Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:56

Zilfstar schreef:
Hij is heeeel gevoelig op de hulpen. Even been en hij gaat weer harder/ actiever. Steeds been = stoomtrein, steeds een stappie harder, dus moet echt doseren. Ik heb hem pas 9 maanden en ben nog aan het zoeken naar DE perfecte wijze van rijden. Heel vaak heb ik hem mooi en dan duikt ie ineens te diep. Krijg je dat zweverige gevoel onder je billen. Maar ook met de slof longeren buigt hij te snel te diep erachter. Moet hem natuurlijk actief houden, maar dat zette mij wel aan het denken of hij misschien last kan hebben van het bit.

Mijn pony kan je zo een Z proef zonder zweep/sporen rijden, die is zo vreselijk gevoelig voor het been, maar ik moet er mijn been bijhouden. Niet alleen mijn kuit, maar ook mijn bovenbeen. Dan kan ik teminste gedoseert drijven. Dit is niet voor niets, anders laat ze niet los en gaat ze duiken.
Ik weet niet op wat voor manier je les krijgt hoor, maar als mijn instructrice gaat schreeuwen dat ik mijn been er vanaf meot gaan houden omdat hij anders te snel gaat ben ik toch snel opgerot bij hem/haar. Je paard moet ook op je zit zijn, als hij op dat soort momenten te snel gaat moet jouw reactie zijn dat je gaat zitten, en zo doende je paard meer op de achterhand krijgt en beter terug loopt maar wel voorwaarts.

Misschien geef jij wel teveel druk om hem rond te krijgen of als die rond loopt laat jij niet voldoende los zodat je paard niet los kan laten en gaat dalen, dus dan is het logisch dat hij te diep gaat lopen of duiken.

Ik zou maar op zoek gaan naar een goede instructrice, die heb je helaas alleen heel weinig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:30

Breghje schreef:
Is het mogelijk dat je hem vanaf het begin al niet in zijn eigen tempo laat lopen? Dus bv in stap met loswerken al "aan het werk" zet? Afwenden, grote volte, grote slangenvolte, gebroken lijntje, en dat alles vrij snel na elkaar, zodat ie bij jou moet blijven ipv dat ie de vrijheid krijgt om zijn eigen zin te doen. En als dat lekker gaat in stap, dan in draf. Gaat ie weer racen, terug naar stap en opnieuw aan het werk, is ie al warm dan wat meer vragen, tempowisselingen op zit en been in stap, draf stap, schijnovergangen, kleinere voltes en slangevoltes etc.

Dan zou ie zo na moeten denken wat jij aan het vragen bent, dat ie allicht meer concentratie gaat krijgen.

Jullie zijn ook nog maar net een setje he, dus het heeft ook gewoon zijn tijd nodig.

Ik begin met longeren, daarna rijden. Hij is dus al meteen aan het werk als ik erop zit. Opstappen is al een oefening omdat ie dan stil moet blijven staan tot ik zit en zeg wanneer hij mag. Dat gaat nu steeds beter (clickertraining!) Hij moet vanaf het begin mijn tempo lopen, maar daarin beloon ik hem soms om na een wat moeilijkere oefening even lekker de benen te mogen strekken. Bijv na lang draven met allerlei oefeningen en mijn tempo, schroef ik mijn gewilde tempo op in een wat sneller tempo. Ik bepaal wat hij doet, niet andersom. Maar.... om hem met draven actief eronder te hebben moet ik hem toch been geven en dan pakt ie wel eens even een te hoog tempo. Lijkt me logisch. Ik meot dat been geven nog wat leren doseren. Paard geeft dus aan dat ik te veel hulp geef. Dat pak ik meteen terug, maar moet dan opletten dat ie wel actief het been eronder blijft zetten. Dat heeft iedereen denk ik met een nieuw paard van 6 jaar? En dat bedoel ik met onder me weg lopen ipv bij mij blijven. Jippe is echt super en probeert echt op te volgen wat ik van hem vraag. Maar ja, Als hij die hulpen anders aanvoelt zal ik moet leren ze te doseren en/ of zal hij moeten leren welke reactie ik op mijn been wil hebben. We zijn net een setje en het gaat heel lekker. Hij is zooooo werkwillig! Soms te hahahaaa :D En nu al tijd neit gereden ivm het weer, ijs enzo.

