Pelhambit als gewoon bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:28

chocobroodje schreef:
Omdat het paard wat ik rij al jaren op een gebroken pelhalm loopt en dat niks meer is dan een trens. En een trens heeft geen hefboomwerking.
http://www.paardenwinkel.be/producten/p ... w_chain_jm

Bij een ongebroken treedt ook nog eens een flink notenkraker effect op. Een pelham kan nooit een trens zijn. want het oefent altijd hefboomwerking uit, een lichte bovenin en een zwaardere onderin. Zeker als je hem met kinketting gebruikt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:28

Je wilt dus zeggen dat die scharen aan een gebroken pelham (want dat is het) net door een hefboom werking zorgen?
Het is wel degelijk een heftiger bit dan een gebroken trens, er zit een fikste hefboom op!
Kijk even naar de tekening van Rina in dit topic, of het mondstuk nu gebroken of ongebroken is doet daar niets aan af.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:33

Lara_Silver schreef:
@Rina: even een aanvulling op de post die ik hier onder quote:

Lara_Silver schreef:
Je hebt het goed uitgebeeld en ik snap gerust wat je bedoeld. Maar ik geloof je simpelweg niet dat bevestiging aan de bovenste ring een volledig zuivere werking geeft. Overigens praat ik niet van een grote hefboomwerking maar van een lichte tot minimale hefboomwerking. Net als de D-trens.

De manier waarop jij het beschrijft zou betekenen dat door de Filet Baucher trens, en Kimblewick (valt ook nog onder de pelhams) geen hefboomwerking optreedt. Dat kan per definitie al niet waar zijn omdat deze bitten bekend staan om hun lichte hefboomwerking. En zij zijn datgene wat je overhoudt als je de onderste scharen van de pelham zou wegdenken. Er klopt dus ergens iets niet in je redenering. Zoals ik al zei vind het onwaarschijnlijk dat ondanks de kinketting en aparte bevestiging van de bakstukken een zuivere trenswerking optreed.

Je haalt nu wat dingen door elkaar ;) Een D trens geeft idd ook geen hefboomwerking, tenzij men heeft lopen Mc Gyveren en kleine stiftjes in de ringen heeft gemaakt (en ja dat heb ik ook al gezien).

Ja de Kimblewick heeft een hefboomwerking, mits je je teugel in 1 van die kleine sleufjes doet. Anders dus net als de Pelham niet. Bij de Baucher is het de vorm van het oog wat enigzins een hefboomwerking geeft (moet je maar eens goed kijken, dat oog nijgt ovaal naar onder te zijn).
Elke bitring die ovaal is, en dan met name naar beneden geeft een "iets" hefboomwerking. Maar dat is dus iets wat niet te voorkomen is, ja is het wel moet je bitloos gaan rijden ;) En tussen hefboomwerking en hefboomwerking is een groot verschil. Een gewone trens kantelt wel iets in de mond, maar geeft daardoor geen hefboom. Nomaals voor een hefboomwerking ben je een middenpunt en 2 uiteinden nodig, anders werkt die hefboom niet.

Grin ik zie me morgen een hele stapel hoofdstellen in elkaar zetten voor een mega foto uitvoering. Je krijgt morgen foto's te zien van hoe en wat. Ik zal ook de Kimblewick aan een trens hangen, voor een sessie. (Dais zal de grootste lol hebben :D ).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:36

chocobroodje schreef:
Omdat het paard wat ik rij al jaren op een gebroken pelhalm loopt en dat niks meer is dan een trens. En een trens heeft geen hefboomwerking.
http://www.paardenwinkel.be/producten/p ... w_chain_jm

? Bedoel je nu dat je de hefbomen van het bit niet gebruikt (maar waarom dan een pelhem en geen gewoon trensje) of dat een gebroken bit geen hefboom werking kan hebben? Volgens mij kan een gebroken bit wel degelijk een hefboom werking hebben, immers gaat het om het deel wat naast de mond hangt dat de hefboom werking veroorzaakt niet het deel wat erin zit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:36

xx_Irisje schreef:
Je wilt dus zeggen dat die scharen aan een gebroken pelham (want dat is het) net door een hefboom werking zorgen?
Het is wel degelijk een heftiger bit dan een gebroken trens, er zit een fikste hefboom op!
Kijk even naar de tekening van Rina in dit topic, of het mondstuk nu gebroken of ongebroken is doet daar niets aan af.

Nee
Ik zeg dat zolang je de gewone ring gebruikt en niks anders, de pelhalmtrens als een trens werkt. Dat is toch logisch? De 2de schaar geeft het hefboom effect, en dat is dus de extra rem. Snap je het nu?
En een plhalmtrens bestaat wel degelijk, kijk maar naar de link.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:37

Er onstaat een niet noemenswaardige hefboomwerking wanneer men in de normale bitring de teugels bevestigt. Deze is zeer wel te vergelijken met die van een trens. De onderste met de werking van de stang zoals bij de S&T.

Het is juist aan te raden met een ongebroken Pelham te rijden, de originele Pelham dus. De gebroken Pelhem vergroot namelijk het hefboomeffect wanneer je de teugel die in de onderste ring erbij pakt en kan op een smerige manier de kaak inklemmen.

