ze is inmiddels ook zadelmaker,
dus daarom luisterde ik naar haar omdat ze toen bijna zelf zadelmaker was..
maar het is inderdaat niet zo gek nee ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:58

Heb je je singels al opgemeten?

Hoesten doet ie misschien om het aansingelen tegen te gaan? Als ie hoest krijg jij hem misschien niet goed vast.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:02

heb een singel van 115 cm gekocht en het paste uitstekend, dus bedankt voor de genen die hebben gezecht voor de singel van 115 nooit gezien dus ja

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:25

Ja, en wat ga je nu doen aan het hoesten?

MissMich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:19

Als je het een vervelend idee vindt neem je toch een lederen singel met elastiek stuk naar de gespen toe?
Allemaal blij....

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:08

hyppolyte schreef:
Ja, en wat ga je nu doen aan het hoesten?

langzaam aansingelen een beetje losjes opstappen en na elke 5 min éen gaatje strakker... en dat doe ik 2 keer en dat zit het goed...

heb inmiddels singel van 115 van een goed merk...

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:39

hey maar ik ken iemand die je singel in kan korten dus als je een van 120 koopt kan hij hem 2,3,4 of 5 centimeter korter maken wat jij maar wil! en dat kost rond de 10 euro ofzo

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:09

Ik snap niet warrom een singel die te hoog zit "gevaarlijk" is. Mijn singel zit ook op 4 aan de ene kant en 5 aan de andere kant. maar dan zit je zadel juist steviger.