apple01

Re: Bitten? Welke vind je paard nou het fijnste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:33

Koop gewoon een 'standaard bitje' zoals de meeste al hebben gezegd. watertrensje of rechtbitje of iets dergelijks.
Voor de rest heb je koper, argentaan, en aurigan bitten. Meestal zijn deze laatste in stang te verkrijgen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:40

Johanna59 schreef:
Zilfstar :? Weet niet waar je dat uit de tekst haalt, maar.... Helemaal NIET! Het is alleen niet gewenst (lijkt mij) dat hij als een stoomtrein door de bak raast, uitzwaait bij voltes en pas ver na E afwendt ipv bij E omdat ie zijn eigen snelheid zo leuk vindt dat ie niet door heeft dat ik een teugelhulp naar links geef... :+ (voorbeeldje dus) Volgens mij zou ik hem met succes in de draverij kunnen uitbrengen :D MACHTIG!! (Leuk dus)
Af en toe mag ie van mij even, zeker in het begin. Maar als we serieus werken dan moet ie bij mij blijven en niet onder me vandaan lopen. Maar wel actief natuurlijk en die balans moet ik nog zoeken. Ik wilde alleen aangeven hoe ontzettend gevoelig hij reageert. Echt heel anders dan een afgestompt manegepaard wat ik al die jaren gewend ben geweest (je weet wel, schoppen tot je een ons weegt en nog geen versnellinkie harder gaan)

Is ook niet onaardig bedoelt.
Maar nu lees ik toch eigenlijk weer, dat hij eerst mag doen wat hij zelf wil.
Daarna moet hij luisteren. Zo werkt dat niet bij paarden. Bij geen enkel dier trouwens.
Je moet vanaf het begin, van poetsen tot opstijgen en alles daarna, de baas over hem zijn.
Hij mag zijn eigen zin doen als hij buiten loopt, of ergens los mag.
Omgaan met paarden is altijd serieus.[/quote]

Niet onaardig opgevat! ;) Ik snapte hem echt niet.
Wat ik hierboven in mijn qoute aangeef is wat hij zou doen als ik NIKS doe... en dat is dus wat er NIET gebeurd! Ik ben vanaf het moment dat ik de stal in kom en hem fluit tot het moment dat ik mijn auto instap de baas. En dat weet hij heeel goed. Geintjes uit het begin (hoeven niet optillen, niet achteruit gaan) doet ie nu niet meer.

Ik zeg in de qoute: af en toe mag ie even. Maar daarmee bedoel ik op het moment dat IK dat toesta en IK het tempo hoger vraag, mag ie harder draven. Dan is het dat IK het wil en kan hij even zijn ei kwijt door lekker zijn benen te strekken. Je mag toch een middendraf vragen? Nou dat kan ie goed :D Dit doe ik vooral in het begin omdat ik uit ervaring weet dat als ik hem een 3 kwartier kort hou en een laag tempo vraag hij na 20 minuten in opstand gaat komen. Dus een 10 minuten laag tempo en dan even een wat hoger tempo, of even stappen met lange teugel, een galopje tussendoor. Dan kan hij weer ontspannen, "ontladen" (niet in de zin van pats boem zo hard draven als hij wil, maar ik bedoel evt opgebouwde spanning eruit laten lopen) en dan gaan we weer laag tempo, aanleuning etc.