De deltateugel (dus met verbindingsstuk zodat je maar met 1 teugel rijdt) is niet aan te bevelen zoals hier al gezegd wordt. Je kunt geen fijne teugelhulpen meer geven...!

chocobroodje

Re: Pelhambit als gewoon bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:45

Dat laatste wist ik niet adil, de rest klopt als een bus. Ik had juist begrepen dat de gebroken versie vriendelijker was maar er zit misschien wel wat in wat je zegt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:52

chocobroodje schreef:
Dat laatste wist ik niet adil, de rest klopt als een bus. Ik had juist begrepen dat de gebroken versie vriendelijker was maar er zit misschien wel wat in wat je zegt.

Dacht ik ook altijd en heb deze destijds gebruikt voor een paard tijdens buitenritten omdat deze soms niet te houden was. Hij werd erg fel door dit gebit. Ik heb in die tijd mijn koetsierbewijs gedaan en de man van wie ik les had stelde toen voor hem een op een 'echte' Pelham te rijden (hij liep voor de koets op een liverpool, lichte instelling). Mijn 'leraar' heeft me dat toen ook perfect laten zien, het verschil in de hefboomwerking. Ik heb een Pelham van hem meegekregen en uitgeprobeerd, resultaat: Meer in de hand, maar geen felle bok meer. :j

Uiteraard heeft dit ook weer heel veel met de vorm van de paardenmond, diepte van gehemelte etc. te doen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:55

Doordat, bij de gebroken versie, het bit a.h.w. in een V vorm in de mond ligt zal de punt van die V in de tong prikken bij het gebruiken van de hefboomwerking. Tsja wat zal vervelender zijn, een tongboog tegen het verhemelte of een "punt" in de tong.
Ze zullen beide hun uitwerking niet missen.

En nee ik ben geen tegenstandar maar vind het wel jammer dat de schijn gewekt wordt dat een gebroken pelham minder scherp zal zijn wanneer de hefboomwerking wordt gebruikt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:00

Nou heb ik weer wat geleerd! Moet wel zeggen dat het bij het fjordje wel goed werkt opzich. En we gebruiken hem ook echt alleen als het nodig is, verder ligt die gewoon los op de hals van het paard.
@ alik, ik heb het niet over over de hefboomwerking maar de gewone werking. Als trens is hij zeker zachter dan de stang.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:01

Bij elk paard past een bit, vaak meerdere..
Dus als het bij jou beest goed werkt prima.

Maar soms is het goed om verder na te denken over de werking en daardoor soms eens verder te kijken of je naar een simpelere bitje kan :)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:14

chocobroodje schreef:
@ alik, ik heb het niet over over de hefboomwerking maar de gewone werking. Als trens is hij zeker zachter dan de stang.

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar ja dan kun je net zo goed een gewone trens gebruiken ;) Tenzij.... je een extra paar teugels aan de hefboom hebt voor de zekerheid, dan kom je weer op de (onbedoeld) scherpere inwerking in de mond zelf waar iemand misschien in de veronderstelling is dat dit juist niet zo is omdat het bit gebroken is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:12

rina schreef:
Je haalt nu wat dingen door elkaar ;) Een D trens geeft idd ook geen hefboomwerking, tenzij men heeft lopen Mc Gyveren en kleine stiftjes in de ringen heeft gemaakt (en ja dat heb ik ook al gezien).

Ja de Kimblewick heeft een hefboomwerking, mits je je teugel in 1 van die kleine sleufjes doet. Anders dus net als de Pelham niet. Bij de Baucher is het de vorm van het oog wat enigzins een hefboomwerking geeft (moet je maar eens goed kijken, dat oog nijgt ovaal naar onder te zijn).
Elke bitring die ovaal is, en dan met name naar beneden geeft een "iets" hefboomwerking. Maar dat is dus iets wat niet te voorkomen is, ja is het wel moet je bitloos gaan rijden ;) En tussen hefboomwerking en hefboomwerking is een groot verschil. Een gewone trens kantelt wel iets in de mond, maar geeft daardoor geen hefboom. Nomaals voor een hefboomwerking ben je een middenpunt en 2 uiteinden nodig, anders werkt die hefboom niet.

Grin ik zie me morgen een hele stapel hoofdstellen in elkaar zetten voor een mega foto uitvoering. Je krijgt morgen foto's te zien van hoe en wat. Ik zal ook de Kimblewick aan een trens hangen, voor een sessie. (Dais zal de grootste lol hebben :D ).

Ik zou een foto sessie echt interessant vinden hoor, maar laat je paardje wel heel, zoniet zijn plaatjes ook goed hoor. Om maar nogmaals duidelijk te maken spreek ik niet van de mate hefboomwerking verkregen zoals met een stal maar echt van een hele lichte hefboomwerking. :)

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:17

ik rijd mijn paard met een gewone kneveltrens en ga wandelen met een pelham met zo een teugelverbinding eraan want hij kan nogal heel heet uit de hoek komen. Ik doe dat alleen voor een rem te hebben waaar wij niet doorloopt.