Zo heb ik altijd het geleerd op les, in de 28 jaar dat ik gelest heb. Je paard belonen met op het goede moment even ontspanning erin brengen. En ik voel precies aan wanneer de onrust begint en dan geef IK aan wat hij daarmee mag doen. Net zoals vandaag dat ik merk na 20 minuten slof dat het genoeg was. Zelfde met clickertraining. Je moet aanvoelen wanneer je moet stoppen en je moet stoppen op het moment dat het nog goed gaat. Stop bij succes en niet nog net even doorvragen... En dat aanvoleen wanner je moet stoppen betekent volgens mij goed opletten op die kleine signaaltjes die je paard geeft.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:08

Hallo,
Ik rijd mijn paard met een dubbelgebroken watertrens. In het begin reed ik met enkelgebroken watertrens, want die kreeg ik bij het paard erbij. Toen ik ging rijden met dubbel gebroken, merkte ik meteen dat mijn paard dat fijner vond. In de paar jaar dat ik hem nu heb, nog een keer een enkelgebroken geprobeerd, (nieuw hoofdsel en oud bit er nog een keer in) maar was hier na 1x rijden helemaal klaar mee. Paard hield bit vast, kwam tegen de teugel in en vond het duidelijk onprettig.
Ik gebruik overigens ook bitringen en ook die bevallen me prima. Paard had heel af en toe klein (speldenknopje) paars plekje bij de lippen/mondhoek. Daarna nooit meer last van gehad.
Hij heeft overigens bitmaatje 15,5 :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:12

apple01 schreef:
Koop gewoon een 'standaard bitje' zoals de meeste al hebben gezegd. watertrensje of rechtbitje of iets dergelijks.
Voor de rest heb je koper, argentaan, en aurigan bitten. Meestal zijn deze laatste in stang te verkrijgen.

ik zou nou juist geen stang aanraden!
gewoon zonder hefboom werking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:21

Ik lees trouwens nu dat je mijn stukje van voorwaarts rijden opvat als hard rijden
Dat is niet zo bedoelt, je moet een paard actief van achter hebben, dat betekend niet dat je je paard moet laten gaan. Ik denk dat jij dat verschil nog niet door hebt. Als je paard gaat duiken/hard gaat lopen valt die meestal uit elkaar.

Ik zou hiervoor maar eens goed lesnemen bij een andere instructrice ipv een ander bit. Je hebt namelijk maar heel weinig ruiters (ook al rijden ze hun hele leven) die hun paard goed aanvoelen. En wat heb ik geleerd als je paard gaat duiken; hand naar voren en van achter drijven.

Wat zou je doen eigenlijk zijn als je met een ander bit ging rijden?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:27

Ik had altijd een enkelgebroken bustrens voor Dakota. Ik heb nu een enkelgebroken bustrens van Happy Mouth en ik heb het idee dat ze hier veel beter op loopt. Meer kauwen, meer schuimen en meer ontspanning. Ze is makkelijker aan de teugel te rijden. Met het metalen bit heb ik het gevoel dat ze meer in verzet gaat.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:01

Ik rij mijn fries met een dubbelgebroken dikke D trens. Fijn bit.

M.b.t. het harde race, die van mij blijft ook graag hard race, ipv inbuigen op mijn been er gewoon hard voor weg lopen, dat is zo veel makkelijker. Véél overgangen rijden, bijna terug naar stap en weer vooruit, steeds wat langer dat punt opzoeken. Die van mij kan dan zo alert worden, beetje been en ze vliegt meer omhoog dan vooruit. Maar ze leert steeds beter dat ze netjes van achteruit moet vertrekken. Maar ik ben geen held om dit via internet uit te leggen, ik doe gewoon wat mijn instructrice roept :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:44

met stang bedoelde ik inderdaad ongebroken trens ;)
en denk dat iedereen die dit aanraad dat ook bedoeld omdat het in de volksmond hier gewoon stang word genoemd :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:58

smurffie schreef:
en denk dat iedereen die dit aanraad dat ook bedoeld omdat het in de volksmond hier gewoon stang word genoemd :)!

Met een stang (ongebroken trens dus) in zn bek te doen word het probleem van duiken/te diep lopen niet opgelost hoor.

Dit kan alleen op worden gelost doordat je paard leert je hand te volgen.. ;) En daarbij dan nog van achter actief is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:12

nou je hoeft niet meteen bek te zeggen.
en wellicht voelt het voor een paard fijn aan,waardoor hij minder zal duiken/achter de teugel lopen,wat namelijk ook een manier kan zijn om het bit te 'ontvluchten'

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:54

Een ongebroken trens , schijnt de druk veel en veel beter te verdelen , wat door veel paarden als prettig wordt ervaren !
Ik ga het iig proberen bij mijn paard en als dat het ook niet is , Gaan we bitloos door het leven ;) Dat gaat nl super en met een fijne aanleuning ook . Dan maar geen wedstrijden !!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:41

__Marloes schreef:
smurffie schreef:

Met een stang (ongebroken trens dus) in zn bek te doen word het probleem van duiken/te diep lopen niet opgelost hoor.

Dit kan alleen op worden gelost doordat je paard leert je hand te volgen.. ;) En daarbij dan nog van achter actief is.

Zeker wel ;) het kan zijn dat hij achter zijn bit kruipt omdat deze m niet lekker ligt ;) dan is het niet het volledige probleem want natuurlijk heeft het ook te maken met m beter in je hand rijden. Maar met het verkeerde bit is dat zeeer moeilijk ;)!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:47

Mijn haflinger liep ook niet fijn op een enkelgebroken trens. Hij ging er op vastpakken en was er heel stug op.
Ik heb toen een dubbelgebroken D-trens met bol tussenstuk geprobeert. Hier werd hij heel onrustig van. Bleek dat hij helemaal geen ruimte had voor een bol tussenstuk (laaghangend rooster), wat ook de reactie op het enkelgebroken bit kan verklaren.

Ik rij de mijne op een simpele watertrens van Harry's horse. Dubbelgebroken met een koperen tussenstukje. Ik heb nog eens een Robart bit geprobeerd, omdat dit vriendelijker is, maar hier werd hij ook onrustig van.
Ondanks dat het bitje wat ik nu heb wat scherper is en uit 2 metalen bestaat, loopt hij hier het fijnste op.
En deze zijn ook niet zo duur :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:49

heb mijn friesje op enkelgebroken bitje lopen zo 1 zonder draaibare ringen. ook tijdje dubbelgebroken gehad maar liep hij niet lekker op op dit bit loopt hij nou al bijna 4 jaar en doet het er nog steeds goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 07:08

smurffie schreef:
__Marloes schreef:

Zeker wel ;) het kan zijn dat hij achter zijn bit kruipt omdat deze m niet lekker ligt ;) dan is het niet het volledige probleem want natuurlijk heeft het ook te maken met m beter in je hand rijden. Maar met het verkeerde bit is dat zeeer moeilijk ;)!

Ik heb met mijn vorige pony een tijdje met een stangetje gereden en die ging er alleen maar door duike. En ik heb het idee dat ts niet eens weet wat actief van achter rijden is, lees maar even het hele topic door. En daarbij is dit probleem ook op te lossen door een goede basis, en ik denk dus door naar een andere instructeur te gaan dit probleem al is opgelost. In het longeertopic dacht ts ook dat juist de slechte momenten goed waren, en wat deed het paard daar:hangen/duiken en op de voorhand vallen omdat die te snel ging en niet op het achterbeen liep.

Daarbij ben ik het er niet mee eens om meteen al een nieuw bit in zn bek te jassen, wie weet zijn het wel streken? Of laat de ruiter gewoon niet op de goede momenten los waardoor dat het paard juist te diep gaat lopen/gaat duiken. Dit soort problemen zijn prima rijtechnisch op te lossen, maar helaas hebben weinig paardenmensen het geduld om het op zo'n manier op te lossen en word er maar meteen een ander bit gepakt omdat je dan de schijn krijgt dat hij het niet doet. ;) en ts heeft dit paard nog maar 8 maanden he, dus die moeten nog aan elkaar wennen.