Ik heb wel altijd hefboom ( met dat verbindstuk) en rij met een pelham stang

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:29

ik heb sins kort een pelham bitje gekocht voor het mennen met een verbindstuk, maar nu vraag ik mij nou af of dat wel zo goed idee was..
wat werkt nou beter? met verbindstuk of zonder?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:46

Mariekyy schreef:
ik heb sins kort een pelham bitje gekocht voor het mennen met een verbindstuk, maar nu vraag ik mij nou af of dat wel zo goed idee was..

Zonder, absoluut. Daarom is het ook geen menbit. Het is bedoeld dat je twee verschillende signalen kunt geven, die moet je niet moedwillig gaan vertroebelen met een pelhamriempje. En het lijkt me geen handig idee er 4 teugels aan te hangen als je ment. Als het voor jou noodzakelijk is met het riempje te rijden zou ik een ander bit zoeken, want op deze manier maak je de mond van je paard alleen dood.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:19

Lara_Silver schreef:
Mariekyy schreef:

Zonder, absoluut. Daarom is het ook geen menbit. Het is bedoeld dat je twee verschillende signalen kunt geven, die moet je niet moedwillig gaan vertroebelen met een pelhamriempje. En het lijkt me geen handig idee er 4 teugels aan te hangen als je ment. Als het voor jou noodzakelijk is met het riempje te rijden zou ik een ander bit zoeken, want op deze manier maak je de mond van je paard alleen dood.

Ik sluit me hier bij aan. Ik zou zelf bij het menne voor een Liverpool gaan. Die heeft ook verschillende instelling, je kun voor veel hefboomwerking gaan of voor niet/nauwelijks.

De Deltariem zorgt ervoor dat je geen fijne teugelhulpen meer kunt geven...!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:44

Ok sorry het duurde even langer dan 1 dag, maar hij is klaar. De fotosessie.
En ja Lara_Silver het paard is heel gebleven ;)

Mag ik voorstellen Daisy, NRPS merrie van 24 jaar. Dais is vroeger Z dressuur geweest, en we hebben later western gereden. De dame kent dus heel veel verschillende bitten, van trens tot S+T tot Shanks in verschillende uitvoeringen. Ze trekt zich er niet zoveel van aan wat je erin hangt, en vind alle aandacht geweldig (deze fotosessie dus ook helemaal :D ).

Ik heb even alles in een link gezet zodat niet ineens een hele pagina bokt vol werd. Alle info staat onder de foto's, met als begin het hoofdstel welke gebruikt werd voor de foto. Ik heb 3 verschillende hoofdstellen gebruikt. En mocht er alsnog foto's gezien willen worden van de Pelham, waar dit topic over gaat ;) Graag vragen en wachten tot woensdag, dan is mijn Pelham er weer en kan ik nog extra foto's maken. Veel plezier met bekijken.

http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:23

En dais had de grootste lol denk ik.
En als je vindt dat Dais nog niet gezellig genoeg kijkt, wil ik de zelfde sessie (oh aangevuld met bitloos) ook nog wel met mijn Lan doen.

In het kort: Rina heeft gelijk. En Lara_Silver niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:07

Super duidelijk gedaan :D

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 13:50

Rina heel mooie sessie! Heel duidelijk! Bedankt voor deze rijke aanvulling!! :j
ps: wat een braaf paardje heb jij :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:53

;) Dais is braaf Rina, hoor je het een keer van een ander ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:07

Hahaha jaja Dais en braaf, soms ja :D ;)

Geen dank het was leuk om te doen. En ik hoop dat er nu het een en ander aan mythes de wereld uit zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:11

bij het eerste bit met de teugels op de grote ring, vind ik dat er toch een (minieme) hefboomwerking lijkt te ontstaan.
(hoe sterk het paard dit ervaart zal natuurlijk verschillen denk ik?)

kan dat zijn dat dat beetje aan de vorm van de bitringen ligt?
van bit nr twee en drie zijn de ringen ronder denk ik.

bij bit 2 en 3 lijkt er idd geen hefboomwerking te ontstaan ...

ik vraag me toch stiekem af:
ook al ZIE je geen hefboomwerking, wil dit dan ook zeggen dat er daadwerkelijk geen IS?
mss is er net wel, maar zo miniem dat het niet zichtbaar is ?

ter duidelijkheid: ik sta niet voor of tegen de hefboomwerking.
ik ben gewoon heel benieuwd, daar het mss mogelijk zal zijn dat ik ooit ook zon bit dien te gebruiken (voor een trekpaard die voorlopig zelfs aan de hand door het gewoon watertrensje heen dendert, ALS het nodig is wil ik een combinatiebit die inwerkt als een gewone trens, maar als het nodig is dat ik wel degelijk een hele goede ophouding kan geven, uiteraard als laatste redmiddel.)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:59

Geweldige foto's. Heel duidelijk ook. Ik mis eigenlijk maar één serie foto's, namelijk de handen heel laag. Als je die ook zou kunnen maken zou het helemaal geweldig zijn. Maar dit is ook al top hoor.