Beetje kinderachtig trouwens om me zo meteen aan te vallen. en over dat bek zeggen, tsja ik zeg dat gewoon met dat soort dingen, als dat door mensen "als onprettig word ervaren" sorry daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-10 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 07:11

WOWMeisje schreef:
Een ongebroken trens , schijnt de druk veel en veel beter te verdelen , wat door veel paarden als prettig wordt ervaren !
Ik ga het iig proberen bij mijn paard en als dat het ook niet is , Gaan we bitloos door het leven ;) Dat gaat nl super en met een fijne aanleuning ook . Dan maar geen wedstrijden !!!

Even offtopic maar vanaf april komen er speciale knhs rubrieken voor bitloos.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:10

__Marloes,waar word je aangevallen dan?
ik zeg alleen dat je niet zo grof hoeft te praten.nergens voor nodig

een paard kan ook het bit ontduiken als het niet prettig past/ligt in de mond,dat hoeft niet perse aan de ruiter te liggen.
dat kan natuurlijk wel overigens,maar ik geef alleen ook andere mogelijkheden aan

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:18

Naast bitloos worden onze paarden ook soms met bit gereden en ik moet zeggen dat ik de mylers het fijnst vind liggen in de mond.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:20

ik had ook een level 1 comfort myler voor mijn pony,en dat vond ze toch helemaal niets,mij leken ze idd ook zo super fijn!

(dus dat dure bit hangt hier werkeloos in de kast :P )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:25

hestejente schreef:
Ik ben bang dat hier niet een eenduidig antwoord op is.

Er zijn twee mogelijkheden:
- je paard doet niet zo moeilijk over het bit, ieder bit is eigenlijk zowat wel goed
- je paard is een zeikerd met bitten en je moet op zoek naar HET juiste bit. En dan begint er dus een zoektocht. Je zult dan moeten uitzoeken wat voor bit het beste bij je paard past. In het geval van mijn paard bleek het te liggen aan de combinatie van gewicht, beweging in het mondstuk en wiebeligheid van de ringen. Voor hem heb je niks aan een zware, dubbelgebroken watertrens. Helemaal niet als er een plat tussenstukje aan zit. Eigenlijk loopt hij het beste op helemaal geen bit, gevolgd door of een ongebroken kimblewick of een myler bustrens met een klein boogje, en als alternatief een gewone dubbelgebroken bustrens. Maar ik ken ook een paard dat dubbelgebroken helemaal niks vindt, en zo is er met elk paard wel wat. Voor jouw specifieke paard zul je dus vrees ik toch een aantal bitten een tijdje moeten proberen. Kun je niet van iemand een bitje lenen? Verder hoeft het opkroppen natuurlijk niet door het bit te komen he, kan ook liggen aan de tanden bijvoorbeeld, of aan de neusriem die je gebruikt.

Hier sluit ik me bij aan.
Helaas zit mijn paard bij de zeikerds en heb ik inmiddels al een aardige collectie en ben ik nog niet tevreden... Het is bij haar ook zo: heb je iets wat (lijkt) te werken, is het een maand later weer mis. Ik wissel nu steeds wat af met me bitten en als ik in een ruitersportzaak sta, denk ik nog wel eens 'goh die neem ik mee'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:26

Ik heb een paard dat iedere vorm van gebroken bitten (dubbel, enkel, dik dun) niet fijn vindt.

dus voor dressuur liep ze op een ongebroken bitje. En western loopt ze op een standaard grazerbit (vast bit met shanks en een gemiddelde tongboog). Maar zolang het bit maar niet gebroken is, maar het haar verder niet uit.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:34

Mijn verzorgpony loopt het lekkerst op een simpel enkelgebroken bustrensje

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:04

__Marloes schreef:
WOWMeisje schreef:

Even offtopic maar vanaf april komen er speciale knhs rubrieken voor bitloos.

Dat klopt , maar helaas net de bitloos systemen die mijn meisje ook ( nog) niet waardeert !
En maar tot L2 , maar wie weet in de latere toekomst , dat of mijn meisje wel met een bit uit de voeten kan , of andere optomingen
toegestaan worden ;)

Bedankt voor je suggestie !